/spanien/barcelona/forum/13871.aspx/spanien/barcelona/forum/13871.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2010-11-05 02:14
Petersays

ja men man måste göra förändringar i truppen, kolla tex henry han var slut föra säsongen gjorde knappt en bra match, och marquez kunde ju knappt slå en passning utan att tappa balansen...

sen fick ,hleb och caceres knappt någon speltid dom satt ju bara på bänken. Så nej vi hade knappast någon bredare trupp i trippel året och föra säsongen.

Men resten håller ja med om Eto borde fått vara kvar efter en sån bra säsong men Pep ville annat. Inter fick ett lejon vi fick en värdelös kråka!
AndreD
2010-11-05 01:47
Glömde länka. Hittade ingen bättre källa, orkar inte leta :P
AndreD
2010-11-05 01:46
Taimaz

Bara en rättelse:

"Den störste syndaren utses Zlatan till, som bara sprang 400 meter mer än målvakten Victor Valdes. Sex kilometer hann anfallaren löpa, innan han byttes ut i matchminut 63"

Godnatt!
Barcelona TaimazBaltaev (red)
2010-11-05 00:43
Instämmer med Frodo vad gäller Ferguson. Världens bäste tränare genom tiderna som har hållt på i decennier bör inte jämföras med en novis.

Så trött på all kritik på Bojan. Barças framtid hänger inte på att Krkic presterar. Och all kritik mot Pep. Folk är aldrig nöjda.

- Räcker inte Les 6 Copas på en säsong? Ska ni klaga på Peps förmåga att få talanger att växa till världsstjärnor? Jag tror att Pedro och Busken har invändningar.

Hade kunnat diskutera om vår bänk är starkt nog för att vinna titlar. Det hade jag kunnat göra i all evighet. Men klockan är mycket och jag har ingen lust. Time will tell my fellow culés, time will tell.

- Btw. Någon som minns hur Bojan ställde upp för oss när Zlatan hade glömt hur man springer (syftar på att han sprang mindre meter än Valdés i semin i CL mot Inter)?
Någon som minns alla mål och dragningar han gjorde när Zlatan led av måltorka? Detta vär förra säsongen.
Låt honom få starta några matcher så ska ni få se att målen kommer, fråga bara Samu, han vet. (PM:a mig om ni vill ha Samus nummer.)
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 00:29
Godnatt :)
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-05 00:21
Petersays,

"4 spelare in, 8 spelare ut sedan trippelsäsongen"

Det där stämmer ju inte riktigt. Du glömmer bort att vi har ett gäng från B-laget som har två år på nacken och som i dagsläget är fullt duliga truppspelare, vilket de inte var då.. du kan åtminstone räkna med Fontas, Bartra och Thiago. Lägg där till Jeffren och Pedro som har fått A-lagskontrakt efter trippelåret.

Så Pep har minst lika många spelare till sitt förfogande idag som han hade för två år sen, även om klubben sålt fler spelare än de har köpt sedan dess.
Barcelona Frodo
2010-11-05 00:12
Hetfield

Du har fel om att Ferguson har handplockat varje spelare. Han litar mycket på sin scoutingverksamhet vad gäller unga spelare och exempelvis Bebe som de köpte in för cirka £7 hade han knappt kollat på. Dessutom är det inte rättvist att jämföra tränare med Ferguson som är en legend. Då framstår ju alla som rookies.

Vem är det du anser att Pep tror kommer att bli en stjärnspelare ifall någon blir skadad? Det finns ingen i backlinjen eller mittfältet för där har vi täckning. I anfallet så är det väl Bojan du syftar på. Oftast är det på grund av skador många unga spelare får chansen och tar den. Hur tror du att Xavi och Iniesta fick sina stora genombrott? När Pep skadades fick Xavi chansen och när Xavi skadades fick Iniesta chansen. Båda tog den med båda händerna så det är inte helt ovanligt att det händer.

Det är klart jag förstår varför Mourinho gör det men vill du att Barcelona ska vara en sådan klubb? Jag säger inte att det finns något fel sätt men jag ser annorlunda på saken. Tålamod med spelarna från akademin har varit melodin det senaste decenniet där de slussas in i laget och jag skulle vilja fortsätta att det är på det sättet.

Vilka silkeshandskar pratar du om? Jag har inte någonstans sagt att Bojan är "the next big shit" eller att han varit strålande den här säsongen. Han har under de senaste säsongerna varit en mycket bra reserv och det är först denna säsong det inte klickat lika bra. Du kommer inte att hitta många 5/6 (vilket Bojan var innan denna säsong) anfallare som snittar över 10 mål. Han är vad han är, det vill säga en duglig 4/5 striker som aldrig gnäller.

Har Pato inte varit dålig? Ja du, väldigt många på Milanforumet snackar om att de vill sälja honom och han har typ bara fått 4:or och 5:or i betyg från diverse italienska tidningar den senaste tiden. Återigen, jag försöker inte jämföra de utan försöker bara skildra de olika situationerna som råder i olika klubbar. I Milan förväntas Pato ta ett stort ansvar medan Bojan bara är en truppspelare i Barcelona.

Verkligheten som du gillar att kalla det för är att vår akademi är jävligt bra för tillfället. Det är inget skitsnack där jag tror att någon kommer att bli en ny Messi eller Iniesta utan däremot så finns det väldigt kompetenta spelare som skulle vara fullt dugliga truppspelare i framtiden. Tycker du inte att Thiago är tillräckligt bra? Han går ju före en massa etablerade la liga spelare i u-21 landslaget trots att han bara tillhör Barcelonas b-lag. Brasiliens förbundskapten funderade på att kalla upp honom för att säkra hans tjänster i framtiden. Så jag skulle inte kalla det naivitet från Peps sida att ge honom en trupplats så att han kan jobba sig till speltid.

Verkligheten är den att man oftast tror att gräset är grönare på andra sidan. Man tror att stora fiskar från små dammar bara kan komma till Barcelona och leverera på en gång. Man tror att spelare likt Bale som får enorma ytor att springa på kommer att få samma ytor i Barcelona där man möter spelarbussar. Man tror att det man har är för dåligt och man intalar sig själv att man alltid ska ha en köp-mentalitet likt vissa andra klubbar och att allt kommer att lösa sig.

petersays

Nej, jag har inte sett mycket fotboll. Upplys mig...
Ingen klubb förvaltar varje spelare man har, vare sig tränaren heter Ferguson eller inte. United har ingen bred trupp och detta år och kanske även de nästkommande så är det mycket möjligt att de går titellösa beroende på Glazer-situationen. Varför tror du de chansar med spelare som Hernandez och Bebe när de tidigare mest köpt säkrare kort? Pengar.

Så Chelsea kommer att slänga in Kalou som offensiv spelare? Det är precis så det ligger till och det är precis såna spelare de flesta klubbar har på bänken förutom två klubbar.
Barcelona petersays
2010-11-05 00:09
"Villa var ändå värt vart enda öre"

Kom igen. Bojan hade gjort lika många mål som Villa har gjort om han bara hade haft like mycket speltid. Det tror jag på riktigt. 100%. Sen finns det inget som säger att inte Villa börjar stänka in mål. Men det är fortfarande för mycket pengar. Man betalade 150 millar extra för att ha ett coolt namn och för att man trodde att det var det fansen ville ha.

"och för er som klagar på tunn trupp, vi vann en trippel med en tunn trupp, vi vann ligan föra säsongen med en tunn trupp. så varför ändra på ett vinande koncept?? de kan vara en fördel med tunn trupp faktiskt! "

Bullshit. Vi hade extrem tur med skadar de säsongerna. Och glöm inte att vi faktiskt hade bredare trupp de säsongerna. Vi har släppt Henry och Marquez, två truppspelare som kunde spela stormatcher och där Henry faktiskt kunde vara ett vasst kort mot försvarande lag. Fowardpositionen har vi egentligen bara bytt ut: först Etoo -> Zlatan (minus 650 miljoner. Sedan Zlatan -> Villa (minus ca 200 millar om Milan köper Zlatan). Yaya -> Masche får man väl se som ett byte rakt av med. Trippelsäsongen hade vi dessutom Guddy och Sylvinho, där båda faktiskt starkt var med och bidrog till bucklorna.

Vi har sedan trippelsäsongen bara värvat Maxwell, Zlatan (redan borta), Chygy (redan borta), Villa, Mascherano, Adriano.

Alltså: 4 spelare in

Medan vi samtidigt har släppt Gudjohnsen, Sylvinho, Eto'o, Hleb, Caceres, Henry, Marquez, Yaya

Alltså: 8 spelare ut

Samtidigt har ju Busquets och Pedro blivit mer ordinarie än de var under trippelsäsongen även om de båda spelade då. Men det är fortfarande 2-4 spelare på minuskontot beroende på om man räknar Pedro och Busquets. Svårare än så är det inte.
Barcelona Rambla~
2010-11-04 23:57
Dags för City att köpa ett nytt lag? Härligt att Lech Poznan från Polen med gamla Barca-legenden Bakero som tränare gav dom en lektion i fotboll. :D
Barcelona Vampíro
2010-11-04 23:56
petersays:

Håller med dig till viss del, klubbens senaste transferfönster har skötts på ett urdåligt sätt. Man har köpt dyrt och onödigt samtidigt som man sålt alldeles för billigt och panikartat.

Med allt det sagt så tror jag ändå att Villa kommer kunna bli den anfallaren som gör runt 15-20 mål/säsong, han har de rätta verktygen helt enkelt och hade det inte varit för alla jävla ramträffar hade han nog redan varit uppe i lika många mål som Messi den här säsongen.

Sen så tycker även jag att det är pinsammt att man betalat €100M för att förstärka en position som vi för två år sen inte ens behövde förstärkning på. Den där "feelingen" har tyvär bitit oss i bakdelen, men men gjort är gjort och jag hoppas att alla inblandade har lärt sig någor från den här soppan.
Barcelonistas
2010-11-04 23:52
petersays

Villa var ändå värt vart enda öre. men kråkan håller ja med om sjukt onödigt...

och för er som klagar på tunn trupp, vi vann en trippel med en tunn trupp, vi vann ligan föra säsongen med en tunn trupp. så varför ändra på ett vinande koncept?? de kan vara en fördel med tunn trupp faktiskt!
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-04 23:51
Mojito,

Co signar den nedersta halvan av det du skrev. Det skulle inte vara fel med någon som sticker ut lite från Barcamodellen. En som nöjer sig med att vara en sk. "super-sub"..

Håller även helt mig Addeh om Bojan.
Vilket hjärta för klubben den killen har. Och vilken fantastisk människa han verkar vara. Vet ingen som som känns så äkta när han gratulerar sina lagkamrater till ett mål.. Det är just pga dessa anledningar man så innerligt önskar att han en dag blir något stort innom denna klubben.

Kanske borde Pep våga liter mer, rotera lite mer. Men samtidigt går det liksom inte att komma ifrån att Bojan, Jeffren eller de andra talangerna har samma kvalitéer som t.ex Messi, Villa och Xavi. Det är spelare som på egen hand kan avgöra en match, trots att de varit osynliga i 85 minuter... skulle han byta ut någon av dessa spelare för att sätta in Bojan t.ex, och denna INTE lyckas göra mål så hade garanterat mer än hälften här inne sågat Pep längs fotknölarna.

Det är inte helt lätt att vara tränare för så många duktiga spelare som i Barca, alltid.
Barcelona petersays
2010-11-04 23:43
En annan sak. Jag tycker värvningarna av både Zlatan och Villa är helt sjukt idiotiska. Varför? Jo det är helt enkelt alldeles för mycket pengar involverade - och de värvningarna kan jag lova er är anledningen till att vi saknar 1-3 namn i truppen just nu och samtidigt har ett förmodat underskott bland tillgångarna.

Det är ren och skär idioti att på två säsonger slänga ut 1 fucking miljard på en position där i princip vilken spelare som helst med hälften av de respektive spelarnas prislapp skulle kunna göra jobbet.

Zlatan och Villa kommer från en klubbhistoria där de varit en av ett par riktigt viktiga kuggar i laget och i mångt och mycket vid vissa tillfällen burit lagen på sina axlar. I ett lag som Barcelona där du är omringad av Iniesta, Xavi, Alves och Messi så behöver du inte vara ett världsnamn namn och kosta 500 miljoner. Du kan kosta hälften och vara en erfaren striker, en riktig arbetshäst och måltjuv som presterar i ditt lag och gör det bästa av situationen. När du serveras bollar av ovan nämnda spelare så blir det mål ändå.

Zlatan och Villa värvades till stor (kanske störst) del för att presidenterna ville skylta med stora namn. "Titta, jag fixade hit Zlatan". Fuck that shit. Vi värvade Eto'o från Mallorca, vi värvade Giuly från Mallorca, vi värvade Larsson från Celtic. Det behöver inte alltid vara DE STÖRSTA namnen.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-11-04 23:36
Cristiano Ronaldo ll Real Madrid

Nej, han filmar inte som Busi & Alves, han är 10 ggr värre - jag erkänner.

Ang Bojan och hans talang så ser jag inte honom som någon supersub som kommer in sista 10 och avgör. Snarare är han en startspelare som behöver jobba in sig i matcherna, problemet är att Barca oftast köper in en etablerad spelare på hans position. Han har tagit chansen 2 ggr då man "tvingats" gett honom frekvent speltid, när Eto´o var skadad och när Zlatan kom ur form.

Och visst kan truppen verka tunn, det saknas i mina ögon en spelartyp som kan röra om i grytan och som inte är stöpt i tiki-taka spelet. Någon som kan löpa utan att kräva boll och som helt enkelt inte fattar bättre. Vi kan ha hur många la Masia produkter i truppen som helst, men de som hoppar in måste kunna erbjuda något annat än det som redan finns (fast till sämre kvalitet).
Kanske därför Pep inte kände för att använda alla byten mot FCK, han ansåg inte att det skulle göra någon skillnad.
Atlético addeh
2010-11-04 23:31
Frodo

Det att Bojan ofta är först fram och gratulerar en lagkamrat till ett mål är bara ett bevis på hur blårött hans hjärta är. Bojan är så mycket mer än en vanlig anfallare, han står för så mycket av det Barça står för. Om klubben är 'Més que un club' känns det som om Bojan är 'Més que un jugador'. Jag både tror och vill inget hellre än att den ständige talangen växer ut till en ikon för klubben.

Hetfield

Vi måste kunna diskutera och ha olika åsikter utan att bli kallade antisupportrar. Jag vet att du är en äkta culé och jag respekterar alltid dina åsikter.
Barcelona petersays
2010-11-04 23:26
Ja men alltså om man som coach ska ha någon tillit till Bojan. I en match som mot köpenhamn: Varför tar man inte ut Keita, drar ned Iniesta på mitten och sätter in Bojan med 20 minuter kvar så att han åtminstone får chansen? Vi kan sitta och klaga på att han underpresterar när han får chansen, men det är fortfarande alldeles för sällan för att det ska kännas rättvist. De gånger han faktiskt är presterat är när vi haft långvariga skador på startspelare och han har matchats regelbundet.

Han får inte ens chansen. Pep utnyttjar inte byten. Han säger en sak (litar på ungdomarna) men gör en annan (spelar dom inte).
Barcelona Barca4eva
2010-11-04 23:23
Cristiano Ronaldo ll Real Madrid

Alves filmar, det kan jag erkänna...men ALDRIG i samma klass som Cristiano...Busquets däremot filmar ordentligt...men alltså att du jämför de är helt absurt. Och sluta göra reklam för den där förbannade skitbloggen!

Vampíro

So god damn true.
Barcelona Vampíro
2010-11-04 23:23
Vad är jobbigare än när maränger kommer hit och provocerar? När maränger kommer hit och provocerar samtidigt som de gör reklam för sin blogg. Jösses...
Real Madrid geegiii - el Madridismo
2010-11-04 23:19
Vampiro //

Ähh, inget att haka upp sig på.

Frodo //

Ja precis, det var fokuset jag hade i åtanke. Jag ska inte säga nohcalant men det är inte alltför ofta man ser Pique på efterkälke vilket jag sett några gånger såhär långt.
Barcelona Barca4eva
2010-11-04 23:18
Hetfield- Megan Fox is a dude

Nej då, håller med dig fullständigt =)
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-04 23:13
Jag vill bara tillägga att jag respekterar och gillar Bojan för att han ger 100 %, men grabben måste prestera när talanger runt om i världen skulle ge ena armen för att spela i Barcelonas A-lag.

Jag har ingenting emot Bojan som person, men jag är realistisk.
Det är svårt att kritisera Bojan utan att framstå som en medgångssupporter eller "anti"Barcelona, men jag tror säkert att många tänker som jag gör nu.
Barcelona Frodo
2010-11-04 23:13
geegii

Kan hålla med dig till viss del. I uppspelsfasen har han varit helt otrolig som alltid men i positionsspelet har han tappat markeringen och koncentrationen ibland.
Barcelona Vampíro
2010-11-04 23:11
Ja, du är helt ute och cyklar.

Edit: Lät lite väl dryg där, men ville bara påpeka att jag inte tycker att han har varit sämre den här säsongen.
Barcelona Frodo
2010-11-04 23:11
addeh

Co-signar ditt inlägg om Bojan.

Jag har börjat gilla Bojan mer och mer ända sen han kom in i a-laget (till skillnad från många andra skulle jag tro). Först var jag ganska likgiltig gentemot honom och gillade Giovani mer men allteftersom har han växt i mina ögon (inte särskilt mycket spelmässigt då).

När någon i laget gör mål är att han nästan alltid den första att springa dit och gratulera. Till och med när hans anfallskollegor gör mål (vare sig målet är viktigt eller ej) så är han alltid framme först och verkar alltid riktigt glad åt den personens skull. Till skillnad från en viss svensk fågelskrämma som ibland inte ville fira med laget. Trots att han säkert lever med en stor prestationsångest så är han alltid glad på träningarna och alla de seniora spelarna (både utlänningarna och de inhemska) verkar gilla honom skarpt. I alla intervjuer så verkar han så mogen och han säger alltid hur mycket han vill lyckas just HÄR i Barcelona och förhoppningsvis en dag nå dit Xavi och Puyol är idag.

Han har aldrig någonsin klagat över sin situation utan han är oftast självkritisk och menar på att han måste fortsätta jobba hårt. Allt detta trots att han varit en megastjärna som junior och det är första gången i hans karriär han har haft kraftig motvind.

Folk har rätt till sin egen åsikt men för mig är det en självklarhet att hoppas stenhårt på att Bojan lyckas här. Det höjdes väldigt många kritiska röster mot Xavi och Valdes i början av deras karriärer men idag är det ingen som kan ifrågasätta dem. Ibland gäller det att ha tålamod helt enkelt även om man inte alltid belönas med det.
Real Madrid geegiii - el Madridismo
2010-11-04 23:09
Nu har jag inte sett så mycket av barcelona den här säsongen, men det lilla jag har sett så har Pique verkat hamna i en liten svacka ? Känns inte lika säker och dominant som vanligtvis.

Är jag helt ute och cyklar ?
Atlético addeh
2010-11-04 23:07
Barcelonistas

Jag delar inte samma uppfattning med jag förstår ditt resonemang.

---

Kul att Pellegrini kritat på för Málaga, ska bli intressant att följa den utvecklingen.

För övrigt ställer jag mig upp och applåderar Steven Gerrard. Att göra hattrick som mittfältare på mindre än en kvart i ett sådant pressat läge gör bara stora spelare. Anfield kokar, wow!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-04 23:06
Frodo

Precis, varje storlag har spelare som de kan slänga in för att ändra på en viss matchbild. Nu är det för jobbigt att analysera varje storlag, men om vi tar Man U så har Ferguson handplockat varje spelare, och man vet att bakom varje byte och köp så finns det en viss tanke.

Peps filosofi verkar vara : Jag håller tummarna att ingen av nyckelspelarna blir skadade samtidigt som ungdomarna blir nästa stjärnspelare i världen.
Är det bara jag som ser naiviteten i det, eller är vi är överens här?

När det gäller Mourinho så måste vi komma ihåg en sak: Han har absolut ingen anledning i världen till att satsa på en ung talang. Han är en legoknekt som ska vinna titlar sen försvinna till nästa destination, så om han har alternativet mellan en 28 åring som är stjärna, eller en 18 åring med enorm potential, varför skulle han välja 18-åringen om han ska byta klubbadress om ett par år?

Det jag försökte säga är att Pep är alldeles för naiv och snudd på korkad ibland i hans resonemang, han verkar som sagt lita mycket på chans och tur istället för att ha en backup plan.

Sen när det gäller Pato så har han kommit tillbaks från en krånglig skada, sen får han spela bredvid en ny striker, och så pass dålig har han inte heller varit. Nu är det dags att vi tar av oss silkeshandskarna och tar tag i verkligheten.
Om Bojan inte kan prestera när han har endast Villa framför sig i striker rollen, när är det han ska prestera? Varför har han fortfarande stämpeln som "en av de största talangerna" om han har varit ljummen under stora perioder i A-laget?
Som sagt, let's skip the BS and face the reality.
Ska vi göra oss av med Bojan? Nej
Är det kanske dags att vara realistiska , dvs. han kanske inte blir nästa "the big shit"? Ja, det är dags.
Barcelonistas
2010-11-04 23:02
addeh

De ja menar är att de bästa vore att låna ut han så han kan få mycket speltid och utvecklas. I Barca är han för dålig just nu han får chanser men tar den inte, tro mig pep räknade med bojan denna säsong att han skulle ta klivet men de har vi inte sett.
Atlético addeh
2010-11-04 22:57
Barcelonistas

Om han ändå inte har någon framtid i klubben, varför ens låna ut honom?
Barcelona Barca-nist
2010-11-04 22:56
alltså vilken spelare han är Gerard . Hattrick och fansen sjunger högt på Anfield !

sorry för off topic:)
Annons: