/spanien/barcelona/forum/139.aspx/spanien/barcelona/forum/139.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
6/5/2017 11:44
@neymar JR || Cillessen #1:

Ja du, och ännu skönare när man läser följande artikel om Qatar från idag. Se länktips.
Barcelona the cameroonians
6/5/2017 11:40
@neymar JR || Cillessen #1:

Sanningen är att det är spelarförsäljningar, främst från egna produkter, som balanserat böckerna, tillsammans med möjligheten att skjuta vissa kostnader framför sig. Detta kan dock inte fortgå hur länge som helst. Däremot skulle det inte förvåna mig om Rafinha lämnar som ytterligare ett "bevis" på detta faktum, eller att Samper/Alena säljs med buy-back.

Du har för övrigt rätt om NIKE, det sker en gradvis ökning av intäkterna redan nu, men mycket av detta är trolgitvis kopplat till bonusar för titlar etc.
6/5/2017 11:31
Kopplar man sedan den sportsliga planeringen samman med ekonmin, så ser man ju att klubben förra sommaren satsade på att handla unga spelare med "potential" snarare än en crack.

Men det de glömde var att hitta de värvade offensiva snarare än spelskickliga mittfältare i Gomes och Denis samtidigt som man förstärkte vänsterbackspositionen i form av Digne istället för att hitta en ersättare till Alves.

Så. Nu står vi här en säsong där vi vet exakt vad som behövs för att kickstarta igång laget igen, dilemmat är då att den ekonomiska situationen inte tillåter oss agera så kraftfullt som vi förmodligen behöver. Samtidigt står vi inför en osäkerhet vad gäller la Masia då vi inte vet om spelare som Samper, Alena och Munir egentligen är redo efter säsonger som lämnar mycket i övrigt att önska.

Det är också därför det är vitkigt att med andra faktorer än lön o transfersummor stå ut som klubb. Detta har Barcelona tappat de senaste åren och förknippas nu mer med andra uttryck än "més que un club". Inte ofta man hör detta nu va? Nu är det väl mest Messi som lockar snarare än själva klubben sett till attraktionskraft? Spelet är som bortblåst, klubben är kriminaliserad och ledningen verkar inte ha den bästa relationen med vare sig spelare eller andra instanser.

Risken finns att det blir nåt halvdant igen, men innan vi målar fan på väggen så måste vi ge ledningen och Valverde en chans att motbevisa sig och tro på att det finns en ljusning i tunneln. Men då måste "de" inse vad som gått fel, förstå vad som gjort oss framgångsrika och våga styra om skutan till "rätt" kurs igen.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
6/5/2017 11:30
Sedan den här ledningen tillsattes har ju varenda sommar varit dålig ekonomiskt. Men likt förbannad plockar dom ut miljarden efter miljarden ur röven. Hur bra mitt minnen nu än är så har jag för mig att redan vid den här sommaren skulle få mer från Nike. 80-95 miljoner € sedan från 18/19 ska det nya kontraktet gälla fullt ut. -------- Till något helt annat, rakuten vd la upp en bild på sociala medier med den tröjan. Han verkar vara en genuin Barca fan som råkar värders till en och annan miljard. Skön med sponsor bytet lite finare att bära tröjan hädanefter....
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona socccerfan1
6/5/2017 11:30
Vi behöver sälja och köpa mycket.. eller så jobbar vi på det vi har köper några få och ger det något år! Grattis Madrid. Bra jobbat! Kul för er och era fans! Tråkigt för oss .. Visca Barca!
6/5/2017 11:06
För att spinna vidare på den ekonomiska situationen så är ju också värvningen av Gomes en bidragande faktor till varför läget är "ansträngt" eftersom de pengarna delvis togs från kommande säsongs transferbudget då (sport)ledningen såg portugisen som "a market opportunity" - en möjlighet som bara fanns där och då.

Vidare så är det ju också så att det nya sponsoravtalet med Raktuen aktiveras och ger mer intäkter, men det är i sammanhanget "bara" +€20 miljoner/år vi pratar om. Det är först säsongen 18/19 som de riktigt stora pengarna rullar in via det avtalet med NIKE som det kommer kunna ges utrymme i plånboken.

Samtidigt ska vi ha i åtanke att Espai Barca kommer kräva en delikat ekonomisk styrning eftersom det är sagt att €200 miljoner ska tas från det egna kassaflödet och samma summa ska finansieras via banklån.

Vad leder detta till?
Jo, om skulden går upp och kostnaderna ökar så måste ju omsättningen höjas markant för att förhållande mellan EBITDA och Skuldnivån inte ska spräckas.
Om inte intäkterna höjs måste man skära på andra saker, t ex spelarköp och kontraktsförnyelser.

Det är precis därför det är enormt viktigt att la Masia används på ett bra och medvetet sätt och att det inte läggs pengar på idiotköp som Digne och Arda.
Barcelona Katalano
6/5/2017 10:59
the cameroonians

Tack för uppdateringen.
Det är lite ironiskt ändå att en ledning som fokuserar så mycket på ekonomin inte lyckas få densamma att gå ihop, även om jag tycker att det är rimligt att skylla på "skulden" på markrättigheterna som en av anledningarna.

Med detta underlag så tycker jag att man bör prioritera att sälja Rakitic. Han skrev just ett nytt kontrakt som är alldeles för högt för det värde han faktiskt kan bidra med på planen för Barcelona. Han är inte rätt typ att vara en startspelar för oss framöver och är för dyr för att ha på bänken/som rotationsspelare. I detta så utgår jag ifrån att vi värvar en ny mittfältare som är tänkt som startspelare. Gör vi inte det så ska förstås Rakitic stanna.
6/5/2017 10:51
@Meneysuarez91011:

Detta är en "jobbig" säsong för Barcelona ekonomiskt.

Intäkterna/omsättningen ser ut att ha stagnerat om man ska ta de förhandsrapporter som kommit ut på allvar. I budgeten för den gångna säsongen låg en tillväxt på 2%, och nu ser det ut som att det blir noll.
Samtidigt har flera spelare, t ex Rakitic och Neymar fått nya kontrakt vilket har lett till ökade kostnader.

Varför är då detta ett problem?
Jo, 2013 införde Rosell en paragraf i klubbens stadgar (regler) som sa att skulderna inte får vara mer än 2,75 gånger större än vinsten före skatt och avskrivningar (EBITDA). 14/15 var den 3.14 och då var klubben tvungen att sänka den rejält för att hamna i rätt nivå sett över en treårs-period. Resultatet förra säsongen blev 1,94 och målet som måste uppfyllas 16/17 är max 2,0.

Med mindre intäkter och ökade kostnader kommer såklart självs EBITDA att vara mindre än budgeterat och då måste ju skulderna i sin tur minska för att målet ska nås.

För några dagar sedan kom det ut en artikel i MD där de skrev att ledningen kommer att behöva be generalförsamlingen att godta att man inte lyckats nå målet. Med andra ord - ledningen lever inte upp till sina egna krav och i värsta fall kan detta agernade leda till att de tivngas avgå, allt enligt stadgarna.

Men.
Precis som Laporta fick "ärva" skatteskulder från Nuñez och Gaspart har Bartomeu fått "ärva" ett ärende (CAN rigalt) som handlade om markrättigheter. Klubben förlorade i domstol förra året och fick betala €30 miljoner i skadestånd. Utan detta hade förhållandet mellan skuld och EBITDA varit lägre och man hade kunnat haft bättre marginal denna säsong. Mest troligt är att ledningen hänvisar till detta för att få igenom anständet från generalförsamlingen.

Jag har hela tiden skrivit att ekonomin inte kommer tillåta några extrema värvningar så länge inte det säljs av en hel del och att spelare med häga löneposter lämnar. Det är därför Messis nya kontrakt inte kommer offentliggöras förrän efter säsongens bokslut stängt, och det är därför klubben inte kan agera redan nu innan man sält spelare som Arda, Mathieu med flera.

Jag lovar att ledningen i skrivande stund gör allt för att få igenom försäljningar, dels för att det verkligen behövs sportsligt, men mest för att de måste balansera budgeten för att inte hamna i än värre blåsväder efter en medioker säsong både på plan och utanför densamma.
Barcelona Pep - El Míster
6/5/2017 08:50
Vad hände? Vi var kungar i europa och dominerade totalt sett till titlar men framförallt SPELMÄSSIGT. Den kombon är ovanlig. Våran klubb sjunker med denna ledning som köper dussinlirare som inte bidrar ett skit. Vad gör Puyol och Xavi då? Sitter och kliar sig i arslet när klubben går ner sig? Gör något. Kom med ett uttalande. Supportrarnas klubb var det väl? Hur kan alla supportrar och gamla legender kolla på när våran klubb gör sig själva till åtlöje? RM har vunnit CL tre gånger de senaste fyra åren!!! Hur fan gick det till? Våra titlar 09, 11 och 15 är historia nu och deras dignitet börjar suddas ut när vi låter RM tre gånger på kort tid. Fyfan så illa! Jag är givetvis optimist och hoppas Valverde kommer utgöra stordåd men med denna ledningen så lär Valverdes potentiella framgångssaga leva en säsong eller max två. Sorry för "negativiteten" men blev bara så oerhört illa berörd när jag läste om RM och Ronaldos framgång nu på morgonen.
Barcelona Treyh
6/5/2017 08:44
@Barclasico:

Tack! Det är bra att han ställer krav på ledningen. Jag vill inte ha en ny Thiago Silva-saga... Gör ert jobb!
Barcelona Meneysuarez91011
6/5/2017 08:42
Är det någon som verkligen sitter på riktigt bra information angående vår ekonomiska sits till detta transfer fönster? Stämmer det att vi endast kan handla för det vi säljer för? Isånafall kan man ju gå och borra ner ansiktet i kudden hela sommaren och sova bort skiten.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
6/5/2017 07:55
Bollinnehavet Kul att Md rapporterar angående Dembele till Barcelona idag. Själv är jag stark emot den värvningen, tror absolut inte att han passat i Barcelona. Borrar ner huvudet och kör sitt race, bättre att hålla i pengarna.
Barcelona Barclasico
6/5/2017 07:49
Ernesto Valverde wants next season's team closed (all signings/deals finalized) by July 12th when they start preseason training [lesportiu]

Spännande.
Barcelona Yellow cake
6/5/2017 07:07
Rio Ferdianand tror att Ramos inte kunnat se sin pojke i ögonen dagen efter matchen (efter situationen med Cuadrado). Se länktips

För mig är den vidrigaste spelaren S.Ramos. Pratade med min kompis innan matchen som är Juve-fan och jag sa att jag har svårt för Ramos, han hade svårt för Pique. Jag menade dock på att man ser ju aldrig Pique göra extremt fula grejer, Ramos han kan ju verkligen gå in för att "mörda" i dueller ändå har han alltid synpunkter till domaren under matcherna om olika situationer, "Ge och ta", när han börjar med det kanske jag kan skaffa lite respekt för honom!

Fick ett sms efter matchen från min juve-kompis, han hade inte särskilt mkt respekt kvar för Ramos. Sweet tänkte jag! men exakt så här är han, Knappast en engångsföreteelse.

Fick ett
Barcelona koeman92
6/5/2017 03:09
Ibland får jag lust att spärra folk bara för att de sprider negativ energi. Behöver inte vara något regelbrott, men det blir så deprimerande att gå in i forumet när folk klagar för klagandets skull. Istället tänker jag vänligt be er att försöka att vända blad. Ja, Real försvarade CL titeln. Nej, det var inte välförtjänt. Det vet vi alla hittills. Det jag däremot inte tänker göra är att älta om det i evigheters evigheter. Det är bara att gilla läget och gå vidare. Nu har vi ett minst sagt turbulent transferfönster framför oss, och även om jag inte förväntar mig särskilt mycket (av uppenbara skäl) hoppas jag ändå att vi kan göra det bästa av situationen.
Barcelona Bollinnehavet
6/5/2017 02:37
Jaja, jag släpper diskussionen om Real också. Det som är relevant just nu är vad som händer i sommar. I detta fönstret bryr jag mig inte om några namn egentligen. Jag har två st drömspelare, den ena är Verratti och den andra är Ousmane Dembele (även om han egentligen inte behövs i dagsläget). Men det viktiga är inte att få in just dessa, det viktiga för mig i sommar är att få in spelare som kan få oss tillbaka till tiki-takan. Om det sen är Verratti, Coutinho, Seri eller Kim Källström skiter jag i. Kommer Seri in för 17 miljoner som det snackas om och får fart på vårt mittfält igen så kommer inte jag sitta och hoppas på Verratti längre.

Eller det kanske är så att tiki-takan redan finns i truppen i form av Sergi Roberto? Vem vet vart han står om han får en lika fin chans på mittfältet nästa säsong som han fick på högerbacken denna säsongen? Vi kanske inte ens behöver lägga 80 millar på en ny crack där? Tänk om Aleña sen kan ersätta Iniesta på ett fullt godkänt vis om ett par säsonger eller om Denis Suarez kliver fram redan nästa säsong?

Det jag egentligen vill komma fram till är att jag hoppas att vi värvar smart. Gå inte efter Coutinho om han inte behärskar vårt mittfältsspel. Köp inte Seri ifall han inte är på en Barca-nivå. Passar Tolisso bättre in hos oss så köp honom istället. Jag bryr mig nämligen inte så mycket om namnen denna sommar. Det enda jag vill är att Valverdes ord på presskonferensen var sanna och att han får in spelare därefter. Jag hoppas innerligt att den bristande kvalitén som vi hade på mittfältet var av taktiska brister snarare än på spelarmaterialet, men antagligen är det lite både och.

En annan kittlande dröm jag har om Dembele kommer in (vilket i stort sett inget talar för egentligen) är att han kan ta anfallsplatsen till höger. Messi ner på mittfältet och Verratti som är en mer defensiv spelare än Iniesta köps in och tar hans startplats. Tänk er mittfältet med Verratti - Busquets - Messi med en fräschare Iniesta på bänken. Där hade det kunnat trianglats i all jävla oändlighet tills Messi bestämmer sig för att rycka. Men jag ska nog sluta spela FM så mycket :)
FCB- Culé master
6/5/2017 00:15
Dags för den här ledningen steppa upp nu och sluta vara pus**ies. Köp riktiga spelare som är värdiga den här klubben, Messi förtjänar inte det här och inte heller vi trogna fans. Dem har den här sommaren på sig nu. Se till gör nåt riktigt bra och inga halv värvningar som dem har lurat oss med senaste åren.
Barcelona FCB_Messi
6/5/2017 00:09
Aldrig förstått varför man ens ska gå efter bellerin. Han är inte ens bättre än Roberto eller Vidal (i form). Kommer bli så lack om vi slösar pengar på honom när det är andra positioner vi är i behov av. Veratti och Coutinho in plus en till. Sen ut med arda, mathieu , digne, rafinha , denis suarez.
Barcelona FCB-1899
6/4/2017 23:57
Skulle vara skönt om vi fick in Cutinho!? alternativ Veratti eller så båda två. Förstår inte hur vissa tycker att bellerin är bra. Nej tack till honom. Har vi ett skickligt mittfält den kommande säsongen så kommer vi med all säkerhet kamma hem alla titlar. Mot en bättre säsong. Jag tror och litar på farbror Ernesto Valverde:)
Barcelona Visca el Barca 17
6/4/2017 23:50
Innan CL var det bara de som vann i sina ligor de hade inget gruppspel. Inget Arsenal kort sammanfattat...
Puyol y Xavi
6/4/2017 23:44
Thierry Henry //

Men just "först med att vinna andra raka CL" är ju inget Real kommit på själva utan nåt det snackats om länge. Minns att United pratade om det redan 2009 inför finalen mot oss. Sen kan man tycka vad man vill om det "rekordet".

Sen undrar jag hur du räknar. Vårt första guld från 1992 är Europacupen. CL spelades för första gången säsongen 1992/93, så räknar man så är ju inte vi mesta mästarna utan det är isåfall Real som tagit 6 CL medan vi tagit 4.

Men nog om Real nu!

I sommar kräver jag antingen Coutinho eller Verratti. Kommer nån av dem får Iniesta en rejäl utmanare om sin position och det tror jag antingen gör honom bättre och Rakitic bänkas eller så spelar vi med Coutinho/Verratti, Busken och Rakitic. Oavsett är jag övertygad om att ett sånt mittfält tar tag i saker och ting och återställer ordningen. Vi ska vinna ligan nästa år! Känns som att det bara behövs lite småjusteringar för att vi ska bli bäst igen. Ny tränare och ny mittfältare bör vara receptet.
Barcelona Thierry Henry
6/4/2017 23:24
@Bollinnehavet:

Jag kan inte svara för andra här inne. Men för mig är Europacupen och cl samma turnering
Barcelona Thierry Henry
6/4/2017 23:22
@Puyol y Xavi:

Vem bryr sig om dom va först att försvara Europacupen? Vart är det relevant i deras påstående att dom är först nu att försvara cl 60 år senare?

Det man måste fråga sig är varför dom har sån panik med att hävda sig i rekord statistiken. Det är det ena irrelevanta rekordet efter det andra som dom vill uppmärksamma och bli hyllade för. Du tror inte det går hand i hand med att Barca dominerat fotbollen dom senaste 10 åren på ett sätt få lag lyckats med någonsin?

Real vill få sina prestationer i paritet med barcas trots att dom inte ens är i närheten. Därför vill man lyfta fram denna icke rekord som detta (att man är först att försvara cl) trots att vi vet bättre. Det börjar bli komedi. Ett lag som har blott 2 ligatitlar på 8 år eller vad det är. Dom försöker hävda sig våra jämlikar. Trots att dom är mil efter. Rekord hit rekord dit. Detta real va inte det första laget att försvara ett cl guld. Isf är vi mesta mästare. Punkt !
FCB- Culé master
6/4/2017 23:02
@Ribohn Fan:

Hur har Neymar presterat match efter match? Tycker han gör en bra säsong, max. 14/15 var han amazing och halva 15/16.

Den här säsongen har han varit ganska jämn men knappt gjort en " otrolig" match på hela säsongen förutom PSG matchen och sen några andra. Nepp, nu kom jag kanske ut ur grottan efter efter en dag hehe, men mycket måste göras i Barca. Känns inte kul just nu.
Barcelona Fcb88
6/4/2017 22:19
Riktig loser mentalitet härinne, så fort Real vinner någonting så grinas de i varje inlägg..
Puyol y Xavi
6/4/2017 21:48
Thierry Henry //

Håller med om att det blir skevt. Första laget att försvara CL-guldet samtidigt 12 CL-guld... Men Real var ju faktiskt först att försvara guldet när det hette Europacupen, åren 55/56 och 56/57.
Barcelona Ribohn Fan
6/4/2017 21:42
Vi kan förlita oss på MSN, vi har gjort mer mål än någonsin denna säsong. Skulle bollen hela tiden vara hos MSN skulle vi vinna varje match med 10 - 0. Nu har vi ett mittfält som inte har fungerat. Ett försvar spel som har varit de sämsta på många år i Barca. Lägg där till en målvakt som har svårt att stoppa bollar och där har vi årets säsong.
Barcelona Reymar
6/4/2017 21:36
@zigazaga:

Två spelare kommer 100% att lämna och det är Mathieu och Arda. Spelare som Digne, Mascherano, Gomes, Rakitic, Rafinha, Denis hänger löst och kan säljas om man får ett bra erbjudande. Sen återvänder Vermaelen, Tello och Munir, även dom kommer säljas.
Barcelona II Barça II
6/4/2017 21:05
"Förut var det Real Madrid spelarna som pratade och vi som spelade fotboll nu är det vi som pratar och Real Madrid som spelar fotboll och mycket är tack vare Piqué. Jag är inte ett dugg intresserad av det Piqué säger mot Madrid, jag är intresserad av fotboll. Lägg till att jag inte tycker att Piqué är tillräckligt koncentrerad på matcherna." Klockrent, håller med dig fullständigt, Pique är INTE Puyols arvtagare. Puyol var en gentleman, Pique är en clown.
Barcelona Funeral Canticle
6/4/2017 21:01
@papillon:

Allt upphöjs när läget är dystert, tror inte heller det är något speciellt med det som händer i klippet. Sen så är Neymar något arrogant till och från med sitt kroppspråk men något mer än så tror jag inte det är.

zigazaga
Även vi har haft en bred trupp under vår bästa era, många av deras bredd spelare kommer försvinna men jag håller med att vi måste förstärka rätt och jobba mer som en enhet och skapa fler vapen för just nu är det trion som har ansvaret för det och det är på gott och ont. Ett fungerande mittfält skulle göra mycket men inte enda lösningen såklart.
Annons: