/spanien/barcelona/forum/13986.aspx/spanien/barcelona/forum/13986.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona C.Andrés
2010-11-18 18:02
Angående det nya tv-avtalet hade man hoppas på ett myckert jämnare sådant. Verkar som att det återigen blir att barca och real tar åt sig mest medan resten av klubbarna får avsevärt mindre...tragiskt.
Barcelona Sam
2010-11-18 17:51
Cataloniaboy

Finns redan en regel som begränsar dig att använda 2-3 spelare som inte har europeiska pass i turneringen. Rättvist nog.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-11-18 17:50
Man ska också komma ihåg att Barca inte har så många lån som är knutna till banker med dyr ränta, utan en hel del av skuldena består av spelarköp som betalas av på flera år etc.
Från 2007 har Barca värvat för cirka 3 miljarder, och sålt för cirka 1 miljard.
Lägg därtill att Valencia ville ha hela summan för Villa direkt, vilket gjorde djupa hål i skattkistan. Därav att Rosell fick ta en checkkredit på 1,5 miljarder för löpande utgifter i somras. Lite av detta hade också att göra med en obetald skatteskuld från Gasparts tid som president.
Varje år läggs en budget för att "gå runt", detg på finns inga krav på avkastning på investerat kapital då klubben är medlemsägd.

Till sist ska man komma ihåg att titlar inte enbart ger pengar, det kostar mycket också i form av bonusar etc.
Ta Arsenal som ett exempel, de "nöjer" sig med att komma 4 i ligan och åka ut i kvartsfinal i CL, det genererar mycekt pengar men kostar inte mycket i bonusar...

TV-avtalet kommer påverka klubbens finanser en del om det skrivs om, samtidgt har Rosell lovat att skära ner mycekt på kostnaderna i klubben. Han verkar redan ha skurit ner på sitt eget resande då han inte finns med på så många bortamatcher. Tror knappast heller han kommer spendera 100 mille på nattklubbar, detektiver eller älskarinnor heller...

Ser man till Alves situation så förstår jag klubben som vill hålla igen på lönerna.
Ett sätt kan ju vara att satsa på Nolito i stället för Afellay och lägga transfer och lönekostnader för holländaren på Alves i stället. Men jag är, som tur är, inte president ;-)
Barcelona Cataloniaboy
2010-11-18 17:49
Satt och funderade på en sak. Jag tycker att man ska införa en ny regel i Champions League. Jag tycker att endast europeiska spelare ska få delta i turneringen, eller spelare som har pass från det landet deras lag spelar i. Tex skulle en spelare som Higuain inte få delta pga att han har franskt pass och han spelar i en spansk klubb. Tex skulle Messi få delta pga att han har ett spanskt pass och spelar i en spansk klubb. Denna regel skulle gynna "de mindre lagen" då de oftast har inhemska spelare.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-18 17:37
marcus,

Det är med största sannolikhet ganska överhypat. Det var ju som bekannt presidentval i somras och Rosell vill gärna framstå som "räddaren i nöden" och dessutom smutskasta Laporta. Dessa herrar är inte bästa vänner direkt.

Bara det att Barca la ett bud på Fabregas i augusti på ca 40 milj euro tyder på att läget inte är så kritiskt. Eller att man sålde Zlatan för "småpengar"...Skulle det vara kris är det bara att dumpa Unicefloggan och dra in tusentals miljoner på ett fett sponsoravdrag. Men det behövs inte, för så illa är det inte.
Tänk på hur mycket pengar klubben omsätter bara. Ta El Clasico t.ex.: ca 100 000 på läktaren, biljetterna kostar inte under tusenlappen. Plus alla souvenirer/mat som köps på läktaren under matchens gång där också. Bara där har man hovat in x antal miljoner.

Sen måste man få lov att kritisera alla de dyra, ogenomtänkta värvningar Barca gjorde under Laportas sista år i klubben. Jag tänker kanske främst på Kerrison,Hleb. och Henrique - spelare som köptes in för dyra pengar men som man nu lånar ut år efter år. Inte bara för att de kostar pengar, utan för att det är totalt onödigt att göra så. Sälj eller satsa!

Kort och gott: Alla storklubbar har mer eller mindre skulder. Barcas skulder näms för tillfället mycket mer än alla andras, och läget är inte så farligt egentligen.
Barcelona Sam
2010-11-18 17:34
Skulder och skulder. Alla företag har skulder (mer eller mindre) oavsett om de går i plus eller minus. Att ha ett lån/skuld hos bank eller en annan institution är inget dåligt. Men det blir dåligt när du inte kan betala dina amorteringar. Och det behöver vi inte oroa oss för då Barca omsätter en bra hög pengar som räcker till att betala lånen.
Barcelona Barca4eva
2010-11-18 17:28
marcus (barca)

Summorna överdrivs förmodligen MEN självklart har vi skulder...och om man tittar på de senaste åren verkar det otroligt men dessa skulder kan vara gamla
Barcelona marcus (barca)
2010-11-18 17:13
Jag förstår inte riktigt hur Barcelonas skuld kan vara så offantligt hög som folk säger. Vi har vunnit titlar flera år i rad, vi har den tunnaste truppen av alla storlag men endå iår pratar man om skuldberg.

Låt vara att exempelvis ibra kostade en hel del men det gjorde ju även Berbatov för man utd osv (om man bortser att Samuel gick i motsatt riktning) och där menar man att alla "enorma intäkter" går rakt ner i glazers ficka. Hur kan vi ha skulder? Vad är det klubben gjort fel? Inte har vi värvat mer än andra lag dem senaste åren?

Med våra tvavtal borde vi kunna värva mer i vilket fall. Om barcelona har det svårt nu, vad händer då om tvavtalen blir mer rättvisa? Sälja alla?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-18 17:04
Håller med hager.

Även om Barca på förhand ska kunna slå ut alla lag till finalen, är det klart att lottningen spelar roll. Allt kan hända i fotboll, men jag föredrare ju ett bottenlag, istället för ett topplag i utslagsmatcher, så att säga :P

Däremot håller jag inte med om att vi har fått en enklare lottning en Real. Jag ser Athletic Bilbao som en svårare motståndare än både Atletico Madrid och Espanyol. Särskilt eftersom både dessa lagen ständigt underpresterar mot Real.
Atlético addeh
2010-11-18 17:00
haeger

Nu tog du Europeiska lag som exempel, och i Champions League är lagen seedade vilket betyder att de allra "bästa" lagen inte stöter på varandra alltför tidigt. Jag förstår helt klart din poäng, men det spelar ändå ingen roll hur tuff lottning man än får så måste man vinna för att ta sig vidare. Vi kanske redan nu i åttondelen stöter på det allra svåraste laget eftersom Athletic är extremt hemmastarka och vanligtvis är ett bra cuplag.

Ja, det spelar roll vilken lottning man får, men tar man sig till final är man helt klart välförtjänt av det, oavsett vilka lag man har besegrat på vägen.
Barcelona haeger
2010-11-18 16:47
addeh

Antagligen för att det är lättare motstånd man behöver slå?

Jag har aldrig förstått mig på folk som säger, "man måste ändå slå alla lag."
Även fast du nu själv skrev i slutet av din mening "alla som står i vägen" så menar de nog samma sak.

Får man t.ex. i sin cl lottning lag som Celtic, Köpenhamn och Stuttgart på vägen till final, så är det fan mycket större chans att komma dit än om man skulle få möta Chelsea, Inter och Man utd.

Så det är klart som fan det spelar någon roll, enligt mig.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-18 16:42
L.A.M Nr 10,

Kanske borde förtydligat att jag menar om han lämnar. Men att ens fundera på att lämna klubben han har allt, bara för att tjäna lite mer, tyder egentligen på att Alves faktiskt är lite pengakåt oavsett. Jag menar, det går ju ingen nöd på honom i Barca heller precis :P

Utöver lönen skulle nog allt förvandlas till det sämre för den gode Alves om han t.ex flyttar till City. Jag törs lova att han på alla sätt skulle gilla livet i Barcelona bättre än i Manchester.. Vädret är bättre i Barca, maten är godare, chansen att vinna titlar är större och staden är i sig roligare. Dessutom passar han betydligt bättre i Barcas spelsätt, än vad han gör i Citys. Och han lär få jobba för att bli lika omtyckt bland fansen, som han är idag.
Att riskera allt detta för en högre lön är enligt mig att vara pengakåt. Det borde räcka med den lönehöjningen han kommer få här. Nu tror jag förvisso att Alves tar sitt förnuft till fånga och stannar i Katalonien. Men att ens tänka tanken på något annat är värt en liten uppläxning. En annan hade gladeligen bytt liv mot honom, för hälften av den lön han har idag :P

Kanske avslutnignsvis ska tillägga att jag också Alves har gjort sig förtjänt av en lönehöjning. Men att den ska överskrida Xavi och Iniestas t.ex, känns inte motiveringsbart.
Barcelona Barca4eva
2010-11-18 16:37
Reals väg är betydligt svårare såklart..

Atletico/Espanyol kan de möta om de klarar Levante...och vi vet båda hur de två lagen spelar mot Real. Gissar på att de möter Sevilla i semin.

Men ändå intressant att vi möter Bilbao =D Har alltid gillat det mötet
Atlético addeh
2010-11-18 16:33
Vad spelar det för roll vilken sida spelträdet man hamnade på? Ska man vinna måste man ändå besegra varje motståndare som står i vägen.
Barcelona Messidinho_10
2010-11-18 16:29
Jag håller med Reals halva ser betydligt svårare ut med lag som Valencia Villareal Sevilla AMadrid...
Barcelona Barca4eva
2010-11-18 16:27
Finns det några officiella uttalanden om att Alves vill ha högre lön?
AndreD
2010-11-18 16:21
Canaletes

Nej.
Barcelona Messidinho_10
2010-11-18 16:14
Till och med Busqets har mindre betalt än Alves och han klagar inte.
Canaletes
2010-11-18 16:14
AndreD

Det ju tvärtom! Barca fick svåraste och Madrid fick fan skitlätt väg till finalen
AndreD
2010-11-18 16:01
Haha, ironiskt att Barca fick de sämsta lagen på sin sida och Real de bästa lagen på sin.
AndreD
2010-11-18 15:59
Fattar inte ens varför fotbollsspelare vill ha en löneförhöjning. De är redan överbetalda, varför vill de bli ännu mer överbetalda? Tänk på oss vanliga människor som aldrig kommer tjäna så mycket på ett liv som de tjänar på ett år. Jag hade fan spelat gratis för Barcelona. Bara att gå ut på Camp Nous gräsmatta inför storpublik hade fått mig att svimma.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-18 15:57
1.70-ligan

"Dani Alves verkar vara en pengakåt person."

Det var det du skrev. Du skrev inte att han var det OM han lämnar.

Jag tycker fortfarande han förtjänar en rejäl löneökning. Han har gjort så mycket för Barca, kanske dags att betala tillbaka?
Jag vet inte vad hans lön ligger på, men om det är 4 miljoner euro så borde Rosell ge honom mycket högre. Dessutom har City erbjudit 8 miljoner per år, och gissa vad?
Han tackade NEJ.

Förresten, om du missförstod mig ber jag om ursäkt. Jag menade att du klagade så mycket på honom i ett inlägg, att du kallade honom pengakåt etc. Jag menade inte att du alltid har klagat på honom. Jag har inte sett ett enda negativt inlägg från din sida angående Dani Alves tidigare.
Barcelona Messidinho_10
2010-11-18 15:55
Nu är lottningen klar i Coppan vi fick Bilbao..
Barcelona Messidinho_10
2010-11-18 15:32
Skulle gissa på hans nuvarande lön ligger på ca 40m/året.. och han vill nu säkert dubbla det vilket Barca aldrig kommer ge.
Barcelona haeger
2010-11-18 15:32
1.70-ligan.

Jag håller i alla fall med dig. Visst förtjänar han en löneförhöjning, men om Barcelona inte har råd att erbjuda det så borde Alves förstå situationen, att Barcelona har ekonomi problem. Om Alves inte bryr sig om det och väljer att lämna för någon annan klubb som erbjuder mer pengar (enligt hans agent så finns det klubbar som gör det) så kommer jag också att kritisera honom.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-18 15:15
L.A.M nr 10, Sami

Vad nu då?
Jag har aldrig tidigare gnällt på Alves, snarare tvärtom. Hyllar honom ofta för att det är en fantastisk spelare och jag älskar att se honom i Barca. Just därför hoppas jag att han tar sitt förnuft till fånga och förlänger.

Självklart menar jag inte att det som tidningarna spekulerar om behöver stämmer, men OM (med betoning på OM) Dani Alves skulle lämna Barca för en högre lön i England förtjänar han att få kritik från oss fans. Det är ju inte direkt så att han får för lite speltid, inte trivs i laget/staden eller något annat. Han har allt här och det säger han själv också. Så varför byta?

Förstår inte riktigt varför mitt lnlägg väckte sådan uppståndelse hos er. Och vad ni menar med att jag ska "sluta gnälla på Alves hela tiden" förstår jag än mindre.
Återigen, jag älskar Alves och är inte sen att hylla honom när han förtjänar det. Det har jag gjort många gånger. Nu gnällde jag på honom en gång. Eller gjorde jag det ens? Men jag kommer kritisera honom OM han skulle lämna. Och jag menar det verkligen:
OM ALVES LÄMNAR BARCA ÄR HAN PENGAKÅT.

Barcelona Messidinho_10
2010-11-18 15:00
1.70-ligan.

Du menar väl en pengakåt hora??
Barcelona .Sami.
2010-11-18 14:55
1.70-ligan
Sluta gnäll hela tiden på Dani Alves blir så jävla trött på det!.
Barcelona DM1982
2010-11-18 14:52
Så otroligt skönt att klämma dit Villarreals tränare, vilken jobbig jävel han var. Kanske läge för honom att lugna ner sig lite? Om tränaren hade koncentrerat sig lite mer på sitt lag istället för på Pep så hade det varit bättre för laget. Det gäller att prioritera.

Varför går man till en Barcelonamatch med Realkeps? Kan inte riktigt förstå det.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-18 14:48
1.70-ligan

Hur fan kan du gnälla så mycket på Dani Alves?
Han har varit hur viktig som helst de två senaste säsongerna i Barcelona. Utan honom är det inte säkert att vi vunnit trippeln 08-09. Eller ligan förra säsongen. För tillfället finns det ingen annan bättre högerback lämpad för oss.
De enda som kan mäta sig med honom är Ramos och Maicon. Men enligt mig är inte Maicons offensiv lika bra som Danis. Och vi behöver en bra offensiv på den kanten. För det första för att våra två vänsterbackar inte kan hjälpa till så mycket på motståndarnas planhalva. Det andra är att Pedro ofta byter kant, och när Messi startar som högeranfallare går han ofta in centralt.

Vi har absolut inte råd att förlora Dani Alves till någon annan klubb, det finns ingen bättre på marknaden och vi har definitivt inte råd, med de skulderna vi sägs ha.
Och som Dani Alves presterat i den blåröda tröjan är han verkligen värd en fet löneökning.
Annons: