/spanien/barcelona/forum/13812.aspx/spanien/barcelona/forum/13812.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2010-11-16 01:47
Lite humor inspirerat av Pep och Zlatan situationen. Måste ses!
Barcelonistas
2010-11-16 00:56
affelay

"I am honoured by the interest of a big club like Barcelona and of course I am willing to make the switch in January. But not everything is finalised, it's an ongoing process. We can't speak of an agreement yet, I wait patiently on that matter," he told the press.

går o läsa resten på goal.

Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2010-11-16 00:55
Johan cruijff med i svenska fotbollsgalan, stort att få med honom!
AndreD
2010-11-16 00:46
Rambla~

Förlåt för jag svarar så sent.

PSV vill ju helst ha pengar för Afellay och inte låta han gå gratis till sommaren. Därför vill man sälja till första bästa klubb nu i januari. Det finns såklart andra klubbar som är intresserade, inte bara Barca. Om man väntar till sommaren kommer han med största sannolikhet redan ha skrivit på för en annan klubb.
Barcelona Essienesque
2010-11-16 00:42
Lol, i en liga där Toivonen kan vara en målskytt av rang så hade nog Bojan också varit ''högst tongivande'' i ett lag som PSV.
Barcelona C.A.K
2010-11-16 00:36
Afellay är helt klart bättre. Inget snack om saken. Varit ordinarie och högst tongivande i PSV i flera år nu. Är dessutom mer komplett som spelare, än vad Bojan är. Dock så skiljer det fyra år mellan dem så det finns inget som säger att Bojan alltid kommer ligga efter.
Barcelonistas
2010-11-16 00:29
Sami

om man ska kolla formen så är affellay mycket bättre. just nu presterar bojan inte ett skit och är riktigt dålig
Barcelona .Sami.
2010-11-16 00:22
Vem tycker ni är bäst. Afellay eller Bojan?
Barcelonistas
2010-11-16 00:14
bra värvning affe kan spela även champions league iom att han inte spelat där me psv.

kommer ihåg nät vi värva chyg så kunde han bara spela i ligan och inte i cl.
Barcelona adil--
2010-11-16 00:11
addeh

Han kommer säkert avlasta Pedro på anfallet då och då, men jag tycker inte han ska gå före Bojan där. Tycker att Afellay i första hand bör användas på mittfältet. Vi får väl se. Han är som bekant PSV:s playmaker och påminner om Iniesta. Skulle inte förvåna mig om det finns en baktanke där man ser Afellay som en backup till billigt pris ifall Iniesta går skadad. Även för att avlasta småskadade Xavi, där Iniesta tar Xaivs plats och Afellay vikarierar på Iniestas plats. För jag ser inte hur han skulle kunna tillföra något i anfallet som vi inte redan har. På mittfältet däremot kan han erbjuda något som inte finns. Snabbhet, teknik och ett kraftfullt skott, allt i ett. Något som saknats i Barcelona. Självklart kan han också spela i anfallet vid behov. Tror bara det att han kan skapa mer oreda som offensiv mittfältare. På ytterforwards platsen är Pedro klassen bättre än Afellay. Pedro är mycket snabbare och har ett bättre skott. Pedro är anfallare till naturen vilket Afellay inte är. Jag kan absolut inte se Afellay peta Pedro.
Barcelona Barca4eva
2010-11-16 00:10
DavMessi

Hahaha sett den förut, skön den är
Barcelona Abbe.
2010-11-16 00:07
Jag hade hoppats på Nolito som den nya "Pedrito", men jag antar att det tåget har gått nu i och med värvningen av Afellay, som visserligen inte är 100% klar ännu. Jag antar att spanjoren nappar på något utav alla dessa erbjudanden som han lär få både under och efter säsongen.

Afellay har som jag har förstått det agerat defensiv mittfältare under en period i PSV? Hans flexibilitet kan man inte gnälla på i alla fall, dubbelfotat och kan i princip spela vart som helst från mittfältet och uppåt.

Spekulationer och åsikter om affären i länktips som kan vara intressanta att ta del av.
Barcelonistas
2010-11-16 00:06
DavMessi

ahahaha ganska roligt faktiskt!

" and yo run arond like a okard giraf "

klockren! haha

Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-16 00:00
Det som är allra skönast är egentligen att vi inte blir lika lidande när någon av Messi, Villa eller Pedro skadar sig. Vi slipper ta upp Iniesta och tappa honom från mittfältet. Förhoppningsvis gör även den nu bredare mer kompetenta anfallsuppsättningen att Pep vågar rotera mer. På så sätt kanske även Bojan och Jeffren kommer igång.

Sen är jag även sugen på att se Afellay/Thiago som kreativa mittfältare i enklare matcher.

Rosell sa ju i lördags att tränarna tror Afellay kan tillföra något, vilket tyder på att de vet hur han ska användas. Det går inte att komma ifrån att barca blir ett starkare lag med honom i truppen. Om jag ska vara ärlig tycker jag detta blev bättre än om vi hade köpt Özil i somras.
Barcelona NoGo™
2010-11-15 23:32
Jaha välkommen Afellay då. Ska bli intressant o se vad han kan göra i blaugrana tröjan.
DavMessi
2010-11-15 23:31
HHAHAHAHA, man fick sig ett gott skratt. Zlatan och Pep bråkar...länk

Edit: Titta hela, det går inte att inte skratta.
Atlético addeh
2010-11-15 23:30
Jag tror att Afellay kommer användas mestadels som ytterforward, inte som mittfältare. Alltså kommer inte den här värvningen påverka Thiago negativt, hade den gjort det är jag tveksam till om den blivit av. Det är i anfallet vi främst behöver förstärkning, och med hans snabbhet och passningsskicklighet tror jag han kommer bli nyttig.

Med tanke på att han bär nummer 20 i PSV och landslaget, borde väl det bli numret han får på ryggen i Barcelona med tanke på att det numera är ledigt. Just a thought.

För övrigt. Afellay, inte Affelay som hälften här inne skriver. Dags att lära sig nu.
Barcelona szhlatan
2010-11-15 23:27
Zlatan snackade inte skit om laget, spelarna eller staden. Utan om Pep bara, han håller t om Barcelona som det bästa laget i världen och det är jävligt starkt gjort när han är en Milanspelare.
Barcelona Rambla~
2010-11-15 23:22
Mojito

En sak stör jag mig på och det är antaganden som "han var aldrig tänkt för a-truppen utan enbart värvad för att förstärka Barcelona B". Vadå? Om en spelare utvecklas över förväntan ska han väl få sin chans precis som alla andra oavsett om han fått sin fotbollsutbildning i La Masia eller inte? Se på Pedro, han spelade i Barcelona C, som lades ner det året Barcelona B åkte ner i Terceran. De vill skeppa iväg honom från klubben. Idag är han världsmästare och given i truppen.

Obs! Vill påpeka att inlägget inte var riktat åt dig personligen utan mer generellt sett när det talas om lite mer "etablerade" spelare som värvats för att förstärka Barcelona B.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-15 23:21
Barcadinho,

Co-signar allt du skrev om Afellay.

Hade holländarens ankomst till Barcelona påverkat Thiago och de andras chanser att blomma ut hade jag sagt NEJ till Afellay. Men så kommer det inte att bli. Ungdomarna utgör i praktiken redan en del av Barcas A-trupp och kommer alla få chansen i år. De som förtjänar det. kommer att få spela lite mer, andra lite mindre. Men ingen ska slussas in för fort.
Pep har ännu inga planer på att låta ens Thiago axla någon stjärnas roll i de stora matcherna. Då tar han hellre in Keita, eller om någon i anfallet saknas tar han upp Iniesta dit. Det är här Afellay behövs! Han är längre fram i utvecklingen och kan/bör axla ett större ansvar.

Vi har köpt en mycket lovande spelare som fått sitt store genombrott i år - och som mycket väl kan blomma ut i Barca. Ska bli mycket intressant att följa honom.

PS. När Thiago och troligen någon mer är tillräckligt mogna för att på allvar konkurrera om en plats i startelvan, kommer det finnas plats för alla. Då vågar Pep vila Xavi, Iniesta och de andra och lita fullt ut på vår breda, talangfulla trupp. Vi får på köpet nöjda spelare och mindre skador.
Barcelona Rambla~
2010-11-15 23:15
"Jag hoppas att alla spelare som väljer att dra till Barcelona ruttnar, så som Mascherano och nu Afe"

"Asså vad fan ska Barca med Afellay till?? Förstår inte..."

Lol! Bittra intersupportrar. Ja, vad ska vi med Afellay till, vi har ju en sådan stor och bred trupp. Hela 19 spelare. Inter? De har väl som vanligt 35 spelare där 10 spelare aldrig ens får dra på sig en intertröja under sin tid i klubben.
elbraco
2010-11-15 23:14
Jag trodde vi alla hade kommit överens att en av Pep genomtänkt transfer är lika med en dålig transfer ;) nej, men ärligt talat så tror jag Afellay kommer göra bra ifrån sig... i annat fall får han väl bli bänkad på läktaren bredvid Cruyff så dom kan sitta och diskutera totalfotboll på holländska.
Barcelona Jax12
2010-11-15 23:13
Missade intervjun med Zlatan! Vad sa han om Guardiola och klubben!? En annan fråga. Vad är det för randiga tröjor ni talar om? Har barcas andraställ till nästa säsong redan kommit ut eller vad är frågan?
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-11-15 23:12
Rambla~

Ärligt talat ser jag mer utveckling i Nolito än i Afellay och de är väl lika gamla.
För 3 mille mindre kan man alltså flytta upp en redan existerande spelare.
Fast ingen räknade väl med att Nolito skulle slå igenom som han gjort, och han var väl aldrig tänkt som en spelare för A-laget.

Att holländaren ska agera back-up till Iniesta är helt befängt då vi redan har Thiago som MÅSTE flyttas upp efter nyår.
Barcelona el Grande Pep
2010-11-15 23:09
Sandro

Okej my bad. Menar såklart Pep. Men det känns så barnsligt av honom och snacka skit om honom. Jag tror inte heller på allt han säger om Pep. Han känns inte som den typen.

Ibra hånar Pep med att säga att han vill bli kallad för filosofen på det sättet han snackar och att Pep tror han har skapat den typen av fotboll som barca spelar. Att han leker som att han är Ghandi.

Skönt iallafall att Pep inte är den som pratar i pressen utan vill visa världen på fotbollsplanen
Barcelona VizzlA^^
2010-11-15 23:08
Tycker snarare den här värvningen säger: Tack och hejdå Jeffren!
Barcelona Barcadinho.
2010-11-15 23:07
Jag gillar inte den här borta tröjan. Jag kan inte tänka mig helt randig modell som inte är blaugrana. Nej, ska det vara helt randigt så ska det vara blå-röd.
Jag kan inte komma ihåg en enda gång som Barca hade helt randiga borta tröjor, utan oftast var del några ränder bara vid sidan eller framme men inte över hela dräkten.
Jag vet att färgerna speglar Katalonien, men det spelar ingen roll. Gillar det inte i alla fall.

Ang Afellay – Jag har inga personliga uppfattningar om honom, eftersom jag inte sett honom alls mycket. Visst två mål mot Sverige sist, men vad mer?
Jag får leta på vad den gode Cocu säger om honom. Han verkar tro att grabben passar oss. Men jag kommer ihåg hur Edmilson pratade mycket väl om Keirrison när de spelade ihop i Palmeiras. Lovande ord hjälpte inget.

Det är klart att det är en rätt så stor skillnad mellan de två, eftersom Afellay lyckats ta sig in i det holländska landslaget. Han har övertygat tränaren Marwijk också. Marwijk trodde också att han kan lyckas i Barca. Då har vi två kvalificerade bedömningar.

Jag tycker inte att klubben behöver bromsa strategin på grund av att vi har bra talanger i b-laget.
I b-laget finns det rätt många talanger men många är inte mogna än. Afellay är 24, han är en bit längre i utvecklingen än talangerna i b-laget som ligger runt 18-20 år.
Klubben behöver värva då och då etablerade dyra spelare och det görs varje säsong. Sen finns det unga talanger. Men det skadar inte att hämta ibland någon som ligger mitt emellan i utvecklingen. Titta t ex på Eto’o som kom ungefär i samma ålder. Vilken succé.

Han kommer säkert att ta speltid från Bojan och andra spelare, men what to do? De kan konkurrera med varandra. Det skadar inte heller att ha lite bredd på bänken. Våren kommer att bli tufft fysiskt för alla i truppen. Ta upp också Thiago nu i jan.

Sammanfattning – jag vill ha duktiga spelare i laget, särskilt om de inte är för överpris.
Det är sedan Peps ansvar att kunna balansera och använda allt material som han har på det bästa sättet.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-15 23:07
Barca har kollat på Afellay i över ett år, sägs det. Sen har ju Guardiola en god relation med Cocu, som känner Afellay utan och innan. Affären är nog genontänkt! Annars hade nog inte Pep velat ha honom utan tackad nej, likt han gjorde med Özil.

Är det bara jag som ser hur bra Afellay passar in i Barca?
Han är snabb, teknisk, bra passningar och dessutom, har lite längd och fysik.

Adriano skulle kunna spela ytter, men Afellay kan användas på fler platser offensivtoch troligen göra det bättre. Med tanke på att truppen inte är så bred är det bättre att Adriano koncentrerar sig på att vikariera på höger/vänster backplats, där han bör få mer speltid ju längre säsongen lider.
Barcelona Mrfaariis
2010-11-15 23:06
Välkommen Affelay !!
Barcelona påfågeln
2010-11-15 23:05
Känns som en breddning av truppen för så pass bra pris är bara bra. Välkommen Ibrahim Afellay!
Annons: