/spanien/barcelona/forum/14547.aspx/spanien/barcelona/forum/14547.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barçainfluensa
2010-08-04 01:04
jag lovar fabregas kmr komma och d kommer ske inom 2 veckor.. arsenal vill bara ha lite mer pengar. kom ihåg vart ni hörde det först
Barcelona Messidinho_10
2010-08-04 00:43
Om Barca hade velat ha Özil hade dem köpt honom direkt efter VM. Finns inget större intresse för den här spelaren hos oss i dagsläget.
Atlético addeh
2010-08-04 00:34
Hetfield

Tycker det börjar bli lite väl tjatigt med denna frågan angående Özil nu. Han gjorde ett fantastiskt mästerskap, och jag håller med dig om att han har alla kvalitéer som krävs för att lyckas i en klubb som Barcelona.

Även om varken Thiago eller Jonathan är redo för A-laget ännu så kommer chanserna dyka upp och det är upp till dem själva att ta vara på dem. Nu när båda tillslut förlängde sina kontrakt med klubben känns det extremt onödigt att köpa in en spelare som Özil som för det första inte alls säkert skulle lyckas i Barça, och för det andra i sin tur skulle göra att Thiago och Jonathan skulle få mindre chanser med A-laget.

Jag tycker Özil's spelstil är för offensiv för att i nuläget kunna vara ett bra alternativ.
elbraco
2010-08-04 00:29
PS. Jens Olssons senaste krönika om hjärta och kontinuitet i Real är faktiskt läsvärd, tycker alla madridistas ska ta och lära sig något där.
elbraco
2010-08-04 00:11
Skeppa Hleb till Milan, dom är bra på att värva äldre nedåtgående spelare.
Varför diskuterar så många de offensiva mittfältarna när vi inte ens har en backup till Busquets?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-08-04 00:04
el Flaco

Du tycker att jag är tjatig så skriver kort och gott nu.

Jag tycker bara att Özil har bevisat att han har psyket och talangen att kunna ta nästa steget till ett lag som Barcelona. JDS/Thiago har en lång väg dit och det är ingen garanti att de når till Özils nivå.

That's all. Jag tycker inte heller att en värvning av Özil utesluter att Thiago/JDS får chansen, nu låter JDS/Thiago som opportunister.
Tro mig, om de är tillräckligt bra så kommer de förr eller senare att ta steget till A-laget.

Bevis? Iniesta.
Barcelona el Flaco
2010-08-03 23:54
Hetfield/

Du skrev själv tidigare att "Är det garanterat att Thiago och JDS kommer att bli några 'hits'? Nej". Det samma bör väl då appliceras till Özil, eller hur? Finns väl ingen garanti att han ska komma in i spelet.

Du behöver inte fortsätta med att nämna vilka egenskaper Özil har för att jag håller med dig om allt du skriver, men det låter samtidigt ganska snarlik det många skrev om Hleb när vi först värvade honom. Det är å andra sidan inte rättvisst att utesluta möjligheten att Özil kan lyckas endast för att vitryssen inte gjorde det, men jag förstår bara inte mig på resonemanget att värva in en ung talang när vi redan har just unga talanger i vår egen akademi på liknande positioner. Ekonomiskt är en sådan investering onödigt och sportsligt är det överflödigt.

Det som dock talar för Jonathan och Thiago är att de är fotbollsmässigt uppväxta i La Masia, har ett socialt skyddsnät i regionen och staden och dessutom har Barça under de senaste åren varit otroligt skickliga på att slussa in egna produkter in i laget. Både el míster och de tunga namnen i omklädningsrummet tycker nog om att se canteranos ta klivet upp och försöker göra sitt bästa för att ge de råd och liknande.

”Det är inte heller rättvist att säga "bara ett mästerskap". Vi måste komma ihåg en väldigt viktig sak: Det är VM. Det krävs ett enormt psyke för att kunna prestera när miljarder sitter framför tv:n och dömer allt man gör.”

Jag minns att El Hadji Diouf imponerade för flera år sen med sitt Senegal i Japan/Sydkorea och se hur den sagan slutade. Sammanfattning = bra individuell insats i ett mästerskap är inte synonymt med en bra karriär.
Barcelona Qerz
2010-08-03 23:53
Hej, vilken tid spelas matchen imorgon?

Tack på förhand!
2010-08-03 23:41
el Flaco

Då frågar jag detta: Vad är det som talar emot att Özil kommer att lyckas? Han är endast 22 år och har all tid i världen att anpassa sig till spelet. Han har en extremt bra teknik och bra bollkontroll, så att inte passa in i "tiki-taka" systemet är lite hårt.

Det är inte heller rättvist att säga "bara ett mästerskap". Vi måste komma ihåg en väldigt viktig sak: Det är VM. Det krävs ett enormt psyke för att kunna prestera när miljarder sitter framför tv:n och dömer allt man gör.
Vi har sett stora stjärnor falla samman pga. stressen och pressen.

Bara nyfiken.

--------

Angel Di Maria

Läser du ens vad andra skriver? Jag tror inte att det finns en enda person här inne som påstår att Thiago/JDS är bättre än Özil.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-08-03 23:39
Ämne: Enligt er så är Özil....
Vem påstår detta?
Läs om läs rätt.
Barcelona Messidinho_10
2010-08-03 23:38
CESC FABREGAS
Barcelona el Flaco
2010-08-03 23:38
När klubben värvade Hleb för två år sen tyckte jag att det var en smart värvning eftersom jag trodde att vitryssens spelstil skulle passa in i Barça, men så blev inte fallet. Istället köpte vi en spelare som varken acklimatiserade sig till sin nya omgivning eller som lyckades övertyga Pep. Lägg till att Hlebs prislapp låg på 15 miljoner euro.

Om styrelsen köper in Özil lär han säkert kosta lika mycket om inte mer än Hleb. Ska vi verkligen ta en sådan chans igen? Det Özil visade upp under VM var imponerande, men det krävs mer än ett lyckat mästerskap för att passa in i Barcelonas triangelspel. Under de senaste åren har det funnits många spelare som har haft sina genombrott i EM eller VM sammanhang. Långt ifrån alla har sedan dess lyckats etablera sig som klasspelare.

Jag föredrar Thiago och JDS före alla andra eventuella och potentiella kandidater som ryktas vara på väg till Barcelona. Därmed slipper vi riksera slösa mer pengar på hypotetiska floppvärvningar, samtidigt som vi plockar fram två egna produkter som kan spelet in och utantill.
Real Madrid Angel Di Maria !Hombre!
2010-08-03 23:32
Enligt er så är Özil sämre än Thiago och JDS?

Vad har dem bevisat och gjort för att ni ska tycka att de är bättre än Özil.
Barcelona Oha789
2010-08-03 23:25
Hetfield- Megan Fox is a dude

Jag ber om ursäkt faktis. Jag har totalt läst och sätt fel. haha

Nu läste jag en gång till och kan hålla med dig istället.
Barcelona Riiio!!
2010-08-03 23:24
Messidinho_10

Får man den hemskickad då eller whöööt?? =)
Barcelona Suñol
2010-08-03 23:21
Oha789: Vad snackar du om egentligen? gibberish.
2010-08-03 23:20
Oha789

Läs om, läs rätt.

Jag påstår inte att Özil är bättre än Thiago/JDS. Jag påstår att Özil har bevisat mer och har mer erfarenhet, that's it.

Kan Thiago och JDS bli bättre än Özil? Ja
Är det garanterat att Thiago och JDS kommer att bli några "hits"? Nej

Ser du skillnaden?
Du riktar dina argument och kritik åt helt fel håll.
Barcelona Messidinho_10
2010-08-03 23:19
Är matchen imorgon kl 13 eller har jag missuppfattat det hela?
Barcelona RimuZ
2010-08-03 23:19
Nu ska man inte direkt ha det här som första motiv vid en värvning men Özil kan köpas och säljas efter ett år till samma pris om inte ett bättre. Köper vi han nu så kommer han få speltid med tanke på våra matcher och jag tror han kommer klara sig bra i vårat system. Om vi nu vill ha Cesc nästa år eller om två år så är Özil fortfarande ung och har fått på sig värdefull erfarenhet från spel på den här nivån. Han skulle förmodligen kunna säljas till ett högre pris än vad vi köpte honom för.

Blir han dock en jätte succé så kanske ledningen och fansen inser att Cesc är överflödig och det är också bra för oss.

Win-win situation i båda fallen. Flopp risken tror jag är ganska liten och vi får minst samma pris för honom om vi säljer honom.

En tanke att leka med (=
Barcelona Frodo
2010-08-03 23:16
En sak som folk verkar glömma är Peps förtroende för Keita. Han är Peps favoritspelare och följer Peps instruktioner till punkt och pricka. Han kommer garanterat att få en hel del speltid.
Barcelona Oha789
2010-08-03 23:10
Hetfield- Megan Fox is a dude

Du vet ablsut inte vad du snackar om.

Özil behöver inte vara bättre än Thiago och JDS.
Det finns vissa spelare som med lungt och ro och med lite rädsla vänta in några år innan dom på riktgit vågar gå ut i det riktiga fotbollsvärlden.

För att få dig att fatta ska jag ta ett exempel.

Fabregas ville visa sina kvaliteter snabbt och ville komma med i fotbollsvärlden snabbare. Han gjorde det utan anpassnings problem med staden, Laget, Styrelsen, familj, taktik och Tränare.

Iniesta däremot. Som är bättre änn Fabregas fick vänta in sina kvaliter några år till innan han vågar komma in i fotbollsvärlden. Det gör han för att vara mentalt och fysiskt bered. Därför börjar alltid spelare från La Masia med inhop och få minuters spel tid.

Du kan inte säga att Özil har mer kvalite eller är bättre för att han slagit igenom tidigare änn andra spelare.

Det ger forfarande stor chans till att Thiago och JDS är bättre än Özil.
Barcelona Hyder
2010-08-03 22:57
Saken är den att man i klubbens organisation och framförallt Pep litar på dem egna produkterna. Köper man Özil kommer det att stanna upp någon av Thiago eller Jonathan (om inte båda). Det vore som att köpa Alexandre Pato istället för David Villa. Vilket slag för en spelare som Bojan. Nu säger jag inte att Thago och JDS ens är i närheten av vad Bojan är idag men man använder säkerligen samma tankemönster i värvningsfilosofin.

Skulle det visa sig att verken Alcantara eller Dos Santos blommar ut, då har vi en annan situation. Men chansen bör dem båda få och Özil skulle bara stå i vägen då. Oavsett hur duktig jag ändå tycker att tysken är.

Arteta är 28 och kommer säkert att dala perfekt för att kugghjulsprincipen ska falla på plats med ungtupparna.

EDIT: Sedan får vi inte glömma bort att vi även har en spelare som Sergi Roberto på uppgång vilket blir en till spelare som inte skulle må bra av att en ny ung talangfull mittfältare som Özil köps in.
Barcelona Hyder
2010-08-03 22:57
Dubbel
2010-08-03 22:47
All I'm saying is this:

Om man ska lägga 15-20 miljoner på Arteta som är 28 år, när man kan lägga samma summa på Özil så känns det givet för mig vem man ska köpa: Özil.

Sen kan man ju knappast jämföra Thiago/JDS med Özil. Özil har som 22 åring spelat VM och är kanske Werder Bremens viktigaste spelare. Om man ska sitta redan nu och göra Thiago/JDS till "the next hit" så lever man på hopp och löften.

Ja, de har all potential i världen att bli hur bra som helst, men återigen:
Potential garanterar inte att man blir en stjärna.

Jag vet att jag kommer att få en hel del skit nu, men jag är realistisk. La Masia är världens bästa fotbollsakademi, men jag tror inte att varje produkt som produceras är nästa Xavi eller Iniesta. Jag hoppas ju givetvis att Thiago blir bra.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-08-03 22:35
Ang Özil;

Frågan är hur han fungerar i ett spelförande lag som Barcelona jämfört med ett Tyskland som är mer inställt på snabba omställningar?

Lite Hleb-varning kanske, även om de inte är helt snarlika i spelstil...

Atlético addeh
2010-08-03 21:57
Pep Guardiola gick tidigare ut och sade att Messi inte skulle spela alls i morgondagens match mot K-League All Star. Nu verkar den gode spanjoren kommit på andra tankar, då Messi efter flera lyckade träningspass, verkar vara aktuell för spel ändå. Men det kommer bara bli några minuter.

Jag är nyfiken på om Hleb kommer få chansen imorgon, känns ypperst tveksamt.
Barcelona Messidinho_10
2010-08-03 21:53
Riiio!!

Ta Valencia matchen Villa mot sitt ex lag det kommer bli intressant. Ligg ute i god tid och köp biljett på hemsidan så är du säkrad.
Barcelona Xavi11
2010-08-03 21:48
Jag kommer skapa en hemsida som www.arsenal.se fast med Barcelona. Och jag undrar om några skulle vilja hjälpa till på den, med att skriva, vara bloggare, vara moderator på forumet, eller vara redaktör. Vi kommer även lotta ut lite priser då och då. Och vilka kommer vara aktiva på den?

Om ni vill hjälpa till på den, kontakta mig i PM:)
Barcelona Hyder
2010-08-03 21:46
Förstår bara inte varför man ska köpa in ett framtidslöfte på det offensiva mittfältet när man redan har två sådana i Thiago och JSD. Özil är bra men både Alcantara och Jonathan är säkrare kort. Dem vet exakt hur man ska spela, vart man ska stå, vart alla andra spelarna befinner sig och så vidare. Att dem sedan har en enorm potential gör bara saken bättre.

Titta bara på matchen mot Bilbao som "Oha789" syftar på. Dos Santos kommer in och spelar på ett tillslag hela tiden. Det är ett effektivt och underhållande spel han visar upp. En rutinerad spelare som Hleb hade exempelvis ingenting att sätta emot vid en jämförelse prestationsmässigt dem båda emellan.

Så länge det finns potential, kreativitet och kvalité i ungdomsleden säger jag att man ska satsa på just ungdomarna. Speciellt om det väger mellan ett ungt nyförvärv och en ung egen produkt.
Barcelona el Maestro!
2010-08-03 21:38
Ämne: Rambla

Det finns ....Det skulle vara en dröm att uppfylla för Arteta om han kan få spela för FC Barcelona. Det skulle dessutom öppna upp en dörr för honom att bli uttagen till landslagsspel i Spanien. Han har hittills inte haft en chans till det trots att han skulle kunna ta en plats i landslaget.
Kanske ännu en konkurrent till Alonso?
Annons: