/spanien/barcelona/forum/13901.aspx/spanien/barcelona/forum/13901.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2011-01-29 19:17
el maquina

Jo kanske ibland, men vi kan inte klaga han har vunnit cl, ligan 2 och cupen. under trippelåret rotera han inte ens så värst mycket och vi alla vet hur det slutade.
Barcelona Barcadinho.
2011-01-29 19:16
Alves istället för Adriano jämfört med sist mot almeria. Resten är samma i backlinjen.
Jag hoppas verkligen att backlinjen ser mer fokuserad ut redan från start. Det såg horribelt ut sist mot Almeria. Otroligt många slarv.
Barcelonistas
2011-01-29 19:15
El Maquina

ja i det fysiska spelet är yaya bättre,, han var under barcas trippel år utan tvekan världens bästa på sin position. Men killen klada för mycket på bollen.
"El Máquina"
2011-01-29 19:14
En sista grej innan jag drar för att er diskutera matchen ifred.

Tycler ni inte Pep kör för hårt med spelarna? Han roterar sällan numera, kan det finnas några risker med det?
Barcelona B-Guden
2011-01-29 19:13
Ni som har sett matcher med Barca B vad är det största felet dom gör tycker ni ?

Jag har bara sett den som pågår nu, men jag tycker dom hat alldeles för brottom att få ett avslut trots att dom leder matchen
Barcelonistas
2011-01-29 19:12
xabi alonso är en dusinirare som en vis man en gång sa. skämt osidå.

Busquets är ordinarie i både världens bästa klubb samt landslag.
"El Máquina"
2011-01-29 19:12
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Alonso har visst spelat ensam pivote några gånger i Real Madrid, när han startat tillsammans med Granero. Anledningen till att han inte spelar ensam pivote är att man vill utnyttja hans offensiva kvalitéer och passningspel, att ge han för mycket defensivt ansvar gör han sämre i det konstruktiva spelet.

Anledningen till att Busquets klarar av att spela ensam pivote är att Barcas kollektiva försvarspel är så väl fungerande. Man har en bra första press och vinner oftast sina bollar på det viset, spelar laget sig förbi den andra pressen så slår oftast motståndarna bort den i panik. Busqets behöver sålades oftast inte agera. Tycker att han har orsakat fler frisparkar än han vunnit bollar. Jag tror Alonso skulle mycket väl klara av den rollen då han har ett positionspel i klass med busquets.

B-Guden

Stämmer bra, det krävs anpassning för att komma in rätt i laget. Tycker att importerna borde få fler chanser än dem fått för jag tror Barca hade vunnit på det i längden.

Jag tycker tvärtom, Real har för många olika spelartyper i sitt lag som kan användas till olika spelsystem. Det enda som krävs bara är att alla hittar sina roller. Det är Barca som har för många likadana spelartyper, det är bara kolla vad La Masia producerar, alla är bra på samma saker. Tycker Barca borde skaffa sig fler spelare som bryter mönstret, Keita är en sådan och Affelay är en sådan. Behövs någon på forward sidan också. Men jag är inte Pep.

Barcelonstas;

Så här resonerar jag, Yaya är en bättre DM, men Busquets är bättre DM för Barca då han behärskar triangelspel och har en något bättre speluppfattning en Yaya. Sedan så kompilerar han bättre med Xavi och Iniesta än Yaya gör.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-29 19:09
Barcelona XI Officiellt:

Valdes - Alves, Pique, Abidal, Maxwell - Xavi, Busquets, Iniesta - Pedro, Messi i Villa
Barcelona Klint
2011-01-29 19:08
Startelvan: Valdes - Alves Pique Abidal Maxwell - Xavi Busquets Iniesta - Pedro Messi Villa
Barcelona Boixos Nois 81
2011-01-29 19:07
Jag är också litenervös inför kvällens match... Det kan bli tufft. Hoppas att Barca spelar med Abidal och Pique i mitten..
Barcelona LaSagradaFamília
2011-01-29 19:04
Maquina:

Jag tycker helt enkelt att han är bättre som ensam defensiv mittfältare, Xabi ska ha en grovjobbare bredvid sig för att kunna nå sin högstanivå. Busquets gör smutsjobbet, Xabi är framförallt bra på att få upp bollen till anfallarna. Fantastiska långbollar och bra skott. De är helt enkelt olika spelartyper.
Barcelona el Flaco
2011-01-29 19:02
Varför jämför man Busquets med Xabi Alonso? De är i grund och botten två olika spelartyper med olika uppgifter på planen. Det är som att jämföra Mascherano med Xavi.
Barcelonistas
2011-01-29 18:58
El Maquina

Med busquets så fungerar vårat anfallspel mycket bättre för att busquets spelar 1 touch spel hela tiden. Så fort han får bollen så passar han den direkt till xavi elr iniesta.

När vi hade yaya så tog han flera tillslag på bollen, spelet blev oftast lite segare med yaya.
Barcelona B-Guden
2011-01-29 18:57
"El Máquina"

Det har du rätt i om Busquet. Men det är just därför Barca är så bra man har spelare som passar in i spelet. Kolla Zlatan jag ser han som bättre än Eto men han lyckades inte i barca för han passa inte in i spelet.

Det är även det jag tycker Real har gjort lite fel, man har lite förmånga "lika spelar typer!"
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-01-29 18:56
Alonso har aldrig spelat ensam pivote. Varken i Pool eller Madrid. Dock har han gjort det i Spanien vilket ledde till att Del Bosque blev tvungen att inkludera Busquets i startelvan. Alonso klarade helt enkelt inte av uppgiften ensam och det gör han tydligen inte i Madrid heller om man startar med Alonso, Lass och Khedira från start mot Sevilla.

Busquets däremot är ensam pivote i världens offensivaste lag med offensiva ytterbackar. Skulle vilja se hur Alonso klarar av den uppgiften.
Barcelonistas
2011-01-29 18:56
herbert

hehe komiskt nick du har,

asså det sjuka är att jag är lite nervös inför kvällens match.
"El Máquina"
2011-01-29 18:52
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Skriver under ditt inlägg, båda har olika ansvar i sina klubblag. Enligt mig tar Alonso mycket större ansvar än Busquets. Busquets kan utvecklas, men ej komplett likt Xabi. Han har hittat sin roll i Barca som han inte skulle kunna hitta i ett annat klubblag, den begränsade ansvaret passar honom som handen på hansken.

LaSagradaFamília

Vad grundar du det på? Vinner han fler närkamper? Vinner han fler bollar?

Alonsos positionspel är precis lika som Busquets, Alonso med sin styrka och spelförståelse bakåt är bättre än Busquets.

Men som sagt en smaksak. Jag tror Barca skulle gynnas utav att spela in Masken i längden än att ha kvar Busqets som DM.
2011-01-29 18:40
Busquets är bättre defensivt, men Xabi är en klart bättre passninsspelare
2011-01-29 18:39
Här. Eller kolla på totalbarca, de har en till länk
Barcelona Koeman!!
2011-01-29 18:38
Jag älskar Barca L.A.M Nr 10, bara för en av mina favoritspelare försvinner så försvinner inte min kärlek till klubben. Och vad har Yaya Toure med det jag skrev? Xabi Alonso är fortfarande en mycket bättre spelare än Busquets i nuläget, det gäller inte att vara allt för insnöad bara.
2011-01-29 18:37
Riktigt bra spel av Barca B
Barcelona Olofsbo
2011-01-29 18:34
Ingen som har en länk till Barca B´s match?
Valencia rågi - Kung M.Llorente!
2011-01-29 18:33
L.A.M Nr 10// Oliktänkande kan bidra till diskussion.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 18:27
Koeman!!

Att du envisas med att fortsätta skriva här. Trodde du hade börjat heja på City nu när din älskade Touré har lämnat för de ljusblå. Men ibland har man fel...
Barcelona el Flaco
2011-01-29 18:26
Jonathan dos Santos och Thiago försöker hela tiden hitta varandra. Fint att se deras samspel emellanåt. Annars är det Celta som har haft det mesta av spelat och chanserna (missade de första tio minuterna). Nu känns det dock som att Barça B har lyckats stå emot anstormningen och fått lite mer bollkontakt.

Edit: Startelvan förresten: Miño- Montoya, Sergi Gomez, Bartra, Muniesa - JDS, Ilie, Thiago - Edu Oriol, Jonathan Soriano & Tello.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 18:25
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Co-sign på ditt inlägg, men anser fortfarande att Busquets är den bättre av de båda:)
Barcelona Koeman!!
2011-01-29 18:21
Att folk fortfarande envisas med att tycka Busquets är bättre än Xabi Alonso..
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-01-29 18:21
Angående Alonso vs Busquets;

Med tanke på hur olika Barcelona och Real (Liverpool) spelar så förstår jag att respektive lags supportrar har svårt att se "storheten" i den andra klubbens defensiva mittfältare.

Real har 4 spelare som bara tänker offensivt och fuskar i det defensiva.
Därför vinner de ofta bollen, genom sina 2 DM och försvaret, längre bak i plan och spelar rakare framåt med längre bollar ut mot kanterna.

Barca har anfallare som även har presspel och försvarsspel som uppgift och vinner boll längre upp i plan samt spelar possessionfotboll.

Då är det inte svårt att inse att den/de defensiva mittfältarna måste ha olika egenskaper.
MEN - detta betyder inte att Busquets inte kan glidtackla eller vara stenhård, det är bara det att han inte behöver använda den typen av spel så ofta.
Likadant gällande Alonso, han behöver inte spela tiki-tika eller erbjuda väggspel, men nog hade han klarat det.

Vi får nog acceptera att man uppskattar spelare av olika anledningar,

Det man i alla fall kan konstatera är att Busquets har större potential att utvecklas till en komplett defensiv mittfältare än Alonso med tanke på ålder och utvecklingskurva.

Att sedan nämna Gago i detta sammanhang är fel. Någon maräng skrev för en tid sen att Busi var begränsad som fotbollsspelare - är det någon som är begränsad (förutom denne maräng) så är det väl Fernando "Forrest Gump" Gago. Run Gago, run!
Barcelona Hyder
2011-01-29 18:19
Tittade på lite statstik angående El Jefecito:

Han har spelat lite mer än hälften av de minuterna som Messí fått spela totalt sett under säsongen. Närmare bestämt 1424 minuter (Messí har 2464 minuter på kontot). Han har varit involverad i 14 av 17 ligamatcher, 5 av 6 CL-matcher och 5 av 5 cupmatcher. Det är rätt ok måste jag säga.
Atlético addeh
2011-01-29 18:13
Edu Oriol gjorde precis 1-0 till Barça B mot tabelltvåan Celta Vigo. Thiago spelar från start på mittfältet tillsammans med polaren Jonathan dos Santos & Ilie.
Annons: