/spanien/barcelona/forum/15084.aspx/spanien/barcelona/forum/15084.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hyder
2010-05-13 19:32
En negativ sak med Cesc är att han är otroligt skadebenägen. Men å andra sidan, vem är inte det i Arsenal? Jag tror mycket väl att man kan gå runt på tre spelskickliga mittfältare som Iniesta, Xavi och Fabregas. Även om Villa kommer och ockuperar en vänsterplats i anfallet (om Zlatan stannar). Den här säsongen är ett mycket bra exempel. Iniesta har varit skadad ganska mycket samtidigt som han oftast fick ta steget upp i anfallet under säsongens början.

Nu kan man lägga in Fabregas där istället och få ett fortsatt spelskickligt mittfält. Men vad ska hända med Jonathan och Thiago? Båda kommer säkerligen inte att få plats, och då undrar man helt plötsligt som det är så genomtänkt att köpa Cecs? Visst är han en grym spelare, men att han ska kosta 500 miljoner och stanna upp våra talanger samtidigt verkar inte så attraktivt.

Jag är kluven, framtiden får utvisa hur pass lyckat eller inte en värvning blir. För att han kommer till Barcelona någon gång är det inget snack om saken.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-05-13 19:30
Xavi O Iniesta=bäst//

Villa kan lika gärna driva in från vänstern på samma sätt som Henry gjort i Barca. Han har snabbheten teckniken och skottet till det. Med Villa i laget som hoter i djupled kan Zlatan få en friare roll i mitten och gå längre ner i banan. Så en ändring av spelsystem behövs inte.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-05-13 19:26
Ämne: Fabregas till Barcel....
Tobbe_ño1//

Fabregas hotar mycket mer i djupled än vad och Xavi gör och gör därför fler mål. Han har även större genombrottsförmåga med bollen vid fötterna. Dom är lika men det finns olikheter. Cesc är mer en blandning av Iniesta (genombrottet med boll vid fötterna) och Xavi (spelöverblicken) med det pluset att han är bättre i djupled och gör fler mål en dom båda.

Om 2/3 år så kommer han förmoldligen vara bättre än Xavi någonsin varit. Tänk er en Xavi som snittar 20/25 mål per säsong. Det är Cescs potencial!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2010-05-13 19:24
Tobbe_ño1//

Är verkligen Xavi och Cesc så lika? Vid första ögonkast är de väldig lika. Men jag tycker skenet bedrar. Cesc har utvecklat en målfarlighet och ett djupledsspel som få andra mittfältare kan skryta om och dessutom har det tuffa spelet i Premier League härdat honom och nu kan han smälla på om det behövs. Hur många gånger har man inte sett att Cesc komma i djupledslöpningar in i straffområdet i Arsenal? Tycker han påminner lite om Keita i just de momenten.
Barcelona Tobbe_ño1
2010-05-13 19:14
Fabregas till Barcelona har onekligen sina för och nackdelar.

Eftersom Xavi och Fabregas är väldigt lika i sina spelstilar så blir det svårare för motståndarna att radera Xavi ur matchbilden, då det kommer krävas mycket stor fokusering på just den uppgiften. Och om man fokuserar endast på Xavi kommer Fabregas få mycket större spelrum, han är visserligen inte lika bra som Xavi men han är definitivt kapabel att såra vilket försvar som helst.

Men likheten i respektive spelares spelstil kan också få negativa konsekvenser. Visst, deras likartade tankesätt är självklart positivt men det krävs variation för att vinna. Om Barcelonas två innermittfältare spelar på samma sätt, så blir det mycket lättare för motståndarna att försvara sig, då de endast behöver försvara sig mot ett sätts fotbollstänkande.

Sedan så är Xavi 30 år nu, han har garanterat tre-fyra år kvar på toppnivån, men sedan tror jag att åldern börjar ta ut sin rätt. Xavi och Iniesta har spelat med varandra väldigt länge, de kan hitta varandra med förbundna ögon. Det samspelet är inget man får över en dag. Jag har svårt att se Xavi och Fabregas utveckla det samarbetet medan Xavi fortfarande spelar på denna fantastiskt höga nivå.

Och detta är endast konsekvenserna för Xavi, för Iniesta blir också lidande av en eventuell ankomst av Fabregas. Han tvingas då ut på vänsterkanten, då ett Xavi-Farbegas-Iniesta mittfält är alldeles för obalanserat för att fungera i praktiken, och Iniestas kvalitéer kommer inte till lika stor användning ute på kanten som inne i mitten. Och som mittfältare höjer han även Xavis prestationsförmåga.

Sedan att man ska betala 500+ miljoner för en spelare som i grund och botten är en egen produkt, Barcelona la grunden Arsenal förfinade den, är absurt. Visserligen är inte pengarna något problem för Barcelona, men som sagt så är Fabregas alldeles för bra för att sitta på bänken, och Iniesta ska inte ut på kanten.
Barcelona Xavi O Iniesta=bäst
2010-05-13 19:12
Dumt av barca om de köper villa elr fabregas tycker jag.
Om man ska köpa villa måste zlatan lämna,tror inte nån av oss vill att pedro ska bli bänkspelare...
så här ska barca spela:

V.Valdes
Alves Puyol Pique Abidal

Xavi Yaya/Sergio Iniesta

Messi Villa/Zlatan Pedro
Om man köper villa måste pep ändra formation för aldrig att nån av villa elr zlatan kommer att nöta bänk.
Forza Barca
Barcelona Kim
2010-05-13 19:10

Nej, Gabriel, hur skulle jag kunna vara förvånad. Snack eller vad sjutton det nu var som gav Xavi kortet ska självfallet bestraffas hårt. Om man däremot är målvakt och försöker avliva en spelare som Munitis, eller om man är back i Real Madrid, så ska man självfallet få sina kort tillbakadragna.

De troll som återigen går i diskussionen så fort denna disciplinnämnd kommer på tal, ser fullständigt absurda ut för en skandinav, för inte kan det väl vara möjligt. Att det snarare är regel än undantag i Spanien, är något som man viftar bort med motiveringen att fotboll bara är ett spel.

Glöm det! Det spanska systemet är korrupt. Det är inte första gången våra överklaganden misslyckas samtidigt som Barcelonas motståndare får igenom sina viljor. Det är garanterat inte heller sista gången.
2010-05-13 19:09
Gabriel//

"Men att göra det bytet rakt av vore idiotiskt för balansen i laget, och då måste en ny defensiv mittfältare köpas in, en dum affär."

Tror du att om Cesc flyttar hem att Pep skulle spela Xavi-Cesc-Iniesta på mitten? Vi kan självklart bara spekulera men jag tror att uppställningen skulle se ut enligt följande:
-----Busquets-----
--Xavi------Cesc--
Messi-Ibra/Villa-Iniesta

Har, som jag skrev innan svårt att se att Pep skippar den defensiva mittfältaren som han hela tiden haft.
Delarocha
2010-05-13 19:08
El Kaiser de Michoacán

I båda fallen, speciellt Fabregas fall är det tydligt att det är Barcas typ av fotboll. Har inte sett en enda Arsenalprodukt med den typen av spel, å andra sidan har de ju knappt några egna produkter som faktiskt kan anses vara deras egna. De är snarare 16-20 åriga Afrikaner som kommer till klubben och som folk sen påstår är äkta Arsenalspelare. Rätt roligt.
Barcelona Hetfield
2010-05-13 19:07
Lika bra att Xavi är avstängd, jag skulle inte orka med marängerna och deras offermentalitet, kan tänka mig rubrikerna:

"Barcelona vinner ligan-tack vare Xavi!"
Barcelona Sam
2010-05-13 19:07
Alla snackar om offensiva värvningar men jag mer orolig för hur försvaret kommer utformas till nästa säsong.

Puyol - stannar garanterat till nästa säsong. Dock har han inte imponerat lika mycket i år som förra. Kanske är han på väg ner eller en tillfällig formsvacka?

Pique - har vart stabil och stannar garanterat.

Marquez - form verkar alltid ha tagit ett steg ner per säsong. Logiskt tänkande säger att han lämnar dock pga kontraktförnyelsen tidigare så kanske han stannar? Väldigt konstigt.

Milito - vilken comeback han gjorde! Finns troligtvis inga planer på att sälja honom om inte ett jättebud dyker upp vilket det troligtvis inte görs.

Chygrynskiy - har fått väldigt begränsad speltid, inte imponerat särskilt mycket. Dock anslöt han rätt sent till laget under sommaren och har inte riktigt anpassat sig till Barcelonas spelidé. Han lär nog stanna en säsong till i Barcelona för att försöka anpassa sig.

Alves - har inte alls vart lika bra denna säsongen som förra. Dock stannar han garanterat, rykten säger dock att jättebud förbereds från Chelsea, City men man ska nog inte vara särskilt orolig. Kan behövas en backup till högerback platsen för att få honom att prestera ytterligare ett snäpp?

Abidal - man trodde inte att han skulle bli bättre från förra säsongen men det har han verkligen i alla fall det han hann visa upp emellan sina skador. Anledningen sägs vara Maxwell pga ökad konkurrens. Abidal lär stanna. Finns inte allt för många bra vänsterbackar där ute som skulle kunna ta Abidals plats i Barcelona.

Maxwell - en generell stabil insats säsongen igen när Abidal har gått runt skadad allt som ofta. En bra reserv, lär med största sannolikhet stanna.

Förändringar lär nog göras. Marquez hoppas jag blir såld då han inte har mycket att bidra med längre, förutom sina krossbollar. Vi behöver en pålitlig mittback som kan rotera med Puyol och Pique, visserligen duger Milito till det men det känns aningen tunt vilket vi har fått uppleva vid ett par tillfällen denna säsongen.

Vad som händer med våra två utlånade spelare, Henrique och Cáceres har jag ingen aning om. Bägge har levererat i sina tillfälliga klubbar dock tror jag inte att ledningen eller Pep är beredda att ge dom en ny chans i Barcelona i alla fall har inga indikationer tytt det.

Det mest logiska som bör införskaffas i sommar är antagligen en högerback som också kan spela som mittback och/eller en ny mittback samtidigt som Marquez säljs.
Barcelona Pedrito
2010-05-13 19:06
Cesc Fabregas och Villa på samma gång är drömtänkande... Det kommer aldrig bli aktuellt med båda 2 i sommar. Och Laporta lär hellre välja Cesc.
Barcelona el Flaco
2010-05-13 19:01
Gabriel/

Håller med dig, med största sannolikhet kommer Xavi inte få spela mot Valladolid, men vi ska klara det ändå.

Förresten, vad är din syn på det kommandet presidentvalet? Har du någon favorit i dagsläget?
Barcelona Forca_Blaugranas - Islam_Bosna
2010-05-13 18:57
Nu när ni väl nämner det så kan man konstatera att det ligger en hel del nostalgi i det kaoset som rådde i Barca innan. Inte för att det var bra, men en hel del nostalgi och lite annorlunda än vad det är nu.

Vem minns inte alla vita näsdukar som riktades mot Gaspart? Och så ser man honom sur på TV-en medan alla riktar vita näsdukar. Och folk buar åt ens eget lag för att man ska förlora och så att Van Gaal får sparken. Och Figo får grishuvuden riktade mot sig på Camp Nou, och med nöd och näppe blir man 6a i ligan tack vare Real Madrid som vann sin sista match mot det laget som då låg 6a i tabellen.

Laportas första år som president blir han mordhotad, man förlorar en bortamatch mot Malaga eller nåt sånt lag med 5-0 för att sedan matchen efter förlora el-clasico hemma mot Real Madrid.

Och sen till och med andra spelare ville inte komma till Barca eftersom man inte var bra då. David Beckham hade kunnat gå till Barca om han ville eftersom Laporta jagade honom men valde Madrid.

Något att minnas tillbaka på?
2010-05-13 18:56
Tycker det är allmänt svårt att fastslå vem som ska räknas som egen produkt och vem inte är det eftersom olika spelare utvecklas olika fort och vid olika åldrar. Jag menar ta Puyol, han kom till Barça när han var 18 år men då som en väldigt okänd spelare. Är han Barça-produkt? Cesc däremot, var stjärna redan när han var 15-16 år. T.ex. vann han både bästa spelare och bästa målgörare (som mittfältare) vid U17-VM i Finland 2003 och tillbringade sex år i Barça. Är Cesc Barça-produkt? Jag svarar "Ja" på bägge frågorna fast det egentligen är väldigt motsägesfullt.

Detta resonomang rör inte bara Barcelona-spelare utan jag använde dem som exempel då jag har bäst koll på dem. Det jag vill säga är att det är svårt att generalisera spelare.
Barcelona Gabriel
2010-05-13 18:54
el Flaco

Både du och jag vet att Barças överklagande till disciplinnämnden inte kommer att ge resultat. Dessa två brukar oftast stå hand i hand och när det kommer till en Barça spelare spelar det knappast någon roll ens om kortet varit felaktigt, är det en Barçaspelare - förlåts han inte!
Barcelona Gabriel
2010-05-13 18:52
Nu är det klart. Xavi får inte spela mot Valladolid!

Någon som är förvånad?
Barcelona Messidinho_10
2010-05-13 18:52
Ge Arsenal Yaya+Kerrison+ 250mkr!!
Barcelona el Flaco
2010-05-13 18:50
Appellationskommittén har också avslagit Barça överklagan om det gula kortet Xavi fick i Sevilla. Barcelonas ska överklaga till disciplinnämnden, som ska ha ett möte nu på fredag, och det är klubbens sista hopp för att lyfta bort avstängningen på Xavi.
Barcelona RimuZ
2010-05-13 18:47
Vet inte men det är något hos Toure som verkar störa Guardiola av någon anledning. Ville inte han ha Mascherano?
Delarocha
2010-05-13 18:45
De ända som inte anser honom vara en La Masia produkt är du och din sekt på forumet där vinna mot Hull med 6-0 och ha 70% bollinnehav är en större bedrift än att vinna ligan.
Barcelona Gabriel
2010-05-13 18:41
För övrigt måsta jag bara hålla med dem här inne som anser det vara en "idiotaffär" att ge bort Yaya för att få Fabregas. Fabregas är en jätte bra spelare som hade kunnat ge oss väldigt mycket. Men att göra det bytet rakt av vore idiotiskt för balansen i laget, och då måste en ny defensiv mittfältare köpas in, en dum affär.

Är Barça villiga att lägga enbart pengar på Fabregas är det en annan sak, även om det lär kosta en hel del. Men lägg för helvete inte in Yaya i den affären!

Med det sagt, jag är för att köpa in Fabregas, men inte ifall Yaya offras.
Barcelona Oha789
2010-05-13 18:40
Hetfield

vadå puyol är inte Barcelona produkt?
Barcelona Messidinho_10
2010-05-13 18:38
Grabbar vad tror ni prislappen på Fabregas ligger? Jag tror vi måste ge Arsenal Yaya+någon till+ca$h för Fabregas.
Barcelona Gabriel
2010-05-13 18:37
patrickanderson85

"Faktum kvarstår att det måste ha varit något hos Fabregas som gjorde att Barcelona inte valde att anstränga sig nog (absolut inte menat som en provokation), och som Arsenal ansåg vara värt allt?"

Nej. Som jag redan sa. Klubben hade inga möjligheter att erbjuda killen ett liknande kontrakt av vad Arsenal kunde göra, pga regler i Spanien. Att Fabregas pappa sedan blev erbjudet ett jobb i london hjälpte säkert också en hel del.
Barcelona Hetfield
2010-05-13 18:36
patrickanderson

När Cesc valde att flytta till England så var det kaos, folk tror att Barcelona har varit så här stabila hela tiden. Innan Laporta tog över rodret så hade vi idioter som Gaspart och Nunez som presidenter osv.

När Cesc valde att lämna så var det som sagt kaos i klubben, Barcelona köpte mediokra spelare hela tiden som såldes i sin tur året efter osv. så jag förstår att Cesc valde att lämna klubben för att nå fram

MEN faktum kvarstår att Cesc är en Barcelona produkt för att det är vad La Masia har lärt honom som har gjort honom till den han är, sen att Arsenal har gjort honom till en stjärna är en helt annan femma

Förövrigt så är inte Puyol en Barcelona produkt, men jag älskar honom minst lika mycket som de andra La Masia spelarna
Barcelona patrickanderson85
2010-05-13 18:35
Ämne: patrickanderson85

....Vet jag inte om så är fallet, att de flesta anser honom vara det. Men vi får helt enkelt tycka olika på det här.

Till er övriga som jag fört den här diskussionen med, trevligt att det finns ställen man fortfarande kan prata om saker utan att det ska behöva spåra ur totalt. Vi har nog alla olika åsikter om det här, och annat. Tur är väl det, världen hade varit tråkig om vi alla tycker likadant.

Tack för mig och lycka till till helgen!
Barcelona Gabriel
2010-05-13 18:34
patrickanderson85

Du är välkommen att tycka hur du vill så länge du inte uttalar dig felaktigt om rena faktasaker, så som att Barça "kunde ha erbjudit honom", när klubben i självaste verket inte alls kunde erbjuda honom ett a-lagskontrakt vid den åldern.

Fabregas var välkommen att vänta på sin chans, precis som Xavi, Iniesta eller Messi exempelvis gjorde, men han valde att dra till Arsenal istället. Det i sin tur är inget jag klandrar honom för. Med resultat i hand kan man ju säga att han utvecklats till en rätt så hyffsad spelare, minst sagt.

Däremot kan jag garantera dig att de flesta anser Fabregas vara en Barçaprodukt, en produkt som Arsenal, väldigt klurigt valde att ta ifrån Barcelona då de visste om att Barça kunde inget göra. Att han sen utvecklats till den stjärnan han idag är, är en helt annan sak!
Barcelona Messias_10!!
2010-05-13 18:33
Hahaha ne det tror jag inte, med detta lag skulle vi vinna mycket!
Fabregas behöver inte starta varje match utan som alla vet så kommer Pep att rotera otroligt mycket.
Barcelona patrickanderson85
2010-05-13 18:32
Ämne: patrickanderson85
....
Ta det lugnt, jag menar inte att på något sätt göra dig arg.

Så Fabregas valde att lämna Barcelona därför menar du? Så är säkert fallet, men som jag skrev tidigare, allt sånt är OM, OM han hade blivit den han var om han stannat kvar i Barcelona. Faktum kvarstår att det måste ha varit något hos Fabregas som gjorde att Barcelona inte valde att anstränga sig nog (absolut inte menat som en provokation), och som Arsenal ansåg vara värt allt? För han spelade inte i A-laget på direkten när han kom, det var inte så det var tänkt om jag förstått det rätt.
Annons: