/spanien/barcelona/forum/13972.aspx/spanien/barcelona/forum/13972.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 17:23
el Flaco

Rosell sa inför omröstningen att styrelsen fick rösta som man ville. 9 röstade blankt, 9 för. Ok att rösta blankt, då blir det mer som om medlemmarna beslutar och inte styrelsen.När det gäller Gaspart så skriver jag under på. FEGT.
elbraco
2010-10-16 17:22
basaric

känner mig dum men, svarta listan?
Barcelona el Flaco
2010-10-16 17:20
Pio pio/

Om det man har fått läsa stämmer så var Rosell, Bartomeu, Moix och Faus några av de som ville att Gaspart skulle stå till svars, men Laporta och de övriga i styrelsen backade undan. Det sägs att Gaspart och Laporta gick med på en pakt där den senare inte skulle avslöja alla skelett i Gasparts garderob. Dåligt beslut från Laportas sida enligt mitt tycke. Han borde bara ha följt sitt vallöfte och vädrat ut allt skit på en gång.

Och om man ska vara petig så röstade faktiskt Rosell och åtta andra i styrlsen blankt på ifall man skulle ställa Laporta inför rätta. Känns som att han inte ville smutsa ner sina händer.
Barcelona basaric
2010-10-16 17:19
Hetfield- Megan Fox is a dude

Äckliga parasiter.. jag har hört av mig till svarta listan och förklarat hur det ligger till, hoppas på att dom kan göra något åt saken.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-16 17:17
el Flaco

Menar du att Rosell ska anmäla Gaspart? Det känns lite som water under the bridge, det skulle bara riva sår i klubben. Det känns som att det är så mycket "kasta bajs på motståndaren" i politiken just nu, jag är orolig att Pep kommer att tröttna på allt det här till slut.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 17:16
el Flaco

Problemet var att Laporta lovade när han kom till makten att Gaspart skulle få stå till svars. Men när det väl kom till kritan, så slutfördes de aldrig. Alla trodde att samma sak skulle hända med Sandro. He prove them wrong!
Barcelona el Flaco
2010-10-16 17:14
Ifall Jan inte klarar av att ge en tillräckligt bra förklaring är det inte mer än rätt att han och hans styrelse åtminstone betalar tillbaks de 79,6 miljonerna som klubben hade i förlust förra säsongen. Samtidigt känns det märkligt att Laporta måste bege sig till domstolen medan gaspart är fri som en fågel och aldrig behövde stå till svars för sina beslut. Kan inte Rosell även införa en anmälan med honom?
Barcelonistas
2010-10-16 17:10
Tror vi vinner me 3-1 ida men viktit att vi sätter chanserna
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 17:08

Precis. Och det är en stor problematik, för klubbarna skuldsätter sig och har egentligen inte eget kapital. I Frankrike är man stenhårda på den här punkten, har du inte eget kapital, så får du inte starta ligan. Det mest skrämmande för mig är att UEFA och FIFA inte agerar. Eller jo, det agerar mot lag som Mallorca. Fegt!
2010-10-16 17:07
basaric

De är för upptagna med att rulla runt i pengarna som stackars La ligaälskare har slösat på canal +.
Barcelona basaric
2010-10-16 17:06
Är det någon som har ringt och hört varför Canal+ är så äckliga? Jag har skickat iväg 3 mail, har inte fått svar på någon av dom.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 17:05
Det kan bli fängelse för svindleri då han använt klubbens (medlemmarnas pengar) för privat bruk. Men även böter, att Laporta och hans styrelse tvingas att betala tillbaka dessa 79 miljoner euro.

el Flaco

Jag förstår din tanke oxå. Samtidigt som du säger är det något han gick ut med under valet och fanns där. Men som sagt, inget är spikat än. Man har efter kritiken man fått för detta bestämt sig att för att ta det hela vidare och studera djupare.
elbraco
2010-10-16 17:04
Håller med dig el Flaco.
Inte så att jag hade försökt blivit medlem inom en snar framtid, men tanken på att man ALDRIG kan bli det är ju inte jätteroligt.
Tycker hela grejen känns ganska "random". Jag förstår inte ens vad hela grejen handlar om, ska han försöka göra det överklass att vara medlem i Barcelona eller?
Det är fotboll det handlar om, en folksport, inte Nobelmiddagen direkt.

Nästa president lär ju tjäna mycket stöd om han lovar att ta bort den regeln, även om det bara är medlemmar som röstar. Trycket lär ju vara rätt hårt utifrån ändå.
2010-10-16 17:04
Pio Pio

Tyvärr så funkar fotbollsklubbarnas ekonomi som det gör med hur vanliga personer skuldsätts så pass mycket att de måste spendera resten av livet till att betala tillbaks lån.

Vi tar som exempel, en som har låg inkomst vill köpa en tv, men hon/han har inte råd med tv:n så han väljer att ta ett lån, och på det kommer givetvis ränta. Så vill personen köpa ett kylskåp, så han tar lån igen och det kommer ränta, och när man minst anar det så är man skuldsatt för en väldigt lång period, det är så de stora företagen lurar in låg/medelklassen.
Det är hela "ta den, betala i små portioner" som tillämpas överallt.

Samma princip kan tillämpas när det gäller fotbollsklubbar, man tar enorma lån som blir större och större så att man aldrig hinner stanna och andas ut.
Barcelona el Flaco
2010-10-16 17:01
Hetfield och elbraco/

Det enda jag vet är att Laporta kan i värsta fall komma att få stå till svars inför en domstol, men sen vad som sker ifall han blir skyldigt dömd vet jag inte. Har för mig att det togs upp i la asamblea, men jag hann inte uppfata vad som sades.
Barcelona el Flaco
2010-10-16 16:56
Pio pio/

Grejen är den att under valkampanjen så motiverade Rosell att införa detta beslutet med att man ville förhindra från att få in en utländsk ägare och det hela lät en aning främlingsfientligt och paranoid från hans sida. Precis som om 50 000 ryssar eller kineser alla tycker likadant och automatiskt hade rörstat för en rysk eller kinesisk presidentkandidat.

Jag hade själv planer att bli soci någon gång i framtiden och nu "tack vare" Sandrusco kommer det aldrig att ske. Dessutom kommer jag aldrig kunna påverka detta genom att rösta fram en ny president som kan ta bort restriktionen eftersom jag inte kan bli medlem.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 16:56

Samtidigt har Arsenal rätt stora lån som de dras med efter deras arenabygge. Jag kommer aldrig att rättfärdiga att man köper till sig titlar genom att ta lån efter lån istället för att ta sitt ansvar. Så jävla svårt ska det inte vara att tjäna mer pengar (i form av prispengar, sponsorer, supporters osv osv) än vad man slösar. Och det gäller alla lagen. Som jag skrev innan, ni måste se hela bilden här. Det handlar inte enbart om Barcelona, utan om det flesta storklubbarna i Europa. Någon måste säga stop.
elbraco
2010-10-16 16:54
el Flaco

Hur kan Laporta komma att straffas? Med rättsliga åtgärder?

edit: Hetfield var visst före.
2010-10-16 16:52
Pio Pio

Om man tar Arsenal som exempel så sköter ju de ekonomin på ett bra sätt, men hur många titlar har de vunnit under de senaste åren?

Nu påstår jag inte att det är antingen eller, men om man vill slåss med de stora drakarna så måste man ta lån för att betala för de enorma lönerna och köpen.

el Flaco

Jag skulle tippa på att Laporta lyckas mumla bort en hel del av kostnaderna tack vare karisman och skickliga advokater, men om han fälls, vilka konsekvenser får det för klubben och Laporta?

Det kan väl leda till fängelse eftersom att det handlar om så pass enorma summor, sen kan jag se att alla Barcelonahatare hoppar ut ur virket för att ta tillfället i akt att smutskasta klubben igen.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 16:51
el Flaco

Jag kan till en viss del köpa restriktionen, till en viss del inte. Till varför jag köper den är för att det just nu finns 9500 medlemmar på väntelistan för att köpa ett årskort på Camp Nou. Varje år är det i snitt 225 stolar som går till väntelistan - folk som inte förnyar eller helt enkelt säger upp den. De innebär att den som står sist på listan måste vänta i 40 år innan man ges chansen.

Sedan så är det inte första gången såna begränsningar finns i klubben. "El gran repte" var ju något Laporta och Ferran Soriano kom fram med, och målet var att klubben skulle uppnå en miljon medlemmar. Ett bra sätt för klubben att få in snabba cash helt enkelt. Jag köper det oxå av den anledningen att man inte ska värva medlemmar om man inte har en plattform/balans för att ge något tillbaka till medlemmarna. F.ö. så har styrelsen meddelat idag att detta ska studeras lite mer ingående.

Min åsikt? Kanske inte ha någon socíliknande, utan göra en supportermedlemskap till ett lägre pris, där kanske ännu fler kan ansluta. Svår fråga.
Barcelona DM1982
2010-10-16 16:46
Var det inte i England som man inte filmade? Kikar på Arsenal och Chamak filmade till sig en straff. Till och med kommentatorn var tyckte att det var vidrigt men Arsenalfansen tycker att det var hur bra som helst.
Barcelona el Flaco
2010-10-16 16:44
Pio pio/

Det finns mycket i den Due Diligence rapporten som kräver en förklaring. Laporta gör nog bäst i att lägga den politiska karriären på is för nuvarande och förberedda sitt försvarstal istället.

Förresten, vad anser du om att Rosell och den nya styrelsen infört begränsningar till att bli medlem från och med den förste november? Jag själv blev äcklad av den nyheten. Vill höra dina åsikter.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 16:41
el Flaco

Lät bara nästan så. Klart den sportsliga biten kan anses som mest viktig, men utan en bra ekonomi så är det oftast rätt svårt att nå resultat rent sportsligt. Sedan ska de inte glömmas bort 5,7 miljoner euro i resor med icke sportanslutning som inte heller redovisats.
Barcelona el Flaco
2010-10-16 16:33
Pio pio/

Jag menar inte att man ska skita i ekonomin helt och hållet. Naturligtvis är den aspekten livsviktigt, än mer idag, men faktum kvarstår att Barça är en fotbollsklubb först och främst och därmed är det den sportsliga biten som jag bryr mig om mest. Och hur mycket jag än tyckte om Laporta så är det givetvis skrämmande när man får höra om de höga prislapparna från privatdetektiver, caterings och VISA-räkningar. Dessa onödiga utgifterna måste det bli ett slut på.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 16:30
Asamblean har alltså beslutat att dra Laporta inför rätta. Han hade chansen att försvara sina siffror idag, men valde att avböja och köra sitt politiska uppdrag i Sant Cugat del Vallés.
Barcelona el Flaco
2010-10-16 16:29
1.70-ligan/

Inga problem. Du kan följa församlingmötet live via klubbens egen TV-kanal.

*Länktips.
Las Palmas Pio pio
2010-10-16 16:29
El Flaco

Då går jag emot denna soci. Jag vill hellre att klubben inte är skuldsatt som i längden kan innebära att klubben försvinner. Vi har nog missat den stora bilden här, många klubbar missköter sin ekonomi - Real Madrid, Barcelona, Man Utd, Liverpool osv osv. I Frankrike är det lagstiftat att klubben måste redovisa eget kapital (positiv sådan) för att överhuvudtaget kunna starta en säsong. Att låna pengar om och om igen från olika banker, omförhandla dessa lån osv är inte gynsam för någon. Titlar i all ära (något Laporta gjorde bra), men ingen nämner om siffran 2,5 miljoner euro som man betalat för att hyra privatdetektiver. Skrämmande för fan.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-16 16:27
el Flaco,

Okej då är jag med. Intressant att höra vad de har att säga till sitt försvar. Stort tack för tog dig tid att berätta :)
Barcelona el Flaco
2010-10-16 16:24
1.70-ligan: "Och till sist, innebär detta några konsekvenser för Laporta?".

Församlingen höll även en omröstningen om ifall man ska ställa Laporta och hans styrelse till svars för deras agerande och resultatet blev tight. 468 röstade för att den förra styrelsen ska ställas till svars, 439 var emot och 113, bland annat Rosell, röstade blankt. Därmed kommer Laporta och hans styrelse vara tvungna att förklara sitt agerande och motivera de höga räkningarna och det faktumet att skulden har ökat de senaste två åren.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-16 16:13
El Flaco,

Åhfan, det är rätt tunga siffror. Vad kommer detta innebära för klubben? Många klubbar har ju förvisso skulder och som en medlemsägd klubb är man ju inte tvingad att gå med vinst, men det är klart att skulder är inget man vill ha.. tror ni man kommer fortsätta ha ca 50 milj euro att spendera på somrarnas silly season?

Och till sist, innebär detta några konsekvenser för Laporta? Hörde att man pratade om skadestånd innan.
Jag tycker Laporta har gjort fantastiskt mycket bra för klubben, men jag begriper inte hur man kan spendera så stora summor på spelare man sedan inte ens vill ha.. pengar rakt i sjön! Känns oerhört naivt.
Annons: