/spanien/barcelona/forum/13918.aspx/spanien/barcelona/forum/13918.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco
2010-10-28 23:28
Rambla/

Jag skrev om de mötena där Guardiola träffade både César el flaco Menotti och el loco Bielsa i min artikelserie om Pep och ja, de pratade om fotboll i flera timmar, ibland ända till sent på natten. Kan mycket väl tänka mig att vår míster lärde sig ett och annat från den argentinska duon.

Just Menotti intervjuades av Sport häromdan och där berättade han bl.a. om sitt möte med Pep och han passade även att hylla Barcelonas sätt att spela (se länktips).
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:26
Hm, Real Sociedad faller ihop totalt i andra halvlek. Nu har Almeria vänt 0-2 till 2-2. Var inte Lillo tränare i Sociedad ett tag?
Barcelona Frodo
Hetfield

Ingen skit från min sida trots att jag inte håller med.;)

Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptiskt till värvningen av Mascherano. Jag tänkte att det var onödigt att punga ut så mycket pengar för en backup som kommer att dra på sig en massa kort och som inte är tillräckligt spelskicklig för oss. Men jag har blivit positivt överraskad av honom, både på plan och utanför (syftar på hans ödmjuka inställning). Jag är fortfarande inte helt såld på honom men jag hoppas att han fortsätter överbevisa mig.

Däremot tycker jag att köpet av Villa var klockrent. Han var den världsklasstriker med minst risk. En avslutare i världsklass (har inte visat det här ännu:P) och en spelare som inte skulle ha svårt att anpassa sig. Hittills tycker jag att anpassningen har gått riktigt bra men det är bara målen som saknas. Han deltar i presspelet och arbetar i symbios med de andra spelarna ute på plan.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
Rambla

Usch, man får ju epilepsianfall av att kolla på de.

el Flaco

Jag tycker fortfarande att det är extremt korkat att betala så mycket med tanke på hans ålder, han lär ju inte heller bli bättre, vi kan väl säga rakt ut att han har peakat så att säga.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:24
Vad tänkte designern på när han tog fram den här skon för Cristiano Ronaldo? Minst sagt flummig. :D
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:22
el Flaco

Jag minns inte om det var du som berättade det eller om jag läste det någonstans. Innan Pep tog över Barça Atlètic så reste han bla till Sydamerika och träffade Bielsa. De satt uppe på nätterna och diskuterade taktik och allt inom fotbollen. Jag kan tänka mig att de hade livliga diskussioner om tex trebackslinje. Tänk om man varit en fluga på väggen och kunnat lyssna på deras djupa diskussioner. Eller de kanske tom satt ute vid en lägereld? :D
Barcelona el Flaco
2010-10-28 23:18
Rambla/

Ja, jag noterade också den förändringen mot Valencia. Pep var sannerligen smart som valde att överbefolka mittfältet och ha både Villa och Messi som utpräglade anfallare längst fram.

Guardiola får inte tillräckligt med cred för sin taktiskt kunnande. Det enda man får höra/läsa om är att "vem som helst hade lyckats med det spelarmaterial".
Barcelona el Flaco
2010-10-28 23:15
Hetfield/

"Jag diggar Villa, men att köpa en striker som lever mycket på kvickhet och fart för 40 miljoner när han ska bli 29 år är beyond me."

Jag tycker personligen att värvningen av el Guaje var klockren efter som jag anser att han inte enbart lever på sin fart och kvickhet, utan snarare på sin spelintelligens. Det är just denna egenskapen som övertygade mig att han skulle passa in i vårt spelsystem. En annan fördel är att Villa är även van att spela ute på kanten, som han gör i landslaget, och detta hade bidragit med mer omväxling då våra anfallare brukar skifta position under matcherna.

40 miljoner euro må vara mycket pengar, men tänk vad han hade kostat efter VM. Med facit i hand gjorde Laporta rätt som värvade honom så tidigt som möjligt.
Barcelona Frodo
2010-10-28 23:14
Rambla

Jag läste den artikeln igår. Jag tror inte många inser hur mycket Pep experimenterar med taktiken. En liten detalj som jag märkt den senaste tiden är att Pique spelat till vänster i mittförsvaret och Puyol till höger. Jag gissar att det beror på att Puyol enklare ska kunna driva upp bollen och ha lättare i uppspelsfasen. Pique behärskar det oavsett position på planen.

elbraco

Det är som du säger inte helt enkelt att producera för Barcelona. I sina tidigare lag brukade spelarna oftast ha större ytor att jobba på vilket gjorde det mycket lättare. Deras lag brukade spela fotboll på samma villkor som det andra laget. Men när Villa med flera kommer till Barcelona så möts de av 10 man i motståndarnas straffområde och minimala ytor att spela. Detta gör det hela mycket svårare än i sina tidigare klubbar vad det gäller produktion. Det är först när vi tar ledningen som matchen öppnar sig och spelarna kan vissa vad de går för och producera mer.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:13
el Flaco

Japp, väldigt intressant. Ingen har diskuterat det här, men jag la märkte till hur han ändra system i andra halvlek mot Valencia. Lade du märkte till det? Han flyttad ner Iniesta från sin kant till att spela släpnade bakom två anfallare, Messi och Villa. Iniesta spelade som trequartista. Då var det mer ett 4-3-1-2. Det gjorde ju också susen då de vände på matchen och var hur överlägsna som helst under hela halvleken.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:10
Di Stefano (ex-Real Madrid): "Lionel Messi is now the best player. And I don't care if the dressingroom of Madrid gets angry reading this."

Hehe, Di Stefano är nog den enda person inom madridismon Perez inte vågar sätta munkavle på. :D
Barcelona el Flaco
2010-10-28 23:10
Rambla/

Den artikeln tackar man för, väldigt läsvärt. Vi har både under förra säsongen och under denna fått se hur Pep ändrar formationen gång på gång. Grundformationen må vara 4-3-3, men vi har sett hur detta väldigt smidigt kan förvandlas till 3-4-3, 4-4-2, eller 4-2-3-1.

Lol, det går nog inte bli mer old school än 2-3-5 systemet. :P
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:04
Hetfield

Enligt tidigare uppgifter i katalansk press så tackade ju Pep och framför allt spelarna i truppen (Puyol och Xavi antar jag) nej till Robinho redan under förra vinterfönstret, då det ryktades om ett lån.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 23:02
Jag ser frame mot det baskiska derbyt, speciellt det i San Sebastian. La Real kommer att bli svåra att möta på Anoeta denna säsong. De ser ruksigt starka ut hemma.
el Flaco

Det sägs ju att både Robinho och Özil erbjöds till Pep, men att han tackade nej. Om man lägger det bredvid att Özil var en uttalad (notera VAR) culé så kan man nog lägga 1+1= och få det till Özil var på god väg till oss (2).

Damn it Pep!

---------

Frodo

Med risk för att få skit på mig så tycker jag att köpet av Villa och Mascherano var onödiga. Jag diggar Villa, men att köpa en striker som lever mycket på kvickhet och fart för 40 miljoner när han ska bli 29 år är beyond me.

Om man hade köpt Özil, värvat en liten äldre señor (lex Senna) som DM och kryddat det med en lite yngre striker så hade det varit finemang i min värld.
Samtidigt så förstår jag varför man köpte Villa, med tanke på fiaskot med Zlatan så ville man nog garantera en fin målskörd av en striker med Villa.
Barcelona Frodo
Hetfield

Min gissning är att klubben är säkra på att landa hem Cesc nästa säsong. Därför skulle ett köp av Özil varit onödigt.

Dessutom är det viktigt att ta hänsyn till lönekostnader. Özil tjänar €5 miljoner per år. Mascherano tjänar €4,5 miljoner per år. Behovet av en defensiv mittfältare var större än en offensiv mittfältare/anfallare. Det är inte ekonomiskt hälsosamt att ha 2 spelare som tjänar cirka 10 miljoner euro sammanlagt på bänken tillsammans.
Barcelonistas
2010-10-28 23:01
Länktips

en utav ronaldinhos dribblingar riktit fint.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 22:59
En intressant artikel om Peps taktiska egenskaper. Något säkert du uppskattar el Falco. Tydligen så använder sig Pep ibland av W-W-formationen. :D
Barcelona el Flaco
2010-10-28 22:59
Hetfield/

Stämmer det verkligen att klubben hade Özil under kontroll och väntade på Peps godkännande, eller var det bara påhitt från medierna?
adil,
2010-10-28 22:58
elbraco

Klart som fan att nya spelare till viss del blir hämmade i barcelona när de måste jobba arslet av sig för lagkamraterna och vice versa. Villa kan inte bara vänta på bollarna, han måste dela ut dem också :P
elbraco
2010-10-28 22:55
1.70-ligan

Just det! Missade Masken!
adil,
2010-10-28 22:55
Hetfield-Megan Fox is a dude

Precis. Skulle han då inte ge dig än mer huvudbry om Affellay köps in i vinter?Pep skiter i Özil men ger tillåtelse till Affellay några månader senare.. Wtf liksom, yeah right ;P Då skulle man ju bara bli ännu mer bitter på Pep, eftersom det skulle visa på att han valde att förbise Özils talang.

Jag tror Pep har tänkt klart vad gäller detta. Det är La Masia som gäller.

Men man vet aldrig.
elbraco
2010-10-28 22:54
Hetfield

Okej, efter den videon blev man ju lite mer övertygad. J*vlar vilken bössa han har!
Men eftersom jag redan är inne på antilinjen kan jag lika gärna fortsätta.
I videon är det 80% kontringar och långa löpningar, och det är ju inte speciellt ofta Barca går på kontring. Hur skulle han t.ex. klara sig i ett segdraget ställningskrig?
Dessutom, med en egoistisk spelare som Messi på andra kanten (beroende på var Afellay spelar då) så är det ju inte säkert att chanserna kommer uppenbara sig lika ofta. Ett helt annat problem är också att nya spelare verkar bli hämmade i Barcelona. Villa t,ex, kunde slakta ett helt försvar i Valencia, självklart för att han behöver mycket bollar för att kunna jobba, men i Barca har han blivit alltmer anonym, och med tanke på att Messi började producera brutalt förra säsongen tror jag inte han kommer arbeta "bakom" så att säga, och låta någon annan stå för målskyttet.
Men ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket. Kommer han för 2 milj. euro så kommer man inte klaga direkt. Dock kommer jag börja klaga ifall det blir så att han blir "blyg" som Villa.
2010-10-28 22:50
adil

Hehe, jag tycker än idag (och kommer för alltid) tycka att tacka nej till Özil var rena skämtet. Jag bryr mig inte hur Pep resonerar, han kan komma hem till mig och förklara det (förutsatt han förklarar på engelska :P) , men jag kommer aldrig fatta det.

el Flaco

Hehe, nu är inte youtube världens bästa referens, men jag bor inte precis bredvid Afellay, så det får duga. Annars hade jag bett honom att ringa dig och berätta lite om sig själv hehe :P
Barcelona el Flaco
2010-10-28 22:47
Hetfield/

Lol. I dessa tider räcker det med en bra youtube-klipp för att övertyga de flesta att en spelare är bra nog för att värvas. :P

Nä men som sagt, jag har förmodligen aldrig sett killen spela så kan jag varken uttala mig negativt eller positivt för en sådan värvning. Däremot så har Pep tidigare visat att han inte är så värst sugen på att köpa in spelare under vinterfönstret. Det lär nog bli likadant denna gången.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 22:47
Hetfield

Jag är luttrad vid det här laget. Barca och billiga köp går inte riktigt hand i hand. Det måste ligga en hund begraven här. :P
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-28 22:46
Rambla,

Afellay är kapten för PSV. Om han inte spelat på sistone beror det endast på att han kommer lämna

Elbraco,

Mascherano var Rosells värvning också ;)
adil,
2010-10-28 22:46
Hetfield- Megan Fox is a dude

Det var väl därför du tjatade om Özil som en tok i somras antar jag. En kreativ spelare att slänga in. Jag var också för ett köp av Özil men många sade då att det inte finns någon poäng i att köpa Özil då vi har JDS och Thiago som känner till systemet väl.

Det har gått bra hittills i ligan, utan Özil. Med Thiago uppflyttad kan det gå ännu bättre. Om vi inte köpte Özil så kommer vi nog inte köpa Affellay heller. Det skulle typ vara dubbelmoral från Peps sida. Han skulle svika både Özil och JDS/Thiago, haha. Skulle Affellay ansluta kommer man gå runt och gräma sig och tycka att vi egentligen kunde haft Özil i hans plats som varit strålande i La Liga denna säsong.

Nej, personligen avvaktar jag gärna med impulsköp åtminstone till nästa sommar.
2010-10-28 22:45
Rambla

Hehe cool down bro. Vi har ju inget att förlora med att köpa honom, i bästa fall så exploderar hans utvecklingskurva hos oss eller så kan vi sälja honom för minst det dubbla priset om det skiter sig.

Värt risken enligt mig.
Barcelona Rambla~
2010-10-28 22:43
Afellay har väl varit petad en hel del i PSV under hösten? Eller beror det mer på att han inte ville förhandla om ett förnyat kontrakt?
Annons: