/spanien/barcelona/forum/13898.aspx/spanien/barcelona/forum/13898.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel_
2010-11-01 19:52
På tal om nyförvärv och värvningar inför nästa säsong så har jag funderat lite. Vad behöver vi egentligen? Låt oss gå igenom några saker. Maxwell och Abidal är jag rent personligen jätte nöjd med, men dem båda kommer till åren och det behövs förnyas. Dessutom går ju Abidals kontrakt ut snart. En ung och bra vänsterback som man kan satsa på inför framtiden eller en redan etablerad vänsterback som dessutom är relativt realistik. Dessa är namnen jag kommit på än så länge:

Luis Felipe
Gareth Bale
Fábio Coentrão
Bastos
Vargas

Personligen kan jag inte låta bi att imponeras av denna Gareth Bale. Maken till spelare får man leta efter. Däremot ställer jag mig tveksam till om han verkligen skulle passa in i Barça eftersom han är en spelare som lever väldigt mycket på sin speed men framför allt på sin löpförmåga medans vi spelar en possession fotboll med kortpassningsspel och instick på små ytor. Han skulle därför inte kunna använda sina främsta egenskaper och det som gör honom så speciell på samma sätt som han kanske skulle få möjlighet till i en klubb som spelar en lite mer direkt fotboll än vad vi gör. Just därför är han trots allt inte mitt förstaval när det gäller vänsterbackar även om jag imponeras enormt av honom. En annan sak att tänka på när det gäller Bale är ju att han faktiskt idag används som ytter i Tottenham och inte som vänsterback.

Mitt personliga val går till Michel Bastos.Teknisk, snabb, bra tillslag på bollen. Han känns som den typiska Barçaliraren på något sätt. Sedan skulle vi äntligen återigen få in en spelare som faktiskt är ett hot i frisparkar, det har saknats sedan Ronaldinho försvann. Han är kanske inget framtidsköp eftersom han är runt 27 år men han känns ändå enligt mig som den mest klockrena värvningen när vi är inne på vänsterbackar även om de andra alternativen faktiskt också känns som väldigt intressanta möjligheter. En sak är säker hur som helst, det kommer att behövas att köpa in en ny vänsterback inför nästa säsong.

Nu har vi gått igenom vänsterbacken men enligt mig behövs även en ny mittback till nästa säsong. Jag tycker dessvärre inte att Milito håller längre. Han är för det första inte tillräckligt bra med bollen vid fötterna när det gäller att sköta uppspelen ifrån backlinjen vilket är oerhört viktigt att kunna hantera när man spelar som mittback i Barça. Allt för ofta är det passningar som inte når medspelare från hans sida eller passningar som känns "livsfarliga" ifall dem inte skulle gå igenom. Dessutom känns han inte alls lika stabil som han gjorde när han var i Zaragoza, tyvärr. Lägg därtill att Puyol börjar komma till åren och även om han fortfarande håller yppersta världssklass pga sin inställning och vinnarskalle så blir han knappast yngre. Det behövs en mittback och det självklara valet för mig går till Benficas David Luiz då jag är riktigt imponerad av denna spelaren.

Killen är för det första född 87 så han har hela sin framtid framför sig. Han är 188 centimeter lång och riktigt stark. Hans längd skulle behövas i vårat annars väldigt korta gäng av spelare. Han är dessutom väldigt teknisk och även ett riktigt hot på offensiva hörnor och frisparkar då han gör väldigt mycket mål. En annan sak som är väldigt positivt med honom är att han klarar av att spela som vänsterback eftersom han är så snabb och teknisk. Detta är en spelare som jag är helt övertygad om att han kommer att bli en av världens bästa mittbackar om sisådär 2-3 år. Jag skulle bli enormt besviken om något annat lag tog honom även om jag vet att faktiskt både Chelsea och Liverpool vill ha honom. Men han är enligt mig det självklara valet när det kommer till en ny mittback. Sedan vet jag även om att vi har intressanta spelare i Fontas, Muniesa och Batra men det skadar verkligen inte med ett köp av ytterligare en mittback pga dom anledningarna jag nämnde; Milito är i ärlighetens namn inte är tillräckligt bra för att spela med oss längre, in my opinion (åtminstone inte mot de bästa motståndarna) och Puyol, som jag sa, börjar komma till åren. Det känns liksom som rätt tillfälle att köpa in en ny mittback nu.

Alltså behövs det en ny vänsterback och en ny mittback till nästa säsong. Men det behövs även ytterligare en anfallare. När vi pratar om anfallare finns det en spelare som är så klockren som det går att bli och det är Luis Suarez. Killen har absolut allt som krävs för att kunna lyckas hos oss och det är nog även dags för honom att ta det ultimata steget till en storklubb nu. Han är riktigt målfarlig, bra med båda fötterna, har ett bra skott, bra med huvudet, löpvillig, bra passningsspelare. Av alla värvningar som sker inför den nästa säsongen så ser jag detta som den mest självklara!

Nu vet jag även att väldigt många och även Pep är väldigt sugna på att få Fabregas inför nästa säsong men i ärlighetens namn så tycker jag att man med tanke på ekonomin lika gärna kan vänta ytterligare en säsong med honom. Det behövs faktiskt förstärkningar på mer ställen än mittfältet, Pep. Gör inte misstaget att lägga alla budgetpengarna på en enda spelare när det behövs förstärkningar på andra positioner också. Sedan ska jag inte ljuga, jag hade inte direkt gråtit om Fabregas kom, även jag själv är rätt så sugen på honom i blaugrana haha. Allt jag försöker säga är att pengarna kanske inte räcker till, och det gäller att spendera more visely than we have.

Michel Bastos, David Luiz och Luis Suarez är i vilket fall som helst tre riktigt intressanta spelare. Dessutom spelare som är fullt realistiska att kunna få. Kom att tänka på en annan sak när det gäller David Luiz. Om det nu stämmer att Benfica vill ha Nolito så kanske det går att göra en deal med dem om David Luiz. Det skulle hur som helst vara ett perfekt tillfälle.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, ber om ursäkt för det men ville dela med mig lite av mina tankar. Väl mött culés, nu blir det un poco de comida.

Visca!
Barcelona Frodo
2010-11-01 19:52
Det är ren idioti att det ska ses som en nackdel att man spelat i en och samma klubb. Men Borell verkar ju personifiera just det.

Märkligt att det mest är våra spelare som ska få kritik för det på vissa håll i Sverige (i alla andra länder ses det som något positivt men det visar ju bara hur mycket efter svenska "experter" är i fotbollstänket).

Maldini, del Piero, Totti, Scholes, Giggs, Raul (nåja, nästan hela karriären i Real) med flera ses som klubblegendarer i sina klubbar. Det är en styrka att hålla sig kvar i toppklubbar hela karriären ut. Varför skulle man lämna en klubb som man växt upp och trivs i och som dessutom är bland de bästa i Europa?

Varför skulle Messi vilja lämna Barcelona? Finns det en enda bra anledning till det? Detsamma gäller Xavi, Iniesta med flera och exempelvis Casillas i Real.

Ibland undrar man hur hjärndöd såna som Borell är när de resonerar så otroligt korkat. Han må vara bitter över Cesc-gate men det han gör är att han dumförklarar sig själv.
Barcelona Rambla~
2010-11-01 19:41
1.70

Innan säsongen startade hade Pep två önskningar för den nuvarande truppen, att förnya kontrakten med Keite och Alves. Keite var det väl inga större problem med att komma överens med, han är bara glad att få fortsätta i Barcelona. Vi är nu inne i november och de har fortfarande inte kunnat komma överens med Alves. Det känns ju bara onödigt när januarifönstret öppnar att vi då ska behöva läsa spekulationer och rykten om honom . Det kommer bara att skada truppen och dess fokus på att prestera på planen.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 19:34
Rambla,

Nej, det känns lite som de lägger för mycket fokus på det ekonomiska/smutskasta Laporta, än att driva det sportsliga framåt.
Barcelonistas
2010-11-01 19:30
haha de roliga är att han tar argentinas vm som ett exp. herregud ingen spelare i hela världen hade tagit de argentina vi fick se i vm till guld! men som vanligt ska den där pajasen Bögrell snacka skit.
Barcelona Rambla~
2010-11-01 19:28
Inte heller den nya ledningen med Zubi som sportdirektör imponerar så här långt. De verkar ha uppenbara problem vid kontraktsförhandlingar. När en spelare i Barcelona B har en sådan explosivartad utveckling, så ser man fan till att knyta honom till sig med ett förnyat kontrakt så fort det bara går.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 19:21
Rambla,

Kom på det efterråt. Givetvis inte :)
Canaletes
2010-11-01 19:18
Hetfield- Megan Fox is a dude

Jag håller iaf med dig. + att han aldrig spelade i nån stor liga.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-01 19:08
Jag vill inte dissa Pele, men det är fan betydligt lättare att vara fotbollsspelare vid den tiden än nu när fotbollen har globaliserats och när standaren på spelare, arenor, klubben och ekonomin har blivit bättre. Vid hans tid så kunde en spelare röka mellan pauserna och komma in som om inget har hänt.

Återigen, jag förstår att Pele var en pionjär i fotbollen men det är löjligt att jämföra det han gjorde med de moderna fotbollsspelarna. Hehe jag är beredd på shitstorm nu.
Barcelona Rambla~
2010-11-01 19:08
Abbe.

Enligt sådana som Borell är det tydligen bara coolt när spelare som Del Piero, Totti och Maldini stannar en hel karriär i en och samma klubb. De är ju från Italien och spelar i Serie A. När det gäller spelare i andra klubbar utanför Italien, måste de tydligen spela i andra klubbar för att bevisa att de är bra spelare.
Barcelona Rambla~
2010-11-01 19:06
1.70

I januari har han 6 mån kvar på kontraket. Tror du fortfarande Barca kan få 10m för honom?
Barcelona Abbe.
2010-11-01 18:58
elbraco

Nu har väl Pelé lirat i den amerikanska ligan också, men jag förstår din poäng. Tycker det är lamt att använda Messis kärlek till FC Barcelona som en nackdel. Nu är han inte särskilt gammal, men jag personligen tycker det är underbart när spelare tillhör en och samma klubb hela karriären. Detta borde uppmärksammas som något positivt och inte något negativt.

Jag är inte de individuella prisernas största fan, men det är massa faktorer som ska spela in för att man ska bli prisad som världens bästa. Men inte fan ska man gå miste om priset för man inte har bevisat sina kunskaper i en annan liga. Det är bara larvigt.

Nu var det ju Borell som kläckte ur sig detta, och jag hade inte förväntat mig något annat från den muppen.
Canaletes
2010-11-01 18:43
1.70-ligan.

Skulder? hehe
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 18:42
Nolito kan hamna i Benfica. Hans utköpsklausul ligger på relativt låga 10milj euro, men skulle vi få 10 mille för Nolito hade jag inte gråtit direkt. Frågan är bara vad Barca skulle göra med pengarna.
-Spara dem?
-Förstärka A-laget?
-Förstärka B-laget?

Vem skulle vara i störst behov av en förstärkning? Något av lagen eller klubbkassan?
elbraco
2010-11-01 18:40
-
elbraco
2010-11-01 18:40
Tar man inte upp speciellt mycket*
The Leader
2010-11-01 18:37
Hetfield- Megan Fox is a dude, Cassano har bett om ursäkt till presidenten Garrone inför sina lagkamrater och säger att han vill stanna så länge möjligheten finns (från Sampdorias sida).

Tror inte att president Garrone kommer kicka honom, man kan få en mycket pengar för Cassano, om han nu inte stannar.
elbraco
2010-11-01 18:37
el Maestro!
lyssnar precis på Eurotalk där dom snackar Messi vs Ronaldo, och där sitter ju självklart Borell och påstår att Messi inte kan bli bäst i världen eftersom han bara har spelat i Barca och han inte presterade i VM.
Samtidigt tar man inte upp alls att Ronaldo var blek som få i VM (Borells anledning: att han blev farsa under dagarna i VM) och att Messi faktiskt låg bakom det mesta i Argentinas anfallsväg. Typiska statistiktöntar.
Det roliga är att dom innan detta pratade om världens bästa någonsin och tar upp Pelé, som BARA har spelat i brasilianska ligan.

Tacka vet jag den den äldre i EuroTalk och Fjäll som försvarar Messi och säger att varför ska man byta lag när man är bäst i den klubb man är i just nu.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 18:36
DET hade varit något, haha..
Barcelona påfågeln
2010-11-01 18:35
På tal om värvningar så kanske man skulle ta tillbaka Ronaldinho, bara på ett korttidskontrakt, hans kontrakt med Milan går ju ut i januari.
Barcelona el Maestro!
2010-11-01 18:23
Ni kanske har läst Marcas jämförelse av Messi och Ronaldo. Två stekheta spelare. Dessa ständiga jämförelser, tar det aldrig slut?
Atlético addeh
2010-11-01 18:19
Abbe

Haha! Jag vet att folk redan har förväxlat oss, men det klart, tar du bort din punkt efter nicket och istället sätter dit ett h lär ju inte det göra saken lättare. :P

Förresten, är det bara jag som tycker teckensnittet som rådde på det "gamla" svenskafans var mycket bättre och behagligare än det som är nu?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 18:19
Vi får se på det såhär: Om det kostar pengar att överklaga, och klubben ändå väljer att överklaga Pintos avstägning för sakens skull.. då kan inte ekonomin vara såå dålig ;)
Barcelona haeger
2010-11-01 18:09

Det är iofs sant. Lite onödigt om man ser ur ett pengar perspektiv.
Men de anser väl som Abbe. sa att det lite av en principsak.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-01 18:04
Abbe. & haeger

Problemet är att det lär kosta en enorm summa att överklaga, det kostar ju att ha advokater osv.
Lite onödigt, flytta upp Miño så får han se hur A-laget fungerar. Barcelona måste väl ha fattat att de som tar besluten röker crack och weed innan varje beslut.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-01 18:01
Nää, jag hoppas och tror man lägger ned krutet på att få hit Afellay och struntar i Cassano ;)

Och förresten, kostar det inte varje gång man överklagar?
Atlético addeh
2010-11-01 17:58
Hetfield

Jag håller med. Får vi Cesc för en rimlig hög med pengar ska vi vara mer än nöjda. Fast de klart, drömma och spekulera om andra värvningar är alltid tillåtet.

Cataloniaboy

Haha, vi får hoppas på de.
Barcelona Abbe.
2010-11-01 17:56
addeh

Jag kanske borde lägga på ett "h" i slutet av mitt nickname så att folk blir lite förvirrade :-).

Hetfield

Precis, men det är nog en principsak att man överklagar, då jag själv inte förstår varför han blev avstängd. Visst, jag kan läsa deras motivering, men det blir så löjligt om man ska stänga av för en sådan sak. Hur det nu än går så är det inte avgörande för de kommande resultaten.
Barcelona haeger
2010-11-01 17:55

Jag tror mer på att de överklagar för att visa att de tycker det var fel beslut att ge han en avstängning och de håller inte med, inte för att de behöver Pinto. :)
Barcelona Cataloniaboy
2010-11-01 17:51
addeh
En bit kvar! Först är det du, sen är det jag ;)
Annons: