/spanien/barcelona/forum/13919.aspx/spanien/barcelona/forum/13919.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona F_C_B
2010-10-26 21:07
Frodo

Du säger att du inte förstår varför Ballon D'or utses till en spelare som endast har varit bra i VM och har haft sämre säsonger bakom sig och du tar Cannavaro och Ronaldo som exempel som inte ens spelade nån match i ligan då han var skadad, och samtidigt som du säger att Owen och Sneijder är de spelarna som skulle bli de sämsta spelarna att vinna priset?

Jag undrar bara hur du tänker när du säger en sak då Sneijder gjorde en kanonsäsong både i inhemska ligan, vann CL, trippeln och tog ensam sitt lag till VM-final, blev CL bästa mittfältare och blev utsedd till VM:s andra bästa spelare 1-2% enheter bakom Forlan, samtidigt som han delade skytteligan, och det som mittfältare?

Jag får inte det att gå ihop tyvärr.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-26 21:06
Frodo

Sneijder har varit bäst I ÅR, det kan nog båda enas om. Sen om han är bättre eller sämre än X spelare är en helt annan sak.
Barcelona Frodo
2010-10-26 21:01
Hetfield

Jag skrev ingenstans att Sneijder var oförtjänt av Guldbollen. Jag reagerade bara på att vissa säger att han är bäst vilket han inte är. Det är även svårt att avgöra vad Ballon d´Or står för då juryn verkar vara väldigt inkonsekventa i sin bedömning. Under de senaste VM-åren har VM-vinnare fått priset även om de har haft sämre säsonger bakom sig. Konsekvent handlande skulle ju innebära att en VM-vinnare även vinner i år. Hur kan man annars förklara att Cannavaro vann 2006 och Ronaldo 2002?

Jag har inte i något inlägg skrivit att någon från Barcelona ska få priset. Det jag diskuterade var att Sneijder inte är bäst och att han tillsammans med Owen skulle bli de sämsta spelarna det senaste decenniet att vinna priset.

Vem som ska få priset har jag inte nämnt någonstans.
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 20:59
Real har 0-0 mot ett div3 lag, vågar man hoppas på en Alcorcon i år igen??
Barcelona F_C_B
2010-10-26 20:55
Frodo

Du menar alltså med andra ord att Ronaldo, Messi, Rooney, Eto'o, Xavi, Iniesta ska vinna varje år, det är bara några spelare som håller hög klass varje år?

Jag ska kortfatta det hela Året och säsongen 2009/2010 var Sneijder världens bästa fotbollsspelare. Ingen annan spelare i världen var bättre än honom utifrån titelmässigt och individuella prestationer!

Rambla

Knappast, det är väl inte så svårt att förstå hur han låter i sina resonemang?

"Vi såg tillräckligt av Sneijder i Spanien för att veta att det han skrev stämmer. Han fick mest jaga boll och dominerade verkligen inte något mittfält. Omställningar, kontringar det var allt det handlade om"

Du gör bara bort dig du också. Du jämför alltså ett Holland med max 2-3 bra spelare med ett lag som vann EM med ett lag som har världsklasspelare i varje position, undantag vänsterbacken?

Ibland är några bara för mycket!
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 20:53
Heja Real Murcia!!!
2010-10-26 20:45
Frodo

Du har nog missuppfattat priset som Ballon d'Or står för. Ballon d'Or ges till den spelaren som har varit mest vital och framgångsrik med/för sitt lag just det året/säsongen. Alla vet att Messi är ljusår före Sneijder, det är inte vad Ballon d'Or handlar om just i det här fallet.

Bara för att Sneijder vinner priset i år (vilket han ska enligt mig) så betyder det inte att han är helt plötsligt bättre än Messi, i såfall skulle Cannavaro vara bättre än Messi.
Stor skillnad.
Barcelona Rambla~
2010-10-26 20:41
F_C_B , allvarligt att du orkar mala på. Frodo utklassade dig i varje argument tidigare. Vi såg tillräckligt av Sneijder i Spanien för att veta att det han skrev stämmer. Han fick mest jaga boll och dominerade verkligen inte något mittfält. Omställningar, kontringar det var allt det handlade om.

Sen att kalla någon för korkad hjälper knappast att väga upp dina argument.
Barcelona Frodo
2010-10-26 20:39
Hetfield

Antar att jag formulerat mig väldigt klantigt. Sneijder må vara förtjänt av Guldbollen då han har vunnit titlar och spelat väldigt bra. Det jag försökt säga (utan framgång) är att jag aldrig kan klassa honom som världens bästa spelare. Jag anser att det finns många fotbollsspelare som är bättre än honom men troligtvis finns det ingen som bättre möter kriterierna för att vinna Guldbollen. Jag vet inte vad kriterierna är men det är väl förmodligen att vara en viktig kugge i ett lag som vunnit titlar.

Exempelvis lär Xavi och Iniesta bättre uppfylla kriterierna för Guldbollen men jag anser Messi vara bättre än båda. Om Argentina hade vunnit VM så hade Milito vunnit alla titlar men jag hade inte sett honom som den bästa spelaren utan snarare som den mest framgångsrika.

Slutligen så vill jag förtydliga att jag inte anser Sneijder vara en Anders Svensson. Han är en världsklasspelare men långtifrån bäst i mina ögon trots hans fina säsong.
Barcelona pokke
2010-10-26 20:38
Är det inte dags att spärra skojaren F_C_B då han bryter mot reglerna?
AndreD
2010-10-26 20:37
Delarocha

Torres var faktiskt riktigt bra i Atletico, Milito i Zaragoza också.
Real Madrid Giallorossi Roma
2010-10-26 20:35
"Precis, jag är fullt seriös. Han har ingen chans mot Xavi och Iniesta. När de spelar, vare sig det är i klubblaget eller i landslaget så dominerar de på mittfältet och det är de som bestämmer villkoren. Det innebär inte att man alltid vinner men styr man mittfältet så vinner man oftast. Alla gånger som Sneijder ställts mot de (och nu tar jag även med hans insatser när han spelade för Real) så har han aldrig hållit i taktpinnen. Hans tränare verkar vara medvetna om hans underlägsenhet och formerar taktiken därefter. Dvs att använda en taktik som bottenlag normalt använder mot storlagen"

Hålla i taktpinnen? Sneijder spelar en släpande roll bakom anfallaren. Alltså är hans uppgift mest att hålla i bollen och spela fram. Ska han möta bollen hela tiden och hålla passningstempot och styra?
När han spelade i Real? Haha det är en annan sak. Vi snackar detta året. Sneijder har varit bäst och förtjänar Guldbollen. Punkt slut.
Messi är dock inte långt efter.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 20:26
Frodo

Förlåt men du måste vara riktigt korkad. Använd hjärnan lite.

Du kan verkligen inte ha sett många Inter matcher, rena skitsnacket!

"Han har ingen chans mot Xavi och Iniesta. När de spelar, vare sig det är i klubblaget eller i landslaget så dominerar de på mittfältet och det är de som bestämmer villkoren"

Haha alltså när fan har inte Sneijder dominerat i Inter och i landslaget, det är han som styr hela jävla spelet. Mourinho och Benitez har själv sagt att Sneijder ska ha mest boll och styra spelet, och det är så det ser ut i Inter i varje match. Med andra ord, vem menar du styr mittfältet i Inter, för det är väl i alla lag som en mittfältare ska styra spelet? Menar du att det är Cambiasso, Stankovic och Muntari som ska styra spelet, för det måste det ju betyda om inte det är Sneijder? Ser du hur korkad det ser ut?

"Alla gånger de har ställts mot Xavi och Iniesta"? Vad jag har sett så ägde Sneijder Xavi i 3-1 mötet? Vad jag vet så var inte Xavi så bra i båda möterna, snarare bedrövlig då han blev förbannad med sina gestikulationer?
Vad jag vet så räckte det 2 passningar för Sneijder i VM finalen för att det skulle sluta med Holland vinst om Robben hade levererat bättre?

Du måste ju vara dum som tror att Xavi och Iniesta är vs Sneijder i en match, riktigt korkad dessutom. Jag vet inte en match då Xavi har spelat bättre än Sneijder när Sneijder väl har spelat i Inter. Du fattar väl att mycket handlar om backup från sina defensiva mittfältare.

Sneijder har aldrig haft en roll som en defensiv mittfältare, det räcker att Inter redan spelar med 3 defensiva mittfältare på plan samtidigt som Sneijder inte har ett skit med defensiven att göra, men ändå säger du att Sneijder är långt ner i banan för att kontra? Ser du hur korkad det låter?

"Grejen är ju den att inga defensiva mittfältare fullständigt stänger av Xavi och Iniesta men att Busquets enkelt plockade bort Sneijder i VM-finalen."

Jasså, vad jag vet och många vet är att i Inter-möterna lyckades inte Xavi ett skit(Iniesta spelade inte).

"Busquets plockade Sneijder?" Tänk en gång till OM han verkligen gjorde det.

"Jag skrev aldrig att tränaren alltid använder Sneijder som en defensiv mittfältare. Jag skrev att tränarna använder honom som defensiv mittfältare när han spelar mot Xavi och Iniesta. Han jagar boll hela matchen och när han väl får bollen så slår han den direkt på djupet mot anfallarna som har stora ytor att springa på."

Menar du att Sneijder agerade som defensiv mittfältare i 3-1 matchen? Isåfall bör du se matchen om, jag kan ge dig torrent ifall du gärna vill se den? Sneijder var ju alltid där uppe och hota, 1 mål och en assist innanför straffområdet är bara en liten del vad han gjorde den matchen.

Xavi såg jag iallafall inte den matchen, och som jag skrev innan så var Xavi riktigt förbannad under hela matchen.

Om du tänker på 1-0 matchen på att Sneijder var defensiv, så har jag ingenting mer att säga till dig då hela Inter var tvungna att backa hem hela matchen med 0-0, och sedan blev det ännu värre med när Motta fick rött kort och Inter fick lira i 65 minuter med 10 man.

Klart han söker bollen hela tiden då han är den som ska styra spelet ju, det är klart han går ner till mittfältet för att hämta boll? Ser du hur korkad det låter? Xavi gör ju precis samma sak i varje match!?

"Han jagar boll och har mindre kontroll över matchens utgång än hans motståndare på mittfältet."

HAHAHAHAH, alltså hur tänker du människa? Om det är nån som har kontroll så är det Sneijder!

"Han hade en magisk säsong men ska man börja ta hänsyn till andraplatser? 2002 kom Ballack tvåa i VM, CL, ligan och tyska cupen. Vem fick guldbollen? Ronaldo som hade spelat minimalt och som var bäst i VM. Sneijder har CL, ligan och cupen. Xavi och Iniesta har ligan och VM. Ska då italienska cupen tippa vågen över till Sneijders fördel? "

Men lilla gubben, jämför du Ballack med Sneijder då Ballack knappast tillförde lika mycket som Sneijder för sitt landslag och klubblag? Vakna för fan. Sneijder bar Holland ENSAM till finalen, har du svårt att inse det?

Vem bryr sig att Xavi och Iniesta vann VM, de var ju inte bäst i Spanien, snarare Villa som var bäst. Hade Iniesta och Xavi varit så bra som du påstår i VM, alltså bättre än Sneijder, så hade inte Sneijder kommit på en andra plats som turneringens bästa, endast 1-2% enheter efter Forlan!

Och sen var inte Ronaldo turneringens bästa spelare i VM i mina ögon, det var snarare Rivaldo som skulle sluta som VM:s bästa fotbollsspelare. Det tyckte också Pele direkt efter!

Ska du hålla på med dina korkade analyser med 0 fakta så är det nog bäst att vi slutar diskuterar redan nu.

Edit: Som Delarocha skriver, hur vet du hur Xavi, Messi och Iniesta hade passat i andra lag? Vi vet hur Messi passar i andra lag(Argentina) då han fullständigt inte är samma Messi som i Barcelona, utan mera ett spöken. Xavi och Iniesta spelar redan i ett lag(Spanien) som Barcelonas spelsystem och har minst 7-8 Barcelona spelare i omgivningen i Spanien.

Och vad jag vet så var Sneijder riktigt bra i Real Madrid första säsongen, andra säsongen var han mindre bra efter skadan.
Barcelona Rambla~
2010-10-26 20:22
För att avsluta den här diskussionen från min sida, så håller jag nog trots allt med om att Sneijder nog är den som mest förtjänar guldbollen sett till hela säsongen och antalet vunna titlar.

2009/10 vann Messi också en triplete. Han var överlägsen vinnare då. Var det någon som ifrågasatte det valet?

Onödigt vetande och OT. Jag steker pannkakor just nu. :P
Barcelona älskabarcelona
2010-10-26 20:19
Såg precis att man har röstat fram 23 kandidater till årets spelare . Hur f.n fick inte Rooney en plats !? Fram till Januari så var Messi tillsammans med Rooney dom hetaste spelarna i världen .
Barcelona älskabarcelona
2010-10-26 20:19
Såg precis att man har röstat fram 23 kandidater till årets spelare . Hur f.n fick inte Rooney en plats !? Fram till Januari så var Messi tillsammans med Rooney dom hetaste spelarna i världen .
2010-10-26 20:18
Rambla

När man spelar Messi som en central mittfältare så finns det bara en utgång= Failure.

Frodo

Jag förstår dina poäng, men såsom du pratar om Sneijder så får du honom att låta som Anders Svensson. Om man har varit den viktigaste spelaren i ett lag som vann trippeln, varit den viktigaste spelaren i det laget som gick till VM-final och blivit vald som CL:s bästa mittfältare och 2:a bästa spelare i VM så har man klart och tydligt visat att man är i en klass för sig själv.
Man kan knappast säga att Sneijder är beroende av bla bla. se bara på hans CV.
Delarocha
2010-10-26 20:16
Därmed funkar inte direkt det där argumentet så jävla bra. "Sneijder sög i Real"

Torres var sämre i Atletico, Milito var sämre i Zaragoza, Pique var sämre i Manchester. Listan kan göras oändlig.
Barcelona Rambla~
2010-10-26 20:13
Delarocha

Troligtvis inte lika bra. De är uppväxta med det här systemet och antagligen lite begränsade pga av det. Det samma kan sägas om Messi när han spelar i landslaget även om det mycket berodde på tränaren. Jag tror att Messi kommer att höjas sig nu med den nya tränaren för Argentina.
Delarocha
2010-10-26 20:10
Frodo

Du vet ju inte hur Xavi eller Iniesta eller Messi för den delen skulle prestera i en annan miljö.
Barcelona Frodo
2010-10-26 20:04
Hetfield

Vi har då syndromet big fish in a small pond vilket inte går att applicera för Inter då de har ett mycket starkt lag. Men oftast tänker supportrar högre om spelare i mindre klubbar/sämre lag. När vi hade Eto´o i klubben så sa väldigt många supportrar att det är hur enkelt som helst att göra mål i den här omgivningen och folk slängde runt namn från mindre klubbar som påstods vara bättre än Eto´o. Efter att nu haft Zlatan och Villa så inser nu folk hur bra Eto´o egentligen är.

Ta Cecs som ett exempel. När han spelar i Arsenal säger många att han bär de på sina axlar och att han därför måste vara bättre än Xavi och Iniesta då de delar mer på ansvaret i Barca. Men när han befinner sig i samma omgivning som de så verkar han väldigt ordinär. Sätt Sneijder på samma fotbollsplan som nämnda spelare och man märker att han är en bra bit ifrån deras nivå.

När Sneijder spelade i Real var han bara en i mängden och någon som de kunde göra sig av med. Att kalla en sådan spelare för topp tre tycker jag är överdrivet för jag tror att han skulle sitta på bänken både hos oss och i Real i nuläget.

Avslutningsvis kanske jag borde understryka att jag inte bryr mig särskilt nämnvärt om vem som får priset. Jag har sen många år tillbaka sett priset som ett skämt men tycker ändå att det kan vara ett intressant diskussionsämne på grund av folks olika åsikter. Titlar för Barcelona är vad som räknas för mig.
Barcelona Rambla~
2010-10-26 20:01
Frodo, du har så jävla rätt i det du skriver. Interistan försöker intala oss att Sneijder är någon slags Maradona för Inter när det i själva verket är Inter som är ett enormt starkt kollektiv. Visst är han bra men nu börjar det gå lite för långt. Det är bara meningslöst att diskutera vidare. Jag tappade hakan när han påstod att Sneijde nog har mer potential än Messi.
Barcelona Frodo
2010-10-26 19:43
Giallorossi roma

Precis, jag är fullt seriös. Han har ingen chans mot Xavi och Iniesta. När de spelar, vare sig det är i klubblaget eller i landslaget så dominerar de på mittfältet och det är de som bestämmer villkoren. Det innebär inte att man alltid vinner men styr man mittfältet så vinner man oftast. Alla gånger som Sneijder ställts mot de (och nu tar jag även med hans insatser när han spelade för Real) så har han aldrig hållit i taktpinnen. Hans tränare verkar vara medvetna om hans underlägsenhet och formerar taktiken därefter. Dvs att använda en taktik som bottenlag normalt använder mot storlagen.

F_C_B

Jag har kollat mycket på Inter. Och har man kollat på Inter så vet man vilken stark trupp de har. Inte sant? Så istället för att få det att låta som att Sneijders insatser för Inter är detsamma som Maradonas för Napolis kanske du borde tagga ner?

Att Sneijder gör många mål för att vara en mittfältare innebär inte att han alltid dominerar på mittfältet. Han har aldrig dominerat mot Xavi och Iniesta och han kommer heller aldrig att göra det.

Du svarar ju på din egen fråga om en defensiv mittfältare inte bör stänga av offensiva mittfältare. Grejen är ju den att inga defensiva mittfältare fullständigt stänger av Xavi och Iniesta men att Busquets enkelt plockade bort Sneijder i VM-finalen.

Jag skrev aldrig att tränaren alltid använder Sneijder som en defensiv mittfältare. Jag skrev att tränarna använder honom som defensiv mittfältare när han spelar mot Xavi och Iniesta. Han jagar boll hela matchen och när han väl får bollen så slår han den direkt på djupet mot anfallarna som har stora ytor att springa på. Det var så i Madrid, Inter och även för Holland. Han jagar boll och har mindre kontroll över matchens utgång än hans motståndare på mittfältet.

Han hade en magisk säsong men ska man börja ta hänsyn till andraplatser? 2002 kom Ballack tvåa i VM, CL, ligan och tyska cupen. Vem fick guldbollen? Ronaldo som hade spelat minimalt och som var bäst i VM. Sneijder har CL, ligan och cupen. Xavi och Iniesta har ligan och VM. Ska då italienska cupen tippa vågen över till Sneijders fördel?
elbraco
2010-10-26 19:31
Att Milito är bättre än Tevez kan man diskutera ;)
Barcelona barca kid
2010-10-26 19:29
Väldigt konstiga nomineringar. Att Fabregas och Özil är med tycker jag är konstigt. Fabregas vann ingenting och var inte ens i startelvan i landslaget och Özil var bra, särskilt i VM men han vann ingenting och brons räcker ju inte för ett lag Tyskland.

Och sen det allra konstigaste är ju att D.Milito inte är med. Visst var han inte ordinarie i VM, men skulle han ju egentligen ha varit. Fast det tyckte tydligen inte Maradona. Han är ju bättre än både Teves och Higuain. Och sen var han kanske den bästa spelaren i det lag som van Charmpions League. Då är man ju i alla fall en av dom 23 bästa spelaren i världen.

Det är vad jag tycker.

Barcelona F_C_B
2010-10-26 19:13
Hetfield

Precis, men många verkar inte ha så mycket fotbollskunskap och man får nångång faktiskt ta av sig sina rödblåa glasögon.

Inter har saknat en kreativ mittfältare sen 2006, och som Inter har lidit och skrikit efter en spelare som kan dela ut bollar till anfallare. I flera år har Inter lidit med alla defensiva mittfältare och med 0 spelare i roll bakom anfallarna, fram tills förra året. Och som han briljerade!

Ett Inter utan Sneijder innebär självmord, så mycket betyder han för Inter.

Nu blev det mycket Inter.
Barcelona älskabarcelona
2010-10-26 19:11
Den som har Fifa 11 till PS3 får gärna utmana mig :D Nu har jag varit rankad 1a i Sverige under 2 veckors tid . Nickname : Visinho10
elbraco
2010-10-26 19:10
F_C_B

Varför inte? En mittfältsgigants roll är ju att hindra de andra motståndarna från att ha bollen, speciellt i mittfältet då eftersom det är där han spelar. När vi mötte United i CL-finalen så vann vi ju mittfältskampen, eftersom Xavi & Co. lyckades hindra United från att spela på sin bredd, och det är ju där som är som starkast. Deras mittfältsrullningar, spelbredd och vingspel.
Jag säger inte att det är det optimala, självklart är det ju en def. mittfältares roll men det man vinner på är ju att ha bollen i ägo, inte på att hela tiden bryta motståndarna.
Detta skrev jag generellt sett, utan att fokusera allför mycket på Sneijder, Xavi och resten.
Canaletes
2010-10-26 19:07
Hur blir anfalls trion? VIlka spelar?
2010-10-26 19:06
addeh & Frodo

Alla spelare har olika förutsättningar, folk tittar oftast förbi Sneijder för att han är rätt så "ordinär" spelare i det anseendet att han aldrig gör något spektakulärt. Men om man tittar på Inter och Holland så ser man att Sneijder är lagets överlägset bästa spelare, och framför allt den viktigaste.

Om man tittar på hur Inter var med och utan Sneijder så är det helt olika lag, när han kom så blev det fart i laget så att säga. Så nej, Sneijder kanske inte är glamorös, men på det han är bra på så är han topp 3 i världen, och i år så är det helt enkelt hans år.

Messi var inte särskilt het i CL (trots många mål) när det väl gällde, och han var högst medioker i VM (inte direkt hans fel, tacka idioten Maradona).
Annons: