/spanien/barcelona/forum/13706.aspx/spanien/barcelona/forum/13706.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
The Special Five
2011-01-11 15:11
Jag skrev utspelade, inte utklassade. Jag refererade till hur matchen spelades på plan, inte resultatet. Rent spelmässigt så blev Tyskarna förnedrade, tror Xavi ensam slog fler passningar den matchen än vad hela Tyskland gjorde, det säger ju lite om hur överlägsna Spanien var. Hahah vann tack vare försvaret? Kollade du ens på VM?
Spanien Ivey
2011-01-11 15:07
Utspelade? 1-0 där precis som i alla Spaniens andra matcher. Säger inte att arrangemanget kommer bli bortglömt men däremot tycker jag att Spanien spelade tråkig och målsnål fotboll turneringen igenom. De vann tack vare sitt försvar, inget fel med det förvisso. Men särskilt underhållande var de då rakt inte.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-11 15:07
Rambla//

Om jag har förstått det rätt har väl Mauro Icardis utveckling gått ganska knackigt på sistone och han har inte fått spela speciellt mycket. Istället är Etock och även Rafa som har spelat center istället för honom i Juvenil A.
Real Madrid Sherko
2011-01-11 15:05
Barca-nist

Mycket fint av Messi!
The Special Five
2011-01-11 15:05
Var inte Icardi "den nya Messi"? Va har hänt med honom?
Barcelona el Flaco
2011-01-11 15:04
Rambla/

Nu när du ändå nämnde honom ville jag fråga dig hur det går med Icardi. Vad jag har sett på matchrapporterna från matcherna med Juvenil A får han knappt spela. Knappt ens några inhopp. Hur går det med hans utveckling?
Barcelona Rambla~
2011-01-11 14:59
The Special Five

Naj naj, Tyskland hade en dålig dag heter det.

Mauro Icardi från Juvenil A på väg till Sampdorga. Ruben Rochina kan vara på väg till Blackburn. Allvarligt, hur väljer vissa ungdomar klubb, eller rättare sagt deras agenter? Jag syftar så klart på Rochina i det här fallet. Icardi har tydligen i samråd med klubben valt att flytta på sig. Han kommer inte längre i Barcelona.

Napoli vill låna Gaby Milito.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-11 14:56
Ivey//

Nä, just det finns ju inte så många anledningar att komma ihåg VM 2010 för...

*Spanien första VM-guld någonsin

*Iniestas guld-mål och hyllningen till vännen Dani Jarque.

*Första gången ett afrikanskt land fick arrangera VM.

*Ghanas imponerande turnering på "hemmaplan".

*Slutdramatiken i matchen mellan Ghana och Uruguay med Suarez handsräddning.

*Bafana Bafana.

*Lampards bortdömda mål mot Tyskland.

*De Jongs spark mot Xabi Alonso i finalen.

Och även några anledningar utanför planen:

*Vuvuzelan.

*Bläckfisken Paul blev världskändis.

*Maradonas show.

Vet inte hur speciellt detta VMet var jämfört med andra VM men varför det skulle vara lättare att glömma just detta VM förstår jag inte alls.
The Special Five
2011-01-11 14:52
Fast ändå så blev Tyskarna totalt utspelade av Spanien...hmmm
Spanien Ivey
2011-01-11 14:49
Nej men det gjorde definitivt inte Spanien heller, Tyskland spelade den mest underhållande fotbollen och deras matcher mot England och Argentina var de mest imponerande insatserna under VM.
Barcelona Rambla~
2011-01-11 14:45
Nej, alla kommer nog att komma ihåg Hollands Vm. De bjöd ju verkligen på propagandafotboll, speciellt i finalen.
Spanien Ivey
2011-01-11 14:35
Finns ingen anledning att folk skulle minnas ett lag som inte kan göra mål. Så nej, Spaniens VM kommer glömmas bort snabbt. De bjöd inte på en enda rolig match.
The Special Five
2011-01-11 14:32
Väldigt konstigt att vissa nationer utesluts? Kunde blivit ett par till röster för Xavi, Iniesta och Messi:P
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-11 14:29
"Ingen kommer komma ihåg Spaniens VM"

Grattis till 2011 års "fail d'or"
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-11 14:28
The special five

Tänkte också på det, Chiles röster ( bravo och Bielsa) var inte heller med...
Spanien Ivey
2011-01-11 14:26
Ingen kommer komma ihåg Spaniens VM ens om 10 år, de var ju tråkigare än Grekland 2004. Visst bra försvar och målvakt hade de men mål och fartfyllt spel kunde de inte bjuda på. 1-0, 1-0, 1-0, 1-0. Roligt lag!
Att Messi fick guldbollen var helt rätt med tanke på den säsong han hade. Sen att han inte var Vm:s bäste spelare må väl vara hänt men det fanns heller ingen annan spelare som stack ut från mängden som förtjände priset.
The Special Five
2011-01-11 14:22
Varför är inte Argentina med?
Barcelona .Sami.
2011-01-11 14:16
Ni vet väl att det är redan match imorgon? Hur tycker ni Pep ska ställa upp?
Barcelona Braxingen
2011-01-11 14:10
The Special Five,
Se länktips. Inkluderar även spelare och media.
Länktips: bit.ly/dRf3Py
The Special Five
2011-01-11 14:06
Skulle någon kunna skicka en länk där man kan se alla landslagstränare som röstat?
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 13:46
On the plane home Messi dedicates Ballon d'Or to Xavi and Iniesta !
Barcelona Hyder
2011-01-11 13:42
The Special Club

Iniesta är en bättre spelare än Sneijder, han är mer talangfull och mycket skickligare.

Sneijder har CL, Ligan och Cupen i sitt prisskåp från 2010.

Iniesta har Ligan och en VM titel som han själv sköt till Spanien.

Tungan på vågen kan inte vara Copa Italia. Låt oss säga att VM-guldet väger lika mycket som CL och just Copa Italia. Ligan vann båda spelarna. Då har vi helt plötsligt en oavgjort match mellan de båda spelarna. Eftersom att Iniesta avgjorde finalen och var allmänt gudalik under VM samt att han är en individuellt makalöst mycket bättre spelare än holländaren vinner han självklart. På samma sätt som att ingen kommer att komma ihåg Vittek för sina VM mål kommer ingen komma ihåg Sneijder för sina mål om 50 år. Alla kommer att komma ihåg Iniesta och dennes kreativa, flygande och modiga förmåga att vara med och avgöra matcher. Att sätta upp VM som en merit för att Sneijder ska vinna priset som världens bästa spelare när han inte ens vann någonting är bara otroligt osmart. Då kan man väll påstå att Messí, Xavi och Iniesta kan säta upp CL 2010 på sina listor för att man kom till Semifinal och om det inte vore för ett dumdristigt dombeslut hade man spelat i finalen. Det är bara dumt.

EDIT: Det låter på många som om Sneijder har vunnit massor av titlar och Iniesta inte har vunnit någonting annat än VM. Det är en till konstig sak. Sedan har ju Iniesta, Xavi och Messí överglänst Wesley så mycket under hösten så jag vet inte vart jag ska börja. Det är ju en aspekt för alla Sneijder-fans att titta närmare på.
Barcelona Messidinho_10
2011-01-11 13:41
Vilken jävla match Messi gjorde mot Arsenal bästa matchen ever, titta o njut culés !!
Barcelona el Flaco
2011-01-11 13:39
Noterbart är att Xavi och Iniesta inte hade vunnit priset även om man hade kört med det gamla systemet. Bland journalisterna var Sneijder den som fick flest röster, medan förbundskaptenerna och lagkaptenerna röstade fram Messi som den bästa. Intressant att för första gången hade en VM-mästare inte fått utmärkelsen, oavsett.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-11 13:38
The Special Club

Ja, enligt mig var Iniesta bättre än Sneijder under VM. Han var bäst i ett Spanien som för ovanlighetensskull var lite blekt, samt att han i finalen var en av de bästa(tänker inte bara på målet.

Sen har vi många glömt en sak´, det faktum att det även finns en höstsäsong. Det är trots allt hela 2011 vi räknar, och under hösten som gått har Messi, Iniesta och Xavi överglänst Sneijder, som inte kunnat hjälpa sitt Inter när de underpresterat.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-11 13:35
The Special Club

Anledning till att Messi är i listan och inte C.Ronaldo beror väl på två saker (enligt mig): 1. Messi vann ligatiteln medan C.Ronaldo inte vann något 2. Messi är allmänt omtyckt medan de flesta ogillar C.Ronaldo.
Om C.Ronaldo hade vunnit en titel och varit omtyckt så hade han antagligen varit före Messi.

Cannavaro är inte dålig, men han är så överskattad. Han spelade bredvid Thuram och hade Viera och Emerson framför sig med Capello som tränare, är det så stor prestation att vara en mittback i ett sådant lag? Lägg till att de (återigen) vann ligatiteln på fusk, inte på prestationer.

Som sagt, jag håller med om att Sneijder ska vara topp 3 pga. hans vunna titlar, men återigen, han är inte i samma nivå som Messi, Iniesta och Xavi (individuellt), därav vann Messi titeln. Sneijder är väldigt beroende av att laget ska spela bra och att spelarna bredvid honom ska prestera, medan Messi kan göra saker på egen hand.

Hyder

Jo, men melodin de senaste åren har varit att ge titeln till personen som har presterat under ett par veckor istället för en hel säsong, så det är uppfriskande att Messi vann titeln.

Det som stör mig är att Del Bosque nominerades och kom före Guardiola. Mourinho förtjänade priset, men Pep ska vara tvåa.
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 13:35
The Special Club

Sneijder "va bäst" varför gav Real bort honom??
Barcelona el Flaco
2011-01-11 13:34
The Special Club/

"Nu kommer i framtiden alla vara förvirrade och fundera över vad priset handlar om. Är det prestationer under VM? Prestationer under säsongens gång? eller individuella kvalitéer?"

Håller med om att kriterierna för dessa priser är aning diffusa. Är det 09/10 plus VM som vi ska utgå från, eller är det kalenderåret 2010 som ska tas in i beräkning? Och väger kollektiva titlar tyngre eller ej gentemot individuella prestationer, likt Guldskon?

Det är just pga av dessa anledningar som gör att man tappar intresset. En annan sak som är orättvisst är att målvakter och försvarsspelare nästan aldrig vinner Ballon D'or. Spanien hade inte vunnit VM utan Iniestas mål i finalen, men man hade samtidigt inte vunnit utan Casillas straffräddning mot Paraguay eller hans två parader mot Robben i finalen. Men Casillas gör inte mål, därmed fuck på honom. Så känns resonemanget åtminstone.

"Ni som orättfärdigar Cannavaros guldboll, att ni ens har mage till det. Det var historens bästa prestation av en back någonsin. Tänk om tänk rätt!"

Historiens bästa prestation från en back?! LOL! Snacka om att överdriva. Förlåt, men du förtjänar en Fail för det där.
The Special Club
2011-01-11 13:29
L.A.M Nr 10

Iniesta var bättre än Sneijder under VM?

Iniesta stack ut i Spanien, men han var defintivt inte individuellt bäst under VM.
Barcelona Braxingen
2011-01-11 13:29
The Special Club ,
För mig är det precis samma sak. Den som fått flest röster av alla dessa kunniga människor med förbundskaptener i spetsen, den förtjänar givetvis priset som världens bästa fotbollsspelare. Eller kan du och dina kompisar på SF mer om fotboll än dessa?

Priset handlar bara om en sak: "Vilken spelare var bäst år 2010?" Vad som är tydligt i ditt fall är att du går i mediernas fälla. För så här är det, priset delas ut och sedan motiverar medierna detta beroende på vem som vann. Dvs om någon som varit bra i VM vinner så lyfter man det. Om någon som varit bra i CL vinner så lyfter man det. Om någon varit outstanding hela året så lyfter man det.

Sanningen är den att varje år, inkl detta, så avgörs priset i frågan "Vilken spelare har varit bäst år 2010?" och där har alla förbundskaptener, lagkaptener och journalister valt Messi detta år.

Ni som blir förvirrade måste sluta ta för givet att priset bara handlar om VM, eller att priset bara handlar om CL. Priset handlar om en sammanvägd bedömning av hela 2010, där givetvis större turneringar väger tyngre men inte är allt.

Och min vän, anledningen till att du inte förstår hur dessa förbundskaptener tänker är just varför de är förbundskaptener och du inte.
Annons: