/spanien/barcelona/forum/1463.aspx/spanien/barcelona/forum/1463.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2016-01-29 16:01
Vänta, en diskussion som inte handlar om Real Madrid, C.Ronaldo eller att Zidane är överskattad? Vilken omväxling.

Jag läser och njuter. Keep that shit going.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:59
@Katalano:

Med facit i hand så va det vällkommen helt klart. Dock så va han nära vän med fler än Pique i barca då han spelat ungdomsgotboll med flera av spelarna och åtnjuter en nära vän relation med flera av dom i landslaget. Så i omklädningsrummet va han väll omtyckt av dom flesta. Messi inkluderad. Sen va det ju som Xavis ersättare han värvades och när då Xavi skulle lämna så va det ju egentligen Cesc som skulle ta över. Rakitic är en helt annan styp av spelare så jag står fast vid att det va djärvt.
Barcelona Katalano
2016-01-29 15:54
@Barca3# BIGPUN:

Jag håller inte alls med. Du får gärna utveckla dina tankar mer än bara "Pique räddar honom gång på gång".

Som jag nämnt tidigare så kompletterar han och Masken varandra bra och jag får känslan av att de känner varandra tillräckligt bra på planen för att kunna täcka upp efter varandra. Masken har rollen att stöta i ett tidigare läge medan Pique täcker upp bakom honom. Kan vara så att just deras kemi är vad som gör att det funkar. Dessutom har Masken grymma glidtacklinger.

Något måste de göra rätt när vi säsong efter säsong ligger i toppen sett till minst antal insläppta mål och vinner titlar. Just dessa 2 herrar tillsammans har varit det ordinarie mittbacksparet sedan Puyol lämnade.

med detta sagt så vill jag återigen poängtera att jag vill se en mittbacksvärving av kvalité som kan ta Maskens plats. Men jag tycker att han är bättre än övriga mittbacksalternativ bredvid Pique idag.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:52
@Z_Z:

Cesc är med lätthet en av världens 4 bästa playmakers. Statistiken genom hela hans karriär talar sitt tydliga språk. Jag har ett lite bredare perspektiv än 2015 när jag bedömer en spelare. Hela chelsea har varit i fritt fall under året och det har långt ifrån varit lätt för någon enskild spelare att prestera under dom omständigheterna. En kollektiv kollaps kallas sånt. Det betyder inte att Costa, Cesc och Hazard med flera helt plötsligt är sämre spelare. Cesc dominera förövrigt matchen mot Arsenal nu senast och både han och resten av laget ser ut att så sakta hitta tbx till sina vanliga jag igen efter tränar bytet.

Cesc har en dålig vana att spela sämre andra halvan av säsongerna det är sant. Men det han bidrar med i sin helhet under säsongerna och det han bidragit med till spanska landslaget gör honom till en av dom bästa. I barca användes han ofta på fel position. Vilket kan förklara det ibland svaga positionspelet. Hans passningsäkerhet och blick för spelet och förmåga att skapa målchanser har dock få övermän (om någon) i dagens fotboll
Barcelona Mr. Dashir
2016-01-29 15:49
Thierry Henry Delar dina analys till punkt och pricka ang Mathieu. Är viktigt med rotationsspelare som kan göra jobbet, det måste/borde inte vara världsklass på varje position, ett fungerade lag behöver olika typer av spelare, inte bara galacticos, (läx Real Madrid). Förstår inte hur man orkar klaga så mkt på en spelare som bidrog till lagets trippel med 2 avgörande mål i slutskedet av säsongen, dessutom som mittback. Är ju dock tidigare bevisat att det finns väldigt höga förväntningar bland supportrarna på detta forum.
Barcelona Katalano
2016-01-29 15:48
@Thierry Henry:

Problement var ju att Cesc rent spelmässigt var dålig i Barca även om han producerade mycket poäng. På barcas mittfält Så har det senaste åren varit viktigare att prestera spelmässigt, offensivt som defensivt än poängen i sig.

Du nämner statusen i omklädningsrummet också. Cesc's inställning och påverkan på Pique då de är otrolight bra vänner var ett riktigt orosmoment och under tiden Cesc var här så spelade Pique rent utav uselt. Tack och lov har han kommit tillbaka till sin nivå sedan cesc lämnade.

Allt detta gör att det för mig var väntat att cesc lämnade och jag såg det inte som en risk över huvudtaget utan det var välkommet.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:40
@Barcelonistas:
Så han är misslyckad för att du och några andra människor ger honom öknamn? Att fans alltid kommer ha hackkyklingar är inget nytt. Mathieu oavsett hur stabil han har varit kommer alltid vara en tråkig värvning som ej hör hemma i barca för somliga. Jag va en av dom som inte förstod värvningen riktigt när den gjordes. Men istället för att hålla fast vid en förlegad syn på den rödhåriga fransmannen så har jag hållt mina ögon öppna och sätt vad han bidragit med till dagens barca. Mathieu värvades in som en stabil rotation spelare med kvalitéer som tidigare saknats i vår defensiv. Han har bidragit med precis just det! En värvning som fyller sin funktion kan aldrig va misslyckad och han va verkligen en lord (utan sarkasm) när han gjorde livsviktiga 1-0 på camp nou mot real i våras eller när han rädda oss mot celta vigo med matchens enda mål på våren. Tänker man längre än näsan räcker och tar bort skygglapparna från ögonen så ser man att Mathieu vart en bra värvning som fyllt sin funktion. Nej han är ingen thiago Silva. Men det va inte det han värvades hit för heller. Alla värvas inte för stt vara startspelare. Något man måste förstå innan man komenterar ett sånt här ämne
Barcelona IlTriplete
2016-01-29 15:34
Semifinalen lottad.

Barcelona - Valencia
Sevilla - Celta Vigo
Barcelona Z_Z
2016-01-29 15:33
@Thierry Henry

Cesc gjorde succé i ett halvår och har därefter varit mer eller mindre helt osynlig under ett års tid vilket just är hans svaghet. När saker och ting går bra för honom och laget så kan han göra väldigt fina insatser men annars kan han vara så sjukt usel. Att påstå att han är en av världens fyra bästa playmakers i dagsläget får ju en att undra om du helt missat 2015.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:19
@Flavia:

Han va dock en beprövad spelare och är en idag en av dom 4 bästa playmakers i världen. När vi även hade sålt Thiago och Xavi såg ut att lämna så va det ett djärvt beslut. Rakitic hade gjort någon enstaka bra säsong i Sevilla och det hade vart ett byte som kritiserats kraftigt om det gått snett. Speciellt med tanke på att Cesc gjorde succé direkt i chelsea.

Många andra ledningar hade nog kollat på Cesc namn och cv samt hur han värvades och betydelsen han hade i omklädningsrummet etc och ej gjort det bytet. Lucho hade dock en klar idé redan från början när han tillträdde och vår ledning har varit klok nog att bistå honom i alla hans önskningar oavsett om det vart tuffa beslut.

.
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-29 15:16
@Katalano:

Individuellt är Mascherano vår sämsta mittback. Pique räddar honom gång på gång. Mathieu/ Bartra ska gå gå före. Vermaelen duger bara mot Smålag på Camp Nou
Barcelona Katalano
2016-01-29 14:56
Liunil Masse & Flavia

Flavia, du citerade fel inlägg från mig mig jag förstår vad du svarar på :)

Jag ser också att Masken gör en del chansbrytningar men ofta så lyckas han med dessa och då vänder vi spelet väldigt snabbt. Som komplement till Pique som är mer av en fallande mittback så tycker jag att de är en bra kombination som täcker upp bra efter varandra.

Maskens längd i kombination med en medelmåtting spänst är självklart ett problem vid höga bollar däremot, det håller jag med om.

Jag ser gärna en värvning av en bättre mittback men för min del så håller jag ändå Masken hästlängder högre än både Mathieu och Vermaelen för tillfället. Vermaelen har haft ett par bra matcher men senaste matcherna har han varit dålig och han är dessutom skadad alltjämt.
Flavia
2016-01-29 14:49
@Katalano:
Tyvärr så blir man livrädd när Mascherano ställs mot långa och fysiskt starka huvudspelare när motståndarlaget har offensiv frispark eller hörna med sig. Sedan ska man förstås inte heller glömma bort att argentinaren är faktiskt benägen av sig att göra tacklingar på måfå och lämnar stora ytor bakom sig när han stöter fram alltför vårdslöst.
Barcelona Liunil Masse
2016-01-29 14:46
[QUOTE=Katalano]Jag tycker faktiskt att Mascherano också får oförtjänt mycket kritik här inne. Jag tycker inte alls att han gör så mycket misstag som de flesta andra här inne. För egen del så känner jag mig faktiskt trygg när vi har Alves, Pique-Mascherano- Alba på planen tillsammans. Det är när någon av dessa byt ut som det uppstår missförstånd här och där. Just Masken och Pique kompletterar varandra bra enligt min åsikt. [/QUOTE] Mascheranos längd är en av grejerna jag ogillar. ta t ex mot Bilbao borta förra veckan. Aduriz går på Mascherano och vinner ALLA nickdueller och det blir farligt. Inte nog med hans längd som inte alls är optimalt för en mittback, han stöter hela tiden som en mittfältare och lämnar ett stort hål där bak. Sist så gör han väldigt många onödiga fouls för han chansbryter istället för att avvakta.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR
2016-01-29 14:40
Ja och vi minns när du ville ha BIG Sam som tränare, lika underbar tider. Gör matheiu 2 bra matcher så är du hans största fanboy tills han gör en dålig :)
Flavia
2016-01-29 14:40
@Thierry Henry:

Skulle nog faktiskt vilja säga att det var snarare ett väntat beslut. Visst gjorde Fabregas poäng men dessa kom mot sämre lagen, däremot så var han bland de allra första att gå ner sig totalt när denne ställdes mot betydligt bättre lag. Fabregas var heller inget vidare spelmässigt.
Barcelona Barcelonistas
2016-01-29 14:39
Komiskt hur folk helt plötsligt börjar hylla Mathieu... Minns hur alla var emot den värvningen nu helt plötsligt är det nya bullar.
Flavia
2016-01-29 14:35
Idag fyller Romário 50 år gammal!

Stort grattis till honom!
Barcelona Barcelonistas
Flavia - du har fel. Mathieu köptes in för att bilda ett ordinarie mb lås med Pique. Innan Matjö ens kom på tal så snackades det om mb som Mangala, Benatia, ja tom ledningen erbjöd Lucho Mats Hummels men Lucho var mer intresserad utav Matjö. Att han gjort mål mot Celta Vigo och Real Madrid gör honom knappast till en grym mb. Lord Bendtner gjorde mål mot Pep Guardiolas Barcelona 2010 gör det honom till en bra spelare?
Flavia
Katalano Både jag och "Thierry Henry" påpekade att personen ifråga ville få det till att de nämnda spelarna var mindre kända eller för delen att klubbarna var inget att hänga upp i granen, något som var helt och hållet fel! Det var lite utav min poäng faktiskt.
Barcelona neymar JR
2016-01-29 14:34
Det största problemet är lucho ändå, när han roterar så roterar han för mycket på en och samma lagdel. Då blir det kalabalik i laget, matheiu är ju en rotationsspelare som får spela i oftast en totalt annorlunda komponerande backlinje Sist hade vi ett helt nytt mittfält Mot Malaga 3/4 nya i försvaret
Barcelona Skurhink
2016-01-29 14:19
Ser att ni snackar Mathieu, tycker han är en bättre mittback än väntat! Däremot så tycker jag Mascerano tappat det helt! Mache va en personlig favorit ett tag då jag såg honom som en riktigt nyttig spelare för laget, nu är han ju bara bolltittare! mathieu däremot gör det riktigt bra som mittback ju! Däremot så behöver vi ju förstärka vänsterbacken! Alba tycker jag tappat en hel del åxå! Han behöver någon som utmanar honom lite åtminstone! Min fundering är om Gayá skulle vara ett alternativ där? Han känns tom så teknisk så han även skulle kunna användas på vingarna? Vad tycker ni?
Barcelona Liunil Masse
2016-01-29 14:19
[QUOTE=Flavia]Har Arda kommit tillbaka? [/QUOTE] Yes, börja träna med laget igår.
Flavia
2016-01-29 14:17
Har Arda kommit tillbaka?
Barcelona Vampíro
2016-01-29 14:14
Ämnet Matjö är en het potatis och det finns många white knights där ute som känner sig skyldiga till att försvara honom då han, med all rätt, är en hackkyckling för culés världen över. Personligen har jag svårt att ta någon på allvar när de försvarar honom, det är utan tvekan en av de sämre spelarna jag sett i Barcelona. Men det är bara jag, vill ni tycka att han är bra eller att jorden är platt så go ahead, inte mig emot. Tyckte han var horribel redan förra säsongen men han fick en hallpass efter ett par viktiga mål och jag tror många tyckte att det kändes "fel" att kritisera honom. Som sagt tycker det var en usel värvning på förhand med tanke på pris, ålder samt kvalitet och med facit i hand så var det precis lika dåligt som man kunde ana, om inte värre. Det är en smått oprofessionell spelare med en loj attityd, tränarna har t.o.m. behövt säga åt honom att vara mer fokuserad under matcherna, ja en 32 åring i FC Barcelona ska behöva bli tillsagd att vara vaken på en fotbollsplan. Sen verkar vissa tro att han endast har ett bad rep på detta forum vilket är långt ifrån sanningen. Hans namn har fan trendat på twitter efter ett antal av hans ruskigt kassa insatser under säsongen så missnöjet är stort världen över. Känslan är dock att även den envisa Luis Enriqué börjat inse vilket fiasko denna värvningen var och han har fått allt mindre speltid under senare tid. Han är en säkerhetsrisk som förhoppningsvis blir utskickad under sommaren. Punkt, prick. Det var mina tankar om ämnet, tillbaka till den riktiga världen nu. Orkar inte svara på några inlägg om det mer då min åsikt är fastare än en sektmedlem i Riverside County. Vampíro out!
Barcelona Katalano
2016-01-29 14:13
Flavia

Diskussionen Gabriel och Henry har handlar inte om huruvida en spelare är grym eller inte när de värvas, utan om huruvida de är testade i ett topplag eller inte innan de värvas till Barca och ur den aspekten så håller jag med Gabriel i att vi går för spelare i ett för sent läge då vi väntar tills de köpts upp av storlag redan och bevisat sig på den nivån och samtidigt fått en högre prislapp. Gabriel ger mängder av exempel redan så jag tänker inte gå in på det området.
Flavia
2016-01-29 14:05
Barcelonistas Att Mathieu egentligen blev tilltänkt som startspelare stämmer inte riktigt, snarare blev denne värvad som mittbacksreserv. Det fanns vissa som var skeptiska mot honom, men fransmannen visade sig vara en grym mittbacksalternativ såhär i efterhand. Sen att Mathieus två avgörande nickmål mot Celta Vigo och Real Madrid gör ej saken sämre direkt. Skulle inte ha något emot om Mathieu var startspelare på bekostnad av Mascherano, jag har tappat räkningarna över hur många gånger som argentinaren har gjort misstag... Visst har han gjort sämre insatser, men då måste du komma ihåg att Mathieu tvingats spela som vänsterback och bör därmed inte få bära hundhuvudet för det. Lucho ska få kritik som låter Mathieu spela där. Att klubben betalade €20M kan man förstås ifrågasätta, men ändrar å andra sidan inte faktumet att Mathieu har visat sig vara en god investering.l
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-29 13:59
Mathieu ska spela som mittback det är där hans styrkor kommer till användning. Nämligen huvudspelet och fysiken. Visst är han snabb men han är alldeles för sen i situationerna och klumpig i vänsterkanten. Alla hans stabila insatser har kommit som mittback
Barcelona Katalano
2016-01-29 13:58
@Liunil Masse:

Jag tycker faktiskt att Mascherano också får oförtjänt mycket kritik här inne. Jag tycker inte alls att han gör så mycket misstag som de flesta andra här inne. För egen del så känner jag mig faktiskt trygg när vi har Alves, Pique-Mascherano- Alba på planen tillsammans. Det är när någon av dessa byt ut som det uppstår missförstånd här och där.

Just Masken och Pique kompletterar varandra bra enligt min åsikt.
Flavia
2016-01-29 13:57
Gabriel

Att använda majoritetsargumentet för att lyfta fram vad andra tyckte om Mathieu är inget vidare enligt mig. Om ledningen gjorde faktiskt som anonyma culés sade på Internet, så hade Sergi Roberto slängts ut med huvudet med före från klubben för flera säsonger sedan. Eller att Lucho borde ha fått sparken efter höstsäsongen. Eller att Suárez inte skulle ha värvats p.g.a. sina skandaler och inte minst sitt dåliga rykte. Det är väl bara några exempel vad "alla andra" tyckte på Les Rambles eller på andra sajter. Men tydligen passar majoritetsargumentet finfint när det passar för ens egen agenda mot Mathieu?

De nämnda spelarna som vi värvade från 90-talet var onekligen etablerade och var grymma spelare, något som personen bakom signaturen "Thierry Henry" redan har påpekat och väljer inte att gå in på det.

Vad gällande Rafael Marquez så var mexikanen onekligen eftertraktad efter sin succésäsong med Monaco och som slutade bara 2:a i Ligue 1 med bara 1 ynka poäng bakom Lyon (som senare skulle ytterligare x antal ligatitlar i rad). Abidal var heller ingen mindre känd spelare, han var faktiskt Frankrikes bästa vänsterback och var fundamental som startspelare för både Lyon och sitt landslag. Möjligtvis ger jag dig rätt för Yaya Toure, men det är bara han.

Förstår inte riktigt varför du hånar Robert, vad vill du egentligen uppnå med det liksom? Han har genomfört minst två träningspass per dag för att kunna vara tillräckligt fit nog för B-laget. Jag ser framemot att se honom spela matcher INNAN man dömer honom.

Det stämmer att B-laget är bedrövliga, men den största anledningen är helt enkelt att våra talanger i de flesta fallen inte håller måttet för A-laget tyvärr.

Senaste gångerna som anständiga backarna blev uppflyttade till A-laget var Bartra och Montoya, två spelare som inte ens duger som truppspelare. Vad säger det då om nivån bland försvararna i B-laget och kanske längre ner? Visserliegn var Grimaldo vår ende försvarstalang värd namnet, men det är väl allt. Vi har inga mittbackar eller ytterbackar som är bra nog att platsa i A-laget

Senaste gångerna som anständiga mittfältarna blev uppflyttade till A-laget var Roberto och Rafinha, två spelare som är duktiga truppspelare och framförallt den förstnämnde är en fantastisk sådan. Men dessa har varit i A-laget under en handfulla år och inga andra mittfältare har varit i närheten av att nosa en plats i A-laget sedan dess, men undantag för Samper då kanske.

Senaste gången som en anständig forward blev uppflyttad till A-laget var Deulofeu, en spelare som sågs som B-lagets mest lovande talang sedan Thiago. Men katalanen behövde tre års utlåning för att utvecklas, något som han ej hade kunnat göra hos Barcelona B

B-laget fyller helt enkelt inte sitt syfte för stunden.
Annons: