/spanien/barcelona/forum/14595.aspx/spanien/barcelona/forum/14595.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla~
2010-07-24 16:52
Jag måste säga att dina orosmoln och argument är befogade Barcadinho. En ny mittback hade faktiskt inte skadat. Vi får väl se vad som händer. I fortsättningen kommer vi inte att få höra så mycket rykten när det handlar om värvningar som det ligger någon substans i, utan när värvningen väl blir klar dyker den upp som bomb. Så var fallet med Chyg, ingen visste någonting och vips var han klar för Shakhtar efter förhandlingar i det tysta under flera dagar. Det var samma sak med Adriano. Det förhandlades med Sevilla under flera dagar men ingen visste någonting och vips så var klubbarna överens.
Barcelona Barcadinho.
2010-07-24 16:46
(jag vill bara skriva om att jag loggar ut nu innan familjemedlemmarna blir sura. Ifall jag inte reagerar på era inlägg).
Barcelona Barcadinho.
2010-07-24 16:43
el Flaco:

Vi har redan tagit upp den här frågan om en ny mittback lite sporadisk och jag hann aldrig argumentera min poäng. Många tycker att vi har tillräckligt med mittbackar och jag tror att Pep också är på samma spår som dig.

Men jag kan förklara mig lite kort nu när jag har lite tid.

1) Jag ifrågasatt redan förra sommaren om Puyi skulle kunna räcka till en hel säsong. Redan säsongen 08/09 började man se hur han tappade fart. Han har aldrig varit särskilt snabb men blivit långsammare under åren. Han kändes också lite ivrig och ostabil ibland och tappade markeringar. Men till slut så visade det sig att hans goda sidor var värt mer än de negativa, sista säsongen. Kämpaglöden och positionsspelet räckte till en bra säsong trots allt. Jag hade fel när man summerade hela säsongen.
Men jag undrar igen om samma sak. Jag kan inte låta bli och känna mig osäker med honom. Det handlar om ålder. Jag lägger också till att han har spelat enormt mycket utan pauser båda under hela säsongen och nu VM. Det leder till slitage. Men så klart så finns det till o med ännu äldre veteraner som kör vidare. Jag smilade för mig själv förra veckan när jag läste att Milan har förlängt kontraktet med båda Zambrotta (33) och Oddo (34). Jag vet att rutin spelar stor roll i mittbacks position.
Jag tror att Pep köpte Chyg just för samma anledning, alltså för att se framåt en ersättare till el capitano. Jag kommer ihåg hut Puyol var lite orolig för sin status och han halv hotade att flytta till Milan innan stormen lugnade sig.

2) Milito för mig är bara en bänkspelare. Jag är orolig att låta honom spela för länge i fall Pique och/eller Puyol blir borta länge. Folk glömmer fort men hans samspel med Puyol under 07/08 var väldigt ostabilt heller rent av dåligt. Jag kan inte se bägge två spelar ihop under en lång tid, nu när båda har blivit äldre.
Hans inhopp förra säsongen gav dessutom inte alls så bra intryck. Han slarvade mycket i passningsspelet och allmänt var han rostig. En sämre kopia av Puyi.

3) Då har vi Abidal som kan ersätta eventuella långa skador på Pique och Puyi. Han spelar ju mittback i landslaget så det är inga problem och i så fall har vi båda Adriano och Maxwell för att täcka VB. Bra lösning så klart men med några frågetecken. Abidal har varit borta länge sista säsongen och jag vet inte hur stark han är. Abidal är inte alls så passnings säker, vilket är ett krav på en mittback i Barca. Abidal ska helst behålla sin vänstra position, då han gör ett bra jobb där
4) Vi har haft flera mittbacks - eller back krisar de senaste två säsonger med Guardiola.

5) Summa summarum - vi har bara en mittback som känns rätt till 100 procent (Pique) och det är sjukt för lite för en klubb som kommer att spela ca 60 matcher nästa säsong och som har för mål att spela i Wembley nästa vår.

Pep hade en tanke med Chyg som var smart från början. Tyvärr valde han fel spelare i Barcas mått. Jag vill ge ett nytt försök med en ny spelare, särskilt om Marquez försvinner.
De unga tupparna vill jag inte ta upp alls. De har mycket att lära sig. De kan börja med att övertyga i CdR.

Men i grunden så tycker jag och Pep olik på en punkt. Jag kan tänka mig att ha en trupp på 23-24 spelare, eftersom jag vill vara på den säkra sidan. Pep vill jobba med en aning tunnare trupp. Han har flera relevanta argument till varför.

Men som jag brukar skriva när man tycker olika och när man är orolig för laget och framtiden – det löser sig :D
Barcelona Rambla~
2010-07-24 16:29
Vilket bedrövligt försvarspel av försvarsmästarna Italien. En mittback blir utbytt efter 25 min måste ju kännas så där för honom. :P

Att se Bartra är som att se en yngre Piqué.

Taiwo bra defensivt? Say what? Bara för att han är musklös, löpstark och ettrig gör honom inte till någon bra ytterback i defensiven. Jag har sett honom vara helt bedrövlig i positionsspelet i flera matcher, speciellt mot bättre lag.
Barcelona Giggity
2010-07-24 16:24
o nu gjorde ex la masia Pacheo mål. heja spanien
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-07-24 16:19
Angående vänsterbacksplatsen så är Abidal fortfarande nummer 1 för mig. Han är en av dom viktigaste balansspelarna vi har i laget. Abidal och Busquets ser till att balansera försvaret då Alves och Iniesta är oftast mycket högt uppe på plan. En dunderoffensiv vänsterback vore inte bra för Barca som har bara en ensam pivote.
Barcelona Giggity
2010-07-24 16:17
Ruben Rochina!!! gjorde mål för spanien nu
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-07-24 16:16
Cesc har ställt en jäkla press på Wenger nu. Stannar Cesc i Arsenal och dom inte vinner nåt så kommer Wenger inte vara så kaxig längre. Arsenals som klubb har inte samma ambitioner som United, Chelsea, Liverpool och City verkar det som.

Liverpool har inte vunnit ligan på 20 år men dom går in i turneringen varje år för att vinna den. Arsenals dagis-spelare nöjer sig med en tredjeplats i slutändan. Cesc är för bra för det.
Barcelona VizzlA^^
2010-07-24 16:10
Jag läste någonstans att Alou Diarras utköpsklausul låg på 7.75milj euro..nyttja den och Dm bekymret är löst.
men vet inte om det stämmer då han värvades för samma summa.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-07-24 16:07
Hyder

Taiwo är en vänsterback som jag gillar otroligt mycket, påminner lite om Roberto Carlos i hans prime. Snubben består av 99 % muskler hehe.

el Flaco

Vi får hoppas att känslan du har är helt fel. :P
Jag har svårt att se Wenger släppa Cesc nu när han har fått ihop ett bra lag med en bra anfallare.

Jag tror i slutändan så kommer Wenger och Cesc komma fram till kompromissen att han stannar i år för att hjälpa laget, sen flytta till Barcelona om max 2 år.

Men, det vore kanske bra om de sålde Cesc trots allt. När de slutar 4:a igen så kan de skylla på att vi tog Cesc från de, annars hade de vunnit trippeln :P
Barcelona el Flaco
2010-07-24 16:03
Hetfield/

Jag tror att Cesc kommer redan i år, bara en känsla jag har. Med det sagt måste jag tillägga och upprepa mig själv att jag inte vill se Fabregas i Barcelona.

adil/

Fontàs, Muniesa och Bartra är förvisso långt ifrån att vara några garantier som mittbackar i dagsläget, men å andra sidan kommer de aldrig heller att bli det om de inte får chansen. Dessutom är det betydligt enklare för unga spelare att anpassa sig när A-laget befinner sig i en bra period, samt att klubben har en tränare som litar på de egna produkterna.

Det var inte heller en garanti att Xavi och Puyol skulle bli världsklasspelare när de tog klivet upp till A-laget, men de fick sin chans och tog vara på den. Vissa lyckas, andra inte. För min del hade jag satsat på de mittbackarna vi har i B-laget istället för att köpa in någon utifrån. En av de viktigaste egenskaperna en back i Barça måste besitta är bolldistributionen. Fontàs, Muniesa och Bartra har alla den egenskapen.

adil,
2010-07-24 16:02
el Flaco

Jag läste att ryktet om just Bruno Soriano endast var trams från media. Han hade tydligen inga intentioner att lämna Villarreal. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.

Annars känns de franska namnen spännande. Alla litar på Busquets vid det här laget och så lite som han skadar sig trots alla sparkar och slag han får motta så räcker det med en billig och ung spelare som back-up. Bättre en sådan på bänken än en Toure som gnäller.
Barcelona Hyder
2010-07-24 16:00
Hetfield- Megan Fox is a dude

Låter som att du lite lätt beskriver Taye Taiwo där. Urstark defensiv blandat med bländande offensiv.
2010-07-24 15:58
Hyder

Som sagt, jag tror att Abidal balanserar Alves. Optimalt vore om man kunde köpa in en ruskigt bra vänsterback som är urstark defensivt men också giftig framåt. Lite av det bästa från båda världarna, som Cafu var till exempel (även om han var högerback).

el Flaco

Tror du att Cesc kommer i år, eller menar du att han kommer till oss förr eller senare?
Barcelona el Maestro!
2010-07-24 15:57
Snart börjar matchen för lilla FC Barcelona.
Man blir lite bortskämd att se alla dessa små talanger från La Masia.

Spanien - Italien: U19 EM.

Herr Wenger har säkert en och annan spanare sittande på läkataren.
Barcelona Hyder
2010-07-24 15:54
Hetfield- Megan Fox is a dude

Visst är det sällan han tar sig förbi sin gubbe och hans inlägg är inte av någon vidare klass. Men då ska man också tänka på att Abidal sällan slår in bollar via höga inlägg utan använder sig nästan uteslutande av inspel via marken. Dem har varit väldigt bra senaste säsongen. Sedan är han löpsteg otroligt bra, ett löpsteg som Messí hittat fram till med sina passningar flertalet gånger. Jag skulle utan tvekan säga att han följer med upp offensivt, speciellt om man ser det utan att jämföra med Alves på andra kanten.
Barcelona el Flaco
2010-07-24 15:51
Hyder & Hetfield/

Det hade absolut inte skadat om klubben skaffar sig en ny mittback, men just handlar det om prioriteringar. Utöver Cesc, som jag dessvärre tror kommer hamna i Barça, är pivote-positionen den som vi absolut måste förstärka. Detta borde vara prio nummer ett, sen efter det kan klubben scouta marknaden efter en back, även om jag personligen hellre hade sett att Pep & Co ger chansen till Fontàs och de andra istället för att köpa in ytterligare en mittback.

När det gäller de potentiella kandidaterna som Tourés ersättare har jag faktiskt ingen särskilt bra koll på de. Ettiene Capoué, Moussa Sissoko och Charles Kabouré håller till i den franska ligan och jag har aldrig hört talas om de. Bruno från Villarreal, som det också ryktas om, har jag sett ett par gånger, men av det intrycket jag fick så känns han inte tillräckligt bra nog för att lira i Barcelona. Jag kanske har fel dock.

adil,
2010-07-24 15:49
el Flaco

Om både Caceres och Marquez lämnar så känns det jäkligt klent. Hur lite Chyg och Marquez än fick spela kändes det bra med bredd. Tänker mest på om någon ordinarie blir skadad. Förra säsongen hade vi tur som höll Puyol och Pique intakta nästan hela säsongen, som Hetfield säger.

Tänk om Pique drar på sig en skada till exempel. Puyol - Abidal eller Puyol - Milito kan ju vara rena självmordsuppdraget i backlinjen.

Räcker det verkligen med bara Milito och La Masias löften som back-up? Hoppas du har rätt.

Egentligen är det ju ingenting som säger att en ny back garanterat kommer göra ett bättre jobb. Men när man tittar på andra storlag som har så breda trupper blir man lite mörkrädd.
2010-07-24 15:37
Hyder

Jag tog i när jag sa "värdelös offensivt", men det ligger något i det. Han gör sällan sin gubbe, han kan inte skjuta om så han liv hängde på det, han kan inte slå in bollar med precision och han följer sällan upp offensivt (läs Gio och Sylvinho).

But hey, det är kanske vad vi behöver när den andra kanten är så pass offensivt. Jag har sagt det flera gånger, och säger det igen: Abidal är världens bästa vänsterback (defensivt) men offensivt så räknar jag inte honom bland topp 10 i världen.

el Flaco

Med tanke på att vi ska slåss på så många fronter så är det viktigt att man är redo för "worst-case-scenario". Vi hade tur förra året med skadorna, förutom en småskadad Iniesta så klarade vi oss relativt smärtfritt.

Även om vi inte behöver köpa in en mittback så ser jag gärna att man flyttar upp Muniesa eller Fontas som får hoppa in CdR.
Barcelona Hyder
2010-07-24 15:29
el Flaco

Det vore dock skönt med en ny Pivote som även kan agera mittback, likt Yaya. Exempelvis Alou Diarra som det varit ganska tyst om senare tid. Håller med dig att backuppsättningen ser hyfsad ut i alla fall. Tror att exempelvis Fontás är ett säkrare kort än väldigt många eventuella nyförvärv. Dessa canteranos exakt vad som krävs och hur dem ska spela i A-laget. Därav får man inte samma problem som "drygt-40milj-duon" Caceres och Chyg. Muniesa och Bartra har ju även visat i de få framträdanden dem stått för vilket otroligt mognad dem redan har.
Barcelona el Flaco
2010-07-24 15:20
adil: "Man står ju inte ut med tanken att träfoten Caceres i detta skede är bästa bänkalternativet som mittback efter Milito".

Martín Cáceres lär med största sannolikhet lämna denna sommar. Pep räknar nog inte med honom och förhoppningsvis får klubben in ett par miljoner i en eventuell försäljning.

Tycker att snacket om att vi behöver ännu en mittback är lite över överdrivet. Låt oss ta en titt på de två mittbackarna som lämnar i år: Marquéz bidrog inte särskilt mycket förra säsongen och när han väl fick spela var han för det mesta bedrövligt. Chygrynskiy fick spela ett par drösmatcher så det faktumet att han försvinner innebär inte någon särskilt stor förlust med tanke på hans ringa betydelse den gångna säsongen. Jag är medveten om att det inte är officiellt än att mexikanen försvinner (till New York?), men jag tror att i slutändan att USA blir hans nya destination.

Just nu har vi tre starka mittbackar, Puyi, Piqué och Milito, och även Abidal som kan hoppa in på den positionen. Lägg även till ungtupparna i B-laget, Fontàs, Bartra och Muniesa. Den mittbacksbesättningen ser ganska stabilt ut i mina ögon. Kommer det en till förstärkning så fine, men jag anser inte att det är någon prioritering.
elbraco
2010-07-24 15:11
Köp in Ferdinand och bänka han.
adil,
2010-07-24 15:07
Jag hoppas klubben har en bra plan om de nu släpper Marquez, för i nuläget känns det faktiskt bäst om han stannar.

Bättre en Marquez på bänken, än tio i skogen! ;p Man står ju inte ut med tanken att träfoten Caceres i detta skede är bästa bänkalternativet som mittback efter Milito. Förutsatt att Marquez lämnar.

Nu saknar man ju nästan Chygrynskiy till råga på allt. Att man ska behöva sakna den Barcafloppen tyder ju om något på att mittbacksuppsättningen känns långt ifrån stabiliserad.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-07-24 15:01
Kom just hem och orkar inte läsa igenom alla inlägg..så med risk för att endast upprepa saker som redan sagt så kommer min åsikt.

Jag tycker som Hetfield sa tidigare att känns det såhär i efterhand som att klubben borde köpt Felipe. Men det hade också varit fel att peta Abidal som i sina skadefria stunder faktiskt var en världsback av rang ifjol.. istället fick vi Adriano som kan agera backup åt både höger och vänster, upp och neråt. Inte fy skam det heller!

Låt Abidal få chansen, han är väl 29 eller nåt? Några år till bör han hålla. Hur mycket jag än gillar Filipe hade det kännts fel att köpa en ersättare åt en spelare som precis gjort sin kanske bästa säsong i karriären :)
elbraco
2010-07-24 14:58
Ämne: addeh

men för i ....
Han ska avlasta Dani alves och sen typ där man vill han :) det är det som är hans fördel, back, mittfältare, anfallare, han klarar allt.
Barcelona Yacin Drogba JR
2010-07-24 14:52
addeh

men för i helvete tänkte ni att adriano skulle spela ? man vill ju se pedro på planen , han är värd det. Det ska bli den nya dvärgligan pedro-villa-messi och det är den mest framgångsrika ligan i världen och kan bli och är den bästa
Barcelona Joan Gamper 1899
2010-07-24 14:40
Abidal va ett monster säsongen 2009-10. Tycker att Pep ska fortsätta ha honom som första alternativ på vänster kanten. Minns mot Arsenal i Kvarten när Abi byttes och Maxwell kom in. Vad hände då ? inget illa om Maxwell, men Abi går förre.

Njut av den killen (länk)
Barcelona C.Andrés
2010-07-24 14:39
Tycker för övrigt att det är rent skamligt av UEFA att porta Mallorca från EL pga ekonomin. Laget spelade helt underbart med tanke på vilka tillgångar man hade den förra säsongen och att inte kunna få spela i EL gör det knappast bättre eller lättare att förbättra sin ekonomi. Väldigt synd...
adil,
2010-07-24 14:24
addeh

Nog är Abidal snabbt allt. Förra säsongen var ju hans bästa i Barca (om inte bästa i karriären). Ja, han var till och med bra i offensiv väg när han rätt som det var bestämde sig för att dra iväg som ett yrväder upp i banan med bollen. Bidrog dessutom med en hel del assists.

Jag tycker Abidal fortfarande är för bra för att petas från vänsterbacken, så det håller jag med om.
elbraco
2010-07-24 14:20
Abidal var ju riktigt grym innan han blev skadad, jag gillar han som fan. Kör med Abidal som ordinarie nu och värva en i vintertransfern eller nästa säsong!
Annons: