/spanien/barcelona/forum/15020.aspx/spanien/barcelona/forum/15020.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-08-26 11:30
Frågan är ju snarare OM VAD de inte pratat med varandra på 6 månader i så fall.
För när det gäller själva träningsbiten, instruktioner etc så garanterat jag att Pep pratat med Zlatan.

När det gäller den andra biten, t ex spelarens status i truppen, hans potential etc är det en annan femma. Inte så att man sätter sig ner och har ett samtal i veckan, det tar man ett par gånger om året.

jag tror precis som Rambla~ att Raiola och även Zlatan har svårt att gå från "Key player" till "rotation". Nu ser pizzabagaren chansen att håva in ett par miljoner på en ny transfer, och Zlatan ser chansen att spela förstafiolen i ett annat lag.

Om så är fallet anser jag att Pep svarade helt korrekt på frågan. "Om Zlatan och jag inte pratat med varandra på 6 månader (om spelarens situation) så finns det en anledning till detta" - nämnligen att INGET förändrats i frågan.

Och varför ska Pep sjunka så lågt att han tar betet och börjar snacka i media? Den nivån anstår inte en herre som Guardiola.
Risken är väl att han blir kallad för mentalpatient igen...
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:30
Ðavë

Jo, Zlatan värvades in som en odiskutabel startspelare när man bytte bort Eto'o mot honom.

Vad är det jag övertolkar?
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:28
Här är den översättningen på artikeln från El Pais.

Guiri

Eto'o hade problem med att underordna sig taktiska instruktioner. Han själv ville bestämma hur och var han skulle spela med argumentet: Så har jag alltid spelat tidigare i Barcelona under Rijkaard. Vill man inte lyssna på tränarens intstruktioner och själv vet bäst hur laget ska spela, blir situtationen i längden ohållbar. Därför ville inte Pep ha kvar honom.

Lägg till att Pep själv var i klubben som tränare för B-laget och kunde från insidan på nära håll själv se utvecklingen inom truppen när turbulensen var som värst under Rijkaard. När tex Eto'o fick frispel i Villafranca under en presskonferens. Hur Ronaldinho uppträdde, hur Deco uppträdde och hur Eto'o uppträdde sista året under Rijkaard. Redan där hade Pep bildat sig sin egna uppfattning om hur dyamiken var i truppen. Det var redan där hans berömda "feeling" uppstod tror jag.
Ðavë
2010-08-26 11:23
"Rambla~": Zlatan har aldrig varit en odiskutabel startspelare.
Ðavë
2010-08-26 11:22
"Rambla~"

Nu tror jag du övertolkat lite grann. Självklart är Pep GLASKLAR om det är något som absolut inte stämmer.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:20
Ðavë

Pep svarar inte heller medierna. Han ger hellre ett svar de får tolka hur de vill. Det är sådan han är.

Här är artikeln. En mycket intressant sådan. Den ger en bra bild om hur Pep är som person.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:18
Ðavë

Det kan vara djupare än så. Pep kanske inte längre har Zlatan som odiskutabel startspelare. Den rätten har han enligt mig, OM han anser att det är optimalt för laget. Oavsett om det kommer att vara korrekt eller inte, det viktiga är ju vad Pep själv anser.

Hur resonerar firma Zlatan och Raiola över det? Köper de det? Inte så troligt kanske. Dessutom, vad anser ledningen? Är det ekonomiskt försvarsbart att ha en spelare i truppen som kanske ibland blir bänkad? Vill man verkligen punga ut med den sådan lön till en sådan spelare?
Ðavë
2010-08-26 11:17
"Rambla~" Precis, jag skrev svarat medierna. Inte uttalat sig i medierna.
Ðavë
2010-08-26 11:17
"Hetfield- Megan Fox is a dude "

Sluta snacka i nattmössan. Jag säger inte att han sagt det. jag sa att han inte förnekat det Zlatan sa. Varför gör han inte det om det inte stämmer. Kolla på klippet jag länkat till istället.
Krönika Guiri
2010-08-26 11:14
Det är en förklaringsmodell, inte en konspirationsteori. Problemet är ju ute i pressen för alla att se, det är inget påhittat.

För att klargöra litet ytterligare:

När Guardiola säger: "Si he hablado con él dos veces es por una razón" (=om jag har pratat med Zlatan två gånger på ett halvår så finns det en orsak), då är det en ganska allvarlig och konstig situation vi har att göra med. Det låter litet George Graham över det...

Att säga att Mourinho skulle hantera ett problem med CR likadant är sannolikt helt uppåt väggarna. Han hade problem med Balotelli förra säsongen, och hanterade det precis tvärtom. Han pratade konstant med spelaren och förökte jobba med problemet i stället för att som Guardiola (SE LÄNKTIPS) gå ut och säga att "jag pratar inte med honom och det finns en god anledning". Mou är ju annars känd för sin fantastiska förmåga att få spelarna att må bra och dra åt samma håll.

Jag skyller inte heller Etoo-situationen eller något annat på någon speciell person, jag bara konstaterar att det också var en märklig och i mitt tycke onödig situation som kanske i grunden hade delvis samma orsaker som den nuvarande. Bristande man-management med spelare som inte passar in i mallen "typisk Barcelonaspelare".

Det är inte orimligt att fråga sig ifall man offrar litet väl mycket för att att hålla Messi på bra humör. "Världens bästa spelare" är ju dessutom en åsikt och inget objektivt faktum, så det hör inte hemma i diskussionen tycker jag.

Slutligen ifrågasätter jag inte att Guardiola är en bra tränare. Om jag tyckte han sög så skulle ajg inte ens kommentera hur han verkar hantera Zlatan för då skulle jag inte tycka att det var anmärkningsvärt.

Peace and out :)
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:13
Ðavë

Pep uttalar sig inte inför media. Han ger aldrig personliga intervjuer. Han ger endast intervjuer när han måste, dvs vid presskonferenser. Det finns en väldigt bra artikel om Pep skriven av en journalist på tidningen El Pais, som jag nyss läst översatt på engelska. Läs den, och du kommer att få en bättre uppfattning om hur Pep är som person. Jag kan leta upp den och länka.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-08-26 11:13
Ðavë

Snälla, sluta tro på allt tidningarna skriver, då kan du lika gärna kasta bort hjärnan. Den dagen det finns bevis för att Pep har ignorerat Zlatan i 6 månader, det är den dagen jag kommer att släpa rumpan runt stora torget.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:11
Hur många gånger har inte Pep inför media försvarat Zlatan efter dåliga insatser och dessutom sagt att hans förtroende för Zlatan finns kvar? Pep sa tom flera gångar att han var nöjd med Zlatans insatser och att Zlatan spelat bra trots halvdåliga insatser.

Om inte det är att stötta en spelare så vet jag inte vad är. Det samma gjorde Pep envist alltid med Chygro trots att denne tom blev utbuad någon gång på Camp Nou.
Barcelona Kimmen
2010-08-26 11:10
Kan inte vara någon rolig sits Zlatan sitter i nu. Han vill vara kvar men känner sig inte välkommen, och laget som vill ha han är inte i närheten av samma klass och i det landet har han redan vunnit allt. Måste vara många tankar i Zlattes huvud nu.
Ðavë
2010-08-26 11:09
"Rambla~": Jo, men det återstår ju fortf ett stort frågetecken. Om Pep inte ogillat Zlatan, som du säger, så borde han ju rätteligen svara medierna "Vi har visst talats vid mer än två ggr på 6 månader". Det gör han inte. Varför?

Om det nu inte finns något problem från Peps sida så borde han inte vilja bli av med honom.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2010-08-26 11:05
Ðavë//

"Om en spelare skitit ner sig totalt i relationerna med klubben så spelar man inte. Man har inte tränarens förtroende. Så har inte skett med Zlatan, han har fortsatt spela."

Sant, men fram tills igår efter Milan-matchen har Zlatan inte sagt något själv utan innan har det bara varit Raiola som har gnällt men nu börjar alltså Zlatan själv också och därmed tror jag det är kört.

Guardiola har alltså fram tills nu spelat Zlatan hyfsat regelbundet trots Zlatans uppenbara problem med spelstilen och hans många gånger lata inställning.
Ðavë
2010-08-26 11:05
"Hetfield- Megan Fox is a dude": Fast i detta fall finns ju uttalanden från de båda, filmat.

Real Madrid Hassan
2010-08-26 11:04
Rambla

Även om det kan vara överdrivet angående dessa sex månader så säger båda två att lite samtal förts mellan båda. Därav är det inget som media hittat på.

Ska bli spännande att se vad som händer med Barcelona - jag tror att laget blir bättre men truppen blir tunnare.

Om Pep inte vinner något - jag säger OM - tror ni att han drar från Barcelona?
Barcelona Barca-nist
2010-08-26 11:03
Hetfield- Megan Fox is a dude

tack nu slipper jag skriva det du skrev!
Barcelona Rambla~
2010-08-26 11:00
Ðavë

Precis, han fick spela fast han i matchen före varit helt bedrövligt. Det har inte på något sätt märkts av att Pep och Zlatan inte tålde varandra. Jag tror att det förstoras upp väldigt mycket just pga att man sitter i förhandlingar med Milan.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-08-26 10:59
Men snälla, fan ta tidningarna. Människor som inte kan bilda en egen åsikt blir så lättlurade av allt strunt som tidningarna skriver. Pep har knappast ignorerat Zlatan i 6 månader, bara tanken är skattretande. Alla som har kommit i kontakt med Pep har bara sagt bra saker om honom, det sista han skulle göra är att ignorera Zlatan.

Ja, deras kommunikation under senaste tiden har kanske inte varit världens bästa, men det är en helt annan femma.

Jag blir faktiskt genuint äcklad av vissa Zlatanister som har mage att kritisera Pep och kalla honom för olika saker när det är Zlatan som spelar dåligt. Vad ska Pep göra, ska han smiska Zlatan inför varje match? Ska alla i laget buga så fort han går förbi? Ska alla passa Zlatan oavsett hur bra läge de har?
Glöm inte bort att det här är Fc Barcelona, inte Fc Zlatalona, om ni vill heja på Zlatalona, gör oss en tjänst och försvinn.

Slutkontentan:
Zlatan har satt sig själv i den här situationen, faktum kvarstår att en 9:a i Barcelona MÅSTE vara rörlig, det är precis motsatsen till vad han är. Om Zlatan försvinner så tackar jag honom för allt, om han stannar kvar så får han vara beredd på att springa arslet av sig nu när Villa är här.
Ðavë
2010-08-26 10:56
"Som jag sa tidigare: Det finns inte i min värld att Zlatan skulle ha gjort något så fantastiskt dumt att han blir utfryst av tränaren samtidigt som han får fortsätta spela." Jag åsyftade alltså Sir Alex-jämförelsen här. Om en spelare skitit ner sig totalt i relationerna med klubben så spelar man inte. Man har inte tränarens förtroende. Så har inte skett med Zlatan, han har fortsatt spela.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 10:55
Pep har nog gjort klart för Zlatan vad som gäller och vad som förväntas av honom. Vilken roll han skulle få i systemet. Det fattar ni väl? Man gör inte en sådan dyr värvning innan man kollat av med spelaren, vad som gäller, hur laget ska spela osv.

Zlatan hade inga problem med att köpa det och gå med på de förväntningarna innan han skrev på.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2010-08-26 10:55
el Flaco //

Håller med! Dessutom tog väl Pep Zlatan med ut på middag i samband med att Zlatans form började svikta för försöka muntra upp honom. Precis som Pep tidigare hade gjort med Henry och Piqué när deras from sviktade. Så att säga att Pep har försökt frysa ut Zlatan är ju direkt fjantigt.
Barcelona Barca-nist
2010-08-26 10:53
När vi läser Zlatans Milan(vadå Berlusconi) imorn i svenska media, först då kan vi pusta ut den jobbigaste värvningen på länge!

Rambla~

Den taktiken har fungerat väl tidigare men inget är omöjligt!
AndreD
2010-08-26 10:52
Kåmark: "Vet att det stämde"

Skojar han med mig eller
Ðavë
2010-08-26 10:51
"Sen att Zlatans grouppies försöker få Pep att se ut som boven i dramat medan Zlatan är den snälle och oskyldige pojken som har blivit mobbad och psykologiskt misshandlad av klubben känns lika väntat som patetiskt."

Jag tolkar inte det hela som att folk tycker Pep är boven. Jag tolkar det som att folk faktiskt visste, inkl Pep, hur Zlatan är och fungerar. Trots det verkar man inte ha en aning om hur man skall hantera honom. De flesta är nog väldigt överens om hur Zlatan fungerar och hur hans agent fungerar.

Det som förbryllar folk, iaf som jag tolkat det är hur man från Barcelonas synvinkel haft så otroligt naiv inställning till hur man skall handskas med situationen. Zlatan är en av världens dyraste köp, genom tiderna. Man måste förstå vilken press han har på sig. Självklart vill han vara stjärna när han köpts till det priset.

Som jag sa tidigare: Det finns inte i min värld att Zlatan skulle ha gjort något så fantastiskt dumt att han blir utfryst av tränaren samtidigt som han får fortsätta spela.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 10:50
Vissa här tycks tro att Pep ska kyssa Zlatans och Raiolas arsle. Helt seriöst, är ni dumma i huvudet?

Passar det inte, är det bara att packa Zlatan. Ta med ditt svin till agent fortare än kvickt.
Barcelona Rambla~
2010-08-26 10:46
Eto'o hade en hög lön, inte halva Messis lön som någon påstod. Har ni inte korrekta uppgifter sitt inte gissa då.

Tror ni verkligen på detta att Guardiola endast har pratat med Zlatan två gånger under ett halvår? Vilket skitsnack. Jag har sett otaliga bilder från träningar där man ser att Pep pratar och instruerar Zlatan. Dessutom så tog han ut honom på middag för att peppa honom. Han hade ett långt enskilt samtal med honom när försäsongen drog igång.

Tror ni att det bara är en tillfällighet att Zlatan endast inför italienska journalister uttalar sig om sin relation med Pep? Agenten Raiola har några tricks för sig som vanligt och vet hur man får igång en klubb, dess fans när hans spelare ska lämna en klubb. Detta är hans verk och ingen annans. Varför har då inte Zlatan uttalat sig om relationen med Pep tidigare?

Kan någon förneka att släppga denna "bomb" inte har något och göra med att Milan försöker värva honom? Galliani och Raiola har snackat ihop sig.
Barcelona Barca-nist
2010-08-26 10:46
el Flaco

Problemet är att vissa har inte vart här så länge för att minnas det!
Jag hatar när folk vänder på hatten efter vinden.
Jag kan rada upp flera tränare som har behandlat spelare 10 ggr värre än detta men nu pratar vi om Zlatan och hans agent inte annat.

Om vi säger Cristiano hamnar i samma sits vilket är inte otroligt och Mourinho kanske måste sätta honom på plats för att visa att laget går före honom.
Kommer vi se samma reaktion från alla håll ??? Tror jag knappast
Annons: