/spanien/barcelona/forum/14915.aspx/spanien/barcelona/forum/14915.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco
2010-11-05 15:31
Frodo

precis min poäng. Varför ska vi då ha honom? Om han ska konkurrera med Pedro om ytterplatsen kan jag nämna mer passande spelare för ett billigare pris.
Barcelonistas
2010-11-05 15:28
hoppas nu de lossnar för Pedro mot getafe han måste komma igång nu,
Barcelona Frodo
2010-11-05 15:27
elbraco

Bale var på väg att bli utlånad till Nottingham Forest eller nåt annat lag i de nedre divisionerna på grund av att han inte var bra nog som vänsterback. För tillfället är han "flavour of the month" precis som Pastore var förra månaden.
Barcelona el Flaco
2010-11-05 15:25
På tal om ungdomsakademin har klubbens hemsida publicerat en artikel där man hyllar Cadete A-lagets inledning på säsongen, då man har vunnit de fem första matcherna och gjort 31 mål, men avslöjar även några intressanta detaljer:

Nio spelare i truppen har spelat tillsammans i sex år, vilket har lett till att de känner varandra bra på både och utanför planen.

Några av lagets profiler är målvakten Pol Ballesté, mittbacken Roger Riera (som också är ledaren i omklädningsrummet), Godwill (som kan agera som pivote, mittback och ytterback), högerbacken Marc Navarro, den offensiva mitttfältstrion Sergi Samper, Jon Toral och Pau Oterooch anfallarna Héctor bellerin och Keita Baldé, den här sistnämnde från Senegal.

I det spanska U-17 landslaget finns det sju representanter från Barças Cadete A.

Sergi Domènech, ungdomstränare i La Masia och som ansvarade för merparten av det nuvaranda spelartruppen i tre år, har sagt att denna generationen från 1995 är den bästa och mest lovande klubben har producerat fram sedan Piqué, Messi, Cesc & Co.
Barcelona Frodo
2010-11-05 15:22
Hetffield

Jo, skönt att kunna diskutera utan personangrepp.

Återigen, jag har inte någonstans skrivit att Bojan ska få allt serverat på silverfat. Vad jag säger är att han är en väldigt bra truppspelare. Jag säger inte att han ska få en plats i startelvan (vilket han inte har) utan jag säger att han är perfekt att ha i truppen, både för hans prestationer och hans attityd.

Han är värd att ha lite extra tålamod med då hans prestationer i ungdomslagen kan klassas i paritet med Messis och dessutom gjorde han 10 ligamål som 17-åring. Utöver det så var han riktigt bra i senaste säsongsavslutningen där han gjorde viktiga bortamål mot bra lag då Barca hade kniven mot strupen. Så han har under sin period i a-laget visat tendenser till stora kvalitéer och jag ser inte hur han skadar vårt lag som en 20-årig truppspelare. Det finns ingen garanti på att han blir en världsklasspelare men i värsta fall blir han en bra truppspelare. Hur kan det vara skadligt? Oavsett hur dåligt minne vissa har så har faktiskt Bojan under vissa perioder presterat i a-laget. Men många vill alltid ha en ny "shiny toy".

Varför jämföra Pep med Ferguson? Anledningen till att klubbar som Barcelona och Real Madrid inte har sin egen Ferguson är på grund av det kortsiktiga tänket från fans och ledning. Pep har vunnit 8 av 10 titlar och plötsligt ska han ses som undermålig för att han inte är en Ferguson? Hur många klubbar har en Ferguson? Lite märkligt att du drar upp Ferguson då hans situation när Chelsea vann två ligatitlar i rad med Mourinho är lik våran. Vet du vad Ferguson gjorde? Han litade på att sina unga spelare som Ronaldo, Rooney, Fletcher med flera skulle växa trots att alla trodde att deras gyllene tider var slut och att Chelseas precis hade börjat. Folk frågade sig varför han inte gjorde så många värvningar och det var för att han trodde på sina unga spelare. Resultatet? De vann ligatitlar och även CL. Vet du hur ManU vann ligatitlar på 90-talet? Ungdomar från den egna akademin.

Vad det gäller problemmakare som Ferguson tagit hand om så är du ju helt ute och cyklar. Man kan kalla Ronaldo för mycket men han är ingen problemmakare utan han är väldigt professionell och har jobbat hårt för att komma dit han är idag. Keane var knappast det heller men när han väl ställde till med problem så skickade Ferguson ut deras lagkapten med omedelbar verkan. Beckham och van Nistelrooy hade också börjat bli problem så han skickade också iväg de. Jag jämför inte Pep med Ferguson då Ferguson är en legend men dina exempel är rätt dåliga i det här fallet.

Återigen, våra unga spelare är inte här för att dra det tunga lasset utan de är fullt dugliga truppspelare. Även Ferguson sätter tillit till sina Browns, O´Sheas, Evans med flera när ingen annan tror på de. Dessa spelare är beredda att ge sin högra arm för Ferguson och la Masia spelarna är villiga att göra detsamma för Pep.

Hade man haft så dåligt tålamod med våra ungdomsspelare så hade inte spelare som Xavi och Valdes varit kvar. Xav kallade vissa för en sidledsspelare som inte gjorde nytta och Valdes kallade man tvålhandsken. Många sa att dessa spelare inte var bra nog för Barcelona och aldrig skulle bli det heller. Alla är inte Messis som har en spikrak väg upp till toppen. Vissa bör man ge mer tid för att bättre kunna utvärdera och i Bojans fall är han nyss fyllda 20. Bojan kanske inte blir en Xavi eller Valdes men jag är beredd att vänta lite extra innan vi hugger av hans huvud som 20-åring.

Jag sätter större tilltro till Bojan än Ibrahim fu**ing Afellay som gjorde fyra ligamål i holländska ligan förra året. Ska han vara räddningen eller vill folk bara ha en ständig silly season året runt likt Puertan?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 15:17
el flaco,

Japp, men i nuläget finns det ju ingen talang som skulle kunna ta plats i A-lagets anfall. Däremot finns det en drös med mittfälts- och backspelare jag tror är redo. Därför hoppas jag Rafa Alcantara bli ren anfallare/falsk 9:a, då det är lär vara större chans för honom att slå igenom där på sikt. Eller att någon annan talang tvingas bort på hans bekostnad.
Barcelona Barca-nist
2010-11-05 15:10
Gerard Deulofeu påminner mig lite om A. Iniesta , rörelse, dribblingarna och just hur han drar motståndarna på kanten !
elbraco
2010-11-05 15:08
Förstår inte grejen med Bale.
Han kommer från en helt annan kultur, blir den enda från Storbritannien i laget, passar inte in i Barcas spelstil och har bara varit bra i några månader. Dessutom har vi redan Maxwell och Abidal på vänsterbacken och Maxwell är bara 29 år. Vill ni att han ska spela på Pedros position isåfall?
Barcelona el Flaco
2010-11-05 15:05
Det kryllar av intressanta offensiva lirare i Juvenil A i dagsläget. Rafa Alcántara, Etock, Ella, Gerard Deulofeu... Listan kan göras lång. Känns som att talangerna i Barça B är mer försvarare och mittfälltare, även om Rochina är ett undantag.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 14:52
El Flaco,

Intressant. Hade ju inte skadat om Rafa håller på att bli en anfallare istället.
Atlético addeh
2010-11-05 14:52
el Flaco

Tack för upprättelsen, det låter otroligt spännande faktiskt.

---

Jag tillhör dem som är övertygade om att Cesc kommer i sommar. Jag skulle inte bli förvånad om Arsenal och Barcelona redan har något sorts avtal gällande affären. Det jag vill komma fram till är att om Fábregas anländer, skulle han kosta runt €40, och då har jag väldigt svårt att se klubben punga ut enorma summor för exempelvis Luis Suárez, Pastore eller Bale.

Jag tror att Cesc kommer nästa sommar, men ytterligare en storvärvning är jag ytterst tveksam till.
Barcelona Barca-nist
2010-11-05 14:45
Ang TV-rättigheter och Dreambox/satellit, aljazeera så fick jag besök från en tv installatör (expert) häromdan.

Jag fick svar på några frågor som jag hade.
man får antingen skaffa sig visa respektive utbud (comhem,boxer,osv) eller skaffar man sig en satellit paket med kortläsare, riktat mot hotbird.
Al jazeera jortet kostar ca 1500 kr och enbart för användning utanför EU men är inte olagligt att använda för hemmabruk/privat.
Det går att ha Aljazeera på engelska. man ska ställa om audio inställningarna till engelska!

Dreambx är olagligt om man skaffar mjukvaran/cardsharing men om man köper olika kort själv så är det helt lagligt.
Channels included in this card:
AL JAZEERA SPORT +1
AL JAZEERA SPORT +2
AL JAZEERA SPORT +3
AL JAZEERA SPORT +4
AL JAZEERA SPORT +5
AL JAZEERA SPORT +6
AL JAZEERA SPORT +7
AL JAZEERA SPORT +8
Full 100% coverage of UEFA Champions League
Highest covergae of the SPL (Scottish Premiership)
Spanish La Liga, Coppa del Rey
Italian Calcio Serie A + Serie B, Coppa Italia
English FA Cup and Carling Cup
Argentina League
Copa Sud America
Qatar League
UEFA Cup
Duch Football League
NBA Coverage
-------------------------------------------------------
Barcelona el Flaco
2010-11-05 14:41
Ser att ni diskuterar Rafa Alcántara och addeh var inne på hans imponerande målskörd under säsongsinledningen. Anledningen till detta beror på att Òscar Garcia, tränaren för Juvenil A, har i flera matcher använt sig av Rafa i rollen som falsk 9:a á la Messi, trots att han egentligen är en mittfältare.

Läste en artikel om denna utvecklingen på klubbens hemsida för några veckor sen och uppenbarligen ska Rafa ha klarat av sin nya roll med bravur. Ska bli spännande att följa hans utveckling.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 14:05
Hetfield,

När du lägger fram det på det sättet känns Afellay också ganska överfödig. Även om han skulle vara nyttig i vår, och han kan ju spela i anfallet också.

Och att både Pastore och Cesc kommer kan vi nog glömma. Det lär bli en av dem. Möjligen kan Suarez komma samma sommar som någon av dessa herrar, då han är anfallare.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-05 13:59
Vi kan väl räkna bort JDS redan nu? Om Cesc kommer nästa år så finns det absolut ingen chans för honom att få speltid, då kommer Cesc vara nr.2 bakom en Xavi som aldrig vilar.

Thiago kommer däremot att vara nr.2 bakom Iniesta, så om han sköter sig så finns det gott om speltid, om nu inte Pastore anländer.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 13:56
Abbe och Addeh,

Tack för svaren! Alltid kul med intressanta talanger :)

Får hålla tummarna att killarnas utveckling fortsätter i samma rakt uppåtstigande kurva. Lite synd bara att allihopa är mittfältare. Det finns ju överflöd av potentiella världspelare på den positionen.. vart ska vi göra av alla? :P
Atlético addeh
2010-11-05 13:54
Abbe

Haha, jag tar det som en komplimang. Du hör till bland de vettigare här inne så det är lugnt för mig också.
Barcelona Abbe.
2010-11-05 13:51
addeh

Haha, ja, verkligen. Inte mig emot dock, jag tycker du alltid kommer med vettiga inlägg så jag förväxlas mer än gärna med dig ;-).

Edit: Sorgligt att de la Red tvingas sluta med fotbollen på grund av hjärtproblem. Hemskt att sådant ska behöva ske.
Barcelona Barca-nist
2010-11-05 13:50
Hetfield- Megan Fox is a dude

jag menade absolut inte att han har vart dålig eller inte tillfört nåt i spelet utan bara målresultat! jag formulerade mig nog lite klumpig antar jag./
Jag tycker Villa gör ett otroligt bra jobb och kan bli ännu bättre.men jag hoppas att han gör flera mål så han tystar ner kritiker.
Atlético addeh
2010-11-05 13:49
Abbe/

Kanske var bra att du inte tog bort punkten och satte dit ett h i slutet av ditt nick, jeez vad folk hade förväxlat oss då. :P
Barcelona Abbe.
2010-11-05 13:48
1.70-ligan.

Deulofeu har en spelstil som gör att han uppmärksammas mycket i tidig ålder. Duktig en mot en och allt sånt där som man vill se hos unga spelare. Men jag vill slå ett slag för Sergi Roberto, född 1992, som spelar på mittfältet i Barça B. En kille som verkar orka hur mycket som helst och är fullt godkänt tekniskt. En lite udda spelare jämfört med de andra från La Masia, men ack så härlig.

Nu var det inget svar på din fråga, men jag tog tillfället i akt att hylla en La Masia-produkt :-).
Barcelona petersays
Äh, jag ger upp diskussionen. Folk verkar ju inte kunna föra resonemang för fem öre.
Atlético addeh
1.70

Har inte fullständig koll på Juvenil A, men Rafa och Delofeu har varit två av lagets mest lysande stjärnor den här säsongen. För ett tag sedan ledde Rafa den interna skytteligan, och som mittfältare när man har tre anfallare framför sig, är det ett riktigt imponerande facit.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 13:45
Abbe/Addeh,

Tänkte att han var född nånstans där. Frågan är ju bara vem av er som har rätt ;) Men oavsett om han är 94:a eller 93:a är det ju riktigt imponerande! En talang att vårda ömt.. tänk om båda bröderna Alcantara spelar tillsammans på innermittfältet i Barca om ett par år :)

Någon som har koll på hur det går för Gerard Deulofeu nu för tiden? Om jag förstått det hela rätt är väl han, tillsammans med Rafa de två kanske mest lovande unga spelarna vi har på tillväxt?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-05 13:44
Ärligt talat, Villa har väl inte varit så dålig. Jag tycker att han har varit klockren (ja, klockren!), om han hade turen på sin sida och om det hade blivit mål för varje gång han prickade ribban eller stolpen så hade han varit europas hetaste anfallare.

Så lite som avgör.
Barcelona Barca-nist
2010-11-05 13:43
addeh / Abbe

ni svara som tvillingar :)
Atlético addeh
2010-11-05 13:41
1.70

Rafa fyllde 17 i år, vilket betyder att han är född 1993. Han spås en minst lika lysande framtid som sin bror.
Barcelona Abbe.
2010-11-05 13:41
1.70-ligan.

Född 1993, vilket gör det hela än mer imponerande. Att han spelar för det spanska U19-landslaget som 17-åring är också imponerande.

Edit: Fel siffra :-)
Barcelona Barca-nist
2010-11-05 13:40
Läste nyss på sport.es att Pep hade ett kort möte med Villa som han brukar göra enskild med varje spelare.
Det känns som Villa gör en tvärtom grej jämförelse med Zlatan. Zlatan gav resultat i början och hade en stor måltorka i slutet och nu Villa började trögt och förhoppningsvis ösa in mål när vi behöver det!
Barcelona Jojjje
2010-11-05 13:34
Länktips:http://www.totalbarca.com/2010/opinion-pieces/oh-what-could-have-been/#more-55879

Intressant och välskriven artikel om vår allas Bojan Krikic...
även om det var hands och inte offside som underkände målet
Annons: