/spanien/barcelona/forum/15416.aspx/spanien/barcelona/forum/15416.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Delarocha
2010-04-19 18:12
Barcelonistas

Han hoppade in så sent som i matchen mot Espanyol?

Visca Barca

I korta drag. Espanyol pressade högt, spelade hårt och stundtals fult samtidigt som Barcelona betedde sig ovanligt stressad och klumpigt emellanåt.

Dani Alves får skylla sig själv när han väl får sitt andra gula kort även om det första korter är helt bedrövligt. Dock ska han inte satsa som han gör i andra situationen när han redan har ett gult kort.

Kort och gott. Barcelona lät Espanyol störa dem och tog matchen till deras nivå genom att spela destruktivt och hårt. Barcelona lyckades varken svara genom att spela hårt tillbaka eller lugna ner och spela sitt spel själva. Så 0-0 var rätt logiskt.
Barcelona Visca Barca
Imorron spelas en mycket bra match mellan vårat älskade barca och Inter som har förbättrat sitt spel sen senaste gången vi mötte dem. Vi ska inte underskatta dem för dem är inte dålig, men är inte bland dem bästa i europa på min lista. Vi får ta och glömma matchen mot Espanyol och fortsätta med vårat spel säsongen ut.
Jag såg inte matchen mot espanyol så kan någon berätta för mig vad som gick fel eller var det bara på grund av alves utvisning.
Barcelonistas
har någon hört nått om ibra typ nyhet eller nått? är han fortfarande skadade?
Delarocha
2010-04-19 18:09
Krakow

Varför ställa frågor till dem här? Då kommer ju dem bara komma in hit och svara så kommer det bli två forum för Real. Eller aa, deras forum diskuterar ju visserligen Barcelona mer än Real men nåja.
Barcelona Kraków
2010-04-19 17:25
Denna riktar sig till valfri RM supporter:
Fråga: Hur mycket pengar har Real Madrid tjänat på Kaka?
Fråga #2: Var Beckham en bra värvning?
Delarocha
2010-04-19 17:23
Espana Support

Varför skrev du samma inlägg tre gånger i går och nu igen men med ett nytt nick?
Barcelona Espana support
2010-04-19 17:19
Rambla//

Ja, Real kan möjligtvis få svårt mot Mallorca, absolut. Jag tror Barca avfärdar Villarreal enklare än vad många tror.

Allt handlar om näst sista matchen borta mot Sevilla. Och om de har något att spela för.
Delarocha
2010-04-19 17:17
Radical

Du måste inse att bara för att man får in pengar betyder inte detta att man gör en vinst. För i slutändan är det det sportsliga som avgör om de får mer fans, mer sponsorer etc. Och både Genoa och Sevilla gjorde sämre säsonger efter dessa försäljningar på grund av att de inte lyckades ersätta dessa spelare på ett bra sätt. Därmed spelar det ingen större roll hur mycket pengar de fått in då de har tappar spelare + positioner men antagligen slösat en del av sina pengar på sämre spelare.

Och som du själv säger. Varför skulla stora spelare vilja gå till mindre klubbar. SÄg att de pengarna som Genoa eller Sevilla fick in skulle räcka till en stjärna för respektive klubb. Pengarna kanske räcker men få spelare är intresserade av att gå till dessa klubbar om inga titelutmaningar är logiska. Därmed står Genoa/Sevilla där med pengar, förlorade spelare, och sedan ett val. Antingen investera pengarna i enskilda spelare och göra chansningar som inte alls behöver lyckas. Eller satsa på flera spelare likt man gjorde när man köpte t.ex Dani Alves för många år sedan billigt som sedan säljs vidare och de är sedan återigen tillbaks på ruta 1.

Real Madrid Radical - La Remontada Blanca
2010-04-19 17:15
Ämne: Radical

Hur kan d....
Och hur mycket tjänade Genoa och Sevilla rent ekonomiskt på att sälja Milito och Motta respektive Alves och Keita? I procent gjorde de en enorm vinst. Får de mer pengar kan de investera mer. Investerar kommer de få fler fans. Fler fans betyder ännu mer pengar.

Fotboll fungerar som en marknadsekonomi. Spelarna är investeringar. Tränaren är en VD. Klubben är ett företag. Vad gör ett företag? Jo, de ska göra så stor vinst som möjligt. Vinst i fotboll är inte ekonomisk, det är titlar men vilka lag är det som vunnit CL de senaste åren? Lag som omsätter tiotals miljoner eller hundratals miljoner?

Inom en marknadsekonomi finns inflation, och det finns även inom fotboll. Inflation är något naturligt, något oundvikligt. När det kommer mer pengar in i marknaden i form av fans, sponsorer, etc., då tillkommer också inflation.

De mindre klubbarna måste på något sätt försöka ta sig till toppen. Hur gör de det bäst? Först och främst behöver man pengar för att bli en toppklubb. Man behöver pengar för en toppmodern arena, man behöver pengar för att göra investeringar och betala skulder och löner. Hur får man främst pengar inom fotbollen? TV-avtal, biljettförsäljning och spelarförsäljning.

Jag tror inte att vi kommer komma överens ändå, så kanske är det bäst att bara avsluta här? Har träning ganska snart ändå.
Barcelona Rambla~
2010-04-19 17:13
Ämne: Bara jag som har kän....
Jag tror att de kommer att tappa poäng. Oavsett vilket, det spelar egentligen ingen roll för Barcelona behöver inte bry sig om vad Madrid gör. De har allt i egna händer.
Delarocha
2010-04-19 17:12
Espana support

Erkänn du är samma person som Toddo som skrev typ exakt samma inlägg för någon dag sedan med samma tröja?

Ja det var du visst. Förneka ingenting nu men en liten enkel sökning visade visst det.

Patetiska människa som söker trolla forumet genom att skriva saker du uppenbarligen vet att vi inte vill läsa med olika nick varje dag.

Spärra gärna en sådan individ.
Barcelona Espana support
2010-04-19 17:11
Bara jag som har känslan att Real Madrid inte kommer tappa en enda poäng mer??

Frånsett El Classico så har de sanslöst lätt att casha in sina trepoängare...känns som att de är hungrigare...

Man ska egentligen inte kunna tappa en ligatitel till ett lag man slår två gånger...men, men...
Barcelona Giggity
2010-04-19 17:10
Nån som kan "En busschaufför, en busschaufför..." på spanska?
Delarocha
2010-04-19 16:56
Radical

Hur kan det gynna småklubbar? I slutändan är det alltid spelarens val som avgör vad som händer. Jag kan anta att en spelare i en mindre klubb som en stor klubb är intresserad av nästan alltid vill flytta på sig. Då spelar det ingen roll hur mycket den lilla klubben säger att de begär. För säger spelaren "jag vill dra" så kommer klubben mer eller mindre bli tvungna att sälja spelaren.

Det sker typ hela tiden och kommer fortsätta ske. Att sedan en liten klubb mer eller mindre är tvungna att sälja sina bästa spelare varje säsong för att klara ekonomin eller för att de stora fiskarna vill ha deras bästa spelarna gynnar inte direkt de små klubbarna som hela tiden får rikta in sig på andrasorteringen av spelare. Kan inte se hur det ska gynna småklubbar på något sätt att de stora klubbarna har mycket pengar.

Att de blir av med sina bästa spelare säsong efter säsong gör att förra årets resultat mer eller mindre stryks från historian och de får börja om nytt nästa år. Ta Genoa förra året till detta året som exempel. De blev av med skyttekungen Milito och sin bästa mittfältare Thiago Motta. De blev av med fler spelare än så men två otroligt tongivande. Samma med Sevilla för 3 år sedan. De blev av med Dani Alves, Keita och ytterligare någon. Bästa högerbacken i serien och deras för säsongen bästa mittfältare.
De fick helt enkelt ersätta dessa bäst de gick, men hur stor är chansen att de lyckas göra det på en säsong?

Detta upprepar sig i alla serier hela tiden att de stora lagen i den inbördes ligan äter upp de egna lagen. I La Liga håller detta på att bli ett problem utan stopp. Barcelona och Real kan ju mer eller mindre plocka bäst de vill. Höll ju på att hända med Valencia så sent som i somras. Han var näst intill klar för en övergång till Barcelona. Fram tills det att en extern investerare kom in och lade in pengar i klubben. Hade inte detta skett hade väl Valencia varit 40-50 poäng bakom oss två.
Barcelona Gabriel
2010-04-19 16:54
Sjukt är det att faktumet att Real Madrid är ett sämre lag än oss faktiskt verkar gynna dem i kampen om ligatiteln. De har verkligen inget etablerat spel, ingen spelidée (för inte fan kan en spelidée gå ut på att springa rakt fram med samtliga spelare så fort man får bollen?) och ingen struktur i deras anfallsspel då allt går på ren måfå. Men detta gör också att de blir jävligt oförutsägbara, till skillnad från oss, som alla vet hur de MÅSTE spela mot för att kunna sno åt sig poäng.

Skulle vara jävligt intressant att se hur Real Madrid skulle klara sig om motståndarlagen gick ut och spelade lika fysiskt samt smutsigt mot dom. Eller att dom valde att parkera spelarbussen framför eget mål mot dom som motståndarna gör mot oss.

Grejen är den att Madrids spel, att gå rakt på mål, gynnar dem i Spanien, men det funkar verkligen inte i Europa då man måste kunna föra spelet på ett helt annat sätt än vad Real kan. Varje gång spelet i deras matcher i la liga tampas ner till en lägre hastighet, och deras spelare spelar runt bollen på rena Barçamanéer, händer det blott ingenting, förutom att motståndarlaget tar tillbaka bollen eller att någon Real spelare väljer att skjuta ett långdistansskott som oftast hamnar hos publiken.

Vad får detta för följder? JO, motståndarna inser att, "detta var ju inte så farligt!" - så laget flyttar upp pjäserna, spelar runt, skaffar sig lite situationer (som faktiskt ibland leder till att dom tar ledningen mot Real), hörnor etc. Sen BOM! - hörnan går inte som den skall, man har flyttat upp sina spelare och det finns ENORMA ytor för Real att utnyttja (ytor som ALDRIG finns när vi spelar) och vips så gör dom mål. Och även om dom inte gör mål där, så tar motståndarlaget isånnafall bollen tillbaka och försöker sig på att spela Reals fotboll och kontra tillbaks på Madrid, såkallad Hawai-fotboll "fram - tillbaks, tillbaks - fram" och är självklart inte lika skickliga på detta som Real är medtanke på att dom inte har spelare som Ronaldo/Higuain där framme, tillslut blir det kontringsfotboll tills nån av lagen gör mål och 9/10 fall är det Real som gör målet. SEN efter målet stannar spelet upp igen, nån av lagen försöker etablera ett eget spel enda tills samma sak händer igen.

Förstår verkligen inte varför motståndarna är så otroligt dumma i huvet. Faktum är att, har man hörna mot Real Madrid, är det lika med självmord. Det bästa dom kan göra i en hörna mot Real är att INTE slå in den i deras straffområde, utan att försöka hålla i bollen inom laget och att skapa situationer, för Reals försvarare är inget att hänga i kranen!

Idioti och dåraktighet från motståndarlaget samt ignorans, dom vet inte riktigt hur dom ska spela mot Real gör att Real verkar mycket mer överlägsna i deras matcher än vad dom i verkliga fallet egentligen är!

Gör som mot Barça, lägg spelarbussen framför mål. Real kommer inte skapa ett skit, det kan jag garantera.

Lagen i Europa är inte lika osmarta som lagen i Spanien är. Lagen i Europa spelar deras spel, lagen i Spanien luras till att spela Reals spel på något konstigt sätt.

Så är det!
2010-04-19 16:52

Jag kan f....
Till att börja med, jag är inte defensiv. Om banklån betalas tillbaka är det inget problem för mig. Varför fördöms en fotbollsklubb när de lånar pengar för att köpa en spelare, en investering, och inte ett företag när de lånar pengar för att köpa inventarier, också det en investering? Antingen ska man kritisera båda eller så ska man inte kritisera någon.

Jag kan däremot inte förstå hur du kan sitta och fördöma Madrid för att betala en miljard för Ronaldo när ni betalade 700-800 miljoner kronor på Zlatan Ibrahimovic som är någon nivå sämre än Ronaldo och som verkligen inte har samma kommersiella värde som Ronaldo har. Om du påstår att man betalade mer än vad Ronaldo var värd så ber jag dig komma med några vettiga argument till varför han inte är värd vad han kostade. Om han nu lyckas sälja en miljon tröjor, endast i Madrid, och dessutom ger Real Madrid 40 % av hans reklamintäkter, då kommer Real Madrid bara tjäna på att ha köpt honom.

Nu en motfråga till din fråga. Hur hade du tänkt att en liten klubb överhuvudtaget skulle kunna köpa en världsstjärna? Varför skulle spelaren välja att gå till en mindre klubb till att börja med? Och varför skulle den säljande klubben vilja sälja till ett lägre pris?

Tvärtom, den här situationen gynnar småklubbarna. Småklubbarna kan börja kräva mer pengar av de större klubbarna och på så sätt kanske behålla fler av deras spelare.
Delarocha
2010-04-19 16:50
Han registerade sig på SF för fem dagar och har inte sett honom skriva innan. Så stänga honom känns väl på sin plats då det inte direkt känns om att han tillför något.
Atlético addeh
2010-04-19 16:46
Biloxi5 /

Det där var bara töntigt gjort, hoppas du blir bannad.
Barcelona Lusnos
2010-04-19 16:44
Vet inte vad trollets syfte var..

antagligen har han kopierat nåt från YT innan och glömt kopiera någon nytt eller så var det ett jävla dåligt skämt.
Personligen tror jag att det är hans YT film och han vill ha views och bör således resultera i en bann.
Leo Dannessi
2010-04-19 16:29
Ämne: Yes! Fabregas ska he....
vad i helvete va de för länk?
Barcelona Hetfield
2010-04-19 16:28
Radical

Jag kan förstå att du försöker vara defensiv i det här fallet med tanke på att Real betalade 1 miljard för C.Ronaldo

Jag vet inte riktigt hur du kan försvara att en klubb spenderar 1 miljard på en spelare, det handlar inte om klubben i sin helhet, man infekterar andra lag genom att göra sådana dumma saker

Som sagt, när ett lag betalar ohyggligt mer än vad en spelare är värd så drabbas de små lagen av konsekvenserna. Real må få tillbaka pengarna från tröjförsäljning, men det tar ju inte bort problemen som de små lagen får

Hur ska de kunna köpa en världsklasspelare när det numera är regel att en sådan spelare måste kosta 30 miljoner (delvis pga. Real)
Delarocha
2010-04-19 16:28
Varför länka en youtube film som jag antar är tagen från en porrfilm? Var det din senaste kopierade länk eller ett otroligt misslyckat skämt?
Barcelona Biloxi5
2010-04-19 16:24
Yes! Fabregas ska hem igen!
Delarocha
2010-04-19 16:17
Robson De Souza aka Robinho

Så vitt jag vet så vann vi den matchen över er. Vad är det han inte såg?
Real Madrid Robson De Souza aka Robinho
2010-04-19 16:15
Namn: Aléx Barcelona Komplett medlemsprofil » Svara på inlägg
Sänt: 2010-04-18 22:38:42
Det är bara Barca som kan förnedra Real på båda Bernabeu och Camp Nou.

Du såg inte matchen på Camp Nou va?
Delarocha
2010-04-19 16:10
Radical

Att använda sig av argumentet att Kamprad inte gör si varför ska då vi göra si kan ju appliceras på vad som helst i världen och då får vi en stagnation. Om ingen vågar gå i framkant för något utan väntar tills det är en trend eller en vedertagen handling så stagnerar samhället. Problemet är väl att det har hamnat löjligt mycket pengar inom fotbollen och även andra idrotter. Pengar som från första början kanske inte hör hemma här. Men att nu dessa pengar används till just spelarköp ser jag som rätt naturligt.
Det är ungefär det fotbollen går ut på.

Förväntar mig inte att någon klubb ska sänka bort hela sin transferbudget.
Silthrim
2010-04-19 16:06
Laporta ska enligt källor ha tagit ett litet snack med Cesc.
2010-04-19 15:16

Problemet....
Jo, det är ifs sant men kanske att man har 5+6 systemet ett par år? Så att klubbar tvingas satsa på egna talanger. Efter ett par år så gör man det fritt igen och då kommer klubbarna fortfarande ha fungerande "talangfabriker".

Jag tycker inte att det är moraliskt fel att spendera stora pengar på fotbollsspelare. Vad ska en fotbollsklubb göra då? Skänka pengarna till välgörenhet? Jag ser inte Ingvar Kamprad donera en årsvinst till Rädda Barnen, t.ex., så varför skulle då en fotbollsklubb göra det? Och ja, jag förstår att du inte antyder att en klubb ska skänka bort pengar men om man ska se på allt från ett moraliskt perspektiv så skall man också tycka att pengar inte borde finnas. Allt bör vara gratis, så att alla människor har rätt till samma saker.

Om en spelare kostar en miljard är det för att det finns ett begär. Det är samma sak med lyxyachter som kostar miljarder. Hur kan man moraliskt försvara att man vill ha en gigantisk båt för skojs skull? Fotboll påverkar i alla fall miljoner människor. För många är en fotbollsmatch i veckan det absolut viktigaste de har i sitt liv, vid sidan av deras familj och vänner.
Barcelona Derrobarca
2010-04-19 15:11
Ämne: Vi leder ligan och ä....
Vi har 2 svåra matchr kvar och Barca imponerade inte särkilt mkt senaste matchen....lite orolig är man
Barcelona ★Sami★
2010-04-19 14:48
Vi leder ligan och är i Cl. Vad ska vi vara ledsna för?

Visca Barca
Annons: