/spanien/barcelona/forum/15633.aspx/spanien/barcelona/forum/15633.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid g3gii - El Madridismo
2010-03-30 00:47
Frodo //

Sättet jag tolkar "serverat på ett silverfat" på är som så många gånger diskuterats Barcas grundspel. Pep har inte behövt göra några större förändringar i spelsystemet eller något sådant. Kan låta lite enformigt men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig på ett bättre sätt.
Om jag försöker få det i enklare former så säger jag såhär, Pep hoppade bara på Cruyff-tåget, gjorde nåra små justeringar i laget och fortsatte åka.
Men det går inte att ta ifrån Pep att han är en duktig tränare, som du säger så måste en tränare kunna få alla spelare att dra åt samma håll som inte vissa klarar.

Men som sagt, detta är hur jag tolkar serverat-på-silverfat snacket. Kanske ute på hal is när jag skriver detta men.

Personligen tycker jag att Pep är en smula oslipad när det gäller det taktiska.
Barcelona The Reporter
2010-03-30 00:42
Fabregas spel klart då han fick grönt ljus nyss!!!
Barcelona Pep the King
2010-03-30 00:40
Hoppa inte på mig nu Cules:D men jag tackar nej till Fabregas. Jag ser hellre Gourcuff. Den killen har allt:)

Ser hellre han än Fabregas.
Barcelona Frodo
2010-03-30 00:36
Elsa

Ett exempel på vad?
Spanien Elsafrånunderjorden
2010-03-30 00:29
Frodo: Exempel?
Barcelona Frodo
2010-03-30 00:27
En anledning till att många av Arsenals bästa spelare lämnar varje säsong kan ju bero på att Wenger inte kan hantera stjärnor lika bra som många andra tränare kan. Han verkar vara en konflikträdd tränare till skillnad från många andra bra tränare så som Ferguson, Capello, Pep, Mourinho etc. Han verkar föredra att utveckla unga talanger utan att behöva oroa sig över "allt det andra" om ni förstår vad jag menar. Men ett faktum är att om man som tränare i en storklubb ska aspirera på titlar måste man man kunna hantera de här stjärnorna utan att vara rädd för konflikter. Vi Barcafans vet det i första hand då detta var ett faktum under Rijkaards sista tid i klubben.

Jag tror att Wenger gör det lätt för sig genom att ha ett lag med unga utvecklingsbara talanger som återgäldar honom genom att spela kanske någon säsong mer än de gjort för någon annan tränare, när de blivit storstjärnor, pga att de känner att de kommit dit de är pga av honom. Men till slut vill de ta reda på om gräset är grönare på andra sidan då "nästan" titlar inte är tillräckligt för dem. Att säga att Pep fått allt serverat på silverfat räcker inte för i slutändan handlar det om kunna hantera dessa stjärnor och få de att dra åt samma håll.
2010-03-30 00:19
adil [blaugrana]: Att Fabregas kan komma att ha det bra i Barcelona är det få som säger emot, men tidigast om kanske 3 år. Kanske längre och kanske aldrig. Det beror på många saker.

Salcini: Det gjorde han ju självklart, de var ju i final något år innan han lämnade. Det var nog mer han själv som ansåg att chansen var större i Barcelona. Det hade han uppenbarligen rätt i. Henry vill minnas som spelaren som vann i princip allt. Vm, Em, Cl, Pl, La Liga och en massa annat. Att han skulle minnas mer och längre var större än viljan att stanna i Arsenal. Sen så vet vi inte om Wenger verkligen ville ha han kvar eller ej, som jag sa förut, han har blivit sämre sen tiden i Arsenal.

Flamini var för girig, han ville de ha kvar men han ville ha mer pengar. Det passade inte in i lönebudgeten. Hleb vet jag inte riktigt varför han lämnade, förmodligen var gräset grönare på andra sidan. Han ångrade att han lämnade Arsenal i alla fall.
De här två herrarna försvann inte för att de var för dåliga. De var deras egna vilja.

Campbell tror jag var för dålig för startelvan, han höll inte måttet. Det är vad jag tror. Det dög nog inte för honom.

Barcelona BARCA - TIKI TAKA - LA MASIA
2010-03-30 00:12
Wenger har gjort ett bra jobb men som sagt man måste vinna en titel till slut annars sparkas man men kanske arsenal ser det på ett annat sätt de kanske vill ha wenger kvar i 10 år till ? göra honom till den nya sir "tomat" ferguson, hehe skämt åsido men trots allt en tränare är i en klubb för att leverera och med det menas det att vinna TITLAR för vad gör de annars , spela och skaffa sig rutin och komma 2-3-4 varje år i ligan och kvartsfinal/semifinal i cl sen hejdå? varje år ?
Barcelona Salcini
2010-03-30 00:03
Elsa.......

Men om Wenger är en så duktig tränare, varför kan han då inte erbjuda möjligheten att vinna champions league? Och spelare som går från Arsenal måste vänja sig vid en ny typ av spelstil, då Arsenal spelar på ett speciellt sätt. Fallen Hleb och Henry beror mycket på detta, trots att vi har ett liknande spelsätt så skiljer sig det väldigt mycket trots allt. Man vet aldrig vad dom hade kunnat åstadkomma om dom hade varit kvar. Flamini var kungligt bra innan han lämnade, Henry hade visserligen skador men var fortfarande en otroligt duktig spelare. Hleb, var duktig, Campbell har till och med kommit tillbaka. De flesta spelarna hade startpositioner i Arsenal, ändå sålde man dom? Varför?

Det är inte så enkelt att utgå från att karriärerna har dalat efter man lämnat Arsenal, man måste också se till anledningarna. En spelare går inte från startman i Arsenal till läktarplats bänkplats till en annan klubb bara över en sommar pga minskande färdigheter.
adil [blaugrana]
2010-03-30 00:01
Elsafrånunderjorden

Som sagt, är man så säker på Wenger, samt att det är okej att gå titellös i flera år i mån om att en dag möjligen regera på toppen, så är det väl bara att köra på. Wenger kanske har en ny Henry i bakfickan, vem vet. :)

Ang. Fabgreas är jag övertygad om att han kan ha det lika bra i Barcelona om några år. men det är redan en uttjatad diskussion.
2010-03-29 23:55
adil [blaugrana]: Mina grunder är Wengers tidigare prestationer. Den förra generationen i Arsenal var oerhört bra. Han är en av världens bästa tränare. Han har ett oerhört bra öga för talanger och spelare.

Jag är övertygad om att Fabregas inte kommer att lämna Arsenal på många år, mest för att jag inte ser vart han ska ha det så mycket bättre.

Du tänker lite allmänt konstigt tycker jag.
2010-03-29 23:51
Salcini: Är det något Wenger är en mästare på så är det att släppa spelare i rätt tid. Ingen av de du nämnde har presterat i närheten av vad de gjorde i Arsenal. Några var giriga, några var gamla och en ville vinna Champions League. Deras karriär har dalat i alla fall.

Jag är övertygad om att han inte sålt en enda spelare för att göra det svårare för laget och således göra honom mer hyllad. Du hör ju själv hur löjligt det låter.

Jag håller inte med om att det är "lugnt" för Arsenal att gå titellösa, det är ju ett väldans tjat om det.

adil [blaugrana]
2010-03-29 23:46
Arsenal supportrarna tar alltså förgivet att titlarna kommer ramla in om några säsonger, som det tydligen i regel gör för alla storlag efter en period. När man varit titellös tillräckligt länge ska titlarna så småningom ramla in i Arsenals museum, bara för att man går under stämpeln storlag, jaha okej.
På vilka grunder då? Jag skulle förstå om ni hade en Torres där fram och Pique i försvaret. Men såvitt jag vet har ni en spelare i truppen just nu som har potential att bli en av världens absolut bästa i framtiden, garanterat. Nämligen Herr Francesc Fabregas, som man också enligt mig kan räkna ut som framtida mittfältsgeneral i Arsenal. Påtryckningen från andra jätteklubbar kommer bli för stor i sinom tid, både för Fabregas och för Arsenal. I synnerhet ifrån Barcelona.

Är bara nyfiken, VAR finner ni garantierna i Wengers framtidsprojekt? Ni verkar vara så säkra på saken. Alltså, erat offensiva riskfyllda spel tillsammans med en backlinje och ett anfall som knappast inger respekt ser iaf. inte jag som någon garanti för troféregn i framtiden. Speciellt inte i en liga som Premier League.

Tycker mig se ett mönster av blind tro till Wenger hos supportrarna. Men visst, om de verkligen tycker att det räcker med finlir och att vara "nära" titlar varje år så fine. Innerst inne är det ändå titlarna som räknas, för Arsenal fansen med. I slutändan måste man satsa mer på stjärnköp än vad man gör nu. Det gör alla som stärvar efter att mäta sig med de allra tyngsta.

Om man är så stolt över att som mest ha spenderat 200 mille på en spelare, samtidigt som man inte vunnit något på länge, kanske man inte heller ska kalla sig för storlag.

Aja, primära målet bör vara att slå Barcelona iaf. Oerhört viktigt inför slutspurten. Arsenal har trots allt en riktig chans på en titel i år. Grattis!

Väl mött på onsdag! Vi får se om ni lyckas stå emot våra nyligen formtoppade guldklimpar Ibra och Messi. ;)
Barcelona Salcini
2010-03-29 23:43
Wenger-debatten:

Mycket intressant debatt det här. Jag har själv varit kritisk mot Wenger nu under några säsonger då Arsenal har blivit ett "nästan-lag". Det har inte velat sig riktigt hela vägen någon gång på senare år. Som jag ser det så saknar Arsenal de bättre spelarna för det och faktum är att man har sålt de bättre spelarna: Henry, Flamini, Campbell, Hleb, Reyes, Ljungberg, Vieira, Pires, Adebayor, Toure. Alla var mycket bra spelare som var ordinarie i Arsenals startelva.

Man kan orda om varför de såldes; problem, pengar till ny arena osv. Men det känns som att Wenger inte längre vill ha stjärnor, eller äldre spelare i laget. En teori är att han vill göra det spektakulära, vinna titlar utan att ha dom riktiga stjärnorna eller rutinerade spelarna. Och fortsätter det finns risken att stoltheten mot det här målet kan bli för stor.

Framför allt skulle jag vilja jämföra honom med vår egen Johann Cruyff som tog över laget 1988. Han revolutionerade hela Barcelona och gjorde väl det som Wenger gör idag. Här är dock kulturen annorlunda och rivaliteten gentemot Real Madrid gör att man inte kan gå titellös alltför länge i den här klubben. Tyder kanske på en större vinnarattityd i klubben. I Arsenal är det lugnt att gå titellös i flera år, i Barcelona är det inte det, tränare byts och man börjar vinna igen.

Jag tror att för att Arsenal ska lyckas i längden så måste dom snart börja vinna titlar, annars så kommer nuvarande spelare att försvinna i jakten på titlar hos andra klubbar.
2010-03-29 23:39
Men angående milito vs Pique så tycker jag att det ska vara pique alla 7 dagar i veckan fastän jag tycker om milito och tycker han har gjort ett suveränt jobb, men pique höjer sig alltid mot de stora och han är bra och ha vid fasta situationer där är han jävligt duktig/farlig,,,
2010-03-29 23:35
H.Alavi

aa de sant det där om puyol , alltså puyol är lagets hjärta han har en jävligt bra lägsta nivå han kämpar som ingen annan så de ingen ide och bänka honom även om milito har bätte form men jag tyckte själv att pique och milito vart strålande när det spelat tillsammns men puyol och pique har alltid varit bra :)

och tyckte att pique måste starta alltid , för bara hans uppspelsfaser och alla fina bollar från backlinjen saknas när han är borta..
Atlético Wilshere#19
2010-03-29 23:09
banklev //

Anfallspar? Du menar väl anfallsuppsättning? Förutom Messi och Tevez har ju Argentina Higuain, Aguero, Milito och Lavezzi att tillgå. De är inga dussinspelare de heller. :-)

Lyxproblem för Maradona, minst sagt.

Sedan måste jag bara tacka "Rödvit tomtemor" för att han försöker få utomstående (Barca-)supportrar lite mer insatta i det Wenger har åstadkommit och håller på att åstadkomma i Arsenal. Sen att det finns personer som väljer att blunda för vissa saker och som bara ser titlar som framgång är ju en helt annan femma.

Det drar på smilbanden när man läser alla dessa hyllningar till Wenger och när man påminns hur klubbens framtidsutsikt faktiskt ser ut. :-)
banklev
2010-03-29 22:53
Herregud vilket anfallspar Argentina har i VM i sommar, Messi y Tevez, hattrick av den sistnämnde idag
2010-03-29 22:52
En stor anledning till att förväntningarna är lite lägre på Arsenal än Barca är pengar lagda på transfers.

I nuvarande trupper så har vardera lag spenderat:

Barcelona: 235.9 m £

Arsenal: 92,63 m £

Källa: FM 2010

Konstigt att de behöver värva för så mycket när La Masia är så bra...

Samtidigt så har Arsenal som någon redan påpekat byggt en ny arena och gått igenom en generationsväxling med lite pengar att värva för. Jag personligen kommer inte förvänta mig titlar förrän om 2 säsonger ungefär. Som det ser ut nu.
Barcelona ★Barca★
2010-03-29 22:46
Puyol och Pique ska starta. Milito har gjort det sjukt bra!

Men det bästa alternativet är. Pique-Puyol.
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-29 22:01
H.Alavi/

"Puyol är el capitano, Pique är generalen, vad är då Milito?"

Gabi Milito är el mariscal, ett smeknamn han fick när han spelade sin ligafotboll i Argentina. I Sydamerika är en mariscal synonymt med en ledare på planen.
Barcelona DM1982
2010-03-29 21:59
Ämne: DM1982//
Du menar s....
Jag menar såklart sex titlar på en säsong inte bara en fjuttig trippel. ; )
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2010-03-29 21:47
BARCA - TIKI TAKA - LA MASIA

Pique är uttagen, ja. Men jag har svårt och se honom direkt från start på onsdag kväll. Varför? Jo Milito har gjort ett suveränt jobb tillsammans med Puyol i mittbackslåset.

Puyol är el capitano, Pique är generalen, vad är då Milito?

Hur som helst, det lär bli tufft för Pep att bestämma sig för vilka som är de två officiella mittbacks paren eller så varierar han bara på de.
2010-03-29 21:21
Är det sant att Gerard Pique kmr vara med på onsdagen ?

för att inte överdriva

1.Pique är en av lagets viktigaste spelare
2.Milito + Puyol är inte samma sak som x+y
man ser lite errors hit o dit men pique + milito har vart magnifikt och puyol pique har alltid varit stabilt men puyol måste spela han är laget hjärta :)
3. Piques , Fina bollar till mittfält ,backar , hans uppspels faser helt enkelt är mkt viktiga när det låser sig speciellt (puyi o milito däremot är mkt sämre på det...
4.Han e helt enkelt min favorit såklart messi är ju stjärnan allting men pique är den (icke superstar favoriten)

så hoppas det löser sig för pique respektive toure hoppas jag på onsdag ist för busi o milito..

VISCA EL BARCA SÅ LÄNGE :)!!!!

Barcelona BlueRed
2010-03-29 21:21
Boixos Nois 81

Sålde arenan och döpte om den? Har du inget vettigt och komma med till en diskussion som håller en hög nivå, låt bli helt och hållet då.

Edit: Pedofillag? Tydligen så har du inget vettigt och komma med, spärrad.
Barcelona Boixos Nois 81
2010-03-29 21:20
Spärrad för din låga nivå. /Mod
Barcelona Boixos Nois 81
2010-03-29 21:19
Arsenal ska vara glada att de kommer 3a varje år... sen får man skylla sig själv att det går så dåligt varje år. De säljer sina stjärnor de sålde arenan o döpte om d tiii Emirates (PINSAMT)
elbraco
2010-03-29 21:09
Jag tycker det känns som om Arsenal är ett ungt slags Barcelona. Våra egna talanger som fostrades i La Masia har nu växt upp och är stora stjärnor, Xavi, Iniesta, Messi etc etc. Arsenal har flera unga spelare som kan bli riktigt bra, men att man samtidigt blandar med stjärnor (i barcas fall: henry, ibra, ronaldinho etc och arsenal: Arshavin, Gallas) Även om vi inte har haft en och samma tränare som tänker långsiktigt så gör organisationen det...har jag rätt?
Barcelona Öagunner (1886)
2010-03-29 21:02
DM1982//
Du menar såklart CL, men Wenger tog ju på sin första hela säsong med Arsenal dubbeln (ligan och Fa-cupen).
Och precis som Tomtemor var inne på så hade ju ni redan ett "hyfsat" offensivt lag när Pep kom.:)
Barcelona Xaviii
2010-03-29 20:59
Någon som vet man man redan kan köpa biljetter till mötet mellan Barcelona-Arsenal i camp nou?
Annons: