/spanien/barcelona/forum/14589.aspx/spanien/barcelona/forum/14589.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-07-25 21:25
L.A.M Nr 10

Jag är medveten om hur gamla de är.
Barcelona Frodo
2010-07-25 21:24
Hetfield

Maktskiftena i Italien beror ju mer på hur inkompetenta ledningarna i Milan och Juventus varit och inte att lagen därunder gjort mirakulösa framsteg. Ett lag som Roma kommer oftast vara charmiga och komma nära men inte riktigt nå ända fram. Detta säger jag trots att jag gillar Roma.

Men jag förstår din poäng och håller till viss del med dig.

Sen att du hellre kollar på Napoli-Genoa än Sevilla-Valencia är upp till dig. För mig är Sevilla ett av de lag efter Barcelona som jag helst kollar på. Men jag tycker även att Napoli kan vara sköna att kolla på.

Att lagen efter oss och Madrid förlorar poäng mot de sämre lagen i ligan tror jag beror mer på att bottenlagen i ligan kan spela fotboll. I många andra ligor slår bottenlagen iväg bollen och hoppas på det bästa alternativ att de satsar på fasta situationer. I La liga däremot kan i princip alla lag spela fotboll och bygga upp anfall vilket leder till att lag som Sevilla, Villarreal kan torska mot de sämre lagen om de har en dålig dag.

Ta exempelvis Real som spelmässigt blivit utspelade av lag i nedre halvan men ändå lyckats vinna de senaste säsongerna. Detta beror ju till stor del på att lagen inte riktigt har kvalitén där framme för att avgöra samt att Real är ett riktigt effektivt kontringslag med alldeles för bra spelare.

Hur lagen i ligan spelar mot oss är inte en bra indikator på hur bra ligan är då vi befinner oss i en gyllene era.
Barcelona Davids3
2010-07-25 21:21
addeh

läs alla kommentarerna innan du börjar snacka. jag tycker absolut inte att han är världens bästa center, inte ens i närheten, men vissa här tycker det och zlatan själv tycker det också
Atlético addeh
2010-07-25 21:18
Hoppas för övrigt att Atlético kommer hänga med i kampen om guldet kommande säsong. Lyckas dem även värva Godín har dem allt för att kunna gå hela vägen. En bra målvakt, en stabilt försvar & mittfält, samt ett helt otroligt anfall.

el Flaco

Classic!
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-07-25 21:15
H.Alavi - Magico!

Jag tror det dröjer ganska länge innan Valdes lägger handskarna på hyllan. Målvakter brukar kunna spela hur länge som helst och Valdes är bara 28. Samma sak med Casillas.
Barcelona el Flaco
2010-07-25 21:12
Pim pam, pim pam, culos vienen, culos van!
Barcelona el Maestro!
2010-07-25 21:11
Schalke 04 spelar CL i denna säsong vilket gör att Raul kan faktiskt ställas mot sin gamla klubb. Tänk att se honom sänka sitt gamla lag, just i åttondelen! Det vore väl inte omöjligt!
Atlético addeh
2010-07-25 21:10
Guti gör ju 2-3 bra matcher per säsong. Som många av er redan nämnt så lämnar han Madrid utav att gjort något avtryck alls. Tycker snarare det är en fördel för Real att han lämnar.

Måste nog hålla med el Flaco om att pim-pam sketchen från Crackóvia är det man kommer sakna mest med Guti. :D
2010-07-25 21:05
Hetfield

Haha, jo jag ska försöka. :P Undrar vem som tar över målvaktsposten i både Barcelona och Madrid när Casillas och Valdes slutar, dvs om de spelar karriären ut i klubben.
Barcelona DM1982
2010-07-25 21:03
Synd att Guti drar, det var ju en pajas som man alltid kunde skratta åt. Beundransvärt hur han lyckades hålla sig kvar i truppen, han hade knappt kvaliteter för det. Vet inte om jag är ute och cyklar men jag har för mig att hans pappa var någon höjdare inom klubben som möjliggjorde att han kunde spela där. Kan ha fel. Nåväl, kommer sakna träbenet som knappt kunde slå en passning rätt. Ha det så bra i storklubben Besiktas, tror inte ens att han kommer få spela särskilt mycket när de inser hur usel han är.

I och med att Raul drar så tar en epok slut, han har spelat i Real nästan så länge som jag kan minnas. Mycket duktig spelare och en sann gentleman, ett föredöme för ungdomar och sporten. Tycker att det är synd att han drar iväg och spelar i Schalke (är det väl?). Han borde lägga skorna på hyllan och börja träna ungdomar i Real, han lär nog rätt snart snärjas upp i administrationen i Real.

Det är väl bara Iker kvar nu som är en riktig Realprodukt av den gamla stammen? Snart kan nog Real ställa upp med en elva där spelarna helt saknar anknytning till Madrid, det enda är att de är uppköpta för att spela i laget. Trist.

Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-07-25 21:01
H.Alavi

Kan du sluta vara så snäll hela tiden :P?

Guti är en nolla som kommer att lämna Real Madrid utan att ha lämnat avtryck i fotbollsvärlden. Det är snarare patetiskt att han har varit i klubben så länge utan att ha lämnat avtryck i fotbollsvärlden, det är en bedrift.

Den dagen Raul och Casillas lägger skorna på hyllan kommer att vara en sorglig dag däremot.
Barcelona tarrak
2010-07-25 21:00
H.Alavi

Det är väl självklart att han gjort några riktigt bra insatser under sina 15 säsonger i a-laget. Framför allt 07/08 och något år där runt millenieskiftet, lyckades han prestera på en någorlunda jämn hög nivå. I övrigt tycker jag inte att han hållit Madrid-nivå och att han mest hängt kvar i egenskap av ikon. Skulle en utlänning presterat på samma nivå hade han varit borta för länge sedan.

el Flaco

Håller med dig där. Känns märkligt om Raúl ska avsluta karriären i en klubb som Schalke. Ok om det hade varit någon klassisk storklubb som United eller Milan, men ett dussinlag i Bundesliga känns inte riktigt värdigt en sådan överdådig karriär.
Barcelona el Maestro!
2010-07-25 20:59
Ni som har Canal+ Sport, Man City möter snart Red Bulls. Förhoppningsvis får man se både Henry och Toure Yaya lira ikväll. Matchen börjat 21.30.
2010-07-25 20:55
el Flaco

"Utöver det är Guti en irrelevant spelare och det faktumet att han en gång i tiden ställde sig på samma nivå som Xavi är ett hån mot mänskligheten. "

Att komma upp i Xavis nivå är något o drömma om för hans del.

Håller också med ang. Raúl.
Barcelona el Flaco
2010-07-25 20:53
Jag hade hellre föredagit att Raúl drar sig tillbaka helt och hållet än att åka iväg och spela i Tyskland. Vill inte att min sista minne av Raúl ska vara i någon annan tröja än Madris, trots att de är ärkerivalerna. Raúl är en spelare som jag har all respekt i världen för, en sann gentleman.

Guti däremot är Raúl totala motsats, på alla möjliga sätt. Det enda jag kommer sakna med honom är den klassiska pim-pam sketchen i Crackóvia. Utöver det är Guti en irrelevant spelare och det faktumet att han en gång i tiden ställde sig på samma nivå som Xavi är ett hån mot mänskligheten.
2010-07-25 20:48
tarrak

Jo, men samtidigt så har Guti levererat när Madrid behövde de som mest under förra säsongen. (räknar bara med matcher som inte innehåller CL och Barcelona) ;)

Han må ha varit dålig och bänkad då storspelare som Zidane, Makelele och Gravesen (sistnämnda är ett skämt), men under den förra säsongen så levererade han underbara passningar, gjorde mål och var en bra spelare.

Sen att ha varit i klubben i alla dessa år är också något beundransvärt, jag skulle ha lämnat för 10 år sedan.
Barcelona tarrak
2010-07-25 20:43
För att vara en spelare som gjort över 300 matcher i en storklubb som Madrid får man nog säga att Guti varit dålig. Han har aldrig ens nämnts i diskussioner som väldens/säsongens bäste och har under alla dessa år endast gjort 14 landskamper. Hans främsta bedrift är väl att han lyckats klänga kvar vid den där bänken år efter år.

Verkar vara helt klart att Raúl lämnar, det är dock en spelare att beundra.
2010-07-25 20:22
Hetfield

Ja, Betis och Celta Vigo. (Lägg till Pinto till den listan). Även Real Oviedo!

Ironisk? Absolut inte, ser på hans egenskaper som en neutral supporter och inte med Barca glasögon. Guti är en skicklig passningsspelare med underbara frisparkar. Han kanske inte är bäst på att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, men att hantera en boll kan han.

2010-07-25 20:20
H.Alavi

Jag saknar Betis och Celta Vigo. Vem glömmer bort Celta Vigo med David Silva och Baiano?

Jag hoppas att du är ironisk med att Guti är en bra spelare.

elbraco

Du har rätt, men poängen kvarstår att i Serie A så har man haft 5 olika vinnare, och det är betydligt större sväng mellan vinnarna.
Jag väljer Napoli-Genoa före Sevilla-Valencia alla dagar i veckan.
2010-07-25 20:20
En grej till ang. diskussionen om att La Liga är en ojämn liga. Ingen förväntar sig att Atletico, Valencia, Villarreal eller Sevilla ska köra över Madrid och Barca. Men samtidigt så bör dessa lag vinna mot bottenlagen i ligan.

De lagen som inte hänger med i toppen har ingen annan att skylla på än sig själva när man förlorar poäng mot korplag som ligger i träsket.

Sevilla tappade ju en massa viktiga poäng på hemma och bortaplan mot lag som de borde ha vunnit mot. Atletico är ett världslag när de möter FCB, så om de får en kick av att möta Barca vet jag inte.
2010-07-25 20:15
Hetfield

Sevilla var väldigt nära guldet 07. ;)

Är det bara jag som saknar de klassiska lagen? De som nästan har dött ut pga den dåliga ekonomin? Syftar på lag som Alaves, Rayo Vallecano m.m.

Alaves var ett topplag under början av 2000-talet, har för mig att de gick hela vägen till Uefacup finalen, förlust blev det.

----

Que jugador, Guti! Incridable.
elbraco
2010-07-25 20:15
Ämne: Frodo

Nja, det är....
Nu är det jag som får rätta dig :) år 2000 vann faktiskt Deportivo La Coruna ligan!
2010-07-25 19:58
Frodo

Nja, det är lite missvisande. I Serie A så är det fler skiften i tronen än vad det är i la liga. Sen är inte Inter ohotade, faktum är att Roma var otroligt nära på att vinna båda åren.
Det ena året vann man tack vare att Zanetti lyckades göra ett mål mot Roma som räddade ligan åt de.

Det här året så skulle Roma vinna egentligen om inte Lazio hade gett 3 poäng till Inter, sen måste man komma ihåg att när Ranieri tog över i början av säsongen så låg Roma långt nere i ligan. Så att säga att Inter är ohotade är aningen missvisande när även Milan hotade väldigt mycket.

I franska ligan så har Marseille och Bordeux hunnit ikapp Lyon.
Anledningen till att la liga har blivit en så tråkig och förutsägbar liga är tack vare det orättvisa systemet med tv-pengarna där Barcelona och Real Madrid äter de stora pizzabitarna och alla andra lagen får kämpa om smulorna.

Från 2000-2010 så har 5 olika lag vunnit ligan i Serie A (Lazio, Roma, Juventus, Inter , Inter).

Från 2000-2010 så har bara 3 olika lag vunnit ligan i la liga (Barcelona, Real Madrid och Valencia).
Barcelona Frodo
2010-07-25 19:49
Det klagas för mycket på att det bara står mellan oss och Real i ligan. Det är samma sak i PL med ManU och Chelsea. ManU har ju mer eller mindre haft monopol på ligatiteln de 15 senaste åren. Numera är det bara Chelsea som bjuder på kamp. Liverpool har inte vunnit på 20 år och kommer inte göra det de närmaste åren heller. Arsenal har vunnit ligan 2 gånger det senaste decenniet och ser inte ut att kunna utmana de närmaste åren.

I Serie stod det alltid mellan Milan och Juventus. Roma och Lazio har väl vunnit en gång de senaste 15 åren. Inter hade inte vunnit på länge, men nu sitter de på tronen ganska ohotat.

I Tyskland och Frankrike har Bayern och Lyon dominerat ett bra tag nu med några år som undantag.

Det är mer eller mindre likadant överallt. Att PL är "tuffare, jämnare" med mera är bara ett sätt för det kommersiella jippot att locka till sig en bredare fotbollsmassa.
Barcelona BlueRed - I’m with Coco
2010-07-25 19:18
Ämne: Jag är riktigt besvi....Ta en titt på klubbarnas ekonomi så förstår du varför. Barça och Madrid äter hela kakan av tv rättigheterna och lämnar smulor åt resten. Klubbarna har skulder, samtidigt som dem inte får in tillräckligt med pengar för att både betala av skulderna och köpa spelare.

Malaga har ju däremot lyckats hitta en lösning. Dem hittade helt enkelt en shejk som förmodligen är stenrik. Får se hur det utvecklar sig.
Barcelona Denyo
2010-07-25 19:08
davids3//

fortfarande jag har inte sagt att han är världens bästa,vad är det som är så bra med premier leauge? endast 4 lag senaste 20 åren har vunnit ligan. varje säsong så står det mellan två lag chelsea och man united.

efter en säsong med barca som han gjorde klart godkänt och nu spelat in sig så vill jag se vad han kan göra nästa säsong, du kommer få se det också ;)

tjafsa? jag för en diskution.

rivaldo_gudarnas gud//

då kan du likt jämföra drogbas roll i landslaget likt den zlatan hade i inter där allt hängde på hans axlar tills mourinho kom och styrde upp saker och ting. fortfarande din jämförelse var lika dålig som hleb varit i barca.
Barcelona el julio
2010-07-25 18:59
Ämne: Denyo

men sluta,....
Du får tydligen fortsätta att skriva här, tråkigt men sant uppenbarligen. I länktipset som jag har postat en gång tidigare ser vi några mål från sista säsongen med Inter. Du kan ta en titt på funktionell teknik och talang i yttersta världsklass så att du får lite mer "kött på benen". Dessa 10 av 25 mål hade förstås viss del i ligasegern också. Det var dessutom 25 mål i den liga som anses som den mest taktiska ligan av samtliga och därmed svårast att göra många mål i.

För övrigt vill jag se mer av denna Ibra i årets Barcelon.

el julio
Atlético addeh
2010-07-25 18:58
Davids3

"det står i zlatans händer om han vill lämna eller inte, om han nu lämnar, varför skulle han göra det om han vet att han är världens bästa center och skulle utan problem platsa i elvan nästa säsong, varför?"

Världens bästa center? Nja, ganska långt därifrån skulle jag vilja säga. Framför allt ingen center som passar in i Barcelona. Ibra får 4/5 frisparkar emot sig när han ska agera bollmottagare. Jämför det med exempelvis Bojan som ofta tar emot boll enkelt och släpper vidare, han går också mycket mer i djupled än vad Zlatan gör.

Ibrahimovic plats i Barcelonas startelva är väldigt osäker. Lägg också till att ett köp av Fabregas gör det ännu svårare att ta plats i laget.
Peshmerge
2010-07-25 18:53
Att några här inne fortfarande tror att ibra lämnar är sjukt. Han kommer att stanna. Pep har aldrig saktt att ibra får lämna eller ska lämna.

Utan saken är i ibras händer. Och han stannar enligt han själv.

Kolla (länk) sekund 17 haha när Zlatan kommer. Det där kallar jag kärlek. ;)
Barcelona Davids3
2010-07-25 18:52
Jag är riktigt besviken på de spanska klubbarna, att de inte värvar lite spelare så det blir lite hårdare konkurrens. Ligatiteln står helt klart bara mellan real madrid och barcelona, eventuellt sevilla som kan hota att dra lite poäng lite här o där, annars är det faktist de 6 poängerna i de 2 el clascio som för det mesta avgör vinnaren !
Annons: