/spanien/barcelona/forum/14605.aspx/spanien/barcelona/forum/14605.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-07-20 20:09
Hehe, kan inte vara kul för Arsenalfansen att deras kapten vill till Barcelona.

Snälla Cesc, stanna där du är.
Barcelona tikitaka
2010-07-20 19:56
Tja, hade tänkt åka ner till barcelona för att kolla på sevilla och milan matchen. Finns det något billigt hotell/vandrarhem/lägenhet mellan la rambla och barceloneta. Väldigt tacksam för svar då min ekonomi är begränsad är det väldigt svårt att hitta bra boende.

Helst närmare barceloneta
Barcelona basaric
2010-07-20 19:56
sardelbarces..

Messi var 18 år då och hade nyss tagit sig till A-laget och var inte ens en start-spelare på den tiden så det är klart att Ronnie var mer "jämn än Messi"
Barcelona serdelbarcaeselmillorquehiha
2010-07-20 19:51
Älskade att se Ronaldinho spela. När Messi och Ronnie spelade samtidigt hade jag känslan av att Ronnie var mer jämn än Messi. Iallfall 05/06 och 06/07. Men sedan Ronnies flytt har Messi bara växt och växt. Ronaldinho var spektakulär, effektiv och helt underbar att titta på, jag måste ändå säga, och detta är självklart helt subjektivt (hur skulle det inte kunna vara det), att jag föredrar Messi och hans spel. För mig är det någonting magiskt.
Barcelona DM1982
2010-07-20 19:46
Ämne: Fábregas har tydlige....
Synd och synd, varför skrev han på ett sådant långt kontrakt för inte så länge sedan? Det var inte vidare smart.

Hoppas bara att Arsenal-fansen inte buar och tråkar ut honom den här säsongen för att han vill lämna. Det finns dock en risk för det.
Barcelona basaric
2010-07-20 19:21
Det känns skumt i kroppen när jag skriver att det finns en spelare som är bättre än vad Ronaldinho var, det gör det verkligen.. känner att det är brist på respekt att jämföra någon med Dinho då han är den största orsaken till varför Barca går så bra idag, men jag måste ändå säga att Messi är en bättre fotbollspelare än vad Ronnie var när han var som bäst.. det är han faktist enligt mig.
Barcelona westinho
2010-07-20 19:16
Fábregas har tydligen sagt till Wenger att han vill lämna, men Wenger vägrar att släppa honom. Synd om Fábregas I guess.
Barcelona Joan Gamper 1899
2010-07-20 19:12
Ämne: Faktum är att Messi ....
Idag har Messi bättre spelare än vad R10 hade. Han bar sitt lag med sina axlar. Han gjorde målen assisten och allt framåt.
Real Madrid lianne
2010-07-20 19:11
Hos SportsEvents365 har de redan priser till EL CLASICO!!!!
Hur ar priserna????
Länktips: www.se365.se
Barcelona Joan Gamper 1899
2010-07-20 19:09
Ämne: Angående jämförelsen....
Håller med dig. När R10 var i top form så va inte ens Zidane i närheten av honom. Ronaldinho är legendernas legend.
Barcelona tikitaka
2010-07-20 18:48
tarrak

Ok tack :) Messi gjorde asså det dubbla haha! Men föredrar fortfarande Ronnie :) Ni får oxå tänka på vilken trupp de hade med sig. känns som att Messi har en aning starkare medspelare än vad ronnie hade. Messi har en större tendens att försvinna helt och hållet under vissa matcher än vad ronnie hade känns det oxå som.

Svårt o avgöra vem som är bäst, men jag föredrar att se ronnie spela än Messi.
Barcelona Davids3
2010-07-20 18:08
28.11.10 EL CLASICO !!!!!!!!
fy fan vad jag längtar =D
Barcelona tarrak
2010-07-20 17:29
Ämne: Hur många mål gjorde....
05/06 gjorde han sammanlagt 24 (17+7) mål i ligan och CL.
Barcelona tikitaka
2010-07-20 17:18
Hur många mål gjorde ronnie som mest under en säsong? Någon som kommer ihåg det? :)
adil,
2010-07-20 17:17
Att Messi inte gör medspelarna bättre stämmer ju inte. Han byggde upp nästan varje anfall i VM för Argentina där medspelarna gjorde målen och fick stå i rampljuset, medan världens bäste fick stå i skuggan. Messi fick ta emot skit för att han själv inte gjorde mål, fast det var han som låg bakom målen.

Del Bosque var ju mäkta imponerad över alla målchanser Messi hade skapat och tyckte till och med att han var turneringens bästa spelare. Det utan att näta, vilket i sig är ett bevis på att Messi är en lagspelare.

Men långt ifrån Ronaldinhos nivå på den punkten som sagt.
Barcelona Busquets who?
2010-07-20 17:17
"Flera strängar i lyran"? Lol

Har musik och svenskundervisningen lagts ner?
Barcelona Busquets who?
2010-07-20 17:13
Messis senaste säsonger slår ju Ronaldinhos, kolla statistiken och kolla jämför arbetsinsatserna. Men Messi gör inte surfargester och ler inte som en idiot när varje dribbling går åt skogen.
2010-07-20 16:57
basaric

Du får ju jättegärna tycka det, jag antar att det är en smaksak.

Frodo

Som sagt, i det långa loppet så kommer Messi att räknas som en bättre spelare. Men jag tänker mer på om Messi och Ronaldinho har en bra dag, vem är bäst då?

Där vinner Ronaldinho.
Barcelona älskabarcelona
2010-07-20 16:45
Ronaldinho är min stora idol, en som alltid fick mig å njuta av matcherna . Visst bjuder han på oväntande saker hela tiden . Visst är han bättre än Messi på flera indivuella sidor . Men Messis kvickhet , kordination samt bollkontroll gör han till en effektivare spelare än Ronaldinho . Och det tycker jag gör Messi till en bättre fotbollspelare än Ronaldinho .
Barcelona Frodo
2010-07-20 16:45
Jag har inte sett någon spelare vara lika bra som en Ronaldinho i högform. Visserligen har jag inte sett spelare som Maradona, Pele, Cruyff med flera.

Det kommer vara svårt för framtida fans att förstå sig på hans storhet då folk i dagsläget hellre bara fokuserar på statistik. Han hade som någon tidigare sa flera strängar i lyran. En grej som aldrig kommer att visas i någon statistik är hur bra han kunde använda ytterbackarna. När försvararna var upptagna med vad Ronaldinho skulle göra brukade Gio ta en löpning och en passning eller vrickning senare från Ronaldinho så var han helt ren och kunde springa på ett hav av ytor. Detta trots att Dinho hade ryggen vänd mot Gio. Han var alltid medveten om sina medspelares rörelser.

Med det sagt föredrar jag ändå Messi. Han är fotbollsspelare i första hand, stjärna i andra. För Ronaldinho var det tvärtom. Ända sen Messi tog steget upp till A-laget har han mer eller mindre varit ren och skär världsklass. Antalet år han kommer vara den mest dominanta i världsfotbollen kommer förmodligen vara omatchad av någon tidigare och någon i framtiden.

Media kommer att försöka hitta rivaler likt Ronaldo, Rooney med flera som de gör just nu men i realiteten är ingen i närheten och kommer förmodligen inte att vara det de närmaste åren.
Delarocha
2010-07-20 16:42
Det är någon slags romantiserad bild folk har av Ronaldinho där han var helt makalös i 90 minuter vecka ut och vecka in.
Barcelona basaric
2010-07-20 16:38
Hetfield

Det spelar ingen roll om det är possitivt eller negativt, jag ville bara visa dig att Messi också kan göra medspelarna bättre och för en kille som snittar 38+ mål per säsong så är det jävligt starkt att också snitta 10-15 assist per säsong.

Hur mycket jag än älskar Ronaldinho.. hur mycket än han gjort för klubben så kan jag ändå inte säga att han var bättre än Messi då han var som bäst.
Barcelona Pep.G
2010-07-20 16:36
Hetfield- Megan Fox is a dude

Håller med dig om allt du har sagt om Gaucho idag. En grej precis som du sa var att Ronaldinho gjorde medspelarna bättre. Hur gött hade det inte varit att spela vid Ronaldinho. Latjo lajban fotboll för hela slanten. En idag hade jag velat se Ronaldinho kvar i laget hur bra det än har gått. Hans peak har ingen någonsin nått. Inte ens Kung Zizou.
Barcelona tarrak
2010-07-20 16:36
Faktum är att Messi gör ungefär lika många assist som Ronaldinho gjorde under sina bästa säsonger, samtidigt som han gör dubbelt så många mål. Statistiken säger inte allt, men många glömmer att Ronaldinho hade ganska långa svackor även under de bästa åren, medan Messi levererar med en helt annan regelbundenhet.
Barcelona Smogen
2010-07-20 16:28
Enligt mig en (som vanligt) riktigt dålig "lottning" för säsongen, A.Madrid borta i tredje omgången, resten av de väntade topplagen möter vi hemma under hösten och borta till våren. Ungefär exakt så man inte vill ha det, och exakt så som "lottningen" brukar se ut.

2010-07-20 16:13
basaric

Självisk är positivt i det här sammanhanget, i alla fall när vi pratar om Messi. Ronaldinho var en playmaker, han var den som skulle göra andra bättre.

Återigen, nu pratar vi om vem som är bäst när båda har en bra dag. Det är ju ingen snack att om man ska ta till det långsiktiga perspektivet så kommer Messi att passera Ronaldinho, dvs. när vi väl ska sammanfatta herrarnas karriärer om 10-15 år kommer Messi att vara före honom.
Barcelona basaric
2010-07-20 16:06
Hetfield

Nu tar du i.. dom senaste 3 åren (då ränkar jag bara i la liga) så har Messi bidragit med 33 assits, det tycker jag är oerhört bra för en "självisk" spelare.
2010-07-20 15:55
Delarocha

Du erkänner ju öppet att du har ett personligt agg mot Ronaldinho, kan det vara därför du inte kan se Ronaldinho's storhet?

Det är klart att Messi gör fler mål, han är ju en självisk spelare (vilket är bra för Messi). Han är som en missil som går rakt mot mål så fort han får bollen, han tittar knappt upp.
Ronaldinho var allt och lite till, han gjorde medspelarna bättre , det gör inte Messi.

Jag älskar Messi, men jag kan inte förstå hur någon kan påstå att Messi är bättre än Ronaldinho när han han "peakade". Enligt mig så hade Ronaldinho fler strängar i lyran, han kunde göra allt och lite till.

Det är lätt att man kommer ihåg Ronnie för sista året, men man måste komma ihåg att när han hade viljan så var bollens hans bitch. Enough said.
P.s. Det är inget personligt påhopp, du får tycka precis vad du vill, respekterar det.

Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-07-20 15:38
Delarocha

Som culé så vill jag helst inte tänka på säsongerna 06-07 och 07-08. Dels för att Ronaldinho förstörde sin egen karriär och för att Rijkaard och FCB inte funkade tillsammans längre.

Vi alla vet hur Ronaldinho var de två sista åren i FCB, men jag vill helst lägga de åren bakom oss och endast tänka på vad han åstadkom under 2004-2006.

Än idag sätter han ett léende på mina läppar när jag tänker på vad han har åstadkommit i FCB tröjan.
adil,
2010-07-20 15:37
Angående jämförelsena mellan Messi och Ronaldinho vågar jag nog påstå att en peakad Dinho slår Messi.

I min mening är bollkontrollen och skottet det som de två spelarna i fråga är mycket jämna i . Jag får intrycket att Messi möjligen också är bättre med bollen i fart.

Men när vi tittar på resten av de två spelarnas förmågor såsom spelförståelse, kreativitet, fysik, fasta situationer och passningar (Dinhos crossbollar var gudomliga) går det ju inte säga annat än att Ronaldinho är den klara vinnaren. Han var en mer oförusägbar och mångsidig spelare än Messi.

Jag vet inte om det funnits någon bättre fotbollsspelare än Ronaldinho i toppform överhuvudtaget. Dinho dansade bokstavligen med bollen. Han bjöd ständigt på trolleri samtidigt som han var effektiv. Han bar laget på sina axlar mot klubbens nya framgångsera. Messi å sin sida kan inte leda ett lag som Ronaldinho kunde. Det gör Dinho fortfarande i viss mån. Jag följer Milans matcher och han skapar precis allt framåt.

Men Messi lyckas inte hålla samma nivå i Argentina som i Barca, och i Barca är han en del av den väloljade fotbollsmaskinen. Hur bra hade inte en peakad Ronaldinho varit i dagens Barca?

Jag måste dock säga att i VM såg jag glimten av samma ledaregenskaper i Messi som Ronaldinho hade. Messi var hjärnan bakom det mesta som skedde i anfallsväg. Varje säsong har Messi förbättrat sina passningar och sin spelförståelse så det finns egentligen inga gränser för hur bra han kan bli. Jag tvivlar inte på att han inom något år kan bli bättre än Ronaldinho själv. Inte bara pga talangen men främst pga personligheten. Han är inte den som plötsligt kommer skita i träningarna och festa istället.
Annons: