/spanien/barcelona/forum/1547.aspx/spanien/barcelona/forum/1547.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2015-12-09 08:54
enkos

Intressant. Vilket lag ska vi ställa upp med tycker du? Ska Messi vila? Jag personligen tycker att han ska spela eftersom en spelare aldrig får tillbaka sin matchrytm om spelaren inte spelar, vilket är logiskt. Att få tillbaka matchrytm kan också ta lång tid och jag förstår att dom här första matcherna har varit en försiktighetsåtgärd för Leo men nu är det dags att steppa upp i intensiteten så att den är på full växel när det nya året startar.
Barcelona Lion24
2015-12-09 08:51
Blaugrana91

Jag tycker att La Liga är en bättre liga än Premier League, jag tror att det är svårare att vinna La Liga än Premier League men jag tror att det är svårare att vinna en match i PL än La Liga. Anledningen till att jag tycker att La Liga är bättre är för att den är mer svåravancerad där teknik och taktik blandas. Varför jag tror La Liga är svårare att vinna beror enbart på att Barcelona och Real Madrid ständigt håller en skyhög nivå, alltid är konkurrenskraftiga. Men jag tycker att det är svårare att vinna en match i PL för att det handlar om en kulturgrej i England. För att jämföra ligor så måste man också ta hänsyn till kulturen i de olika länderna. I England har man nånting som många spanska lag inte har och det är att man är mentalt stabilare. Ligger ett lag under med 0-3 i England så ser man förvisso ett ganska slaget lag men dom kämpar och sliter tills matchen är avslutad. Det är ganska likt Sverige också för delen, att man ger allt och springer kopiöst. Ju längre söderut man kommer så har man den dära mentaliteten ''äh vi ligger under med 0-3, skit i den här matchen''.

Är Pl mycket bättre än Serie A? Det tycker jag verkligen inte. Bättre ja, men inte mycket. Folk underskattar Serie A. Serie A är samma gamla Serie A, förutom dom stora namnen. Taktiken och spelstilen ser precis likadan ut. Det finns ingen liga bland de stora där man måste tänka så mycket som man gör i Serie A. Allt handlar om taktik. Det finns inget land på den här planeten som kan bestämma hur matchtempot ska se lika bra som italienare. Jag vet inte om folk minns Madrid-Juve men många tyckte att Madrid underpresterade i de matcherna. Hemligheten som många inte förstod var att det var Juve som gjorde dom dåliga genom att dom sänkte tempot med sitt passningspel.

I Premier League så är det den ligan bland top 4 där man tänker minst. En liga där väldigt mycket går på chans och tur. Den minsta taktiska ligan skulle jag säga. Men man har det där som inget annat land har, den mentala biten i att aldrig ge upp och fortsätta spela tills domarn blåser av matchen. Där kan jag hålla med om att det är mycket mer krävande för de engelska storlagen att kombinera ligaspel, cupspel med Europa spel eftersom ligan är så tuff att det tar energi på storlagen. Medans man i Spanien kan promenera hem en seger (Madrid, Barca) om motståndaren kommer till SB eller Camp Nou, då ser det ut som att dom spelar som turister, dom har förlorat på förhand. Men Barca och Real håller högre klass än alla lag i PL. Jag skulle också säga att de flesta lagen i Spanien håller högre klass än lagen i PL.
Barcelona enkos
2015-12-09 07:37
Visst har kvällens match ingen stor betydelse men jag vill se Real inställning och att laget går för vinst. Är trött på att vi alltid spelar med halvfart mot sämre lag lch i matcher med mindre betydelse . Och framför allt skärpa vid avslut
Mr. Blaugrana
2015-12-09 05:17
@Maestro Xavi - Tito Etern:
Min vän, låt oss vara ärlig: Premier League är, i överlag, en mycket bättre liga än Serie A och till och med La Liga skulle jag vilja hävda. Nästan samtliga engelska lag i högstadivisionen befinner sig på en mycket vass nivå, även de engelska bottenlagen är förvånansvärt bra. Och det är inte utan fog som många människor betraktar Premier League som den "jämnaste ligan" bland top 5 ligorna i Europa. Nu tänker väl vissa att engelska lag suger p.g.a. deras mindre bra resultat i Champions League och Europa League. Men sanningen är helt enkelt att lunkmatcherna i Premier League är väldigt påfrestande eftersom att topplagen inte har råd att lufta spelare mot "sämre lag" som har ekonomin nog att köpa erkänt duktiga klasslirare. Vem förväntar sig att Real Madrid kommer tappa poäng mot skitlag som Getafe eller Espanyol bara för att dra ett par exempel? Och ja, till och med jag inser att det inte finns ett engelskt lag som i dagsläget håller lika god klass som vare sig oss eller Real Madrid. Dock ska man komma ihåg att bägge ses som världens absolut främsta klubblag så det är knappast något att skämmas över för deras del. Men det sagt, så hade det varit intressant att spekulera om vi och Real Madrid hade kunnat kombinera med att presterat väl i Champions League samtidigt som vi spelade i en mycket tuffare liga som Premier League? Väl mött!
Barcelona Santiago Cazorla
2015-12-09 02:35
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Tyckte han var grym mot Roma och såg väldigt spelsugen ut men mot Valencia var han inte detsamma, är sjukt nojig när det gäller knäskador så hoppas iaf att han inte lirar mer än 30 minuter. Minns när han skadade sig i sista gruppspelsmatchen 12/13 tror jag det var, var inte så allvarligt som man trodde först men ändå.
Barcelona LeoMessi
2015-12-09 02:24
Lion24 Forumet har aldrig hållit så låg nivå som det gör nu och det är fan i mig jobbigt att behöva läsa härinne. Det finns ju ett par som skriver inlägg som handlar om Barcelona och det är dom man får försöka hitta. Man orkar ju knappt skriva inlägg härinne då ingen kommer att läsa det eftersom det försvinner i ett hav med inlägg som handlar om Madrid. Det snackas mer om Madrid här än det gör i Puertan. Och då snackar dom i Puertan nästan enbart om Madrid. Det går som sagt att diskutera Madrid men det ska vara i lagom mängd. Inte 67 inlägg av 78.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-12-09 02:20
@Barcelonismo:

:-/.. Det är det vi inte vet än. Han har inte jobbat som Suarez och Neymar i pressen. Det är Rakitic och Suarez som har jobbat åt honom senaste 3 matcher. Det kan man ta eftersom han kom tillbaka från en lång skada nyss.
Men nu är det dags att jobba lika hårt som hans lagkamrater åtminstone 60 min för att få upp konditionen och bollkänslan.

Det är två olika saker att träna och spela en match. Om man Messi vill hitta formen igen snabbt måste han börja jobba hårt i stegvis i matcherna.

Minns fortfarande skillnaden på hur han hjälpte laget från osasuna matchen mot Moyes sen mot Atletico Madrid. Laget blir komplett när Messi ger lika mycket som alla andra.

Är medveten om att det tar lite tid men det viktigaste är att han sluta gå i 90 medans alla i hans lag svettas blod. Det skickar negativa vippar till hela laget
Barcelonismo
2015-12-09 02:13
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^

Att bara orka i 60 minuter betyder ju bara att spelaren ifråga har kass kondition ju ;)
2015-12-09 02:09
@Santiago Cazorla:

Jag vill att han startar och ger allt i 60 min sen byts för att spara sig.
Han måste fan få upp all aspekter av hans spel.

Mottagningarna, passen, pressa, jobba hem, avsluta distinkt (inte skjuta rakt på målvakterna hela tiden som senaste tre matcher) försöka hjälpa laget som Suarez.

Det är nu han ska få som mycket speltid som möjligt för att komma i form igen. Men det ska inte gå så långt att han promenerar i 90 min som mot Valencia och 45 min mot Roma. Detta är helt onödigt.

2015-12-09 02:04
Men på tal om något annat hoppas jag Messi är på bänken. Såg lite trött ut mot Valencia och man vill ju inte att han spelar för mycket direkt efter sin knäskada och gruppsegern är redan säkrad, bra tillfälle att ge andra en chans. Behöver väl inte lira Suarez i 90 minuter heller när Neymar även är skadad.
2015-12-09 01:49
Tycker Pique är skön som fan. Han bjuder på sig själv och bryr sig inte om vad andra tycker och det är väl klart att han känner rivaliteten med Real när han har varit i Barcelona i hela sitt liv nästan och vill skicka lite pikar till dom då och då, gäller att ha lite humor.

Pique: "People shouldn't want me to change or to ask for forgiveness, because I won't do that. People will have to learn to deal with it."
Barcelona Lion24
2015-12-09 01:33
Helt allvarligt talat, nåt måste hända här inne. Det är EXTREMT tröttsamt att läsa vissa inlägg här inne, jag vill bara fly. Inlägg som inte bidrar med ett skit. Allt är Penaldo, allt är smutskastningar, fula ord, hån och ett mycket omoget beteende. Jag har försökt ha tålamod väldigt länge och förbisett detta men helt seriöst, hur orkar vissa? Kom med nåt nytt, lär oss nånting, ge oss en analys. Real Madrid är våra huvudkonkurrenter till alla titlar vi slåss om och som rivaler så kan man skicka någon peak mot deras klubb eller spelare. Jag är ingen som säger att vi inte ska lägga fokus på Real Madrid för det måste vi, precis på samma sätt dom måste fokusera på hur det går för oss, vad som händer i våran/deras klubb. Men peaken ska inte innehålla ord som ''hora, fitta'' eller såna där barnsliga saker.

Så för Guds skull, snälla lägg av. Inte samma skit varenda dag. Det är ett riktigt barn beteende när man ska skriva samma skit dag in dag ut. enkos, lämna Ronaldo EN dag. Barcelonistas, lämna Real Madrid EN dag. Det skulle göra er gott. Det skulle göra forumet gott. Jag tvekar inte på att ni älskar FC Barcelona men bidra med nånting. Skapa er respekt här inne. Lär mig/oss nånting om vad som helst inom fotboll förutom glåpord. Kom med analyser, berätta vad vi bör göra imorgon för att ta oss an Leverkusen. Tycker ni att Messi och Suarez ska vila? Varför? Varför inte? Ska vi starta med det bästa laget? Varför? Varför inte? Kom igen, tillsammans för ett lyft av detta forum.
2015-12-09 01:32
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2015-12-09 01:25
[QUOTE=enkos]Att Real får Gent 1.01 [/QUOTE] More like 0,99
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2015-12-09 01:25
[QUOTE=FCB_Messi]Undra om Wilands hjälm satt för hårt åt eller täckte för ögonen ? För dom enkla målen som han släppte in är verkligen diskutabelt . [/QUOTE] Verkligen. Speciellt frisparken och skottet från Ronaldo som han försökte rädda med knät. Vad tänkte han där? Jag hade gjort bättre jobb. Wiland brukar vara bra så det kändes nästan som han blivit mutad av Ronaldo. Men men låt Madrid fansen glädja sig åt dessa vinster och få falska förhoppningar om laget. I stormatcherna har de varit allt annat en bra. Men fotboll kan vända väldigt snabbt vilket vi alla har erfarenhet av. Därför ska man inte håna för mycket. Det kan slå tillbaka mot en. Pique kan man inte ogilla dock. Vilken legend. En person trollar ett helt land, he just doesn't give a fuck. Alla är så butthurt, de säger att de inte vill ge honom publicitet men det är exakt det han får.
Barcelona Lion24
2015-12-09 01:22
Man måste se upp med Wolfsburg. Jag är faktiskt glad att dom sluta etta så att vi inte möter dom. Jag är naturligtvis inte rädd för Wolfsburg då Barca ska gå vidare 10/10 gånger mot dom men det där är ett mycket energikrävande lag. Ett typiskt tyskt lag som spelar en extrem snabb fotboll där det blir mycket svårt och hänga med. Man allt är inte bara omställningar utan Wolfsburg har utvecklat tekniken på spelarna också, nu är dom bättre på små ytor.

Man har faktiskt ett fantastiskt lag med spelare som Ricardo Rodriguez som är en personlig favorit och en ytterst underskattad vänsterback, Dante som kan vara riktigt bra om han själv vill, Luiz Gustavo, Schurrle, Draxler som startat säsongen sådär men har en enorm högsta nivå och potential. Säkert glömt någon också. Det är inte alls förvånande för mig att Wolfsburg toppa sin grupp, det som är förvånande är Uniteds sorti som är mycket pinsam. Är det här satsningen av United? Man har en enorm ekonomi där man kan betala fantasisummor men man har fått till det där laget?

Atlético som nästan ingen pratade om vinner matcher som man måste vinna. Man vinner systematiskt. Det där är fortfarande ett av världens bästa lag som har varit mycket tysta den här säsongen och det hjälper bara dom. Real Madrid? Att vinna med 8-0 är imponerande. Men det var mot Allsvenskan. Mot ett lag som sluta 4-5:a i en liga som IFK Norrköping vann.
Barcelona Barcelonistas
2015-12-09 01:20
Barcelona är en klubb som så länge jag varit en supporter, så har dom alltid varit ödmjuka. Men kom ihåg en sak grabbar, för mycket ödmjukhet kan också förvandlas till svaghet. Säger inte att vi ska gå banans men det är viktigt med balans i laget vas gäller personligheter. Jag tror många här faktiskt underskattar detta men det är viktigare än vad många tror.
Barcelona Shanghai
2015-12-09 01:19
Barcelonistas Piqué och Alves är inte de klokaste i truppen. Så bara för de uttalar sig om Real Madrid negativt tyder det inte att det är bra. Båda är högmodiga och dryga. Som sagt, vi alla vet om Real Madrid och hur den fungerar. Vi ska inte sjunka i deras nivå.
Barcelona Barcelonistas
2015-12-09 01:06
Shanghai - jag älskar allt hans snack om Real. Den smutsklubben ska hånas in till benmärgen efter allt skit dom kasta på oss under Mou. Jag älskar när Alves och Pique sätter ditt råttorna från Madrid. Jag älskar också hur Stoichkov kmr med som brutalaste uttalandena någonsin om den klubben! Nej jag hoppas Pique fortsätter med det han gör. Vrf ska han sluta?
Barcelona neymar JR
2015-12-09 01:05
Shanghai Skit kul med 23 iniestas i en trupp, inget emot iniesta men lite olika personligheter får vi väl ändå ha Madrid förtjänar ingen respekt varken på plan eller utanför. Visst kan man vara den större mannen och bara fokusera på sitt egna Men pique har alltid varit pique Allt är så känsligt nuförtiden....
Barcelona AndreD
2015-12-09 01:01
@Shanghai:

Mycket bra det Pique gör. Sen när förtjänar den äckliga horklubben respekt?
Barcelona neymar JR
2015-12-09 01:01
Kul när Madrids alldeles egna maskot öppnar käften :), nu har han spelat sin match för året. Tillbak till bänken och fila på nästa kommentar
Barcelona Shanghai
2015-12-09 01:00
Barcelonistas Piqués beteende skall verkligen inte försvaras. Under all kritik. Han ska alltid vara den som hånar. Det där med 5 fingrar, hans pikar mot Real Madrid när vi vinner titlar, hans tweets, nej det där är inte rivalitet utan snudd på respekt. Vi alla vet hur Real Madrid fungerar och vad för organisation det är, men det hjälper inte att vara kaxig till slut kan vår arroganta beteende straffa oss fatalt. Ta Iniesta som ett exempel. Den mannen bör vara en förebild för alla fotbollsspelare.
Barcelona Barcelonistas
2015-12-09 00:57
Ronaldo (Real Madrid): "Pique's tweet on Madrid lining up ineligible player? He's jealous of Real Madrid, I won't give him free publicity." Vad ska han vara avundsjuk på? Han vinner fler titlar på 1 säsong än vad Penaldo gjort på 8 år. Senast slutade det med 0-4. Snarare Penaldo som är besatt av oss. Hela den klubben lider av mindervärdeskomplex.
Barcelona Barcelonistas
2015-12-09 00:52
Shanghai - jaså du är snabb med att kritisera store Pique men samtidigt glömmer du att nämna Guti som lekte pajas här om dagen också när vi kryssa mot Valencia. Ni arbeloa också? Haha den klubben slutar aldrig att förvåna. Dom är bra på snacka. Sen bär vi mötts på planen så blir det förnedring direkt.
Barcelona Shanghai
2015-12-09 00:50
Arbeloa och Cristiano har all rätt att kritisera den där Piqué. För övrigt är det tragiskt med Neymar att han skadar sig. Hoppas att han är tillbaks så snabbt som möjligt.
Barcelona Shanghai
2015-12-09 00:48
Piqué ska hålla sin käft och koncentrera sig på planen och utveckla sina prestationer istället för att vara arrogant och leka provaktör av yppersta klass. Det kan straffa honom och vårt lag, håll lågprofil och var ödmjuk istället. Visst man blir glad när antagonisten förlorar eller gör en stor tabbe (Cheryshevfallet) men att håna är lågt. Sen gråter han att de buar åt honom.
Barcelona Barcelonistas
2015-12-09 00:40
Ali G - hur skulle jag veta att Malmö skulle lägga sig på rygg. Haride kmr med en luff taktik mot Real borta på Bernabeu, han måste ha glömt att det är Malmö han tränar... Återigen så skrattar jag åt Arbeloa haha. Den pajasen. Guti hade också mens häromdagen. Komiskt att det är just från Guti och Arbeloa som allt kmr ifrån. Dom två största idioterna som finns.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-12-09 00:38
@enkos:

I viktiga matcher har de ändå varit kliniska, framförallt Suarez som höjer sig alltid en till nivå. I el Clasico sätter Suarez det sista målet trots att en passning till Neymar möjligtvis hade varit en bättre idé. Han hade passat om Eibar varit motståndet. Egot dyker upp i stora matcher och det har bara varit positivt. Det är just deras relation utanför som gör att de ändå inte går över en gräns.
Barcelona A good coach is everything!
2015-12-09 00:37
Arbeloa ett jävla äckel !! Exakt drf va jag så glad när vi fick Turan en spelare som kan täppa truten på vissa ärthjärnor i den skitiga klubben !!
Annons: