/spanien/barcelona/forum/15092.aspx/spanien/barcelona/forum/15092.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2010-05-14 19:10
Villa plix kom till Barca :)
Barcelona Kim
2010-05-14 19:04

Inte nödvändigtvis att man måste spela med Yaya mot kontringsstarka lag. Det som kännetecknar dessa lag, är ofta att de gärna backar hem och ställer hela laget på rätt sida om bollen. För att anfallsmässigt komma igenom ett försvar måste man hålla en stor bredd, vilket gör att man gärna vill flytta upp sina ytterbackar, dels för att hålla bredden men även för att tvinga motståndarna att flytta ut sina spelare, och därmed dra isär försvaret. Här ser jag således hellre en spelare som är duktig på att slå bollar i djupet snarare än att själv gå i samma riktning. Eftersom yttrarna också tenderar att bli väldigt offensiva så behövs en stark defensiv kraft på mittfältet.

Jag förstår vart du vill komma, att det är viktigt att få in en djupledslöpande mittfältare när motståndarförsvaret dras ut, men jag hade hellre agerat tvärtom, nämligen att försöka bryta kontringsförsöken snabbt och ställa om när det kontringsstarka laget är som mest sårbart.

En spelare som Yaya skulle jag nog personligen hellre använda mot ett lag som försöker spela offensivt, just för att man där kan bygga sitt anfallsspel i flera vågor på ett annat sätt än vid ett styrande och drivande spel, som Barcelona oftast ställs mot.
Barcelona Hyder
2010-05-14 19:03
Estadio Santiago Bernabeu

Håller med. Pep vet bäst hur han vill att laget ska spela. Om det innebär att han tycker att Busis snabbtänkta fotbollshjärna passar in, må så vara. Om han skulle tycka att Tourés fysik och offensiva styrka skulle passa bättre, må så vara. De har olika kvalitéer och Pep verkar veta vilka han vill utnyttja i laget.

Bara för att Toure är en bättre spelare rent allmänt betyder inte det att han är nyttigare för laget. Även om jag tycker att han är otroligt bra och faktiskt just nyttig för laget så är Busi exakt samma sak. Bojan vs Zlatan situationen är ett bra exempel på hur en överlag sämre spelare passar bättre än en motsatt sådan. Dock kan man inte på långa vägar jämföra en formsvag Zlatan med en Toure som inte är i någon dipp, utan snarare presterar när han får chansen. Men poängen är ungefär densamma.

Vore roligare att satsa på Yaya i Keitas position. Även om jag gillar Seydou så tycker jag om Yaya mer. Keita har ett lite bättre passningsspel på små ytor medan Yaya är starkare offensivt. Båda tar ju dem där hästliknande djupledslöningarna vilket är otroligt nyttigt när det låser sig. Seydou är dock flera nivåer över Yaya vad det gäller huvudspel.
Barcelona Hyder
2010-05-14 19:03
Dubbelpost
Barcelona Lusnos
2010-05-14 19:01
När jag såg intervjun med Villa och Messi börjar jag dreggla, jag vill ha VILLA :D

Tror stenhårt på succé.
Estadio Santiago Bernabeu
2010-05-14 18:53
Skulle Pep förbise Yayas kvaliter så är det otroligt smaklöst och brist på respekt. Jag tror nog Pep vet bäst om Yayas kvaliter.
Barcelona Pep.G
2010-05-14 18:47
Kim

Jag köper dina argument men borde vi inte spela Yaya mot lag som är kontringstarka så som Inter eller Atl Madrid ? Förra säsongen klagade ingen på Busquets trots att han också fick speltid då. Han spelade sina matcher men när dem tunga matcherna väl kom så fanns Yaya på plan och vi klarade oss galant med det. Sättet han åt upp Mikel & Essien på Nou Camp kommer jag aldrig glömma. Det går inte helt enkelt.

Yaya får inte försvinna, jag hoppas bara Pep är smart nog att förstå det.
Barcelona Gio Style
2010-05-14 18:45
Jag sågar inte Busi, jag älskar honom, förutom hans filmningar och brist på koncentration ibland. Men jag föredrar Toure, fast jag gråter inte floder direkt när Busi spelar istället, bara det att det kommer att bli VÄLDIGT tunt utan Toure...
Barcelona el Maestro!
2010-05-14 18:40
Ämne: Jag föredrar Busi oc....22 år är han väl inte än? Född i juli 1988.

Edit: Nästan:).
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-05-14 18:37
Jag föredrar Busi också. Han är mer delaktig i spelet och har en jäkla vinnarmentalitet utan dess like.

Att han på knappt 2 år kommer från division 4 och slår in sig i världens bästa klubblag och världens bästa landslag med spelare som Yaya, Keita, Alonso, Senna som konkurrens visar på en karaktär som inte finns i många 22:åriga spelare.

Var stolta över Busquets istället för att såga honom. Tänk på vad han har uppnått från absolut ingenting.
Real Madrid Blaugrana.
2010-05-14 18:20
Yaya vs Sergio diskussionen börjar bli lite överdriven, enligt mig och många andra här inne.
Det finns faktiskt viktigare saker att diskutera t ex ligan ska avgöras nu på söndag, det är presidentval om mindre än en månad, så lägg av med Yaya vs Sergio diskussion, det börjar bli lite tröttsamt nu.
Gunner #5
2010-05-14 18:13
westinho //

Jag vet inte hur Wenger tänker men jag tror nog inte att Toure kommer. Då kommer vi ha han och Song som defensiva spelare men problemet är att båda är afrikaner och kommer att vara borta vartannat år för att spela för sina länder.
Men å andra sidan så kan Arsenal alltid låna ut Craig Eastmond (def. mittfältare) till något PL-lag så att han utvecklas och kan spela på den positionen under den månaden. Väldigt tveksamt annars
Barcelona Kim
2010-05-14 18:13

Alla väljer Yaya utom Pep - och en hel övrig drös supportrar.

Jag föredrar Sergi före Yaya, dels för att vi får en spelare som är bättre i det snabba spelet, det vill säga one touch. Sergi är även bättre på att värdera situationerna och inte ge sig av på offensiva räder utan att säkerställa täckning bakåt. Spelet blir rakare med Busquets helt enkelt.

Vad vi vinner med Yaya på planen är en spelare som, precis som Van Bommel, är fantastisk på att gå i djupet och därmed komma i en andravåg. Därtill har även Touré ett betydligt bättre skott, som han tyvärr utnyttjar för lite många gånger.

Rollen som de båda spelar i är den defensiva, att täcka försvarsytor när offensiva ytterbackar kliver upp, att bilda trianglar med såväl mittbackar som offensiva mittfältare, för att skapa alternativa passningsvägar vid trängda situationer. Med detta i åtanke anser jag, att Sergi Busquets fyller sin roll bättre än vad Touré Yaya gör. Men precis som man i anfallet ibland väljer Bojan före Zlatan på grund av motståndarnas sätt att spela, så kan det många gånger vara att föredra, att alternera mellan de båda defensiva mittfältarna.
Barcelona westinho
2010-05-14 17:58
Gunner #5

Jag gillar Busi mer än Touré, men jag vill inte att någon av dem spelar från start varje match. Båda är så pass duktiga att de förtjänar att spela, så jag tycker Guardiola borde matcha båda två ungefär lika mycket.

Hoppas inte Touré går till Arsenal. Vi behöver två defensiva mittfältare.
Barcelona Kim
2010-05-14 17:56

Lokmaninho ( Nr 1 )
Jag är av den bestämda åsikten att du tycker att Yaya är så.
Barcelona Lokmaninho ( Nr 1 )
2010-05-14 17:47
Jag säger bara att Yaya är som Messi , Xavi Fast defensiv

så mycket e Yaya
Barcelona Gio Style
2010-05-14 17:20
Säg att Toure försvinner nu i sommar, byte eller försäljning spelar mindre roll... till hur mycket skulle ni värdera honom?
Jag tycker personligen att han bör ligga någonstans mellan 200-260 milj kr...
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-05-14 17:05
jag tror absolut inte på Fabregas-ryktet. Villa och Fabregas precis innan Laporta slutar låter inte troligt för mig.
Barcelona Kim
2010-05-14 17:04
Ämne: tarrak//

Att som ....
Skippa de där taffliga försöken till härskartekniker i fortsättningen, tack. Du vill inte bli kallad för "lilla gubben", så då vill säkerligen inte tarrak bli det heller.
Canaletes
2010-05-14 17:02
När vi ändå är inne på Touré och videos.

Kolla interviun med Touré efter matchen mot Xerez där han var riktigt bra och är glad som fan.
Slutet är så jävla roligt när Touré bara står där o smajlar när interviun redan är slut och reporten tänker, wtf?!
Canaletes
2010-05-14 17:02
När vi ändå är inne på Touré och videos.

Kolla interviun med Touré efter matchen mot Xerez där han var riktigt bra och är glad som fan.
Slutet är så jävla roligt när Touré bara står där o smajlar när interviun redan är slut och reporten tänker, wtf?!
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-05-14 17:00
Gunner #5//

Touré helt klart. Istortsätt alla förutom Pep verkar se att det går bättre med Yaya på plan och att han ä en bättre spelare på allt.

Dock är Busi en egen produkt så då har man tydligen fripass att vara sämre en konkurensen på sin position och ändå få spela
J.Spears - Viva la Becks
2010-05-14 16:58
Så som jag ser det "kanske", jag är inte speciellt insatt men; Som så att när man värvar Cesc & Villa så är planen att ge Zlatan en mindre roll, och ha ett anfall bestående av; Iniesta, Villa, Messí. Det skulle vara det mest optimala.

Det är dock svårt att "ens försöka" sälja vidare Zlatan, med tanke på hur man la ut från första början. Eller finns det möjligen ngn tanke; Med Xaví, Iniesta o Fabregas på samma mittfält?
Barcelona Ordem e Progresso
2010-05-14 16:52
Haha, ja den intervjun är rolig!
Peshmerge
2010-05-14 16:51
Gunner

toure sju dagar i veckan..
Gunner #5
2010-05-14 16:46
Barcadinho//

Bara så att du vet så byggde Arsenal en ny arena precis. Med andra ord så går det mesta av våra inkomster direkt till att betala tillbaka lånet etc. Arsenal kan bara inte köpa dyra spelare, iaf just nu, annars skulle vi nog sluta som Portsmouth..

Hur som helst, vad säger ni om Toure och Busquets? Vem vill ni helst ska spela från start?
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-05-14 16:45
tarrak//

Noted. Uppfatta det som riktat till mig därför svara jag lite näsvist. My bad;)

Barcadinho//

Har aldrig sagt att det var fel att värva från mindra klubbar. Det är så det går till i fotbollsvärlden och i övriga delar av samhället också för den delen. Det är som sagt sättet man gör det på som man kan gå snyggare tillväga.

Får Wenger eller V.Persie en fråga av en engelsk journalist om en fransk spelare som är påväg till arsenal. Så svara Wenger 10 gånger av 10 att han inte kan utala sig om andras spelare och V.Persie att det inte är hans plats att diskutera värvningar.

Men som du säger. Får Pique än sån fråga så utalar han sig. Och det är ju enbart för att han fått i upgift/tillåtelse från klubben att göra så
Barcelona Gabriel
2010-05-14 16:38
Ämne: Kolla på slutet av v....
Hahah, tack för den. klockren för fan! Hans min säger ju allt. "Lo digo en serio", ja eller hur. Han har duktigt svårt att hålla sig för skratt!
Barcelona Barcadinho.
2010-05-14 16:36
Arsenal värvar många spelare från Frankrike eftersom deras tränare är en fransman och Barca vill värva en katalan Arsenal använder sina kontakter i Frankrike, samt sin ekonomiska överlägsenhet mot klubbar som Marseille och Auxerre för att locka enormt stora talanger där ifrån. Barca försöker använda sina kontakter för att locka Fabregas. Vi har den ekonomiska kraften att värva ifrån London klubben, medan de siktar mot mindre klubbar i andra länder.
Så jag vet inte vad som är rätt eller fel.

Håller med annars att det inte är snyggt att driva en sådan kampanj från klubbens sida.
Men det mesta av det drivs av spanska journalister. Om Pique får en fråga vad han tycker om Fabregas i Barca så har han rätt att svara som hjärtat säger.
Barcelona el Flaco
2010-05-14 16:35
Ämne: Kolla på slutet av v....
Lol, bästa delen är när Messi avslutar med att säga "lo digo en serio" medan alla andra journalister dör av skratt.
Annons: