/spanien/barcelona/forum/1428.aspx/spanien/barcelona/forum/1428.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Liatzo
2016-01-05 02:15
Zizou alltså. Som fotbollsspelare och person fann jag honom tilltalande. En gentleman som dock inte backade för någon. Han innehade en mycket elegant spelstil där han emellertid flöt fram på planen. Men jag instämmer med de skribenter i forumet som anser att Zidane är överskattad i relation till hur högt han numera värderas. Somliga påstår att han är topp tre genom tiderna, vilket är skrattretande. Jag var enbart sex år gammal när VM 98 ägde rum, så jag minns inte det mästerskapet lika kristallklart som skribenten "Barcelonistas". VM 98 är då alltså det mästerskap som många Zizouanhängare gillar att hänvisa till för att framhäva Zidanes storhet som fotbollsspelare, men jag har förstått i efterhand att Zizou stod för ett ytterst medelmåttigt mästerskap med finalen exkluderat. Kan tilläga att jag har sett en del matcher från det mästerskapet långt i efterhand. I övrigt skralar hans titelskåp ganska tomt. Under sin karriär vann Zizou totalt tretton titlar (jämför det med Messis 26, OS och U-20 VM exkluderat) trots att han representerade klubbar som Juve, Real samt det franska landslaget. Så varken poäng- eller titelmässigt är han övermäktig spelarna från vår fantastisk generation. Men som vi alla vet så handlar fotboll även om det spelmässiga och där hade Zizou under en period få övermän, men vi får inte blunda för hur fruktansvärt ojämn han var. Jag vill önska Zizou all lycka till, men jag tror att han kommer misslyckas och detta främst på grund av Reals inkompetenta sportsliga styre samt de orimligt höga förväntningarna. PS. Jag har viss förståelse för jämförelserna med Pep, men Pep kom, till skillnad från Zidane, från ett lyckat arbete med b-laget. DS.
Barcelona Barcelonistas
2016-01-05 01:34
Jag minns saker väldigt bra. Ja såg bara VM 98. 02 såg jag hela turneringen. 06 så var zidane ok, hans tid med Real vart var han dom 4 åren Real inte vann nått? Enstaka händelser som ett one hot wonder skott mot Leverkusen. 06 laget han gjorde 1 hyfsad bra match i VM o det var mot Brasilien. Han var knappast magisk övriga matcher. Vad har detta med saken o göra ens? Ålder spelar ingen roll. Konversera gärna men hela det här ålder snacket var rätt onödigt o ta upp. Du får det och låta dom du upplevde peles dagar.
Postat via SvenskaFans-appen
Mascherano#14 el Jefecito
2016-01-05 01:12
Barcelonistas

Jag måste erkänna att jag uppenbarligen failade grovt med att försöka övertyga dig om att mitt inlägg inte var något påhopp. Du verkade ta det hela väldigt personligt. Jag var mer intresserad hur du tillskansar dig din fotbollskunskap, då jag även tidigare berömt dig för ditt otroliga minne när det kommer till årtal, resultat och händelser. Däremot kunde jag aldrig tro att du som 5-åring satt där och hade förmågan att se att "den där Zidane bär ju inte alls sitt Frankrike till VM-guld". Jag har tydligen underskattat dig. Men sen var du ju enligt egen utsago en större fotbollstalang än Ödegaard är när du var i hans ålder så jag borde ha förstått att du besitter ett fotbollsöga utöver det vanliga :)

Nåja, jag gjorde iaf ett försök att konversera med dig. Det gick väl sådär.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2016-01-05 01:02
Hela dagen har jag väntat och tittat på när folk här inne kritiserat den store Zidane men hur kan man säga elaka saker till Zidane??? Folk här inne måste börja agera som vuxna eller får redaktionen agera för folk måste sluta bete sig som om dem var 12 år här inne. Jag tror att Zidane kommer göra succé hos Real tyvärr men hans legendar status är precis vad real behöver och hans energi. Han känns som Pep fast zidane i mina ögon kommer alltid vara magiker på plan. För er som inte har sett honom spela då har ni missat livet nästan. Allt han gjorde med bollen bara Ronaldinho och Messi kunde göra bättre om ni förstår vad jag menar. Denna killen kommer göra succé hos real och detta var de värsta som kunde hända oss vilket jag fruktade hela tiden. Jag sa till min bror så här, så länge ni har Benitez så är titeln vår men tar ni in Zidane kommer ni få känna på succé. Jag har stor respekt för Zidane för allt han har tillfört för fotbollen vilket ni borde också ha. Så ledsen behöva säga detta men vår forum känns som 12 åringar kommer in och snackar skit. Vi är Barca och vi ska inte snacka skit om en spelare som Zidane, väx upp
Barcelona Canaletes
2016-01-05 00:28
Herregud va Perez grillas på spansk radio nu.

Ska bli sjuuuukt intressant om Zidane nu failar (vilket jag tror) om hur media, fans och allt annat kommer att reagera med tanke på hans legendarstatus i klubben.
Benítez hade tex median emot sig sedan dag 1.
Barcelona Stright outa Barca
2016-01-05 00:14
Alla real madrid tränare har förlorat sin första El clasico sen 2008 2008 Juande Ramos 2-0 camp Nou 2010 Jose mourinho 5-0 camp Nou 2013 Carlo Ancelotti 2-1 camp Nou 2015 Benitez 0-4 Bernabeu så jag är ganska lugn, Zidane kommer f0 ett oförglömlig El clasico hehe
Barcelona Katalano
2016-01-05 00:01
Tänk vilken låg nivå vissa härinne håller. Zidane tar över som tränare för antagonisterna och direkt börjar man skriva om hur överskattad han var som spelare, hur feg han är som tar över först nu osv. Vissa har verkligen ingen skam i kroppen.Jag skäms för vårt forum när jag läser sånt här. Å andra sidan är det våra klassiska troll som håller på...
Barcelona Liunil Masse
2016-01-04 23:36
Någon som vet hur det går med Qatar-sponsorn? Känner på mig att Nolito eller Soriano kommer värvas så fort pengarna kommer in från Qatar.
Barcelona Barcelonistas
2016-01-04 23:29
Klassiskt man drar upp någon annans ålder.
Barcelona Barcelonistas
2016-01-04 23:21
Mascherano - jag blev fotbollsintresserad i väldigt tidig ålder. Jag började spela fotboll som 6 åring redan. Åldern spelar fan ingen roll 1998 såg jag VM finalen med min farsa på tv. Många i sen åldern kanske fortfarande suger bröst men jag kunde som 5 åring sätta mig ner och kolla på Godzilla som just kom ut de året VM finalen spelades 1998. 2002 VM final såg ja med min farsa och jag kollade även den spanska ligan då utan att ja något favoritlag. Zidane fångade inte mig på nått sätt, Ronaldinho gjorde det 04 med sin magi. Jag hade inget favoritlag då men kollade matcher. Du underskattar förmågan en ungåring kan ha. 2004 blev ja ett riktigt Barca fan då jag spelade en cup i Barcelona, jag spelade även gothia cup och dana cup. Vad har detta med saken att ens göra ens ålder? Alla suger inte b*öst som 5 åring.
Barcelona Ali G
2016-01-04 23:11
This is Barca!! Med 77(!) värvningar pekar vi Långfingret till FIFA och Djävulen Blatter!!
Barcelona Soda Popinski
2016-01-04 23:01
Hyser stor respekt för Zidane! Helt rätt beslut av Real. Synd!
Barcelona Blaugrana91
2016-01-04 22:58
Intressant att höra tongångarna från Realfansen och även vissa här. Väldigt intressant att man tror att det ska bli så pass stor skillnad, visst Benitez är en värdelös tränare men problemen Real har är betydligt större än bara Benitez. Han har dock blivit syndabocken som man beskyller allt för. Deras trupp är obalanserad och man har alldeles för många divor, men visst rensar man och säljer bort divorna så kanske det går. Nåja återstår att se, men jag är inte mer orolig över Real än tidigare.
Barcelona Barca4life98
2016-01-04 22:56
Zidane ska ha respekt, han är ödmjuk person vad det verkar och vem vet vad som kan hända liksom. Real kan nog bli farliga om han får bygga laget som HAN vill, inte som Perez vill. Hur som helst så handlar den här säsongen i alla fall om vad vi själva gör med den. Känns som vi har mycket i våra egna händer.
Barcelona enkos
2016-01-04 22:51
Zidane är i mina ögon en fegis som tränare. Han vågade inte ta Real inför säsongen utan gör det nu när Real ligger i botten för att vara Real och Zidane har nu ingenting på att förlora, allt blir bara bonus för honom. Skulle det hända att Real trots allt vinner ligan eller CL i pr kommer han gå till historien och hyllas till skyarna. .
2016-01-04 22:46
Andra funderingar jag har angående Zidane som tränare för våra rivaler är hur han ska ta spelargruppen. Eftersom han själv har en enormt stor status så kommer tex Casemiro eller Vasquez antagligen inte ställa till med några problem i första taget. Där har Zidane en fördel. Men något säger mig att han i och med sin status själv har ett stort ego, och kommer en sån som Ronaldo eller Ramos bry sig så mycket om Zidanes status? Jag tror definitivt att Zidane kommer våga byta ut Ronaldo om han inte är nöjd med hans insatser. Där kan vi vänta oss en rejäl konflikt i sånna fall.

Hursomhelst så tycker jag att det ska bli spännande att se vad som händer hos våra rivaler den närmsta tiden.

Och något annat som har hamnat helt i skymundan nu är att Arda och Vidal är tillgängliga nästa match. Det om något känns riktigt spännande! Herregud vad jag har sett fram emot att få se dom spela. Riktiga krigare som väljer att komma till klubben trots att dom visste vad som gällde.
Barcelona 1.70-ligan
2016-01-04 22:41
Hur relevant är det egentligen om spelaren Zidane var på samma nivå som Xavi, Iniesta, Messi eller nånstans däremellan? Han ska träna laget och inget annat.
Barcelona Katalano
2016-01-04 22:39
@Erik Satie:

Instämmer med detta. Benitez är inte en madridtränare. Hans spelstil hör inte hemma där då han är för defensiv. Han anställdes som ett offerlamm då Zidane inte kände sig redo att ta över. Nu är Zidane däremot redo och detta i ett läge då han inte har så mycket press på sig. Han kommer att få denna säsong på sig att sätta en spelidé och få ihop laget. Mot nästa säsong kommer han få möjlighet att värva spelare som han vill ha.

Vanligtvis skulle jag känna att detta absolut är en vinnande linje för Real att gå på, men med barca på den nivå vi är så är frågan om han kan nå upp ÖVER Barcas nivå. Det tvekar jag på och av den anledningen är det kanske inte så smart att ta över Real just nu. Kanske hade det varit bättre att vänta tills Messi lagt skorna på hyllan ;)
2016-01-04 22:36
Barcelonistas

Får jag fråga en sak?
Du påstod för någon vecka sedan att du är född 1993. Folk pratar om att Zidane förde Frankrike till VM-guld 1998, då var du 4-5 år gammal beroende på när på året du är född. Du är helt säker på din sak att detta är en myt. Har du kollat på Frankrikes matcher under detta VM i efterhand eller hur kan du vara så säker på detta?

Samma sak att du menar att han var väldigt ojämn och "såg aldrig storheten i Zidane". Han la av när du var 12-13 år. Hur många matcher såg du egentligen som Zidane spelade?

Hoppas du inte tar detta som ett påhopp på något vis. Jag är bara genuint intresserad av hur folk tar till sig kunskap om fotboll som spelades före "sin tid" eller när man egentligen var för ung för att förstå fotboll, som du var i detta fallet.
Barcelona enkos
2016-01-04 22:35
Pm Iniesta spelade fotboll på Zidane tid hade Iniesta vunnit guldbollen flera gånger. Hade Iniesta idag spelat i ett annat jag än Barca hade han fått mycket större cred men tyvärr för hans del hamnar han hela tiden i skuggan av Messi och nu även MSN .. samma sak gäller Busquets som är den bästa defensiva mittfältare fotbollen skådat men eftersom han spelar i en stjärnspäckad Barca så får han inte lika mycket beröm som han borde få
Barcelona Erik Satie
2016-01-04 22:30
Tror Real kommer bli ruskigt mycket stabilare än under Benitez. Detta har nog varit planerat sedan en lång tid tillbaka. Benitez anställer man inte långsiktigt. Perez ville nog anställa Zidane till nästa säsong ändå. Han känner till truppen väl. Nu måste Barca vara på tårna, och i synnerhet Messi som måste steppa upp sitt gem. Den som lever får se.
Barcelona enkos
2016-01-04 22:25
Zidane ansågs en av de bästa på sin tid. Idag efter honom har vi sett många bättre spelare som Messi Ronaldinho Xavi och Iniesta bla och vi kommer att se ännu fler bättre som Neymar..
Zidane hade aldrig vunnit guldbollen om han spelat fotboll i Messis ära..
Barcelona socccerfan1
2016-01-04 22:18
Säga vad man vill men när man ser zidane stå där som tränare kommer man le lite.. Legen är han. Resultat känner jag på mig att han kommer fixa. Vilket fall som.. Visca!!
Barcelona enkos
2016-01-04 22:17
Neymar själv säger att han själv inte hört några rasistiska rop mot honom från Espanyols publik. "Jag spelar bara fotboll och skiter i vad folk säger annars" säger han vidare
Barcelona Ali G
2016-01-04 22:16
@Barcelonistas:

De är ju ganska uppenbart att läsförståelse inte är din starkaste sida. Om du nu kan läsa så skrev jag att han är världsklass i vissa matcher och Gago nivå i andra, Då är man ju jäkligt ojämn.

Penaldo, shitty m.m är rena barnfasoner från dig och enkos och man borde införa en åldergräns härinne för inte ska ni småbarn sänka nivån härinne när klockan är kvart över läggdags!
Barcelona Katalano
2016-01-04 22:12
@Flavía:

Så nu är inte Iniesta en av världens bästa genom tiderna heller då? iniesta är inte heller känd för sin poängskörd utan framförallt för så kallade hockeyassister. Vissa väljer verkligen statistik att använda för sitt syfte bara för att lyfta eller nedvärdera spelare. Det är ingen tvekan om att Zidane var fantastisk som fotbollsspelare. Att folk inte kan ta av sig sina rödblå glasögon nånsin förbluffar mig.

Barcelona Fuerza
2016-01-04 22:12
@ArdaTuran7:

Välkommen till Tellus. Året är 2016 och vår ras kallas för homo sapiens. Vår planet är inte platt och Nicolas Cage har gjort skitfilmer de senaste tio åren.
Barcelona Fuerza
2016-01-04 22:07
Precis som några poängterar nedan så är Zidane överskattad sett till sina prestationer.

Det som höjer honom är ett vackert mål i en CL-final och att han avgjorde VM-finalen å Frankrikes vägar 1998 med två mål (två nickmål vid två hörnor).
I övrigt fick han fotboll att se ut som en enkel sport när han var på toppnivå tack vare få tillslag och effektiva beslut. Han hade en elegant spelstil men levde mycket på sitt varumärke som nådde nya nivåer då han flyttade till Madrid.

Zidane var en betydligt mer kommersiell spelare än vad Iniesta och Xavi någonsin kommer vara. Tyvärr fastnar den bilden kvar hos många personer då de blivit exponerade av omgivningen i ung ålder. Vem analyserade ens spelet på plan vid 5-10 års ålder (då de flesta var i den åldern runt millenieskiftet)? Då blir det lätt att man glorifierar spelare och gör dessa onåbara bara för att de gör avgörande mål. Inte ens Ronaldinho nådde samma kommersiella nivå som Zidane trots att hans högstanivå var långt över Zidanes (ja, kanske den högsta någonsin).

Det Ronaldinho gjorde var utanför denna värld. Han låg några steg för fotbollsvärlden och det är något Zidane inte riktigt kan stoltsera med under ett enda ögonblick i sin karriär. I nutid är Messi den spelare som ligger snäppet före alla andra. Messi hade hjärntvättat hela världen med sin briljans OM han hade varit en mediah*ra som höjts till skyarna. Men det är inte Messi's stil och det är jag glad för.
Barcelona enkos
2016-01-04 21:54
Ett pinsam Gijon försvar kommer kosta laget la liga platsen
Barcelona Neymar N11
2016-01-04 21:51
Real experimenterar precis som vi gjorde med Pep, skillnaden är bara att vi har en fotbolls filosofi medans real saknar det. Zidane förtjänar respekt, så snälla sluta kalla honom för ojämn. Han var hjälte i real som spelare och kan och har all möjlighet att även bli det som tränare. Don,t underestimate the power of a gentleman ;)
Annons: