/spanien/barcelona/forum/14227.aspx/spanien/barcelona/forum/14227.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2010-08-31 22:48
Ämne: Sen är det väl tur a....
Det beror helt på hur saker utvecklar sig. Får vi någon viktig spelare långtidsskadad, tänker främst på backlinjen och anfallet, tror jag Rosell kommer öppna plånboken och börja handla.
Delarocha
2010-08-31 22:45
Galet att vi har gjort oss av med tio spelare och ersatt dem med tre! Klasspelare som kommit in ja, men -7 spelare är fan mycket. Speciellt med den tunna truppen vi redan hade. Om detta går vägen ändå är jag galet impad av Guardiola. Vilket jag inte förvånas av om det gör.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 22:43
Sen är det väl tur att det sker nu, om han nu ska skada sig över huvud taget. El Clasico är inte förrän i november, och CL gruppspelet ska vi klara oss i ändå, liksom ligan.. bara det inte är starten för massor av skador för vår kapten.

Förresten, tror ni Barca kommer köpa någon under vinterfönstret?
Atlético addeh
2010-08-31 22:40
Ett par veckor kommer vi nog vara utan Puyol. Lite tur att det är uppehåll i ligaspelet denna helg och att kaptenen kommer ha ett par veckor att ta igen sig på.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 22:39
Déu és Culé,

Föreslår att du väntar och ser innan du sågar Pep. Kom ihåg att sommaren 2008 sålde vi spelare som Ronnie och Deco, men vad hände? Vi vann trippeln.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 22:36
Addeh,

Hoppas det inte är allvarlig. Det får inte bli fr mycket skador i truppen ju! Dock tror jag inte klubben hade några som helst tankar på att förstärka backfronten, även pm Puyol skadad sig tidigare..
Barcelona Déu és Culé
2010-08-31 22:31
För första gången på 2 år ifrågasätter jag Pep.

Av två anledningar. Den tunna truppen, det finns en tendens att övertro på la cantera. Samt den totala brist på känsla för värvningar. Årets silly season har varit minst sagt jävligt dålig.

För övrigt är det oerhört frustrerande att se så många culés ständigt vända på kinden och villkorslöst försvara Pep vid varje motgång då han bär ansvaret.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-08-31 22:30
Hehe, så många som svarade så jag svarar såhär:

Grabbarna/

Jag anser att jag är realistisk, det är inte alltid det bästa laget som vinner CL, utan det laget som har förmågan och truppen att orka slå på olika fronter när ligan och CL (och ev. CdR) börjar dra ihop sig.

Ja visst, vi vann ju trippeln med en relativt tunn trupp, men det är mer undantag än regel då alla nyckelspelare lyckades hålla sig skadefria och var på absoluta toppformen. Det är naivt och snudd på korkat (förlåt) av Pep att hoppas och tro på att samma sak kommer att hända i år.

Hur många matcher orkar t.ex: Xavi spela utan att få en muskelskada pga. så många matcher? Det värsta är ju att nyckelspelarna i laget är så otroligt viktiga pga. att truppen är tunn, så om t.ex: Messi eller Xavi skulle bli långtidsskadade så skulle vi stå där utan brallor.
Det som är snäppet värre är ju om Villa blir skadad, då har vi ingen renodlad striker förutom en grön Bojan.

Atlético addeh
2010-08-31 22:29
1.70

Puyol har lämnat den spanska landslagstruppen och flugit hem till Barcelona där han undersöks just nu. Vi får vänta och se vad rapporten blir.
Barcelona westinho
2010-08-31 22:22
Är det inte dags att ändra designen på barcelonas matchtröja här på SF?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 22:21
Gonzalez_Barca:

Det håller jag med om. Men trots allt står vi med ett lika bra lag som ifol den 1 september. Med Zlatan i laget också hade laget varit perfekt, men med tanke på förra veckan så är det ganska uppenbart att han inte hade skapat någon vidare stämning i truppen. Då vill åtminstone inte jag ha honom kvar.

Hetfield,

Nu är du lagom positiv ja ;)
Jag tycker absolut Barca har en trupp för att vinna CL. Visst, vi har ingen joker riktigt. Zlatan hade varit ett perfekt sparkapital att slänga in.. men jag tror vi båda är glada att han inte är kvar, efter omständigheterna.

Men med det laget vi har ska det finnas spelare som kan avgöra matcher på egen hand ändå. Vi hade ingen joker trippelåret heller egentligen.

Men om vi ändå vill ha en joker kan man ju alltid starta med Bojan och slänga in världens bästa striker med 15 min kvar ;)
Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-08-31 22:19
Hetfield

Vi hade en "plan B" i Gudjohnsen, vi har det även nu, men inte lika mycket, i Keita.

Jag tror på Bojan den här säsongen, this year can be the one. Men ska det vara hans år så måste han få speltid som han fick i slutet av den förra säsongen, och han tog verkligen chansen.

Det är ingen tvekan om att Bojan tillhör gruppen som är Barcelonas framtid.
Barcelonistas
2010-08-31 22:19
Hetfield- Megan Fox is a dude

Pique kan ju gå upp o hjälpa till i anfallet när spelet låser de gjorde han väldigt bra mot inter sist.
Barcelona el Maestro!
2010-08-31 22:18
Ämne: Haha, skrattade gott....
De var bittra och avundsjuka. Birro som gillar endast Italien och den italienska fotbollen, Borell(?) likaså(+ Arsenal).

Man såg att det fanns en bitterhet hos dem och nästan "ett hat" mot Barca(och dess ledare) och även mot Spanien som har kammat hem EM, VM.
Det var så genomskinliga rakt igenom enligt mig och inte mycket att ta åt sig som supporter.
Barcelona el Flaco
2010-08-31 22:15
Hetfield/

"Om vi förmodar att vi skulle hamna i samma situation som mot Chelsea/Inter, vem kan vi slänga in för att göra den sista tredjedelen?
Bojan? Han är alldeles för vek och grön."

Bojan har förvisso fortfarande mycket kvar att lära, men till hans försvar så fick han hoppa in i slutet mot Inter förra säsongen och rörde om i grytan rejält. Han lyckades även göra det där målet som domaren tyvärr blåste bort.

Trots det så förstår jag din poäng om att vi i dagsläget inte har någon tung tank att slänga in med kompakta lag. Ska bli spännande att följa Rochinas utveckling i Barça B. Han känns som en mer fysiska stark anfallare, men vi lär nog inte få se honom i A-lagssammanhang förrän ett eller två år till.
Barcelona Gonzalez_Barca
2010-08-31 22:14
Ämne: Gonzalez_Barca,

T....
Du lyckades faktist övertygade mig lite där ;)

Man får helt enkelt hoppas på att ungdomarna tar för sig så som Pedro och Busi gjorde. Hade vi haft kvar Ibra hade vår trupp varit perfekt att arbeta med, men tyvärr kunde inte Ibra och Pep sammarbeta och komma överens.

Men vi får se helt enkelt med tiden helt enkelt. Jag tycker fortfarande vi gjorde en dålig silly season med många saker (Hleb&Caceres, Ibra, Fabregas osv). Det jag vill till nästa säsong är att vi verkligen planerar minuten efter ligaavslutningen hur nästa års plantilla kommer se ut. För som det såg ut den här Silly Season så kändes det mest som att vi agerade rent impulsivt, vi hade ingen aning om vad vi skulle göra. Visst VM kanske gjorde att vår planering inte gick som det gick.

Aja vi får helt enkelt se hur det går som sagt, hoppas på det bästa. Visca Barca!
Barcelona Barca o Mort!
2010-08-31 22:10
Espanaboy

De flesta av de där är lån vad jag vet.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-08-31 22:08
Är det bara jag som är orolig över att vi saknar en plan B, dvs en "Larsson/Joker" typ som man kan slänga in mot kompakta lag?

Om vi förmodar att vi skulle hamna i samma situation som mot Chelsea/Inter, vem kan vi slänga in för att göra den sista tredjedelen?
Bojan? Han är alldeles för vek och grön.
Adriano? Ja, han är bra, men man behöver inte en kantspelare när man ska göra mål.

Nej, jag är väldigt skeptiskt. Jag tror att vi kniper ligan, men CL är uteslutet (ja, jag är ju lagom optimistisk nu).
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 22:08
El Flaco,

Jag också! Fontas hoppas jag också mycket på :)

Addeh,

Vet man något om hur allvarlig skadan är..?
Barcelona el Flaco
2010-08-31 22:04
1.70-ligan.: "Och förmodligen kommer någon av våra ynglingar göra en karriär alá Pedro också:)".

*Håller tummarna för att Jonathan Dos Santos ska bli en av dessa*
Atlético addeh
2010-08-31 22:04
Det som oroar mig mest i nuläget är hur pass allvarlig Puyols skada är. Vår kapten kommer behövas denna säsong, speciellt då Pep endast har sex andra spelare till sitt förfogande när det gäller defensiva krafter.

För övrigt så har Birmingham en köpoption på Hleb, vilket betyder att den brittiska klubben kan köpa loss vitryssen nästa sommar vid behov.
Spanien Elsafrånunderjorden
2010-08-31 22:00
Haha, skrattade gott under senaste Euro Talk. Även fast jag tycker de överdrev en del i kritiken mot Pep. Men en del saker var mitt i prick.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2010-08-31 21:58
addeh

Almeria imponerade under sin första säsong (2008-2009) i La Liga, det var riktigt svårt att slå de på deras hemmaplan.

Med tanke på värvningarna så tror jag inte att Hércules behöver kriga för att hålla sig kvar i Primeran, utan att de håller en stabil position i ligan.

Hércules kan göra en Almeria, dvs att imponera från början. Alltid kul med smålag som köper in och bygger ett lag.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 21:57
Gabriel,

Men just ur den synvinkeln tycker jag det är bra att Zlatan lämnade. Det öppnar för fler matchen för Villa som centertank. Vi skulle kunna ha värvat en ytterforward till.. Det hade varit perfekt. Men det är inte katastrof för att vi inte gjorde det heller.

Hoppas , precis som du, att Adriano och Maxwell får vikariera i anfallet istället för Iniesta. Även om Iniesta ibland kan ta steget upp och Thiago/JDS får axla hans roll brevid Xavi på mitten. Då kan man passa på att vila Alves och Abidal för att låta Maxwell och Adriano sköta ytterbacksplatserna istället..Om Pep bara ser till att utnyttja att vår trupp är så pass flexibel och full av duktiga spelare så tror jag vi inte behöver oroa oss för dess tunnhet allt för mycket. Och förmodligen kommer någon av våra ynglingar göra en karriär alá Pedro också:)
Barcelona el Flaco
2010-08-31 21:57
Gabriel/

Jag förstår din poäng, men jag tycker samtidigt inte att det är värt att hänga upp sig alltför mycket om Iniesta får spela ute till vänster i några matcher. Vi får tänka på att även om Iniestas utgångsposition ligger ute på kanten så brukar både han och de andra två anfallarna röra sig ganska fritt längst fram.

I samband med Messis mål mot Racing så tog Andrés steget in i mitten och samspelade med Xavi innan han släppte bollen vidare till la Pulga.

Visst, allt kan hända under säsongens gång när det gäller formsvackor, skador och avstängningar, men just nu känner jag mig ganska nöjd med truppen vad gäller kvalitet, harmoni och flexibilitet.
Barcelona Gabriel
2010-08-31 21:49
el Flaco

Ja, det stämmer ju. Men jag misstänker att det kommer att bli Iniesta som får vikariera mycket som en vänsteranfallare, något jag inte direkt är för, även om han gör det bra. Han hör hemma bredvid Xavi på mittfältet, vi blir ostoppbara då.

Sedan tycker jag att det är brist på resurs att använda Villa som vänsteranfallare när han är en så jävla sjukt bra striker, även om han också gör det väldigt bra på vänstersidan och dessutom ändå gör mycket mål.

Men du förstår nog min poäng?
Barcelona el Flaco
2010-08-31 21:46
Gabriel/

Vi har visserligen bara fem anfallare att rotera längst fram, men lägg även till Maxwell och Adriano som kan spela i vänsterytterpositionen. När det gäller rollen som centralanfallare har vi Villa, Bojan och även Messi, som mer och mer får agera som falsk 9:a.
Barcelona Gabriel
2010-08-31 21:39
1.70-ligan.

Intressant faktiskt. Och bra skrivet. Men jag tycker ändå att vi är alltför tunna i anfallet, tyvärr.
Atlético addeh
2010-08-31 21:38
H.Alavi/

Äh, Bojan har haft 11 i flera säsonger nu, jag kan tycka det är lite fel att byta när man haft en nummer så pass länge. Men vad vet jag, Bojan har ju själv sagt att han gillar nian så det är ingen omöjlighet. Om så blir fallet, hoppas jag att Pedro får ta över 11:an. Enligt mig är den lille kanariefågeln en typisk nummer elva.

Angående Hércules och deras värvningar är jag mäkta imponerad. Nelson Valdez, David Trezeguet och nu Royson Drenthe. Lägg där till att laget även förstärkt i defensiven, fast lite mindre namnkunniga spelare. Får laget bara rätt balans och målskyttet kommer igång tror jag Alicante-klubben kommer klara sig kvar i högsta divisionen.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-08-31 21:35
Gonzalez_Barca,

Tycker inte din beskrivning av årets Silly Season är rättvis.
Keirrison, Hleb, Caceres och Henrique spelade inte hos oss ifjol heller. Visst hade man hoppats av någon av dem skulle få chansen i år, men de gör inte att vi är så pass många spelare färre än ifjol.

Det är Henry, Maquez, Chygy, Toure och Ibra som lämnat. och de har ersatts med Masken, Villa och Adriano. Villa är bättre än Zlatan, Mascherano i samma klass som Toure. Henry har lämnat.. Men man ska komma ihåg att han knappt spelade något förra våren pga Pedro gjorde sådan succé. Jeffren kan lika gärna vara backup som Henry då Jeffren har tiden framför sig..
Adriano ser jag inte som en ersättare till Chyg eller Marquez, men efter han kom så har Abidal agerat en helt del mittback. I mitt tycke är Abidal en bättre backup än både Chyg och Rafa.. och Maxwell/Adriano som vänsterback tappar vi inte direkt i kvalitét där när Abi vikarierar i mitten. Dessutom har vi i Adriano fått en backup åt Alves!

Vi har alltså förlorat 5 spelare, men fått in 3.

Det innebär att vi på pappret är två man mindre, men å andra sidan är de spelare vi fått mer flexibla och användbara. Och som någon nämnde, ynglingarna har blivit ett år äldre och kommer också kunna agera backup i år.. Fontas gjorde det bra som mittback mot Milan, JDS och Thiago gör det riktigt bra på mitten brevid Xavi eller Iniesta. Som el Flaco sa så går det inte att ersätta vissa spelare med pengar (Messi, Xavi etc).. med Thiago och JDS har potentialen att bli sådana spelare själva med tiden.

Jag försöker vara positiv nu och intalar mig att vi har en bättre och intressantare trupp än ifjol. Vad tycker ni om mina resonemang?
Annons: