/spanien/barcelona/forum/14869.aspx/spanien/barcelona/forum/14869.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Andreas (Aris/Brasilien Red.)
2010-06-05 01:19
Men då kanske man inte behöver vara katalan ändå :-P

Regeln som det sägs att Rosell vill göra är i vilket fall idiotisk. Varför ska liksom inte jag få bli medlem t.ex? som hållt på laget i över 10 år men kanske inte kunnat bli medlem tidigare av någon anledning.

Det strider lite emot vad han sa innan, då snackade han om att Laporta inte är tillräckligt nära medlemmarna, vilket han har rätt i då många medlemmar haft det klagomålet på Laporta. Speciellt medlemmar från andra områden än Katalonien. Men om Rosell då väljer att andra inte ens får skriva in sig är ju han ännu värre än Laporta.
Barcelona Rambla~
2010-06-05 01:07
Nuñez var åtminstone inte katalan.
2010-06-05 01:02
Kim

Jo det har du nog rätt i. Det var så jag också trodde att det var. Men hur kan då Rosell komma med ett sånt uttalande om att t.ex en ryss skulle kunna bli president? Låter lite konstigt.
Barcelona Hyder
2010-06-05 01:01
"Granero y Higuain"

Marchena överskattad och värdelös? Ja, det är väll inte så mycket att orda om för det är precis vad han är. Precis som andra mittbackar med för mycket aggressioner, exempelvis Materazzi, kan han vara bra lite då och då. Men överlag är han precis som du säger inget att hänga i julgranen.
Real Madrid "Granero y Higuain"
2010-06-05 00:54
basaric

Som du säger skulle nog alla de behöva vara i samma lag för att komma närmare, men att de skulle rubba varken Madrid eller Barca tror jag inte.

Marchena? Bara jag som tycket han är fullständigt värdelös och överskattad?
Barcelona Kim
2010-06-05 00:46

Andreas (Aris/Brasilien Red.)
Jag förstår vad du menar, men så vitt jag själv har förstått så kan aldrig en kines eller ryss bli president i klubben. Anledningen är att man måste vara katalan för detta. Det var åtminstone så för några år sen. Då var snacket nämligen uppe att inte ens Barças grundare, Joan Gamper, född schweizare, skulle kunna bli president i sin egen klubb om han hade levt idag.
Barcelona basaric
2010-06-05 00:28
Kanoute, Fabiano, Navas, Capel, Perotti, Negredo, Adriano, Silva, Joaquín, Mata, Banega, Marchena, Rossi, Nilmar, Llorente, Senna, Cazorla, Capdevila, Reyes, Simao, Forlan,Aguero, Jurado.. det finns fotfarande spelare utanför Barcelona och Real Madrid, men visst känns det så att alla dom jag nämt behövt vara i ett och samma lag för att kunna hota "the big two" på allvar.
2010-06-05 00:26
Ganska idiotiskt det Rosell vill göra, att begränsa antalet medlemmar alltså. Jag förstår tanken med det, då t.ex 30.000 kineser skulle kunna bli medlemmar utan problem och sedan rösta fram en kines som inte kan ett smack om Barca. Men samtidigt är Barca en demokratisk klubb och det tas ju bort om inte vem som helst får bli medlem. Det blir ju liksom en stängd förening.

Om inte det hänt att en stor andel av ett visst folk skrivit in sig tidigare för att påverka valet så har jag svårt att se det hända nu eller nångång inom en snar framtid. Barca är en växande förening och det är säkert fler utlänningar som blir medlemmar men som sagt har jag svårt att så många ska skriva in sig och påverka ett val i stort.

Det kanske skulle vara smartare att göra tydliga regler om vem som får ställa upp i presidentvalet istället.
Barcelona Hyder
2010-06-05 00:05
Barca4eva

Om du menar 2 år med "de senaste åren" är jag med. Annars glömmer många (inklusive jag själv) ofta att säsongen innan Pep tog över kom faktiskt Villareal 2:a och vi 3:a. Nu när man tänker efter måste man ju konstatera hur mycket de gula ubåtarna har gått ner sig.

Hoppas verkligen att Atletico Madrid kan få igång sitt maskineri på allvar. De borde köpa en riktigt, riktigt jävla bra mittback. Sedan skulle jag personligen satsa vidare på spelare som Jurado samt nytillskottet och Barça-bekantingen Fran Merida som lite offensivare mittfältare. En ny anfallare måste dem också köpa och det snackas ju om Roberto Soldado (perfekt som back-up till Kun och Diego). Att dem sedan tar tillbaka Mario Suarez är bra, hoppas dem satsar vidare på honom också.

Annars tror jag även att Sevilla kan blanda sig in i toppen en gång för alla. Man har redan värvat Dabo vilket är en grymt bra spelare med stor potential. Kan man förnya med Fabiano, jättebra. Men tappar man honom kan man ju förlita sig på världens bästa sportchef i Ramon Rodriguez. Han bara hämtar och hämtar. Afellay är ju även han på tapeten eftersom att en kreativ mittfältare sökes. Kanske borde även Sevilla köpa in en riktigt bra mittback om Fazios skadeproblem fortsätter. Squilla, Escudé och Drago är bra men inte världsklass. Man har i varje fall en grund struktur av spelare som Zokóra, Navas, Kanouté, Fabiano, Palop och Renato att gå på vilket är bra. Med spelare på uppgång som Capel, Perotti, Lolo och Negredo som måste förbättra sig hoppas jag att Sevilla kan ge oss och Real någon form av match i alla fall.
Barcelona Barca4eva
2010-06-04 23:49
Claudio Lope

Har varit Real-Barca hela tiden de senaste åren, så det kvittar om vi har värvat Villa eller OM Silva/Mata försvinner.
Claudio Lopez
2010-06-04 23:13
Hur roligt kommer ligan vara nästa säsong? det kommer handla om 2 lag som gör upp om ligaguldet och chanserna för Valencia har minskat enormt. De andra lagen lär ju knappast hänga med!! Tråkigt må jag säga.. Men sånt är fotbollen
Barcelona el Flaco - Nah Mean
2010-06-04 23:12
Det är även störande att medierna inte har tagit upp Rosells uttalanden och kritiserat honom för det. Detta är dock inte något som förvånar mig direkt, med tanke på att i synnerhet EMD är rätt så pro-Rosell i sin bevakning av presidentvalet.

Det är också värt att poängtera att om Laporta hade sagt de kommenterarna om de spelarna från Kamerun i La Masia och om utländska socios, som Rosell gjorde, hade de spanska medierna massakrerat honom.

Det ironiska med allt det här är att Sandro Rosells slogan under valet har varit ”Tots som Barça”, vi är alla Barça. Tydligen så är vi inte alla det.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-06-04 23:12
Har nu skrollat igenom allt som skrivits om Rosell och hans eventuella ändringar i La Masia och kan konstatera att om han går in och gör förändringar som de flesta anser vara sämre gentemot hur det såg ut innan han kom till makten så är killen inte klok. Nu tror jag att killen är klok och att man nog ska ta allt som skrivs före valet med en rejäl nypa salt.

La masia är stommen för hela klubben. Det är något klubben ska vara otroligt rädda om. Att Rosell skulle gå in och förstöra en redan insatt (och erkännt framgångsrik) linje skulle göra honom enormt inpopulär bland fansen.
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2010-06-04 22:49
el Flaco

Haha! Den satt fint.

----

Rambla

Tycker inte att man bör ändra på något i La Masia, allting är perfekt just nu. Det är den uppfattningen jag har fått iaf.

Varför ska man ändra på något som funkar bra? Makes no sense to me either.
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:43
el Flaco

Just det, minns nu. Ska dessa barn lida för att de råkade bli födda på "fel plats". Det är knappast deras fel. Nu när de väl är klubben och allt funkar fint. Varför ska man riva upp allt detta och bara skicka iväg dem? Makes no sense.
2010-06-04 22:43
Den här bilden är kanske ännu mer passande, med tanke på Citys patetiska bud på 20 miljoner €.
2010-06-04 22:40
Rambla & H.Alavi/

Där har ni er Fail-bild. ;)
2010-06-04 22:38
Rambla/

"el Flaco kan säkert bekräfta det, men jag har för mig att det var tack vare någon stiftelse eller liknande som Eto'o hade startat."

Det stämmer. Minns att Barça TV spelade in ett reportage om dessa ungdomar och om deras utveckling i La Masia förra hösten i samband med gruppspelsmatchen mellan Barcelonaoch Inter.

Samtliga spelare hade anlänt till Barcelona via Eto'os stiftelse och även om de hejade på Barça i mötet mot Inter, ville de samtidigt se Eto'o göra ett mål i matchen.
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:38
Man City verkar ju inte lite korkade om detta stämmer. Går de på crack eller något? Efter att ha fått nobben av Maicon (vem blev förvånad), har de nu fått för sig att de ska ha Dani Alves och de är beredda att betala. Håll i er nu!

€20M!

el Flaco, har du någon lämplig fail-bild? :D
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:33
H.Alavi

Han vill slänga ut de kamerunier som Samuel Eto'o ordnade dit. el Flaco kan säkert bekräfta det, men jag har för mig att det var tack vare någon stiftelse eller liknande som Eto'o hade startat.
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:31
Hetfield

Ja men snälla, ingen påstår att du har fel. Barcelona som det har skötts de senaste åren, under Laporta, är ju precis så som du beskriver.

Det jag/vi tog upp, var ju att nu riskerar detta att ändras på om Rosell menar allvar med sina uttalanden. Förstår du inte skillnaden?
2010-06-04 22:29
Rambla~

Att katalaner kan komma att stå först i ledet?

----

el Flaco

En epic-fail stämpel utan en bild? I´m shocked. (Syftar på att du alltid klistrar in en bild på varje epic-fail stämpel som du kör här inne)
Barcelona Hetfield
2010-06-04 22:28
H.Alavi

Det är inte en rättvis värld, desto tidigare man lär sig det, desto större chans är det att man lyckas här i världen. Sverige anses vara ett rätt så demokratiskt och rättvist land, men hur många invandrare får chansen att lyckas inom fotboll? Hur många dussinlirare med efternamnet Svensson och liknande har inte en förtur?

Jag antar väl att samma sak gäller där nere, Barcelona skyltar gärna med att de vill ha katalaner i laget.

Och nu ska vi inte låtsas att Barcelona är så rasistiska, tar men titt på ungdomarna som kommer upp snart så ser vi : Thiago (Brasilien/Spanien, men född i Italien), JDS (Mexico) , Gai (om han nu stannar kvar/Israel), Jeffren (Venezuela). Det visar väl att utlänningar får en hyfsat stor chans i Barcelona
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:27
H.Alavi

Risk för vad?
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:26
Okej, vill ni ha mer info och åsikter så finns det en intressant tråd på detta forum som tar upp presidentvalet. Väldigt många instressanta synpunkter och åsikter att ta del av, från cules från hela Europa/Världen, och från några som lever i Barcelona. Då kan ni bilda er en egen uppfattning. Läs från denna sida. Ni kan självklart backa sen och läsa tråden från början men här ifrån diskuteras Rosell flitigt.
2010-06-04 22:25
Naturligtvis borde Barça alltid ha ett visst antal katalaner i laget, men när det gäller canteranos så bryr jag mig inte särskilt mycket om deras nationalitet eller vilken region i Spanien de kommer ifrån. Varken Messi eller Iniesta är katalaner, inte heller Thiago och JDS.

Det enda som spelar någon roll för mig är att egna produkter kan triangelspelet in och utan till och att de dessutom har en stark känsla för klubbmärket efter att ha tillbringat flera år i La masia.

Rosell sköt sig själv i foten med de kommenterarna om de afrikanska spelarna i ungdomsakademin. En klockren Fail.
2010-06-04 22:23
Rambla~

Finns det verkligen en risk till att det sker?
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:21
H.Alavi

Speciellt om vi nu talar om två canteranos där den ena är katalan och den andra från Afrika eller Sydamerika.
2010-06-04 22:19
Hetfield

Varför det? Bara för att han är en katalan? Är man lika bra som en katalan så bör man få lika stor chans som den personen. Ingen behöver förklara för mig hur det går till, jag är medveten om att det fungerar så på vissa ställen. Men jag tycker att det är fel.

Visst är jag stolt över att vi har katalaner i truppen, men jag anser att om man är lika bra som en katalan så bör man få lika stor chans till att få komma in i truppen och inte stå på en numero dos plats.
Barcelona Rambla~
2010-06-04 22:18
Hetfield:

Jag anser att det rimmar illa med att ha Unicef på tröjorna samtidigt som en presidentkandidat uttalar sig på det sättet. I nästa veva hyllade han Messi och Iniesta för deras utveckling inom canteran. Messi är sydamerikan om det undgått någon.

Cobain

Väl talat. Barcelona som klubb har i alla tider välkomnat utlänningar med öppna armar och tagit dem till sig. Kubala för att nämna en. Hristo en annan.
Annons: