/spanien/barcelona/forum/14620.aspx/spanien/barcelona/forum/14620.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El campeon, Z9
2010-07-20 00:47
Nu när vi endån snackar ronaldinho vs messi, kolla i länktipset så ser vi vad ronnie gör när messi är och besöker barn på haiti.

Hetfield du glömde en viktig punkt och de är hur dom är utanför planen och det är en av dom vikgaste punkterna om man ska bli eller räknas som en av dom bästa genom tiderna

Barcelona westinho
2010-07-20 00:35
Själv tycker jag inte Henrique är tillräckligt bra för att spela i Barcelona, inte ens som backup. Jag ser hellre Fontás eller Muniesa istället för honom.

Hleb vill jag bara ha bort.

Cáceres vill jag ha tillbaka, för han kan bli riktigt bra med tiden.

Keirrison kan stanna kvar i Brasilien även i framtiden.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-07-20 00:34
westinho

Vet att han egntligen är ytterback och yttermittfältare. Men det känns som en väldigt konstig värvning om han inte får mest speltid på mitten. På ytterbackspositionerna har vi stor konkurrens, speciellt på vänstersidan.
I anfallet har vi också tillräckligt. Jeffren som reserv på ytterplatserna måste verkligen få mer speltid i år för att inte stanna i utvecklingen.

En annan grej som vi inte snackat så mycket om i och med det här köpet. Nu kan vi vila Dani Alves i fler matcher då det känns skönare med Adriano på högern än Puyol, inget ont om vår kapten men offensivt är han inte de bästa. Dani Alves må ha lungor som ingen annan, men jag tror att han skulle spela bättre om han ficka vara ordentligt utvilad till alla matcher.
Barcelona VizzlA^^
2010-07-20 00:30
håller fast vid att ta hem minst 2 av henrique,hleb, caceres..då det är ett jäkla slöseri att först värva dem och sedan låna ut dem..får vi inget bra bud, så behåller vi dem..de kan bidra till en hel del. Bästa scenariot för mig vore att juventus köper caceres för 10-12 milj euro samtidigt som Henrique och hleb stannar.
Väljer Henrrique eftersom att han är en mycket mer passningsskicklig spelare, i och med värvningen av Adriano så hade det inte blivit mycket speltid för honom som ytterback heller.
Barcelona BlueRed - I’m with Coco
2010-07-20 00:16
L.A.M Nr 10

Tror inte Adriano hade gjort bort sig som innermittfältare. Han är dock i grunden en yttermittfältare, som under dem 2-3 senaste säsongerna har utvecklat sitt defensiva spel också. Men visst, det är just därför Pep har värvat Adriano, han kan spela lite överallt.

Var det inte förra säsongen (09/10) han var helt lysande som högerback, när Sevilla spelade mot Madrid? Dominerade högerkanten tillsammans med Navas. Gjorde det utmärkt i det defensiva.
Barcelona westinho
2010-07-20 00:08
Ämne: Enligt mig borde Adr....
Tycker det låter konstigt då Adriano inte är någon innermittfältare. Han spelar på båda ytterbacksplatserna och båda ytteranfallsplatserna.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-07-20 00:03
Enligt mig borde Adriano mest spela på mittfältet. Han är förhoppningsvis tänkt som en värvning dit i första hand. Sen är det givetvis bra att han kan spela som ytterback också.

Då kan vi ta in antingen Henrique eller Caceres som fjärde mittback. Då räknar jag alltså med att Rafa lämnar. Då kan Keita vara reserv som både offensiv och defensiv mittfältare, medan Adriano är backup till Xavi och Iniesta. Och i nödfall kan han spela ytterback.

Vad tycks?
Atlético addeh
2010-07-19 23:54
VizzlA

Återigen tas detta angående försvarsfronten upp. Jag resonerar såhär; Med Adriano i laget som kan spela både till höger och vänster i backlinjen har man nog med försvarsspelare.

Dani Alves brukar inte vara borta i många matcher, och dem få matcher han skulle saknas har vi både Puyol & Adriano att sätta in.

Det kanske känns lite tunnt med tre renodlade mittbackar (Puyi, Piqué & Milito) men Abidal har spelat mittback både i klubblag och landslag förr. Detta nämnde även Pep under dagens presskonferens och menar att Abidal kommer rycka in som mittback när det behövs.

Guardiola gillar att jobba med tunn trupp, vilket han visade tydligt förra säsongen. Glöm inte heller att Fontás, Muniesa & Bartra finns och vill alla kämpa om en plats i första laget.
Atlético addeh
2010-07-19 23:47
Thiagos mål mot Kroation i U19-EM igår. (länktips)
Barcelona VizzlA^^
2010-07-19 23:45
Barcadinho

för att inte tala om caceres..som verkligen hade varit nyttig att tillgå..vet att han bryter mönstret på guardiolas passningsskickliga filosofi, men han hade kunnat göra ett riktigt bra jobb. (över hela backlinjen) jag vill att vi tar nytta av några av de utlånade spelarna till denna säsong..och om Marquez också försvinner så öppnar de upp för caceres och henrique ännu mer.
Detta vore ett effektivt/ekonomiskt sätt att komplettera laget på, med tanke på hur ekonomin verkar se ut.
Så ta in Henriqué, caceres, och hleb..samtidigt som vi säljer marquez, det + en backup på det defensiva mittfältet vore det optimala till denna säsong.
Men får vi något riktigt bra bud på de 3 så ska vi givetvis sälja, men utlåning och sälja till rea pris känns inte sunt.
Eventuellt att en av caceres/henrique lånas ut igen men där går min gräns..Btw Victor sanchez får gärna dra till en annan klubb.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-07-19 23:42
Barcadinho

Håller med. Henrique hade funkat utmärkt som fjärde eller femteval. Men verkar tyvärr som att Pep inte har något förtroende alls för honom.
Det blir troligen så att Henrique spelar ett år till i Racing. Och efter det säljs han antagligen.

Även Caceres hade varit bra som backup. Hellre någon av de här två än en långsam och trög Rafa som var bäst för några år sen. Lite konstigt att han blir sämre så tidigt då han bara är 31, ingen ålder för en mittback.

Angående Ronnie vs Leo så var väl den första bäst när han var i toppform, då var han helt sjukt. Samtidigt är det ännu sjukare att Messi har varit bra nästan varje match i två år nu och kommer troligen(peppar peppar) vara så här grym fler år än Ronaldinho.
Barcelona VizzlA^^
2010-07-19 23:33
OT: är det ingen annan som funderat hur det ska bli med hleb situationen, en erfaren avlastare till xavi och iniesta hade ju varit kanon..jag och många andra gillar inte hans attityd och han imponerade ju inte precis första säsongen. Om vi inte får bra betalt för han är det lika att behålla honom..jag säger, ge han en chans!
Barcelona tarrak
2010-07-19 23:28
Ronaldinho hade helt klart ett större register och en högre toppnivå än Messi, men för mig råder det ingen tvekan att argentinaren är den bättre och framför allt, nyttigare fotbolsspelaren. Att konstant prestera som Messi gjort över de två senaste säsongerna var Dinho aldrig riktigt nära att göra under sina bästa år, när han ofta kunde vara helt ur slag under längre perioder.

Man ska också komma ihåg att Dinho sågs i ljuset av sina föregångare som var bland de sämsta perioderna i klubbens historia, medans Messi jämförs just med en guldbollenvinnande Ronaldinho.

För övrigt verkar Cesc vara nära ett beslut om sin framtida klubbadress (länktips).
Atlético addeh
2010-07-19 23:19
Ämne: Vi analyserar läget ....Vi kan kalla dig för rit-Hetfield. :)

Håller med dig i det mesta, förutom att Messi har ett bättre skott än Ronnie utan tvekan, även om Dinho är bättre när bollen ligger still, dvs frisparkar.
Barcelona FC Barcelona en Mi Corazón
2010-07-19 23:15
Ronnie vs Messi? hmm det är lyxproblem, vi får istället glädjas åt att båda har spelat/spelar för Barcelona och är blivande legender i klubben, även om Ronnie redan är enligt mig
Barcelona Barcadinho.
2010-07-19 23:09
BlueRed:
"jag skulle välja Ronnie, även om Messi är den bättre av dem två."

Är det inte en sort av kompromiss?
Svårt Val, eller hur :-)
Lyxproblem kallar jag det.

Godnatt.
Barcelona Barcadinho.
2010-07-19 23:06
Jag blir glad att läsa intervjun med Adriano. Han verkar vara mycket entusiastisk och det är mycket viktigt att få in nya spelare som strålar med nytt syre. Det är också en till poäng med att få nya spelare varje säsong.
Den första är förstås att göra laget starkare. Med det är viktigt med motivation och nya spelare kan spridd glädje och smitta andra med sitt engagemang.
Det är klart att många spelare säger samma sak – typ, att vi ska göra allt för att vinna osv.
Men vi som känner till Adriano vet att han är mycket impulsiv spelare som spelar med ett stort hjärta. Jag har en känsla av att han kommer att ge en extra kick till Alves och vise versa och det kommer att spridda sig vidare.
Villa bör också vara mycket hungrig att vinna ligan och CL.
Förresten – jag blev förvånad att se på soccernet att Adriano spelade 30 matcher förra säsongen i Sevilla (och av dem 5 som inhoppare). Jag trodde att han var borta mycket mer. Det är mer än vad t ex Yaya spelade i Barca.

Och om Guardiola första presskonferens.
Jag är nöjd med vad han säger. Jag hoppas att klubben förstärker med en man till på mittfältet.
Men en sak förstår jag inte – varför kan han inte tänka sig och ha Henrique som en backup? Chyg försvann och Henrique kan ersätta det här lilla tomma rummet på ett bra sätt. Han var ju bra i båda Leverkusen och Racing. Han bör räcka som ett femte alternativ i Barcas backlinje. Man vet aldrig vilka skador truppen kommer att ha. Fontas och Muniesa är fortfarande för unga och Henrique har mer rutin från ett a-lags spel.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-07-19 23:02
Vi analyserar läget (ni får kalla mig för rit-ola hehe), och jämför:

Ronnie vs Messi (i deras prime)

Skott: Ronnie
Frisparkar: Ronnie
Målfarlighet: Messi
Känsla i fötterna: Ronnie
Passningsspel: Ronnie
Teknik: Ronnie
Snabbhet: Messi
Nickspel: Jämnt, men Ronnie vinner tack vare längden (ja, CL finalen var ju undantaget).
Spelintelligens: Ronnie
Acceleration: Messi (by far)
1 mot 1 lägen : Messi (även om Ronnie är nära)
Mångsidighet: Jämnt
Betydelse för laget: Let's face it, utan Ronnie hade ingenting funkat för Barcelona

Slutsats? Ronnie är bättre, även om Messi är fantastisk. Ronnie är untouchable i hans prime.

Barcelona BlueRed - I’m with Coco
2010-07-19 22:43
H.Alavi

Svårt, verkligen. :) Men jag säger att Messi är den bättre fotbollsspelaren. Jag föredrar dock Ronaldinho i sina bästa dagar. Fanns ingen som kunde göra det lika snyggt och samtidigt effektivt, som han gjorde. Han återupplivade sambafotbollen, som var på väg att dö ut. Japp, jag skulle välja Ronnie, även om Messi är den bättre av dem två.
Atlético addeh
2010-07-19 22:41
Det går inte att jämföra Ronaldinho & Messi. För mig är det två helt olika spelartyper. Båda har naturligtvis det där lilla extra, annars är de väldigt olika.

Även om inte Messi är någon måltjuv som snappar upp returer och rullar in bollar i öppen bur så gör han otroligt mycket mål, 34 mål på 35 matcher i ligan förra säsonger säger väl det mesta.

Ronaldinho är mer utav en playmaker, en riktig nummer 10, som både kan göra mål och spela fram. Vad jag minns mest hos Dinho är hans fantastiska framspelningar, men självklart också hans otroliga mål han kunde göra.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-07-19 22:05
el Flaco

Skulle nog inte ens kunna välja vem som är bättre under pistolhot. Precis som du säger, alldeles för svårt.

Jag nöjer mig med att säga att båda finns med i mitt stora culé hjärta.
elbraco
2010-07-19 21:58
Ämne: Någon som vet hur lä....
Personligen tycker jag att Maxwell har skött sig bra med tanke på hur lite som spenderades på honom. Han köptes ju trots allt in som backup till Abidal.

Och Abidal spelade mittback under VM så skadad är hon nog inte, iaf inte allvarligt.
Barcelona el Flaco
2010-07-19 21:53
Hetfield/

"Det sägs ju att han är mer eller mindre klar för att återvända till Brasilien för ca. 20 miljoner euro".

Jag läste för två dagar sen att Flamengo inte hade råd med Ronaldinho och att det verkar som om det köpet inte kommer bli av (se länktips). Har även läst rykten om att Dinho kan vara på väg till MLS.

Annars håller jag med om det du skrev i det första stycket, om att vi borde komma ihåg honom för de goda åren snarare än det bittra slutet.

Vad gällande jämförelserna mellan Ronaldinho och Messi tänker jag inte gå in på det ämnet och säga vem jag föredrar av dessa två. Det är för svårt för mig.
Barcelona Fille s
2010-07-19 21:53
i artikel om vilka som ska spela försäsongen nämns abidal varken som försvare, eller spelare som får extra ledighet, är detta en plump av redaktionen för ja tror inte han spelar u 19 :P
Barcelona DM1982
2010-07-19 21:49
Ämne: Någon som vet hur lä....
Har han blivit skadad efter VM? Han spelade match under VM.
Barcelona Fille s
2010-07-19 21:47
Någon som vet hur länge och hur allvarlig abidals skada är? känns som han vart borta jätte länge nu och med en sån mångsidig spelare som adriano till truppen och maxwell som ständigt prestera medelbra fotboll börjar man ju undra.
2010-07-19 21:42
Ämne: Hetfield/

Det är ....Under de 3-4 åren som han var på topp så var han helt magisk, och jag tycker att vi ska komma ihåg honom som den spelaren han var i Barcelona. Ungefär som Hendrix, han var aktiv i ett par år, men trots det lever hans verk än idag. Det är för tidigt att säga något än, men jag tror inte att Messi kommer att nå till Ronnie's högsta nivå, frågan är mer om Messi klarar av att hålla sig på toppnivån längre än Ronaldinho.

Det sägs ju att han är mer eller mindre klar för att återvända till Brasilien för ca. 20 miljoner euro. Pengarna ska i sin tur användas till att locka Zlatan (plus mer pengar förstås). Det är otroligt synd, enda anledningen till att jag kollar på Milan är pga. Ronaldinho som är kvar som min favoritspelare genom tiderna (möjligen efter Batistuta).

Jag hoppas på att Ronnie går till Man C, snacka om vilket stjärnlag City får då! Men ser helst att han stannar i Milan , det sorgliga är att han är Milans bästa spelare.
Barcelona el Flaco
2010-07-19 21:30
Hetfield/

Det är verkligen sorligt att se Dinho kasta bort sin talang på det här viset. Han är förvisso 30 år gammal, men hans downfall har snarare berott på, som du är inne på, brist på inställning och vilja snarare än ålder och skador.

För några år var Ronaldinho symbolen för Jogo Bonito. Idag är han mer ett exempel på hur bristfälligt stjärnglansen inom fotbollen kan vara.

Trots det måste han nämnas i samma mening som Kubala och Cruyff som en av de största och viktigaste spelarna i Barças historia. El Gaúchos ankomst till Barcelona ändrade klubben, precis som ungraren och holländaren hade gjort i sina respektive epoker.
Atlético addeh
2010-07-19 21:21
Jag har aldrig sett Keita spela som pivoté. Han skulle säkert kunna göra det, men av det spelarmaterialet vi har i dagsläget känns Xavi eller möjligtvis Iniesta som dem enda som skulle kunna spela på den positionen förutom Busquets.
2010-07-19 21:21
el Flaco

Jag tror att han trivs så, han har visat klart och tydligt att fotboll är nr.2 för honom.
När han blev petad från landslaget så gick han till stranden och festade istället för att bita ihop och bli av med magen.

Kommer du ihåg när tidningarna & tv-kanalerna hånade honom för hans mage i Barcelona? Ett par veckor efter så gjorde han en dundermatch, och avslutade matchen med att visa magen för kameran, som var rena tvättbrädan.
Det är ambition och vilja! Om han hade visat 1/10 av det i sista säsongen i Barcelona så hade hela sagan slutat på ett helt annat sätt.
Annons: