/spanien/barcelona/forum/14587.aspx/spanien/barcelona/forum/14587.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona C.Andrés
2010-07-23 00:26
Ämne: Så kommer man hem fr....
Ja för det är ju så sannolikt.
Barcelona Messidinho_10
2010-07-23 00:24
Så kommer man hem från jobbet och möts av Zlatan påväg till Real hmmm. Det får bara inte hända!!
Barcelona tarrak
2010-07-23 00:22
Ämne: Hetfield

Som tarr....Och som jag nämnde, säljer du din Clásico-biljett plus en match i CL-slutspelet så har du gått med vinst. Problematiken ligger alltså väldigt lite i priset, utan i traditioner som jag var inne på tidigare.

Detta har jag lärt mig via min compadre som kommer från ärkekatalanska Reus där var och varannan har säsongskort till matcherna. Man finansierar helt enkelt priset med att sälja av några matcher per säsong, går själv på en handfull och låter stolen stå tom i övrigt. Allt för att inte släppa sin plats i det oändliga kösystemet. Det är först när man slutat prioritera vin, kvinnor och sång och själv har en familj som man börjar gå på matcherna i större omfattning.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-07-23 00:21
tarrak

Fair enough, för att avsluta det här innan man sover. Det är tonen som du har som var respektlös och barnslig. Nu vet jag inte om du är ironisk som person, men nåja. Peace.

Återigen, det är vad jag tycker och uppfattar det som. Du får jättegärna prata med lokalbefolkningen och fråga vad de tycker, jag fick en höra en version som du inte höll med om. Fair enough.

addeh

500 euro är mycket för en ungdom som inte har någon som helst inkomst (i bästa fall så har han en liten inkomst).
Sen är det ju inte alla som får säsongsbiljetterna , det leder till att man köper i andra hand (där biljetterna brukar trissas upp ordentligt av vad jag har hört).
Barcelona Rambla~
2010-07-23 00:20
Essienesque

Jag vet inte om jag är inne på rätt spår nu men jag kan tänka mig att det resoneras lite så här på sina håll.

1. Turisterna är kapitalstarka vilket innebär att de kan betala mer för underhållningen (biljetter & allt runtomkring) än vad lokalborna kan.

2. Med nöjesindustri syftar nog folk på att det blir för mycket show business a la Hollywood än äkta fotboll som hardcore-fans föredrar.
Atlético addeh
2010-07-23 00:18
Hetfield

Som tarrak nämnde tidigare. En säsongsbiljett för £500 är inte alls så farligt, tror även ungdomarna har råd med det.
Barcelona tarrak
2010-07-23 00:18
Hetfield

Vet inte vad jag kallat dig för som är så mycket värre än "omogen tonåring med Daddy issues", som du precis kallade mig. Ber dock om ursäkt om jag gjort dig ledsen på något sätt.

Låt oss bara kosntatera att vi tycker olika. För mig är och bör, Barcelona vara en global klubb som attraherar folk världen över oavsett om man kommer från Japan, Sverige eller Katalonien. Först den dag som kan se tydliga tecken på att globaliseringen skuffar undan lokalinvånarna anser jag att det finns anledning att göra några förändringar. Idag ser jag inga som helst tecken på den problematiken.

Bona nit!
Barcelona Rambla~
2010-07-23 00:16
Hetfield

Hehe, lugn dude. Jag menade inget illa utan det var ett skämtsamt påpekande med glimten i ögat. Jag vet nog att du inte är någon rasist.
Barcelona Rambla~
2010-07-23 00:15
Mojito

Klokt inlägg.

Det var Cruijffs filosofi och vilja att satsa på egna talanger, inte bara egna så klart utan en balans precis som idag, som gjorde det möjligt. Mycket av Cruijffs filosofi kom ju tillbaka när Laporta och Rosell intog scenen, även om Sandrusco valde att hoppa av tåget.
Barcelona Essienesque
2010-07-23 00:13
Har svårt att se logiken i att folk med dålig ekonomi skulle få det svårare att besöka hemmamatcherna p.g.a. turisterna som besöker Camp Nou varje år.

Har det även svårt att förstå att man klagar att Barca har blivit för stor del av den globala nöjesindustrin, det är väll detta som är målet? Fotboll är en del av nöjesindustrin, desto större del just Barca har av den, desto bättre för oss fans.
2010-07-23 00:12
Rambla

Men Jisses! Du får mig att framstå som en Japan hatare, det var inte poängen jag ville få fram. Jag kunde lika gärna ha sagt: Eskimå i Grönland. :P

Nåja, nu får jag avrunda, lång dag imorgon. Om tarrak har lust att håna mig lite mer så får han PM:a mig med alla hans bästa "Yo Mama" skämt. :P

Rambla

Hehe "nog" lät lite illa.
Barcelona Rambla~
2010-07-23 00:11
tarrak

Heh, det tänkte jag inte på. Förhoppningsvis så får japanerna stå för kalaset. Det kanske lugnar ner Hetfields känslor en aning? :D
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-07-23 00:07
I en perekt värld hade Camp Nou varit slutsålt varje match där varje åskådare stämt in i allsång i parti och minut.

Traditionen ser dock annorlunda ut i Katalonien, där identitethittande (ja, supporterskap handlar om detta) levs ut på helt andra sätt, varav några nämns i inlägg nedan.

Med framgång lockas turister (som redan besöker staden av andra orsaker att vilja vara en del av "etablisemanget"), och vem kan förebrå dem för att vilja se världens bästa fotboll? ;-)

Visst har det blivit lite mindre hardcore under Laporta, men samtidigt har han också lyckats skapa en förnyad identitet lokalt med satsningen på La Masia t ex. En identitet som enligt min åsikt gick förlorad under Gaspart-eran men som var ack så tydlig under Nunez på sent 70- och tidigt 80-tal med supportrar som enades och skapade sjuk stämning mellan spelarna och sig själva.

Ibland är det svårt att både ha och äta kakan, typ.
tarrak

Är det verkligen nödvändigt med den tonen? Jag respekterar det du tycker och jag har inte förolämpat dig, men när du har den attityden så framstår du som en omogen tonåring med "daddy issues".

Återigen, sluta med att antyda att jag har rasistiska åsikter. Jag bryr mig inte vart turisten kommer ifrån , det är inte en fråga om ras eller nationalitet.

Det är en fråga om att eftersom att Barcelona har blivit den här globala nöjesindustrin där folk går in i Camp Nou för att äta mackor istället för att stötta laget, så har det blivit svårt för de som har dålig ekonomi att ta sig till matcherna.

This is how I perceive it. Jag påstår inte att det här är absolut fakta, det här är vad jag själv tycker och uppfattar. Det är också vad jag hör från de som bor där nere.

Rambla

Hey, jag är öppen, men det jag får höra från släktingar och vänner där nere så är många av de (faktiskt alla) förgrymmade över att det har blivit som en biofilm än en fotbollsupplevelse.

Det jag försökte säga redan från början (som startade det här) var att jag är glad att Barcelona är så framgångsrika, men en bit av mig ogillar den här "nöjesindustri" aspekten av det hela. En bit av det som man förknippar med fotboll och hardcore fans dör ut då.
Barcelona el Flaco
tarrak: "Varken stämningen eller publiksiffrorna var väl speciellt mycket bättre innan Laporta, därför föstår jag inte varför vi ska längta oss bort till tiden när vi hade ett sämre lag och katastrofal ekonomi."

Co-sign. Jag minns inte heller att trycket inne på arenan var något utöver det vanliga under slutet av 90-talet. På den tiden var Boisxos Nois klacken betydligt större, men jag har alltid tyckt att deras rykte om att "skapa bra stämning" var ganska överskattad. Så pass bra var de inte när det gällde att stötta laget och de kunde också stå där och var ganska livlösa under merparten av matcherna.
Barcelona Trippeln
2010-07-23 00:03
Bra video.
Barcelona tarrak
2010-07-23 00:03
Ämne: tarrak

Tvärtom, R....
Medlemmarna ja, men hur är det för vanliga dödliga?
Barcelona Rambla~
2010-07-22 23:59
tarrak

Tvärtom, Rosell var mycket tydlig med att medlemmarna inte kommer att belastas pga den ekonomiska situationen i klubben. Inga höjda biljettpriser. Se länk.
Barcelona tarrak
2010-07-22 23:57
Hetfield

Men lilla martyren då, känner du dig pissad på för att någon säger ifrån när du sitter och raljerar över japaner och turister så får du nog tänka över dina ord i fortsättningen.

Återigen, Camp Nou snittar 20 000 tomma stolar per match, det är inte så att alla turister skuffat undan lokalbefolkningen. Inte heller är det så att biljettpriserna är ett hinder, om du väljer att sälja din El Clásico-biljett och eventuellt någon annan attraktiv CL-match så har du fiansierat en säsongsbiljett utan att lägga ut ett öre. Därför ser jag inte någon logik i att ställa olika grupper av supportrar mot varandra, eller att klubben horar ut för att en del av åskådarna kommer från Tokyo istället för Reus.

Varken stämningen eller publiksiffrorna var väl speciellt mycket bättre innan Laporta, därför föstår jag inte varför vi ska längta oss bort till tiden när vi hade ett sämre lag och katastrofal ekonomi.
Barcelona Rambla~
2010-07-22 23:55
Ämne: Megan Fox - Hetfield....
Hetfield

Faktiskt så är det så att stora delar av medelklassen faktiskt går på matcherna på Camp Nou. Precis som tarrak är inne på så är det tradition att ge nya familjemedlemmar medlemskap i klubben. Redan vid födseln så sätts barnen i kö för att få ett säsonskort. Så har det varit under hela klubbens historia och uttrycket att man föds till culé känns verkligen rätt. Nu talar jag självklart om de människor som lever i staden Barcelona med omnejd. Turisterna som du är inne på har ju med den kommersiella explosionen som skedde någon gång under 90-talet att göra med.
Barcelona westinho
2010-07-22 23:48
Ämne: Det är allmänt känt ....
För bara ett par år sedan viftades de vita näsdukarna efter varje match känns det som, jobbig tid det. Nu när laget hamnar i underläge så börjar publiken stötta Barcelona istället för att kritisera dom, självklart pga framgångarna den senaste tiden.

Har skrivit det tidigare men, sjukt vilken skillnad det är på Barcelona idag och för 3/4 år sedan. Natt och dag.
Barcelona tarrak
2010-07-22 23:47
Håller även med Flaco och Heywood om att attityden blnad Barcelonas fans är lite annorlunda än i många andra klubbar. Jag skulle tippa på att det har att göra med att det är en medlemsägd förening och att åskådarna i högre grad känner sig som "ägare/arbetsgivare" som väntar sig att bli underhållnna, än undergivna supportrar som stötter spelarna.

På tal om det här med biljettpriser, var det inte tal om att Rosell skulle höja den här säsongen?
2010-07-22 23:46
tarrak

För att svara på din fråga (slutet av första stycket), så kan jag säga med handen på hjärtat: Ja!
För mig handlar fotboll mycket mer om titlar och pengar, om man ska följa enligt den principen så är det meningslöst att heja på lag som aldrig vinner titlar.
För mig är det inte värt att sälja auran/själen för att göra Barcelona till en turistattraktion som Laporta har gjort.

Varför är priset så högt? Jo, delvis för att organisationen har växt enormt, och delvis pga. trycket på biljetterna är skjutit upp i taket.

"Camp Nou är någonting man går till när man stadgat sig och själv fått barn."
Är inte det sorgligt enligt dig? Varför ska Camp Nou bli som rena Hilton hotell? Varför ska inte medelklassen/ungdomarna få gå på matcherna pga. att det har blivit rena nöjesattraktionen för turister?

Och ja, innan du drar upp det för 100:e gången. Jag anser att jag är en del av problemet som turist. Men jag kan stoltsera med att jag kan hymnen, och jag skriker tills jag är hes när jag är där, I can only do so much, så snälla stryk bort "utan att göra ett skit själv". Jag kan ju inte tvinga alla gubbar i Camp Nou att börja heja laget.

Rambla

Thank you! Det känns som att man blir pissad på så fort man kritiserar "perfekta" Barcelona där solen skiner, där alla håller i handen och sjunger "Kumbaja" i fredens namn.

Sunol

Bra logik, så man är "okultiverad" bara för att man är hardcore och stöttar laget? Hmm..
Om du tycker att det här är ointressant så får du gärna börja med ett nytt ämne, det verkar som att många pratar om det nu.
Barcelona Suñol
2010-07-22 23:45
Megan Fox - Hetfield is a girl:
Kom igen för fan, den här gamla skitdiskussionen är ju helt ointressant, bli Liverpoolsupporter om du tycker om testosteron-sång, men vill du vara någorlunda kultiverad så är det ok med cigarrkörande farbröder med mera.
Barcelona el Flaco
2010-07-22 23:42
Det är allmänt känt att stämningen på Camp Nou inte är världens bästa direkt, men jag tycker ändå att man har kunnat notera en viss förbättring de senaste åren, först med Frank Rijkaard och nu Pep Guardiola.

När jag började hålla på Barcelona var det otänkbart att publiken hade börjat sjunga ifall man låg under i målprotokollet. Därför blev jag positivt överraskad när det hände i en ligamatch för ca sex år sen när motståndarlaget nyss hade gjort mål.

Detta är kanske inte något märkligt för den som följer t.ex. Premier League, men jag var inte van vid att Camp Nou vibrerade med positivt energi även när laget låg under.

Samtidigt är Barcelona och Camp Nou lite speciell på sitt eget sätt. Här är det, precis som Mohamed är inne på, att laget ska få igång publiken och inte tvärtom. Minns att även Puyol har tagit upp detta både i intervjuer, men även när han ska förklara hur klubben fungerar för nya spelare som kommer in i laget.
Barcelona Rambla~
2010-07-22 23:41
addeh

Absolut, vilket jag också snabbt upptäckte själv. Rättade till det. :)

Alavi

Du kan alltid låta Google translate översätta åt dig. :)

Fast artiklen gjorde en poäng av ironin i att både Özil och Gourcuff också är spelare som Wenger riktat blickarna åt vid en eventuell försäljning av Fabregas.
Atlético addeh
2010-07-22 23:39
Rambla

Såg din edit. :D
Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-07-22 23:38
Rambla~

Jaha, är inte överraskad över att det blev fel, ska påpeka att min spanska ibland kan vara lite rostig, så jag hänvisar er alla till att klicka på länken och att ni ska läsa för er själva. :P
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-07-22 23:36
el Flaco. Classic. Annars gillar jag denna hatsången mot Madrid. Lite mer rytm. Länk*

Sedan ska vi väl säga att publiken på Camp Nou är bortskämda som fan också. Det är inte deras uppgift att underhålla laget, det är lagets uppgift att underhålla dem som tar sig till arenan.
Barcelona Rambla~
2010-07-22 23:36
H.Alavi - Magico!

Det du tidigare idag länkade till att Wenger skulle buda på både Özil och Gourcuff var inte korrekt. Det var Barcelonas plan B om inte en värvning av Cesc blev av. Ville bara påpeka det. :)

Nu är man äntligen hemma igen.

Måste också erkänna att Hetfield har en poäng i att Barcelona har blivit mindre "hard core" under Laportas ledning. Mer en nöjesindustri som han var inne på. Dessvärre var det nog en nödvändighet med tanke på var klubben befanns sig efter Gaspart-eran. Ner på havets botten ungefär.
Annons: