/spanien/barcelona/forum/14884.aspx/spanien/barcelona/forum/14884.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Joan Gamper 1899
2010-06-05 16:55
Alla är skadade inför VM näste man är Arjen Robben. Fyfan vad tråkigt att alltid en stjärna skadar sig. Ballack, Essien, Drogba, Mikel, Robben, Pirlo med flera....

Avslutar med "Let's say they were my footballing orgasms." Daniel Alves.

Alves berättar att han kunde skriva på ärkerivalen Real Madrid. (länk)
Barcelona Yaya24
2010-06-05 16:31
Herregud att folk orkar försvara en sopa som Busquets

Om du inte har något annat än samma utslitna one-liners att bidra med, så kan du lika gärna låta bli. Nästa gång blir du spärrad./ Red
Barcelona petersays
2010-06-05 16:10
Fy attan vad tråkig Dungas uttagning till VM är förresten. För det första så är ju tiden när unga, spännande spelare kom in i la selecion långt förbi. Bara en spelare är under 25.

Och kom igen. Elano, besvikelsen Melo, Josue, Grafite??

Varför ser vi inte Pato, David Luiz, Andre Santos, Marcelo, Hulk, Dinho...?
Barcelona HugoBoss
2010-06-05 15:39
Ämne: Ämne: det stå....
Ja, det är en gammal match. Barca Atletic spelar idag kl 20 mot Jaen.

*Länktips
Barcelona Unicef
2010-06-05 15:19
Ämne: det står att Barca A....
De där e vell en gammal match?
Barcelona el Flaco - Nah Mean
2010-06-05 15:18
Jag vill helst inte gå in på ännu en jämförelse mellan Busi och Touré. Personligen tycker jag väldigt mycket om Yaya och hade det varit upp till mig hade jag förmodligen låtit ivorianen få spela från start, men om nu Pep anser att Busquets är tillräckligt bra för att ha en plats i startelvan så får vi helt enkelt acceptera det.

Min poäng är helt enkelt att Busquets inte är en dålig spelare och att han har kvalitéer som har övertygat Guardiola om att han förtjänar en plats i laget.

Att säga att den enda anledningen till att Busquets får spela är för att han är katalan är inte värt att kommentera.

*Loggar ut innan ännu en Touré vs. Busquets diskussion kommer igång*
Barcelona Unicef
2010-06-05 15:17
Ämne: Unicef

är det ida....
Enligt Myp2p e det ikväll men litar inte på dom! Har konto hos Barca tv men hittar inte inlognings sidan =/
Barcelona Lokmaninho ( Nr 1 )
2010-06-05 15:16
det står att Barca Atletic vann med 2-1 :)
Barcelona Lokmaninho ( Nr 1 )
2010-06-05 15:14
Unicef

är det idag?
Barcelona Pep.G
2010-06-05 15:08
el Flaco - Nah Mean

Ge mig en annan anedning till varför Sergi får starta istället. Jag köper inte att han får spela p.g.a av att han kompletterar Xavi & Iniesta mer. Säongen 08/09 spelade med Yaya och då flöt spelet på ännu bättre.

Xavi var inte lika stressad när Yaya spelade. Vissa verkar tro att det alltid är bra att köra på one-touch direkt, nej en spelare som Xavi måste också hitta sin tid att visa sig. Mot Inter var Xavi så långt ner i planen att han inte kunde göra någonting. Det var ingen som vågade transportera bollen till honom så han avr tvungen att gå hämta den. Han hade ingen Iniesta vid sig och Busquets verkar inte kunna driva bollen 5 meter. Det var när Pique gick längre upp i banen som vi kunde etablera någonting.
Barcelona Unicef
2010-06-05 15:07
Hej! Behöver hjälp! Någon som vet hur man hittar login sidan på Barca tv? Hittar den inte =) Visst e de ikv Atletic returen är?
Barcelona el Flaco - Nah Mean
2010-06-05 15:00
Att Busquets enbart får spela och petar Touré för att han är katalan är löjligt. Det argumentet används i princip bara här i Sverige, i Katalonien och Spanien däremot har det överhuvudtaget knappt kommit upp på tal.
Barcelona Pep.G
2010-06-05 14:59
Hyder

Du har missförstått mig mig. Vi har tillräckligt med offensiv styrka i laget men Sergi är inget att hänga i granen defensivt heller. Yaya är mycket bättre defensivt än vad Busi är och dessutom kan Toure charma oss ibland med lite offensiva räder. Vem minns inte målet mot Athletico Bilbao t.ex ? Det var ingen som sa att det inte var hans uppgift att göra så då utan folk blev riktigt glada. Vi hade en riktigt grym DM med riktigt fina offensiva kvalitéer tänkte dem. Busquets är inte den spelaren som ska peta Yaya Toure.

Barcelona Hyder
2010-06-05 14:48
Estadio Santiago Bernabeu

Jag gillar ditt sista stycke. Där har du i princip svaret på varför Busi får spela så mycket. Du har ju annars även rätt i att Yaya individuellt är bättre än Busi. Vilka funktioner de ger för laget är annorlunda och Pep föredrar med all rätt de som Busi ger.
2010-06-05 14:42
Jag kanske inte är rätt person att uttala mig, men busquets petning av Yaya tror jag endast är till för att fylla ut en katalkvot i laget. Förra året så spelade Yaya majoriteten av matcherna och medans busquets var mer en reserv åt denne. Men jag har svårt att se att Yaya gått ner så mycket i kvalite samtidigt som Sergio har blivit så mycket bättre. Yaya kanske har haft en formsvacka i år, men jag har svårt att se att Busquets har överglänst Yaya så mycket så att han förtjänat peta Yaya match efter match.

Givetvis så ska dem som har bäst form spela, men dem gånger jag sett Yaya spela i barca så tycker jag att han spelat bättre än Busquets.

Sedan så kanske Pep ser att Busquets gör Xavi och iniesta bättre och att han inte tar så mycket plats för dem, så som Yaya exempelvis kan göra. Dessutom så kanske han behärskar tiki taka sidled bättre än Yaya, jag vet inte..
Barcelona Hyder
2010-06-05 14:40
Pep.G

Det känns som att du tror att en Pivote ska göra någonting som du så fint uttrycker det "wow". Det låter på dig som att Busquets ska briljera i offensiven och dribbla av tre spelare på mitten för att sedan dunka upp bollen i krysset. Du missar helt poängen av vad en Pivote gör i ett lag som Barcelona.

Det är snarare meningen att Busquets ska göra jobbet i det tysta, springa i defensiva djupledslöpningar, bryta bollen och distribuera den enkelt för att göra det lättare för bland annat Xavi och Iniesta att fortsätta anfalla.

Titta bara på tidigare spelare som Edmilson, Motta och Cocu. De var inga som dribblade av 4 spelare a lá Touré för att det var och är fortfarande ingenting som krävs för att spela Pivote i dagens Barcelona. Visst var Cocu väldigt bra offensivt också med sina skott och huvudspel men hans arbetskapacitet och fotbollshjärna är väll det man beundrar och dragit nytta av mest.
Barcelona basaric
2010-06-05 14:35
Pep.G

Jag håller med dig för det mesta, förutom att dom flesta här kunnat ersätta Busquets.

Jag tyckte inte om Sergio förra året, men han har utvecklats och blivit en bättre fotbollspelare den här säsongen, det ska man inte ta ifrån han.

Så här skrev dom om Busquets efter finalen i Rom.

"Guardiola opted for the youngster ahead of Keita, and he did him proud. Nothing flashy, held his position tactically, and gave the ball to Xavi and Iniesta to do all the damage."
2010-06-05 14:33
Hetfield//

Nu vet jag inte vad er diskussion handlar om, men för att svara på just ditt inlägg så finns det många invandrarsvenskar som spelar/spelat blågult.

Behrang safari
Ibra
Bajrami
Molins
Majstorovic
Henrik Larsson(han har ett annat ursprung)
Martin olsson(?)

Sedan så bör du titta på U21 där det kryllar av dessa invandrar svenskar.

Det kommer fler och fler genom åren, dem flesta av dessa spelare har sett någon som är lik dem lyckas och nu förstår dem själv att dem kan lyckas. Jag tror att många fler talanfulla skulle komma in i landslaget ifall de inte fastnat för kriminalitet och andra saker.
Barcelona Pep.G
2010-06-05 14:32
Hetfield

Vad gjorde Busquets i finalen ? Säg mig en sekvens där han gjorde något "wow" ? Det enda jag kommer ihåg är att han fick en brutal tackling av P.Scholes någonstans i andra halvlek. Jag har läst här på forumet där folk säger att han stoppade C.R, om jag minns rätt så var det inte en enda sekvens mellan dem två ? Det var Puyol hela vägen.

Sen är det inte svårt att spela som privote i den finalen när Xavi, Iniesta & Messi skojar så som dem gör. Jag lovar dem flesta här hade kunnat ersätta Busquets i den matchen.
Barcelona basaric
2010-06-05 14:29
Enligt sport.es så ska vi ha hört av oss till Benfica för att höra hur mycket dom vill ha för DI Maria.
Real Madrid Chris_K
2010-06-05 14:17
Det handlar inte om rasism, men det handlar om diskriminering utifrån var du föddes\växt upp.
Barcelona Essienesque
2010-06-05 14:17
Hetfield - Jo, det stämmer möjligtvis med dagens landslag, men det betyder väll ändå inte att man behöver tycka att det är bra.

qozm - Man får inte glömma att för dessa fotbollsspelare är fotboll just deras arbetsliv. Det är precis lika diskriminerande för dem att bli petade för att en annan är katalan, som det är för en invandrare som inte får jobb för att företaget vill anställa en med lika kvalifikationer men har svensk bakgrund.
Valencia qozm
2010-06-05 13:59
går väl inte jämföra "invandrare" i arbetsliv o fotboll. I fotboll vill man ju självklart ha lokal anknytning och då inget fel att välja katalon före om de är lika bra?
Barcelona Hetfield
2010-06-05 13:31
Essienesque

Nu tycker jag att du är orättvis. Om du tittar på landslaget så ser du redan nu att det jag säger stämmer, hur många invandrare får chansen? Jag har sagt det och säger det igen, hur många "Svensson" typer producerar inte Sverige varje år som har mediokra?

Så du ser, det handlar inte kanske inte så mycket om rasism, det handlar mer om att varje landslag och klubblag representerar staden/landet, och då vill JAG gärna ha katalaner i laget.
Barcelona Essienesque
2010-06-05 13:24
Hetfield - Okej, vid en landslagsuttagning för Sverige, hade du hellre valt svenskar före invandrare om de var lika bra? De ska ju representera Sverige... (Vilket inte invandrare kan göra lika bra enligt dig?)
Barcelona Rambla~
2010-06-05 13:23
Måste hålla med Hetfield här. Det går inte att jämföra på det viset. Det är som att jämföra päron och äpplen.

Självklart ska man inte endast ta en helsvensk 10 gångar av 10 när det handlar om ett jobb på ett företag om de alla är lika kvalificerade.

Nog med off topic nu.
Barcelona Hetfield
2010-06-05 13:20
Essienesque

Det är skillnad här. Om man spelar i Fc Barcelona så representerar man Katalonien, och därför vill man gärna ha katalaner i laget. Jag vet inte om man kan jämföra det med att jobba för t.ex: McDonald's, det är bara ett jobb.
Barcelona Essienesque
2010-06-05 13:17
Hetfield - Så om du var en arbetsgivare, så hade du 10 av 10 gånger valt en svensk före en invandrare om de båda var lika kvalificerade för jobbet?

Tråkigt isåfall. Fotbollen är global och därför är det bakåtsträvande att sitta och sila spelare p.g.a. deras nationalitet.
Andre_D
2010-06-05 13:08
Ordinare i spanska landslaget var väl lite att ta i.
Barcelona Hetfield
2010-06-05 12:59
Essienesque

Man behöver inte doppa allt i socker, jag är fullt realistisk och jag är medveten om att rasismen som finns runt om i världen inte är den typen som skriker, utan den är typen som viskar. Jag tycker inte att man ska slänga ut talanger som redan är där, MEN jag håller fast vid att om det kommer till en katalan och en ryss, om båda är lika bra, så ser jag 10 gånger av 10 katalanen i laget än ryssen.

Pep.G

Ursäkta, men vi vann CL finalen med Busquets. Med tanke på att killen spelade i division 3 bara ett år innan det så visar det väl hur bra han är. Sen att han inte skulle platsa i något annat lag är bara vad Yayanister propagerar, det är kanske därför han är ordinarie i spanska landslaget.
Annons: