/spanien/barcelona/forum/14460.aspx/spanien/barcelona/forum/14460.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco
2010-08-14 00:47
Ämne: Det jag tror Pep hel....
Kan inte säga att jag håller med, spelarna litar på Pep till 100% och med profiler som Puyol, Xavi, Pinto etc. i laget så tror jag att det finns tillräckligt med "pappor".
Fergie måste vara den tränare med mest "pappa"-profil dock (om man förstår vad han säger!?)
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:47
basaric

I matchen mot Argentina var Piqué riktigt jävla bra som pivote, det ska tilläggas. Klona honom och allt hade varit frid och fröjd.

Jag tycker att Pep har en väldigt bra pappa-son realtion med spelare. Problemet är bara att det är endast med vissa. De här andra utfrusna är väldigt långt ner i frysboxen. De som verkligen hade behövt stödet.
elbraco
2010-08-14 00:45
Rolig historia men att United har en transferbudget på 100 milj. kronor kan väl inte stämma? Har deras ägare gjort så att det är så illa ställt?
Barcelona Sam
2010-08-14 00:41
Det jag tror Pep helt enkelt saknar är den här pappa-son mentaliteten till spelarna, nu är han mer som en god vän. Denna brist visar sig främst på spelare som behöver hans stöd och förtroende. Det är här tränare som Ferguson, Mourinho m.m. har som inte Pep har.
Barcelona basaric
2010-08-14 00:41
Nu säger jag inte att Pep borde flytta och skola om Pique, jag undrade bara helt enkelt om det skulle funka.. Pique ska ingenstans, han är världens bästa på sin possition och ska stanna där i många år.

Synd att jag missade den matchen, hade velat se honnom i action som pivote.

Sen så har vi ju två spelare för varje possition i försvaret och anfallet.. det är på mittfältet det spricker.
Barcelona Frodo
2010-08-14 00:38
basaric

Pique kan spela som pivote. Han gjorde det delvis när han var utlånad till Zaragoza. Däremot tycker jag inte att det är särskilt smart att spela världens bästa mittback som pivote.
Barcelona Sam
Frodo Baggins

Jag håller med dig om allt du säger men tyvärr finns det en faktor som inte vill stämma överens i ekvationen. Och det är Pep.

Han kommer knappast att ändra sig denna säsongen eller nästa gällande Henrique eller Caceres. Henrique lär väl bli utlånad igen (om han inte redan är det?) och Caceres om han blir kvar kommer få kränga mer chips än fotboll.

Pep verkar vara väldigt känslig gällande nya spelare och deras prestationer, jag känner inget stöd-vibb från honom direkt de gångar han har slängt in spelare i startelvan som behöver förtroendet. Känns som han ger dom en chans och sedan kommer det klassiska bytet en bit in på andra halvlek, en besviken spelare kliver av. 2-3 månader senare samma visa igen. Känns som Pep kastar in dom i hetluften och tror det ska lösa sig självt efter en viss tid på träningen.
elbraco
Ämne: Hur låter det med Pi....
Hade säkert funkat! Bra passningsfot, en av de mest kompletta backar som finns, snabb, stark, you name it!
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:37
Piqué klarar pivote alldeles utmärkt. Det gjorde han för Katalonien för Cruyff. Fast då är vi där igen. Flytta runt på spelare från deras ordinarie positon för att täcka upp för någon annan. Varför inte ha två spelare för varje position? Pep verkar inte gilla det konceptet.
Barcelona basaric
2010-08-14 00:35
Hur låter det med Pique som pivote? Undra om det hade funkat..
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:30
Ämne: Jag håller med om at....Här är du och jag helt överens. Hellre en mindre känd spelare än Mascherano. Honom kunde jag tänka mig tidigare idag pga brist på annat och till det priset som nämndes i samma veva som vi blev av med en spelare som Pep inte ger ett ruttet lingon för längre tycks det. Det borde jag insett att det var för bra för att vara sant.

Det är uppenbart att Caceres hade varit en perfekt backup nu när han ändå är på plats och tränar med laget. Fast då resonerar Pep som så att han tar chansen för en canterano. En canterano som lär ha fullt upp i Segundan ändå. Frågan är om Caceres ens vill stanna när Pep inte räknar med honom? Han lär ju sitta på läktaren i varje match ändå.
Barcelona Frodo
2010-08-14 00:29
Sam

En mittback/pivote verkar ju Henrique vara. Av vilken kvalité han är av på nämnda positioner vet jag inte riktigt. Men helt kass kan han ju inte vara i och med att han togs ut till Brasiliens senaste trupp. Men han är utlånad och har ingen framtid i Barcelona verkar det som.

Jag vill inte att vi köper en mittback utifrån då sannolikheten att denne inte passar in är stor. Hellre att man behåller Caceres som får spela i cupen så att våra ordinarie mittbackar inte spelar alldeles för många matcher.
Barcelona basaric
2010-08-14 00:27
Jag håller med om att vi behöver back-up till Busquets men jag tror knappast att det blir Macherano. Om det blir någon så kommer det bli en spelare som man inte hört så mycket om, vilket är bra eftersom såna spelare är billiga och man ska inte överdriva med pengarna för en spelare som man planerar använda som bänkvärmare större delar av säsongen.
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:27
Keite som pivote är ett enda stort fail. Varför frågar ni säkert. Jo, hans tempo i passningspelet räcker helt enkelt inte till. Det var problemet även med Yaya men med Keite skulle det bli ännu värre.
Barcelona Barca4eva
2010-08-14 00:24
Ja mot Atletico var det katastrofalt..nästan hela backlinjen var borta har jag för mig.
Barcelona Sam
2010-08-14 00:19
Rambla~

Jag har också för mig att det hände mot Atletico, något CL motstånd eller så misstar jag mig.

basaric

Keita på Busquets position? Det är önsketänkande men det kanske fungerar mot mindre lag i primeran men inte mer. Vår backlinje är oftast intakt ja, men det har hänt flertalet gångar att det inte har funnits ordentlig med täckning där pga skador, avstängningar m.m..

Özil, Macherano och Vidic, jaaaaaa slussa hit dom allihopa. Nej men vi behöver verkligen en backup till Busquets vem det blir bryr jag mig inte om det får de ansvariga ta i. Thiago och JDS kan täcka upp bakom Xavi när det behövs. Men jag hade helst sett en spelartyp som Marquez tas in dvs som kan spela som pivote/mittback. Dock växer dom inte på träd så det blir osannolikt.

Därför ser jag hellre att man tar en liten risk och värvar två spelare. Visst någon kanske får nöta bänk ovanligt mycket men den bedömningen får spelaren själv göra om han nu väljer att skriva på för laget.
elbraco
2010-08-14 00:17
Ämne: Rambla,

Förutsät....
Sen måste man ju förstå Pep. Det är väl klart att han inte vill ha massa backup spelare som tar upp löner, men det jag tror han tänker på mest är att han vill behålla en bra stämning i truppen, och att ha flera spelare som aldrig får spela blir ju ingen glad av. Man kan ju tycka att han iofs kan värva en spansk back som dom "känner" (från Bilbao t.ex.) eller liknande.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-14 00:11
Rambla,

Förutsättningarna inför bortamötet mot Atletico Madrid:

Marquez fick rött mot Getafe i matchen före, Pique och var väl också borta. Puyol var tvungen att spela högerback eftersom alves skadat sig på uppvärmningen i samma match som Marquez fick rött kort..Kvar fans Chyg och en Milito som precis kommit tillbaka efter två års skadehelvete.. på träningen i dagarna före matchen skadade sig Abidal och blev borta två månader.

När matchen väl var igång hann Keita spela 4 minuter innan han skadade sig och fick bytas ut. Iniesta var också borta

SJUK otur. Om det samma händer i år vågar jag inte tänka på vad som händer..
Barcelona basaric
2010-08-14 00:09
Ämne: basaric

Tycker du....
Rambla

Det har jag inte sagt, det jag försöker säga är att du inte vet om han syftar på Pedro, Messi, Xavi eller om han syftar på Thiago, Barta, Oriol.
Barcelona basaric
2010-08-14 00:06
Sam

Det har varit ovanligt i Barcelona att Puyo & Pique är skadade samtidigt som Milito är avstängd, har Messi känningar så är det bara att ställa upp med Villa - Ibra - Pedrito, och även då har man en relativt duktig anfallare i form av Bojan på bänken.

Om Busquets hammnar i en formsvacka är det bara att sätta in Keita.

Det var min lösning på "scenariot".. men nu vill jag veta hur du resonerar och vad du hade gjort om du var Pep, hade du försökt köpa in spelare som Özil, Macherano, Vidic m.m bara för att kunna använda dom i ditt rotation system?
Barcelona westinho
2010-08-14 00:05
Får en A-lagsspelare användas i B-laget?
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:03
Sam

Äntligen någon som förstår vad det handlar om. Vi hade det scenariot förra säsongen mot tex Atlético. Det otroliga innträffade att två mittbackar var avstängda och någon var väl tom skadad har jag för mig. Eller var det Busquets som var avstängd. Skit samma vilket, men de situationerna uppstår som sagt under en säsong.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-14 00:02
Men det där med att pep säger " Vi måste var mycket försiktiga med att investera".. Vad har egentligen klubben att spendera i sommar? Hur kunde man då punga upp 400 mille för Cesc?

J*vla silly season, wake me up when september.. begins.
Barcelona Rambla~
2010-08-14 00:01
basaric

Tycker du att det räcker med dessa två då? Är truppen optimal nu anser du?
Barcelona Sam
2010-08-14 00:00
Problemet med Barcas trupp är att den inte räcker till om det oväntade slår till. Vad händer om 2 försvarare är skadade vilket inte är ovanligt, ännu 1 är avstängd, Messi kan inte spela pga känningar, Busquets har en formsvacka. Allt detta medan vi är i CL semifinal mot t.ex Man U eller bara en vanlig ligamatch mot random-lag.

Detta scenariot är är rätt vanligt. Finns alltid någon eller några som är skadade i princip, någon till som är avstängd. Att sedan se alla möjliga bänkspelare, ungdomar i elvan gör en inte direkt bekväm i TV-soffan när Athletic Bilbao spelar fysisk fotboll med domarens medömkan i slutminuterna för att kvittera en 1-0 ledning för Barcelona.
Barcelona Barca4eva
2010-08-13 23:58
Rambla~

Det är ju iofs sant =P
Barcelona basaric
2010-08-13 23:57
Ämne: basaric

Vadå vem ....
Menar han då inte spelare som Pedrito, Bojan? Som han redan gjort till fullvärdiga medlemar av truppen och vill försätta ge dom chansen till yttiligare utveckling.
Barcelona Frodo
2010-08-13 23:55
Imorgon blir nog JDS stora eldprov. Jag tror att beslut om förstärkningar tas efter matchen imorgon. Killen är riktigt disciplinerad på plan och jag tror att Pep vill se om han är att räkna med mot ett starkt lag som Sevilla.
Barcelona Rambla~
2010-08-13 23:55
basaric

Vadå vem som inte fått chansen? Det jag sa var att Pep säger ju att han inte behöver värva, han litar på ungdomarna från canteran. Varför flyttar han då inte upp dessa spelare och gör dom till fullvärdiga medlemmar av truppen?
Barcelona Rambla~
2010-08-13 23:53
Ämne: Vi får väl hoppas at....
Japp, för som det är nu tror jag inte på några fler värvningar. Jag räknar inte med några i alla fall.

Det jag är rädd för är att Pep kommer att ta med några från Barca B bara vid behov, han kommer inte att flytta upp dom till a-truppen. De kommer att få spela i Segundan, för att nästa vecka sitta på bänken på Camp Nou utan att få speltid. Så brukar det bli.
Annons: