/spanien/barcelona/forum/15646.aspx/spanien/barcelona/forum/15646.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
banklev
2010-03-29 22:53
Herregud vilket anfallspar Argentina har i VM i sommar, Messi y Tevez, hattrick av den sistnämnde idag
Spanien Elsafrånunderjorden
2010-03-29 22:52
En stor anledning till att förväntningarna är lite lägre på Arsenal än Barca är pengar lagda på transfers.

I nuvarande trupper så har vardera lag spenderat:

Barcelona: 235.9 m £

Arsenal: 92,63 m £

Källa: FM 2010

Konstigt att de behöver värva för så mycket när La Masia är så bra...

Samtidigt så har Arsenal som någon redan påpekat byggt en ny arena och gått igenom en generationsväxling med lite pengar att värva för. Jag personligen kommer inte förvänta mig titlar förrän om 2 säsonger ungefär. Som det ser ut nu.
Barcelona ★Barca★
2010-03-29 22:46
Puyol och Pique ska starta. Milito har gjort det sjukt bra!

Men det bästa alternativet är. Pique-Puyol.
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-29 22:01
H.Alavi/

"Puyol är el capitano, Pique är generalen, vad är då Milito?"

Gabi Milito är el mariscal, ett smeknamn han fick när han spelade sin ligafotboll i Argentina. I Sydamerika är en mariscal synonymt med en ledare på planen.
Barcelona DM1982
2010-03-29 21:59
Ämne: DM1982//
Du menar s....
Jag menar såklart sex titlar på en säsong inte bara en fjuttig trippel. ; )
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2010-03-29 21:47
BARCA - TIKI TAKA - LA MASIA

Pique är uttagen, ja. Men jag har svårt och se honom direkt från start på onsdag kväll. Varför? Jo Milito har gjort ett suveränt jobb tillsammans med Puyol i mittbackslåset.

Puyol är el capitano, Pique är generalen, vad är då Milito?

Hur som helst, det lär bli tufft för Pep att bestämma sig för vilka som är de två officiella mittbacks paren eller så varierar han bara på de.
Barcelona BARCA - TIKI TAKA - LA MASIA
2010-03-29 21:21
Är det sant att Gerard Pique kmr vara med på onsdagen ?

för att inte överdriva

1.Pique är en av lagets viktigaste spelare
2.Milito + Puyol är inte samma sak som x+y
man ser lite errors hit o dit men pique + milito har vart magnifikt och puyol pique har alltid varit stabilt men puyol måste spela han är laget hjärta :)
3. Piques , Fina bollar till mittfält ,backar , hans uppspels faser helt enkelt är mkt viktiga när det låser sig speciellt (puyi o milito däremot är mkt sämre på det...
4.Han e helt enkelt min favorit såklart messi är ju stjärnan allting men pique är den (icke superstar favoriten)

så hoppas det löser sig för pique respektive toure hoppas jag på onsdag ist för busi o milito..

VISCA EL BARCA SÅ LÄNGE :)!!!!

Barcelona BlueRed
2010-03-29 21:21
Boixos Nois 81

Sålde arenan och döpte om den? Har du inget vettigt och komma med till en diskussion som håller en hög nivå, låt bli helt och hållet då.

Edit: Pedofillag? Tydligen så har du inget vettigt och komma med, spärrad.
Barcelona Boixos Nois 81
2010-03-29 21:20
Spärrad för din låga nivå. /Mod
Barcelona Boixos Nois 81
2010-03-29 21:19
Arsenal ska vara glada att de kommer 3a varje år... sen får man skylla sig själv att det går så dåligt varje år. De säljer sina stjärnor de sålde arenan o döpte om d tiii Emirates (PINSAMT)
elbraco
2010-03-29 21:09
Jag tycker det känns som om Arsenal är ett ungt slags Barcelona. Våra egna talanger som fostrades i La Masia har nu växt upp och är stora stjärnor, Xavi, Iniesta, Messi etc etc. Arsenal har flera unga spelare som kan bli riktigt bra, men att man samtidigt blandar med stjärnor (i barcas fall: henry, ibra, ronaldinho etc och arsenal: Arshavin, Gallas) Även om vi inte har haft en och samma tränare som tänker långsiktigt så gör organisationen det...har jag rätt?
Barcelona Öagunner (1886)
2010-03-29 21:02
DM1982//
Du menar såklart CL, men Wenger tog ju på sin första hela säsong med Arsenal dubbeln (ligan och Fa-cupen).
Och precis som Tomtemor var inne på så hade ju ni redan ett "hyfsat" offensivt lag när Pep kom.:)
Barcelona Xaviii
2010-03-29 20:59
Någon som vet man man redan kan köpa biljetter till mötet mellan Barcelona-Arsenal i camp nou?
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:46
Nu har jag lite att fixa, trevligt att kunna diskutera utan att tjaffsa. Skicka PM om ni vill fortsätta diskutera.

Väl mött på onsdag :-)
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:42
DM1982 @

"Det roliga är att det tog Pep en säsong att lyckas med det som Wenger har försökt med i många år. Kul."

Damn..hur många gånger ska man behöva förklara..

Wenger har byggt klubben från grunden, Pep hade i princip allt på ett silverfat. Några småjusteringar och så fick han världens bästa lag. Pep hade en arena på 90 000. Wenger hade inte. Pep hade ett fantastiskt bra lag. Wenger var inte i närheten av samma lag när han tog över. Pep hade en fantastisk ungdomsanläggning när han tog över. Wenger hade inte. Pep har kunnat spendera över 500 miljoner på en spelare, något Wenger bara kan drömma om.

Ser du inte skillnaden? Inget ojust menat mot dej/er, men tror tyvärr ni utstående inte förstår vilket jobb Wenger har gjort så vida ni inte följer honom å det han har åstadkommit.

Hetfield @

Självklart vill man ha titlar, men jag värdesätter The Arsenal Way mer än något annat. Det är viktigare för mej än att vinna några titlar. Alla lag har perioder då de går titellösa.
Barcelona Hetfield
2010-03-29 20:40
Rödvit tomtemor

Ärligt talat, jag förstår inte varför du blir så defensiv, det är inte så att Wenger vaknar varje dag och botar cancer

Grundfrågan jag ställde var: Är du nöjd med att gå titellös år efter år, men att ha bra ekonomi pga. det? Du underskattar ditt lag, ni har all makt i världen att bli en riktigt gigant, men Wengers filosofi är för naivt i PL där de fysiska lagen dominerar
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:39
Heywood Jablome - Xaviniesta @

Visst har vi vari det, och jag håller med dej om att flera spelare har lämnat Arsenal senaste åren. Dock ångrar nog flera spelare utav sig det som ville lämna Arsenal. Bara se Hleb och Flamini, nyckelspelare i Arsenal, bänknötare i sina respektive klubbar nu. Toure och Adebayor sålde vi pga mindre problem.

"Men det hela grundar i att Arsenal inte vinner titlar. Det är nära varje år och i slutet av maj talas det om nästa år."

Det finns ingen klubb i hela världen som vinner titlar flera år i sträck, som jag skrev tidigare har flera storklubbar har titellösa perioder där man inte vunnit något. Juventus, Milan, Real, Barcelona, Man Utd, Chelsea har alla haft det. Nu är det vår tur och det kommer att vända.

Jag följer hellre The Arsenal Way och tar titlar än lånar för flera miljarder för att ta en titel, pengar som inte ens garanterar titlar.

Trevligt att kunna diskutera med motståndare utan tjaffs. Väl Mött :-)
Barcelona DM1982
2010-03-29 20:37
Att en arena i England kallas för Emirates är inget annat än fruktansvärt pinsamt.

Intressant debatt om Wenger och Arsenal. Självklart är det alldeles för tidigt att kalla Wenger för ett geni, det han håller på med nu kommer vi få se resultatet på om några år. Om han lyckas kan man kanske kalla honom för ett geni. Det roliga är att det tog Pep en säsong att lyckas med det som Wenger har försökt med i många år. Kul.
Barcelona Xaviii
2010-03-29 20:34
Riktigt bra intervju med Fabregas när han var14år han säger: är från barca och kommer alltid vara och att han redan kunde se Iniesta skulle nå långt och bli en crack. Han såg upp till Xavi också och han kunde redan se att xavi skulle ta över Guardiolas plats.
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-03-29 20:34
Rödvit tomtemor.

Om jag får ge min syn på Arsenal så känns det som att ni har varit i en generationsväxling i flera år. Så fort ni verkar få ett bra gäng med spelare så lämnar de laget för att de vill vinna titlar.

Är det inte någonting du stör dig på? Givetvis så har det också varit en pengafråga, jag antar att Wenger har ett lönetak på sina spelare. Som inte delas av de som snart känner att de håller på att bli stora.

Men det hela grundar i att Arsenal inte vinner titlar. Det är nära varje år och i slutet av maj talas det om nästa år.

Ni har hamnat i en ond cirkel med unga spelare som utvecklas och säljs.
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:33
Criff @

Jag håller med dej, till en viss del.

Highbury är en del av vårt hem, men att bygga en ny arena behöver inte betyda att man säljer sin själ utan att det kommer bli ett nytt hem med sin historia. Både Ashburton Grove och Highbury kommer vara en del av Arsenals historia.

Att den döpts till Emirates Stadium tycker jag med flera inte om (därav de flesta i England kallar den för Ashburton Grove). Troligtvis hade vi inte kunnat bygga arenan utan en sponsor.
Barcelona Criff
2010-03-29 20:30
Rödvit tomtemor, Men det är ok att låta ett företag betala för kalaset som Emirates, och sen sätta det företagets namn som officiellt namn på arenan?
Är inte det att sälja sin själ också eller?
Barcelona lameG^
2010-03-29 20:29
Fan vad grym Milito är. Att göra en sån comeback som han och är nu aktuell för VM är sjukt grymt. Han har petat bort Marquez nu och Chyg är ju helt lost. Var är han egentligen?

Bort med Chyg nästa säsong. Ser inget hos honom. Marquez är gammal men accepterar bänken och kan spela skit matcher. Han har ju dessutom skrivit på denna säsong så tror inte han lämnar. Han trivs här. Botia tycker jag borde ersätta chyg och vi har ju dessutom Muniesa, Bartra om något skulle hända.
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:28
Heywood Jablome - Xaviniesta @

Jag hade aldrig satt klubben jag älskar i en farlig situation, en situation som kan få den att bli ett nytt Leeds.

Hade med andra ord gjort som Wenger. Byggt en ny arena, för att kunna vara stark i framtiden och låta klubben gå titellösa X antal säsonger. Det många verkar glömma bort är att vi varit väldigt nära att vinna flera titlar sedan 06, trots arenabygget.

PTBAG!

Hetfield @

Wenger är inte ett geni för att han lockar talanger, utan för hur han har byggt upp Arsenal.
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-03-29 20:25
Rödvit tomtemor.

Hade du varit Arsenals tränare. Hur hade du gjort? Hade du fortsatt på Wengers bana eller hade du valt kapitalismens väg?

Vi Barcelona-supportrar kommer inte att förstå kärleken till Wenger som Arsenalsupportrar har, men den är hedersam.
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:22
Barcanist @

Tack.

Det ska kommas ihåg att Wenger trots det har vunnit massor med titlar. Bygger man en arena för 4 miljarder har man inte direkt en stor kassa att spendera och då har Wenger helt enkelt valt en annan linje genom att värva ungt och göra dem till världsklasspelare, världsklasspelare som kommer ge oss titlar. Spelare som det tar tid att utveckla, men som kommer betala tillbaka. Tillskillnad från Liverpool, United, Chelsea som har spenderar pengar på spelare de inte har. Liverpool är på väg åt skogen med sin ekonomi (måste betala tillbaka 100 miljoner pund till sommaren), United har flera miljarder i skulder och Chelsea har en suggardady som öser in pengar i klubben. Aldrig i helvete att jag skulle vilja se Arsenal misskötas på det sättet. Det är skamligt.

Då kommer man sitta där i framtiden å vara stolt att vi lyckats med småsummor å sitter utan några skulder medan andra lag har feta skulder och stora problem.

Vår dyraste spelare ligger runt 200 miljoner kronor. Det säger en hel del.
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 20:18
Hetfield @

"Som sagt, ni säger att Wenger är ett geni för att ni vill vagga er själva i säkerhet, ni får gärna dunka varandra i ryggen över vad Wenger har gjort etc etc etc, men faktum kvarstår att Wenger har gått titellös i flera år, och ingen verkar klaga på honom"

Det här stärker bara mitt påstående. Vi som håller på Arsenal vet vad Wenger har gjort för klubben (till skillnad från utstående) och vi vet vad som komma skall med klubben.

Varken Pep eller Rijkaard har byggt upp klubben från botten, vilket Wenger har gjort. Där har du skillnaden. Och om du tror att bygga upp en klubb från botten tar ett par säsonger är du ute på djupt vatten. Trots det har Wenger vunnit flera titlar och gjort en ruggig säsong.

IWWT!
Barcelona Barcanist
2010-03-29 20:15
Rödvit tomtemor

Motsatsen till Arsenal är alltså Real Madrid. Nu fattar jag!

Efter dessa inlägg om Wenger och Arsenal som jag suttit och läst igenom, så får man verkligen en annan syn på Wenger. Jag själv tyckte även att han var överskattad då han inte har vunnit något på 4 år, som sagt. Men när man tänker efter så har han dock inte spenderat så mycket på värvningar. Tänk om han hade gjort det, wow.
Wenger värvar smart.
Kortfattat - Han köper burkar, oftast 3 för 10 kr, förbrukar dom och tömmer dom helt, pantar dom & köper nya.. Det är, enligt mig rätt sätt att beskriva Wengers verk. Och det är jävligt smart, men man måste ha galet tålamod vilket vissa storlag inte har (Läs: REAL MADRID).

Edit: Hetfield - Det är ju det Rödvit tomtemor försöker förklara - Wenger har inte haft så många storspelare att välja på. När han har värvat in en stor spelare för astronomiska summor?
Han köper hundvalpar och utvecklar dom till feta rottweilers! Detta är dock inget vinnande koncept kortsiktigt, men långsiktigt kan man vinna jävligt mycket på det.
Barcelona Hetfield
2010-03-29 20:11
Rödvit Tomtemor

Varför tror du att : Vinna titlar=skiter i ekonomin och ekonomisk dopning

Som sagt, ni säger att Wenger är ett geni för att ni vill vagga er själva i säkerhet, ni får gärna dunka varandra i ryggen över vad Wenger har gjort etc etc etc, men faktum kvarstår att Wenger har gått titellös i flera år, och ingen verkar klaga på honom

Det är klart, man hejar inte på ett lag pga. hur många titlar man vinner, jag hejar också på Roma, de har inte vunnit något på flera år, så du kan stryka bort det argumentet

Allt jag försöker säga är att man ska inte höja Wenger till skyarna, för i slutet av dagen så är fotbollen en sport, och ett lag som Arsenal ska inte behöva gå utan titlar i många år

Tror du att vi hade bra ekonomi för ett par år sen? Vi var skuldsatta, och det låg rätt så risigt till första året Rijkaard var här, men vi lyckades vända den negativa trenden genom att bl.a börja vinna titlar, så det ena utesluter inte det andra

Nu råkar det vara så att jag föredrar Arsenal i PL (jag följer inte PL så super noggrant längre), för att de vågar köra "obrittiskt" och av topplagen i PL så spelar de väldigt intressant och har lite "joga bonito" i sig

Wenger är en bra tränare, men gör inte honom till nästa Einstein , att plocka hem talanger som andra har skapat är inte så beundransvärt

Vad som är beundransvärt är att köra vackert, det ger jag honom cred. för, ber om ursäkt för om jag låtar elak, menar inte att låta så
SuperDansken Bendtner.
2010-03-29 20:09
Ämne: Hetfield @

Här se....
Nu fick du han på plats:-)
Det är precis de anledningar du nämner som gör det underbart att hålla på Arsenal:-)
Annons: