/spanien/barcelona/forum/14015.aspx/spanien/barcelona/forum/14015.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona barca kid
2010-10-26 19:29
Väldigt konstiga nomineringar. Att Fabregas och Özil är med tycker jag är konstigt. Fabregas vann ingenting och var inte ens i startelvan i landslaget och Özil var bra, särskilt i VM men han vann ingenting och brons räcker ju inte för ett lag Tyskland.

Och sen det allra konstigaste är ju att D.Milito inte är med. Visst var han inte ordinarie i VM, men skulle han ju egentligen ha varit. Fast det tyckte tydligen inte Maradona. Han är ju bättre än både Teves och Higuain. Och sen var han kanske den bästa spelaren i det lag som van Charmpions League. Då är man ju i alla fall en av dom 23 bästa spelaren i världen.

Det är vad jag tycker.

Barcelona F_C_B
2010-10-26 19:13
Hetfield

Precis, men många verkar inte ha så mycket fotbollskunskap och man får nångång faktiskt ta av sig sina rödblåa glasögon.

Inter har saknat en kreativ mittfältare sen 2006, och som Inter har lidit och skrikit efter en spelare som kan dela ut bollar till anfallare. I flera år har Inter lidit med alla defensiva mittfältare och med 0 spelare i roll bakom anfallarna, fram tills förra året. Och som han briljerade!

Ett Inter utan Sneijder innebär självmord, så mycket betyder han för Inter.

Nu blev det mycket Inter.
Barcelona älskabarcelona
2010-10-26 19:11
Den som har Fifa 11 till PS3 får gärna utmana mig :D Nu har jag varit rankad 1a i Sverige under 2 veckors tid . Nickname : Visinho10
elbraco
2010-10-26 19:10
F_C_B

Varför inte? En mittfältsgigants roll är ju att hindra de andra motståndarna från att ha bollen, speciellt i mittfältet då eftersom det är där han spelar. När vi mötte United i CL-finalen så vann vi ju mittfältskampen, eftersom Xavi & Co. lyckades hindra United från att spela på sin bredd, och det är ju där som är som starkast. Deras mittfältsrullningar, spelbredd och vingspel.
Jag säger inte att det är det optimala, självklart är det ju en def. mittfältares roll men det man vinner på är ju att ha bollen i ägo, inte på att hela tiden bryta motståndarna.
Detta skrev jag generellt sett, utan att fokusera allför mycket på Sneijder, Xavi och resten.
Canaletes
2010-10-26 19:07
Hur blir anfalls trion? VIlka spelar?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-26 19:06
addeh & Frodo

Alla spelare har olika förutsättningar, folk tittar oftast förbi Sneijder för att han är rätt så "ordinär" spelare i det anseendet att han aldrig gör något spektakulärt. Men om man tittar på Inter och Holland så ser man att Sneijder är lagets överlägset bästa spelare, och framför allt den viktigaste.

Om man tittar på hur Inter var med och utan Sneijder så är det helt olika lag, när han kom så blev det fart i laget så att säga. Så nej, Sneijder kanske inte är glamorös, men på det han är bra på så är han topp 3 i världen, och i år så är det helt enkelt hans år.

Messi var inte särskilt het i CL (trots många mål) när det väl gällde, och han var högst medioker i VM (inte direkt hans fel, tacka idioten Maradona).
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:52
Frodo

Läs en gång till efter det inlägget, jag snackar så klart om klubblaget då Iniesta missade många matcher, och inte VM
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:50
Frodo

Märks hur mycket du har kollat på Inter....eller inte.

När Ballon D'or utses så väger VM jätte mycket, men FIFA blundar knappast för andra sidan i inhemska ligan och ute i Europa, det är väl självklart.

"Hade Sneijder varit tillräckligt dominant på mittfältet hade hans tränare låtit honom gå heah-to-head mot Xavi och Iniesta. Men alla hans tränare verkar veta att han inte har en chans och använder istället honom som en defensiv mittfältare som bara ska slå kontringsbollar. Det var så i Madrid, i Inter och även i Holland. Är man bäst i världen ska man kunna diktera matcher, inte bli dikterad som en defensiv mittfältare och hoppas på kontringar."

Haha det här var det mest korkade jag har läst.

För det första var Sneijder något otroligt dominant i mittfältet, den som säger annat är dum i huvudet.

För det andra, vadå gå head to head mot Xavi och Iniesta? Om jag har förstått det hela rätt så menar du att Xavi, Iniesta och Sneijder ska kriga mot varandra och komma i duell? Är det inte defensiva mittfältare som har som uppgift att radera bort offensiva spelare? Så du menar att Xavi och Iniesta ska agera som defensiva mittfältare för att försöka radera bort Sneijder, och att Sneijder ska vara aka Cambiasso och försöka plocka bort Xavi och Iniesta?

Haha det sista när du skriver att tränaren använder Sneijder som defensiv mittfältare är bara komedi på hög nivå. Visar bara att du inte har sett många Inter matcher gubben lilla. För det första ser du mycket sällan en mittfältare som är alltid där uppe och hugger som Sneijder, för det andra, när du ser Sneijder lite längre ner i banan, är det inte kanske för att han ständigt vill ha boll och, just det DIKTERA?

Mest korkade jag har läst. Är det inte bättre att låta bli när man har noll fakta? Tänk på det nästa gång.
Real Madrid Giallorossi Roma
2010-10-26 18:50
Frodo:
Är du seriös eller? Vadå ingen chans mot Xavi eller Iniesta?
Sneijder spelade förfan offensiv mittfältare bakom anfallaren.
Och mot er så spelade han också på den positionen men efter utvisningen var han tvungen ta en position bakåt för att täppa till.
Han var en stor anledning till att Holland nådde VM-final och att Inter vann CL. Titta hur många mål han gjorde, osv.
"Diktera" matcher? Klart han har styrt mycket i spelet. Eller har du missat ngt?
Atlético addeh
2010-10-26 18:49
Frodo

Co-sign på ditt tidigare inlägg. Kunde inte sagt det bättre själv.
Barcelona Frodo
2010-10-26 18:45
F_C_B

Du måste ha missat Spaniens matcher i VM. Iniesta, Villa och Ramos var Spaniens tre bästa spelare under VM. Den enda match Iniesta missade var mot Honduras. Det är bara att ta en titt på hur de flesta av Spaniens mål och chanser kom till under VM för att inse hur bra Iniesta var. Men jag antar att det är lättare att stirra sig blind på statistik nuförtiden.

"Varför skulle Messi ha mer potential än Sneijder?"
Är det en seriös fråga?!!
elbraco
2010-10-26 18:40
addeh

Jo det kanske är sant, men att han var skadad mycket i ligamatcher sänker ju knappast hans odds. Men jag håller med det du säger om att han var fantastisk annars.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:38
addeh

Eftersom du själv vet sanningen när jag säger missade en del matcher. VM finalisterna har 7 matcher att spela och en del matcher är fler än 10 matcher iallafall för mig, men sen är det en tolkningsfråga. Jag ber om ursäkt
Barcelona Frodo
2010-10-26 18:33
Om Sneijder vinner i år så kommer han att tillsammans med Owen vara de sämsta spelarna som vunnit Guldbollen det senaste decenniet. Att han varit den bästa spelaren det senaste året är rent skitsnack. Han kanske har varit mest framgångsrik det senaste året, men knappast den bästa. Det är inte samma sak. När man ser honom spela är det uppenbart att han är duktig, men att kalla honom världens bästa fotbollsspelare är en travesti.

Nu tycker jag att de här priserna ändå är väldigt överskattade men ska de vara konsekventa bör en VM-vinnare få priset. Se Cannavaro och Ronaldo som fick priserna under ett VM-år. Ronaldo hade precis kommit tillbaka från en skada men tog ändå hem priset.

Hade Sneijder varit tillräckligt dominant på mittfältet hade hans tränare låtit honom gå heah-to-head mot Xavi och Iniesta. Men alla hans tränare verkar veta att han inte har en chans och använder istället honom som en defensiv mittfältare som bara ska slå kontringsbollar. Det var så i Madrid, i Inter och även i Holland. Är man bäst i världen ska man kunna diktera matcher, inte bli dikterad som en defensiv mittfältare och hoppas på kontringar.
Atlético addeh
2010-10-26 18:29
F_C_B

"missade en del matcher och var knappt involverad i VM förutom VM målet"

Hur tycker du jag ska tolka det då?
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:25
addeh

Jag trodde du var tillräckligt smart för att förstå att jag pratade om klubblaget då han missade många matcher och inte VM!
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:24
elbraco

Fortfarande älskar fotbollsälskare mål och dribbling, därför tar alla strikers och mittfältare all show från försvarare, målvakter och andra defensiva spelare.

Varför inte, varför skulle Messi ha mer potential än Sneijder?

Messi är en helt annan spelare i landslagsnivå där han försvinner, medan Sneijder briljerar både i klubblaget och landslaget.

Många pickar ju på Messi för att han inte kan briljera när han väl spelare i landslaget. Det är Messis akilleshäl!
Atlético addeh
2010-10-26 18:23
F_C_B

Iniesta missade en match i VM, och det säger väl en del om hur insatt du är?

Jo, jag tycker Andrés var riktigt bra i Sydafrika. Han överglänste sin kompanjon Xavi och stod för den offensiva kreativiteten. Att han var bäst på plan i VM-finalen gjorde bara att han gick om David Villa som mästerskapets bäste spanjor, tycker jag i alla fall.

Ni får ha precis vilka åsikter ni vill, men att påstå att Iniesta var blekare än hans hudfärg i VM är bara en stor lögn.
Atlético addeh
2010-10-26 18:19
elbraco

"Är det ingen annan som tycker det är konstigt att Iniesta har så låga odds.
Han var ju skadad mycket förra säsongen, satte bara 2 mål (om man nu vill räkna mål) och gjorde inget större väsen av sig i VM. Är det tack vare hans mål i finalen som han är nominerad tro?"

Där håller jag verkligen inte med dig. Iniesta var otroligt värdefull då han kunde spela i våras, och hade faktiskt stor del till att vi till sist säkrade ligatiteln. När det gäller VM-slutspelet tycker jag Andrés var Spaniens klart mest lysande stjärna tillsammans med David Villa, och hans fantastiska insats i finalen väger upp att han enligt mig var bäste spanjor i hela mästerskapet. Dock tycker jag fortfarande att Diego Forlán var bäst, men Iniesta var honom hack i häl.

Iniestas frånvaro mot Inter i CL-semifinalen putsade för övrigt till Mourinhos cv avsevärt. Jag tycker det säger en del om den spelaren.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:18
Unibet har:

Sneijder 2.70
Xavi 3.00
Messi 4.00
Iniesta 5.50
Forlan 8.50
elbraco
2010-10-26 18:14
Ja, men med ironi. Messi jämförs inte med Pelé och Maradona på grund av deras positioner, utan för deras storhet. Messi har potential att bli lika bra som de två.
Tycker du Sneijder har samma potential som Messi?

Om man vill vara petig så var förövrigt Pelé striker, Maradona mer offensiv mitt/släpande och Messi ytter.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:14
addeh

Att du tycker att Iniesta bör få priset säger väl mycket om dig, då han knappt gjorde något större intryck, missade en del matcher och var knappt involverad i VM förutom VM målet.

Messidinho_10

Vet inte vart jag läste det nånstans, men så var fallet när jag läste.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:11
elbraco

Haha du säger ju det själv. Att Messi jämförs med Pele och Maradona, kanske för att de spelar i samma position?

Du får inte glömma att alla älskar fotbollsgodis, och det är dribbling och mål, det kommer alltid ha en fördel, även för dig, men sen måste man vara realistisk och se det en längre bit, att en världsklasspelare är mer än dribbling och mål.
Historiskt sätt så stämmer det också om man ser till individuella priser, då en försvarare och målvakt sällan får samma uppmärksamhet som en anfallare och mittfältare.

Atlético Antonio Lopez
2010-10-26 18:10
Okej, kul. Tacksam för svar!
Rip Paul
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 18:07
Så här ser oddsen på bet365

FIFA - Europeiska Guldbollen - 2010 Spelstopp 29 Okt 21:00
Lionel Messi 4.00
Wesley Sneijder 4.00
Hernandez Xavi 5.00
Andres Iniesta 7.00
Cristiano Ronaldo 11.00
David Villa 15.00
elbraco
2010-10-26 18:05
Är det ingen annan som tycker det är konstigt att Iniesta har så låga odds.
Han var ju skadad mycket förra säsongen, satte bara 2 mål (om man nu vill räkna mål) och gjorde inget större väsen av sig i VM. Är det tack vare hans mål i finalen som han är nominerad tro?

edit: håller med addeh helt. Den jag helst hade sett få priset är Forlan, också som ett bevis för att man kan vinna utan att vara en spelare i ett storlag.

Här är förresten Krasic filmning som fick honom avstängd i två matcher. Rättvist nog så räddade målvakten Amauris straff.
Atlético addeh
2010-10-26 18:05
Antonio Lopez

Skulle jag få välja står det mellan Iniesta och Xavi, där jag för tillfället håller den förstnämnde lite högre. Kan dock säga att jag hellre ser Forlán vinna priset än Sneijder, skulle faktiskt unna uruguayanen priset väldigt mycket.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:01
addeh

Sneijder var/är kanske inte världens bästa fotbollsspelare, 2001, 2002, 2003, 2004, 2015 o.s.v, men Sneijder är världens bästa spelare 2009/2010!

När Messi kan ta sitt lag till CL vinst, VM finalist samtidigt som han vinner ligan, ja då kan vi börja jämföra om vem som ska stå som vinnare mellan Sneijder och Messi.

Messi kommer inte längre än semifinal i CL, och åker ut redan i kvartsfinal, och det med att bli utklassad i VM.

Enligt spelsajter så leder Sneijder som favoriten till att ta hem priset, 1.50 gånger pengarna, Iniesta till 3.00, Xavi till 5.00 och Messi är 15 gånger pengarna.
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 18:00
"Poäng; Sneijder höjde sig med laget och Messi höjde sig när laget gick ner, och det är svårare."

Co-sign!
Atlético addeh
2010-10-26 17:58
Joao De Deus (coach Ceuta): "We don't think about qualifying but about enjoying this to the fullest.

Ceuta kommer gå in i kvällens match helt utan press, då ingen förväntar sig att de kommer gå vinnande ur striden. Detta är bara till deras fördel.
Annons: