/spanien/barcelona/forum/14076.aspx/spanien/barcelona/forum/14076.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Radical - La Armada Blanca
2010-09-22 23:15
Ämne: Det var halvtidsvila....
Nu fattar jag ingenting, vad har du för verklighetsbild egentligen? Våra spelare brukar inte alls omringa domaren och klaga på domslut? Snarare motsatsen.

Det är ERA spelare som går fram till domaren och klagar, hur ofta är det man inte ser 5-6 spelare runt domaren, självklart med Xavi i spetsen, som går fram och börjar klaga så fort en av era spelare får en liten knuff eller ni får en frispark emot er?

Seriöst, ta av dig Barcelona-glasöongen. Dessutom är det verkligen inget man ska uppmana till, snarare motsatsen.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-09-22 23:12
11 mål och 4 assist på 18 matcher är ruggigt bra för en 17 åring!

Tänk vilken stjärna han spåddes att bli.. vad var det som hände på vägen? :( Potentialen finns där, jag tror på dig Bojan! En dag kommer du tysta alla kritiker.
AndreD
2010-09-22 23:06
Någon sa att Bojan gjorde 17 mål och 10 assist säsongen 2007/2008.
Han gjorde sammanlagt 11 mål och 4 assist på 18 matcher.

Om ni nu undrade :)
Barcelona FC Barcelona en Mi Corazón
2010-09-22 23:01
Bojans problem är hans snällhet och att han är för liten, 65 kg fördelade på 170 cm är litet, han borde lägga på sig lite muskler säg 2-3 kg det kanske låter lite men det kan göra skillnad, då kanske han tappar lite av sin kvickhet, men det borde han överleva.

O sen så borde han bli mer elakare, nu säger jag inte han ska gå runt och skalla folk på plan men tacklas lite mer gå in i dueller hårdare,
Barcelona C-Torres
2010-09-22 23:00
Gud är störst! - Pep el rei!

Mycket bra skrivet! har också tänkt på det flera gånger men har inte trott att nån annan har lagt märke till det.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-09-22 22:56
Zlatan var enligt mig på pappret en klockren värvning. Jag tror han hade kunnat bli det i år också. Men Barca visste väl inte vilken diva man fick på köpet. Så här i efterhand kan man inte låta bli att deppa över alla miljoner vi punga ut på honom som vi aldrig får tillbaka. Tänk om man lagt dem på Cesc istället, så hade vi sluppit den såpan. Eller köpt Torres.

Jag tror det är pengarna vi förlorat på Ibra som är anledningen till att vår trupp är så tunn som den är. Okej att Pep vill ha en tunn trupp, men även han hade nog gärna sett en spelare till ansluta i sommar. Men med alla bortkastade miljoner på Ibra i bakhuvudet lät man bli.
Barcelona Gabriel
2010-09-22 22:49
Gud är störst! - Pep el rei!

Precis!
Barcelona 1.70-ligan.
2010-09-22 22:47
Som det känns nu saknar man Ibra lite. Eller inte just Ibra, utan en klasspelare till. Zlatan kanske var lika bra att han drog med tanke på hur allt blev i slutet, men det behövs en forward av svenskens kaliber till i klubben. Men honom var vår anfallstrupp magisk.. nu har vi bara Jeffren och Bojan som enda renodlode forwards att sätta in när någon av MVP är borta.. all respekt åt Bojan och Jeffren, men de är inte världklass.

Hoppas man köper en forward i vinter, om nu inte Bojan eller Jeffren skulle ta det berömda "steget" i höst. Dock ser det inte ut som Bojan kommer göra det i alla fall, tyvärr..
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2010-09-22 22:45
Jag ser framför mig en ond cirkel som vi måste ta oss ur. Nu kommer det bli ett långt inlägg, men jag hoppas att ni vill läsa mina tankar hehe. :)

Ska förklara cirkeln nu. Om vi tar oss tillbaka i tiden, dvs när Ronaldinho eran började. Vi hade varit nere på botten i flera år, underskattade och hårt kritiserade. Det var nästan så att vi inte ens räknades som konkurrent till Madrid. Då kom den här nya eran, med det här spelet, det kom så spontant för alla lag och ingen hade någon lösning mot vårt bländande fotboll. Det var såhär några år tills vi började bli lättlästa och lösningar mot vårt spel började "uppfinnas", det började gå dåligt 06/07 men vi såg fortfarande glimtar av det fina spelet, tron och hoppet fanns kvar. Men den absoluta botten nivån kom som vi alla minns 07/08, krampaktigt spel, lättläst och orörligt. Vi hade inte motmedel för motståndarförsvaret, det enda positiva i mörkret var Messi.

Ligan slutade med att vi var nästan 20 poäng efter ligamästarna R.madrid och vi kom till semifinal i CL. CL var ändå godkänd, en semifinal plats är inte dåligt, men det beror endast på att det är få matcher i CL, i ligan så kunde man inte hålla en bra nivå under en längre period. Sommaren 08 så sparkades Rijkaard och Pep kom in, Ronaldinho och Deco såldes. Ännu en gång så var vi underskattade och vi räknades inte längre som ett lika stort hot mot Madrid och topplagen i Europa. Men vi kom ur den här koman än en gång och det fina och (ännu) mer utvecklade passningsspelet med Pep dominerade ligan och Europa.

Det jag vill komma fram till är att det känns som att vi är inne i samma period då vi kan bli lättlästa igen, det känns som något annorlunda måste göras. Vi kan inte göra samma misstag än en gång! Om någon ska ha en lösning på det här så är det Pep, jag litar på honom till 100 %. Motivationen jobbar han mycket på, det är något han försöker hålla uppe med spelarna hela tiden. Sedan måste det komma lösningar med alternativa spelsätt under matchernas gång (missförstå mig inte nu, jag menar inte att vi ska byta spelsätt utan jag är mer inne på Gabriel´s inlägg, läs nedan). Vi måste ha fler överraskningsmoment. Pep försökte med Zlatan men det fungerade inte dels pga Zlatans attityd och dels pga hans dåliga anpassning in i laget. Jag hoppas och tror att Pep tar fram fler lösningar, vi behöver det!
Barcelona el Flaco
2010-09-22 22:42
Det är nu officiellt att Oriol Romeu förlänger sitt kontrakt med Barcelona till 2012 med en utköpsklausul på 30 miljoner euro.

Han ser verklige ut att bli en framtidsman och så länge han fortsätter att prestera som han har gjort hittills är det bara en tidsfråga innan Pep flyttar upp honom till A-laget.
elbraco
2010-09-22 22:42
Gabriel//

Skumläste bara men det är en punkt jag inte håller med på, och det är "fulspelet". Det kanske är du som är lite partisk för mina kompisar (som iofs är arsenalfans...) säger att det första barcaspelarna gör när domarn blåser av någon i laget är att springa fram till domarn och klaga, och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt många i laget gör det.

Kan fortfarande inte släppa det här med Bojan. Andra matchen på säsongen, han gör väl inte sin bästa match i karriären men hur fan kan man bua ut honom? Han håller på att blomma ut och det första han behöver är väl publikens stöd i ryggen?
Och vad gör Camp Nou? Buar ut honom innan han byts ut. Hur fan tänker dom?Hur tror dom att han ska utvecklas då om han inte vågar spela sitt spel med rädsla för att bli utbuad?
Någon skrev innan att han är känd för att ha dåligt självförtroende, och hur kul är det då att bli utvisslad. Sorry att jag lackar ur lite, men hur fan tänker dom...hoppas Pep tar han åt sidan och ger han sitt fortsatta stöd.
Barcelona FC Barcelona en Mi Corazón
2010-09-22 22:36
Är det någon som vet varför Sanchez-Flores inte låter Filipe Luis spela? Snacka om att låta killen ruttna bort.

Hoppas för övrigt att Valencia kniper alla 3 poäng
Barcelona NoGo™ - Krkic #9
2010-09-22 22:24
Gabriel/

Mycket bra skrivet!

Kan säga att jag håller med om allt och speciellt punkten med ett rakare spel. Det funkar inte alltid med att bara spela possesion spel och ha tålamod.
Det känns som om det måste till ett rakare spel ibland istället för att bara spela runt bollen hela tiden. Lite mer vågade pass från Xavi och co skulle ju inte vara helt fel heller.

Som du säger så kommer det komma fler matchen där motståndaren backar hem med 10 man och då funkar det inte att bara spela runt bollen och speciellt inte mot lite bättre motstånd.

En annan sak som jag stör mg på är dessa höga inlägg mot knattarna där framme, menar vilken nytta gör dom? Slå dom hårt längs marken istället.
Barcelona BARCA - TIKI TAKA - LA MASIA
2010-09-22 22:23
tjena grabbar nån som har länk till atletico-barca matchen?? tack..
Barcelona tikitaka
2010-09-22 22:20
Eto'o har börjat komma igång i seria a nu :) dock ganska självklart nu när han inte behöver lira vänsterback längre :)
Barcelona Gabriel
2010-09-22 22:16
Det var halvtidsvila när jag skrev detta så det kan finnas en risk till att folk missade det så därför väljer jag nu att kopiera in det eftersom jag skulle vilja höra åsikter. Nu är det förvisso ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att ni tar er tid ändå. Det jag skrev var:

Det är uppenbart att vi kommer att ha det rejält svårt den här säsongen med den fotboll vi praktiserar, framför allt på hemmaplan men säkert även på boraplan mot lite sämre lag. Detta är ingen nyhet, men alla lag börjar ta det till en överdrift. Dom åker till Camp Nou med endast en tanke, att stänga sig där bak och täppa till ytor. Lagen åker inte till Barcelona för att spela fotboll!

Nu till saken. NÅTT måste göras! Vi kan inte fortsätta spela fotboll på det här sättet mot lag som vill försvara sig med detta medel, det funkar inte. Vi hade tur att det funkade mot Chelsea för 2 år sen och mot Inter åkte vi ut förra året. Nu har även de sämre lagen i La Liga blivit mer effektiva på att spela sån anti-fotboll - och visst, det är jävligt fult och fegt men va fan, det funkar ju så varför skulle dem inte spela så!?

Vi måste börja spela lite enklare fotboll! Med det menar jag, spela mycket mer chans spel än vad vi gör idag, vi måste utveckla vårat spel ännu ett snäpp. Spela svårare passningar istället för att spela dom säkra passningarna som är till för att hålla bollen inom laget och hitta ytor. Vi måste börja skjuta mer och springa på returer. Träna enormt mycket mer på fasta situationer och lära oss att utnyttja dem betydligt bättre än vad vi idag gör.

Allt handlar om att bara göra 1 mål! När vi väl har gjort det målet, så återgår vi till vår normala fotboll - men tills dess, måste vi ändra på saker och ting för sanningen är att vi har blivit för förutsägbara och om vi inte ändrar nått inom en snar framtid så lär vi inte vinna ligan i år.

Guardiola får se till att hitta en lösning. Det kan vara svårt men det är inte svårt att testa saker.

*Chans spela mer. Testa svårare passningar, sök spelare som är täckta och inte dom som är otäckta av motståndarspelare som enbart täcker ytor.

*Skjut mer och spring på returer, alla måste börja skjuta, skjuta och skjuta, tillslut kommer det en retur eller ett turmål 'ala madrid'.

*Börja träna på fasta situationer och utnyttja dem bättre än vad vi gör idag. Det spelar ingen roll att vi skapar 20 hörnor per match när det inte skapas en enda målchans på dem (visst nu gjorde vi mål mot At. Madrid och Pana på hörnor och jag vill se MER av den vanan). Sluta med alla korta varianthörnor för dem har också blivit förutsägbara. Sånt kan vi hålla på med när vi vill försvara en ledning i slutet av matcherna för att hålla bollen inom laget, men inte för att utnyttja en fast situation.

Detta är tre basics enligt mig. Det är enormt viktigt för jag ser redan nu att det kommer att bli så här och det ser mer och mer ut som en jobbig dejavú. Det Inter och Chelsea gjorde är ingen konst, det är inte svårt att spela en sån fotboll, vad som däremot är svårare är att hitta lösningar till det spelet. Vi såg att Man U inte hade en enda målchans när Ranger spelade så mot dom.

Sedan finns det även andra saker som vi måste bli bättre på och det kallar jag "fulspelet".

*Fulspelet - Real Madrid är mästare på det här. Att klaga på varenda domslut som går emot dem. Barcelona spelare har vissa sånna spelare (Alves) men bortsett från honom så har vi väldigt många ärliga spelare som spela "fair". Det måste också ändras. Jag skiter om det strider mot folks moraliska åsikter och att "det är bra att Barcelona är sånna pga bla bla bla". Gnäll mer, pressa domaren mer, tryck på mer!

Och sist men inte minst, konstringsspelet. Det här är inte heller Barças spel att spela fotboll och bör heller inte vara så. Men, när en kontringsmöjlighet kommer ser man hellre att våra spelare vänder tillbaks för att hålla bollen inom laget istället för att försöka få till en målchans. Nu ges det inte så många kontringstillfällen till att kontra eftersom motståndarlagen väldigt sällan går upp med så många spelare på vår planhalva. Men när dem väl får fasta situationer mot oss, som hörnor eller frisparkar och vi återtar bollen finns det alltid möjligheter till detta.

Allt detta bör göras tills vi fått vårat 1-0 mål för så fort vi fått det kan vi återgå till att spela den fotboll vi är bäst i världen på att praktisera. Men vid ett 0-0 resultat blir det en rysare i varje match om vi inte ändrar på nått.

Mot andra halvleken. Visca!
Barcelona 1.70-ligan.
2010-09-22 22:16
Var och såg västderbyt i Borås så hann bara se sista 10 av Barcas match.. inget man blev jätteimponerad av direkt. Var vi lika dåliga hela matchen?

Någon spelare som utmärkte sig positivt eller negativt?
Barcelona FaderMessi
2010-09-22 22:14
iniesta o xavi va riktigt usla idag faktist tråkigt!
elbraco
2010-09-22 22:10
Ibrakadabra har precis målat för Milan.
Barcelona Basaric2
2010-09-22 22:08
3 härliga pinnar idag!
Barcelona Fibonacci
2010-09-22 22:06
Hej!

Vi är ett gäng som tänkte åka till Madrid den 5-9 Nov och se Getafe-Barcelona live. Har någon något bra tips för hur man fixar biljetter till matchen? (Hittar inte bokning av biljetter senare än den nästkommande matchen på Getafes hemsida)
Canaletes
2010-09-22 22:00
Mål av Eto'o 2-0, straff
2010-09-22 21:58
REAL MADRID!

Han missar matchen i helgen men efter det får vi se, allt beror på hur återhämtningen går.
Barcelona Barcadinho.
2010-09-22 21:56
Onödigt nervöst i slutet efter en dålig match. Ingen vet än var vi har Barca den här säsongen. Det är bergochdalbana med prestationerna.
Real Madrid REAL MADRID!
2010-09-22 21:56
hur allvarligt blev det med messis skada? tillbaks till helgen?
Barcelona Rambla~
2010-09-22 21:55
Det är nästan så att jag önskade att vi åkt på ett baklängesmål där på slutet. Hur kan man spela en hel match så lojt och okoncenterat? Hur kommer det sig också att nästan varje spelare väljer samma kväll att vara direkt usla matchen igenom? Usch och fy vilken skitmatch.

Samtidigt förstår jag att det kan vara svårt att tända till och vara fräsch 3 dagar senare från en tuff match som den i söndags. Fast då får man spela lite smartare och framför allt effektivare. Något att tänka på Pep? Varför inte spela lite rakare i sådana här matcher?
Barcelona tikitaka
2010-09-22 21:54
Visar samma stream valencia matchen eller? veetle streamen?
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2010-09-22 21:53
Skönt att en sån här sömnpiller till match nu är över!
Barcelona ★Sami★
Härligt med seger! Eller ska vi härma Aftonbladet. Zeger:P
*Pustar ut*

Fyfan vilken skitmatch rent utsagt! Blir inga poäng på lördag om det ser likadant ut då men det hoppas jag verkligen inte att det gör.

Hoppas på en bättre match mellan Valencia - Atlético Madrid nu.
Annons: