/spanien/barcelona/forum/13915.aspx/spanien/barcelona/forum/13915.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:11
elbraco

Haha du säger ju det själv. Att Messi jämförs med Pele och Maradona, kanske för att de spelar i samma position?

Du får inte glömma att alla älskar fotbollsgodis, och det är dribbling och mål, det kommer alltid ha en fördel, även för dig, men sen måste man vara realistisk och se det en längre bit, att en världsklasspelare är mer än dribbling och mål.
Historiskt sätt så stämmer det också om man ser till individuella priser, då en försvarare och målvakt sällan får samma uppmärksamhet som en anfallare och mittfältare.

Atlético Antonio Lopez
2010-10-26 18:10
Okej, kul. Tacksam för svar!
Rip Paul
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 18:07
Så här ser oddsen på bet365

FIFA - Europeiska Guldbollen - 2010 Spelstopp 29 Okt 21:00
Lionel Messi 4.00
Wesley Sneijder 4.00
Hernandez Xavi 5.00
Andres Iniesta 7.00
Cristiano Ronaldo 11.00
David Villa 15.00
elbraco
2010-10-26 18:05
Är det ingen annan som tycker det är konstigt att Iniesta har så låga odds.
Han var ju skadad mycket förra säsongen, satte bara 2 mål (om man nu vill räkna mål) och gjorde inget större väsen av sig i VM. Är det tack vare hans mål i finalen som han är nominerad tro?

edit: håller med addeh helt. Den jag helst hade sett få priset är Forlan, också som ett bevis för att man kan vinna utan att vara en spelare i ett storlag.

Här är förresten Krasic filmning som fick honom avstängd i två matcher. Rättvist nog så räddade målvakten Amauris straff.
Atlético addeh
2010-10-26 18:05
Antonio Lopez

Skulle jag få välja står det mellan Iniesta och Xavi, där jag för tillfället håller den förstnämnde lite högre. Kan dock säga att jag hellre ser Forlán vinna priset än Sneijder, skulle faktiskt unna uruguayanen priset väldigt mycket.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 18:01
addeh

Sneijder var/är kanske inte världens bästa fotbollsspelare, 2001, 2002, 2003, 2004, 2015 o.s.v, men Sneijder är världens bästa spelare 2009/2010!

När Messi kan ta sitt lag till CL vinst, VM finalist samtidigt som han vinner ligan, ja då kan vi börja jämföra om vem som ska stå som vinnare mellan Sneijder och Messi.

Messi kommer inte längre än semifinal i CL, och åker ut redan i kvartsfinal, och det med att bli utklassad i VM.

Enligt spelsajter så leder Sneijder som favoriten till att ta hem priset, 1.50 gånger pengarna, Iniesta till 3.00, Xavi till 5.00 och Messi är 15 gånger pengarna.
Barcelona Messidinho_10
2010-10-26 18:00
"Poäng; Sneijder höjde sig med laget och Messi höjde sig när laget gick ner, och det är svårare."

Co-sign!
Atlético addeh
2010-10-26 17:58
Joao De Deus (coach Ceuta): "We don't think about qualifying but about enjoying this to the fullest.

Ceuta kommer gå in i kvällens match helt utan press, då ingen förväntar sig att de kommer gå vinnande ur striden. Detta är bara till deras fördel.
elbraco
2010-10-26 17:58
Dessutom kan man argumentera om vem som får priset i PRAKTIKEN. Själv tror jag att det lika mycket handlar om hur mycket man har höjt sig som hur bra man är som spelare.
Atlético Antonio Lopez
2010-10-26 17:57
Bara för nyfikenhetens skull, vem tycker ni förtjänar priset mest (jag gissar på Xavi) men kul att veta allas åsikter. Ni kanske kan gissa vem jag tycker ska få priset ;o.
P.S lycka till mot Sevilla, hoppas ni börjar spela som innan och daskar ner dem i tabellen hårt!
elbraco
2010-10-26 17:56
F_C_B

Så du menar att om jag säger att försvararen Johan Niklasson i Åtvidabergs FF är en bättre spelare än Maradona så kan inte du säga emot för att han spelar på en annan position? Självklart är Messi bättre än Sneijder, spelmässigt sett.
Varför tror du han inte blir jämförd med Maradona, Pelé o.s.v. medans Messi blir det? Det är inte för att han spelar på mittfältet, det kan jag berätta för dig.

Sneijder presterade bättre än vad man kan förvänta sig av honom, det är därför han vinner priset. Om Messi var bättre än Sneijder förra året kan jag inte svara på för jag kollade inte på Inters matcher värst mycket men hans statistik talar ju för sig.

Men jag är lite inne på det L.A.M skrev att det var också mycket tack vare Mou som Sneijder blev så bra som han blev. Inget annat lag förutom Inter under Mourinho kunde ha stoppat Barca på det sättet. Jag försöker inte ta något från Sneijder men han höjde sig i takt med att sitt lag höjde sig. Messi höjde sig när hans gick ner sig. Vi hade inte längre någon Eto'o som kunde göra alla mål utan istället en stillastående Zlatan, och då gick Messi från att göra 20-24 ligamål per säsong till att göra 34 mål, 47 mål allt som allt.
Poäng; Sneijder höjde sig med laget och Messi höjde sig när laget gick ner, och det är svårare.
Atlético addeh
2010-10-26 17:49
Hetfield

Fair enough, vi har olika åsikter om Sneijder, så enkelt är det. Han är absolut en begåvad fotbollsspelare, men jag tycker inte han är världens bästa.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-26 17:43
addeh

Men du måste komma ihåg att Holland var generellt rätt så tama (ja, trots att de gick till Vm-finalen), det säger väl mer om kvalitén på själva turneringen om inte annat.
Sen tycker jag att det en större bedrift att vinna trippeln än att vinna VM, men det är väl en smaksak så att säga.

Jag tycker faktiskt att Sneijder är briljant, jag tycker inte om honom som person (på planen) då han gnäller och filmar en hel del, men när Sneijder spelar så bra..då spelar han BRA! Han gör sällan något extraoridnärt som att dribbla och finta, hans spel går mer ut på att släppa den så fort han får bollen. Jag tycker att han är världens bästa distansskytt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-10-26 17:43
F_C_B

Tycker du överdriver lite väl när du påstår pratar om Messi i VM. Klart att han inte var på topp, men var inblandad i mycket i Argentinas spel. Han hade dessutom otur att han inte gjorde mål. Dcok så var sommaren en besvikelse för Leo.

elbraco//

"Messi är ju bättre än Sneijder, men trots det förtjänar Sneijder att vinna"

Hur menar du där. Om Messi är bättre än Sneijder, så förtjänar han väl ändå mer att vinna priset som världens BÄSTA spelare. För när allt kommer till kritan så handlar det ändå om att kora den som är bäst, inte den som toppar formen till VM. Då kan ju lika gärna Muller vinna. Eller bara för att man vinner trippeln med Inter, där både Serie A och Italienska cupen inte känns som en jättestor utmaning. Och i CL så hade Inter Mourinho, plus Milito som även vann pris som CL:s bästa.
Barcelona DM1982
2010-10-26 17:38
Enligt mig är det fullständigt uppenbart att Sneijder kommer vinna guldbollen.

De flesta åren brukar det vara en spelare som har dominerat ordentligt och det råder ingen tvekan om att just den personen kommer vinna. När Messi, Kaka, Ronaldo mfl vann priset var de fullständigt outstanding under säsongen, den här säsongen finns det ingen sådan spelare. Sneijder kommer vinna för att han är en viktigt kugge i ett lag som vann allt under en säsong men han har inte varit lika dominerande som tidigare vinnare.

Känns helt ok att han vinner priset, sett över hela säsongen är han värd det.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 17:38
elbraco

Du kan inte resonera på det sättet som du gör. På vilket sätt menar du att Messi är en bättre spelare än Sneijder? Syftar du på målen då eller vad? Du kan inte jämföra en anfallare, mittfältare, back så som du gör.

Ballon D'or väljer ut bästa spelaren 2009/2010, och ska man se det per titel och idividuella prestationer som Ballon D'or tittar på så äger ju Sneijder Messi!

Du säger:

"Och visst, Sneijder var en stor faktor till att Inter tog CL-vinsten men samtidigt så "blommade" Milito ut den säsongen, så man ska inte ge Sneijder FÖR mycket cred"

Du tänker inte ett steg längre ser jag. Du får inte glömma att spelare som Sneijder och Xavi är spelare som gör sina anfallare bättre!
Utan Sneijder i Inter hade Milito och Eto'o sprungit som yra höns ska du veta.

L.A.M Nr 10

Mourinho var en stor del av Inters triumf, helt klart, men samtidigt är en tränares uppgift att bara hjälpa laget, sen är det spelarna tillsammans som gör jobbet. Du kan inte mena att Mourinho är anledningen till Sneijders splitvision, otroligt fina frisparkar, lösa situationer inom en kort sekund, sjukt bra skott med båda fötterna o.s.v. Vad jag vet hade Sneijder redan allt det här innan.

Jag förstår inte de som inte tycker Sneijder förtjänar guldbollen. Vad mer begär man om man ligger bakom allt i ligan, CL och cupen, och vinner trippeln? Vad mer begär man om man tar ensam Holland till final, gör 5 mål som mittfältare, delar skytteligan i VM, utses till VM:s andra bästa spelare?
Sen får vi inte glömma att Holland på pappret i VM inte direkt var ett bra lag, Robben och Sneijder var väl stjärnorna i laget, om man ska jämföra Spanien med världsklassspelare i varje position förutom vänsterkanten och Argentina.

Det ska Sneijder och Holland ha eloge för!
Barcelona Barca4eva
2010-10-26 17:34
L.A.M Nr 10

Messi är helt klart en bättre spelare än Sneijder men jag vet inte vad Fifa utgår från längre...

Men som sagt, har inte något emot att Sneijder skulle ta emot priset.
Atlético addeh
2010-10-26 17:28
Hetfield

Det var väl inte världshistoriens rockigaste match, men nog kan du hålla med om att spanjorerna var det bättre laget och ingen i det holländska laget gjorde någon speciellt gedigen insats. Det jag försöker komma fram till är att världens bästa fotbollsspelare borde vara bättre än vad Sneijder var i VM-finalen. Han överglänstes av sina motståndare, framför allt Iniesta, som enligt mig var matchens gigant, inte bara för hans avgörande mål, utan överlag.

Men jag förstår varför du anser att Sneijder borde få priset och jag skulle inte gråta blod om han skulle få det.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 17:22
Delarocha

Jag missade inte en enda match som Argentina spelade och den Messi som alla känner, kände man inte igen. Okej att han är inblandat i många mål, men själva spelet fungerade ju inte alls. Han tappade jätte många bollar, bollar som motståndarna kunde kontra in, flera gånger såg man honom frusterad o.s.v, det var inte mycket som gick rätt för Messi VM 2010.

Messi var inte inblandad i så många mål som du vill få det till, isåfall är alla inblandat i mer eller mindre, faktum är att han gjorde 2 assist, där ena skulle blåsas för solklar offside på Tevez.

Ballon D'or är mellan Sneijder, Xavi och Iniesta.
2010-10-26 17:20
addeh

För att vara helt ärlig så var det en rätt så dålig final då båda lagen för var nervösa och försiktiga för att satsa framåt. Sen var inte Spanien så pass överlägsna, det var bara ett par minuter kvar innan straffläggningen då Iniesta smälla in den på halvvolley.

Nej, Sneijder är enligt mig en klar vinnare i det här sammanhanget.
Atlético addeh
2010-10-26 17:16
Hetfield

Jag skulle inte bli förvånad om Sneijder vinner guldbollen, även om jag inte gillar spelaren förtjänar han väl den. Dock måste jag säga att en ligatitel + ett VM-guld tycker jag väger högre än de titlar som Sneijder vann under förra säsongen. Därför ser jag hellre att någon spansk VM-spelare vinner priset, naturligtvis helst Iniesta eller Xavi. Dessutom överglänste hela det spanska laget Sneijder i VM-finalen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-10-26 17:08
Det är klart att det inte bara handlar om mål, det där med 48 skrev jag bara som ännu en anledning till att Messi ska vinna. Enligt mig är det bara helt löjligt om inte han vinner, då han klart och tydligt är den med den högsta nivån i världen.

Sen får jag bara säga en sak, och jag tar inte bort någonting från Sneijder, han var fantastisk förra året. Men den största anledningen till att Inter vann CL var Mourinho, och utan honom hade man aldrig slagit ut Barca. Om det inte hade varit för Mourinho hade troligen Barca stått där med en CL-titel i nuläget. Men som sagt, tar ingen credit från Sneijder.

Man ska även komma ihåg att Messi på allvar jämfördes med de absolut bästa inom fotbollen någonsin, i våras. Och återigen, det är den spelaren med absolut högst nivå i sitt spel. Är det inte logiskt att han vinner då?
elbraco
2010-10-26 17:06
Håller med Delarocha, Messi var knappast blek under VM men han hade ganska mycket otur, och dessutom var han faktiskt inblandad i 90% av Argentinas mål.
Exempel; Messi gör en soloräd genom försvaret på ett lag vars namn jag inte kommer ihåg, skjuter förbi målvakten och träffar stolpen och sedan rullar fram till en fristående Higuain som gör mål.
Resultat: Alla Madridistas blir överlyckliga och påstår att HIguain är bättre än Messi och Messi får inte ens assist då bollen möjligtvis träffade målvakten.
elbraco
2010-10-26 17:02
Messi är ju bättre än Sneijder, men trots det förtjänar Sneijder att vinna.

En lirare som många verkar räkna bort är väl Forlan för övrigt. Bär sitt Atletico säsong efter säsong och i år lyckades han dessutom ta sitt Uruguay ändå fram till semifinalen. Och visst, Sneijder var en stor faktor till att Inter tog CL-vinsten men samtidigt så "blommade" Milito ut den säsongen, så man ska inte ge Sneijder FÖR mycket cred.

En anfallare som verkligen ska ersätta Müller är Milito. Müller är en bra anfallare på så sätt att man vet att han kommer löpa mycket och göra dom målen där det vanligtvis KANSKE blir mål, men mer kan han inte. Han kan inte bära sitt lag och han skapar inget. Har alltid tyckt att han är lite överskattad trots sina många VM-mål. Lite som Higuain, han kom i rätt position, fick en bra pass och var helt plötsligt ensam med målvakten. Nä, hellre Milito som bar Genoa hur länge som helst.
Delarocha
2010-10-26 16:55
L.A.M Nr 10

Alltså, ska man endast gå efter mål eller vad menar du? Då ska alltså alltid en anfallare vinna då, då borde Henke vunnit det när han vann guldskon i Europa. Logiken är haltande, Sneijder är dessutom mittfältare och därmed kan en mittfältare typ aldrig vinna.

Sneijder är den enda logiska vinnaren, Messi bör väl komma tvåa.

Fotboll handlar i grund och botten om titlar och tycker inte man kan kalla sig världens bästa spelare om man inte vinner titlar. Vinner man dessutom tre och är både sitt klubblag och sitt landslags bästa spelare är man bra bit på vägen att vara bäst i världen.

F_C_B

Ställer mig dock väldigt kritiskt till att Messi var otroligt blek. Om du tittar på samtliga av Argentinas mål är Messi inblandad i typ alla och enligt hockeyregler hade väl Messi gjort nära på 5-6 assist. Så dålig var han inte direkt, däremot var han inte bättre än laget som helhet.
Barcelona F_C_B
2010-10-26 16:53
L.A.M Nr 10

Allting handlar inte om mål. Världens bästa spelare ska se till så ett lag vinner så många titlar som helst och mycket från spelarens förtjänst.

Messi ägde Spanska ligan, Europa till en viss del, då Messi utnyttjade Arsenals kalkonförsvar och gjorde 4 mål? Men sen kommer han inte längre än så tyvärr.

Mot Inter är han helt osynlig i båda möterna, i VM är han hur blek som helst när den inkompetenta tränaren Maradona väljer att låta Messi spela i en Xavi roll.

En som förtjänar Ballon D'or 2009/2010 är Sneijder.

Lyfter sitt lag i Ligan, Cupen och Champions League, och inte minst i VM,(som väger mest när det gäller FIFA Ballon D'or) som ensam mittfältare gör hela 5 mål, och hade Robben utnyttjat Sneijders geniala pass bättre och matchresultatet hade stått sig så hade det här varit klart sen länge.

Sen att Milito inte ens är med i nomineringen förstår väl inte någon, men sen är det FIFA vi snackar om, och då ska man inte bli chockad om de väljer Asamoah Gyan som Ballon D'or vinnare.
2010-10-26 16:49
För mig så är det glasklart att Sneijder ska få vinna, om man tittar på hans CV för i år så står det : Ligatiteln, italienska cupen, CL och VM final. Lägg till att han vann priset som CL:s bästa mittfältare och VM:s andra bästa spelare.

Om det inte räcker för att vinna Balon d'Or så....
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-10-26 16:40
Men allvarligt talat, det är helt solklart att Messi är den bästa i världen. Med marginal. Visst, Sneijder vann trippeln, de spanska spelarna vann VM. Men det är verkligen orättvist om inte Messi vinner. Jag menar, det är ändå den bästa spelaren man ska utse, inte den med mest titlar. Sen talar 48 mål sitt tydliga språk.

Jag tror också att om det inte hade varit VM i år, så hade nog Messi varit favorit. Nu är det istället Sneijder, Xavi, Iniesta, Villa, som är favoriter.
Egentligen bryr jag mig inte så jättemycket om det. Men Messi är den spelaren med de största kvaliteerna.

En grej vi inte har tagit upp också, jag vet att VM betyder så otroligt mycket. Men var är Rooney? Förra säsongen kändes det som han, Ronaldo och Messi var favoriterna till att vinna. Nu är han inte ens nominerad bland de23 bästa. Han gjorde väl typ 30 mål i PL.
Barcelona TaimazBaltaev (Barca-redaktionen)
2010-10-26 16:28
Till bloggkillen som skrev på införmatchrapporten: (passar på att be om ursäkt för att mina länkar inte är i länktips.)

För det första: inte okej att du gör reklam för din blogg här på sidan. Hursomhelst ska jag förklara till dig allt ligger till.

Klubben AD Ceuta som Barça spelar mot i dag, är INTE samma lag som det lag Barcelona spelade mot på 40-talet med Martín och Valle i spetsen.
Klubben de spelade mot säsongen 1942/43. Då hette de "Athletic Ceuta".

Till skillnad från att skriva "/.../ och tidigare har vi noterat" anger jag gärna källor. Scrolla ner till nedre halvan på sidan så ser du att det står:

23-05-43 . Barcelona. COPA GENERALISIMO

BARCELONA-ATHLETIC CEUTA 5-2

Barcelona: Miro, Benito, Curta, Raich, Rosalench, Calvet, Sospedra, Escola, Martin, Cesar, Valle.

Ath. Ceuta: Comas, Telechia, Gonzalvo, Rosado, Melito, Gil, Abad, Oramas, Tavilo, Arnau, Morlas.

Goles: Valle 3, Escola 1, Martin 1.

Asociación Deportiva Ceuta

30-05-43 . COPA GENERALISIMO

CEUTA-BARCELONA 2-4

Ceuta: Rubia, Telechia, Gonzalvo, Rosado, Melito, Gil, Abad, Oramas, Tavilo, Arnau, Morlas.

Barcelona: Miro, Benito, Curta, Raich, Rosalench, Calvet, Valle, Escola, Martin, Cesar, Bravo.

Goles: Martin 2, Escola 1, Cesar 1.

Källa: http://www.fcbarcelonaonline.com/p4243.htm

Sedan kan du även se att de har mötts i Copa Generalisimo, då namngiven efter General Franco, och inte Copa del Rey - Kungens cup.

En annan grej. "/.../ samma säsong vann Barca finalen mot Atletico Madrid med 4-3 på Charmartin stadion". Stämmer ej. CF Barcelona (som de hette då) förlorade mot Real Madrid i semin. Man vann första matchen med 3-0 och förlorade andra med bordtennissiffrorna 11-1 (sägs att vakterna slog och hotade Barcelona-spelarna). Samma säsong, dvs 1942/43 vann Athletic Bilbao Copa Generalisimo efter 1-0 i finalen mot Real.

Tror du inte att klubben grundades 1996 som Adam säger? Se vad den officiella Ad Ceuta-sidan säger. http://www.adceuta.org/el-club/historia/

"Temporada 1996-97: Primer intento de ascenso" står det på sidan. Vad betyder det? Grovt översatt: Första försöket till uppgång. (första försöker att starta klubben).

Tack.
Barcelona Barca4eva
2010-10-26 16:23
Messidinho_10

Busquets? Är du helt borta i huvudet eller?

Låt priset gå till Sneijder..Messi är fortfarande nr.1 hos mig.

En chock var däremot att Gyan finns med..
Annons: