/spanien/barcelona/forum/13666.aspx/spanien/barcelona/forum/13666.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Magicman
2010-12-05 18:16
Tack

MVH.
Barcelona Pep - El Míster
2010-12-05 18:16
Internatzionale7//

Att Sneijder är nominerad är självklart. Han vann trippeln och var mycket duktig. Men stack han ut som föregående års vinnare, såvida med magiska avgöranden och makalöst spel? Nej. För mig borde ni och han vara glada att han äns omnämns i dessa sammanhang. Han är egentligen inte närheten av Messi, Xavi och Iniestas rena kvalité. Xavi borde, precis som du säger, vara nominerad före Iniesta då han varit en avgörande pjäs i både Barça och spanska landslaget i många år. Kanske till och med vinna.

Messi gjorde visserligen inget mål i VM men det går inte att blunda för att han faktiskt bar Argentinas ostrukturerad landslag på sina axlar i VM. Han skapade, skapade och låg bakom nästan alla målchanser och mål i VM. Ett Argentina som hade noll kontroll och med en tränare som inte äns borde få vara tränare. Messi hade ett oerhört ansvar i VM, som han delvis skötte mkt bra men som kunde skötts bättre.
Att han sedan står för 47(!) mål säsongen efter han gör 38(08/09) förra säsongen och fortsatt på den inslagna vägen denna hösten visar på en oerhört hög kvalité. Det finns ingen spelare i universum som hållit den höga och jämna nivån i snart tre säsonger. Inte äns Ronaldinho. Är man något insatt i toppfotboll så vet man att Messi är den enda rätta vinnaren.

Något som också talar för honom är att han förra året vann med största möjliga marginal någonsin. Att han med de resultatet, en säsong där han slår rekord i La Liga, gör 47 mål, skall gå ner till 2a eller 3e plats är fullständigt ologiskt. Han är bäst i världen.

Men visst, Sneijder är en väldigt duktig spelare. Men världens bästa? Guldbollenvinnare? Nej, inte enligt mig och förhoppningsvis inte enligt Fifa/ France Football. Inte äns enligt mina många olika kompisar som är mycket mer objektiva än mig.
Atlético addeh
2010-12-05 18:13
Internazionale7

Okej, vi har förstått att du inte såg någon av Spaniens matcher i VM eftersom du påstår att Iniesta enbart är nominerad för hans avgörande mål i finalen. Att du sedan har mage att nämna Andrés skadebekymmer under våren men helt blundar för Robbens är helt obegripligt. Gime me a break!

Magicman/

Markus Berg spelar i PSV Eindhoven, Markus Robenberg heter han som spelar i Racing.
Barcelona Pedrito
2010-12-05 18:10
City är ju sinnessjuka! tror inte att några av de katalanska spelarna skulle kunna tänk asig att lyssna på såna monsterbud men alves gör nog det tyvärr. Med tanke på de ekonomiska bekymren kanske man borde acceptera ett bud på 530M...
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 18:09
Magicman

Marcus Berg och Markus Rosenberg är det väl
Barcelona Magicman
2010-12-05 18:07
e inte Berg och Rosenberg samma kille ? =_=
Barcelona westinho
2010-12-05 18:01
Magicman

Berg? Du menar Rosenberg antar jag :)
Barcelona Magicman
2010-12-05 17:56

Malaga 2-1 Racing

Berg målskytt :)
adil,
2010-12-05 17:48
el Flaco

Ja angående Sociedad diskussionen så var det ett lag som drog åt sig världens blickar och visst blir man alltid besviken när uppstickare faller precis på mållinjen. Det var tider det där La Liga var en väldigt färgstark liga. Även om Barca var helt under isen så var de också framstående med sina holländare. Hoppas att La Liga kan nå samma nivåer igen även om mycket pekar på motsatsen, så som tv-avtals skiten och Spaniens knackiga ekonomi i övrigt. Det är endast de två giganternas eko som hörs ute i Europa just nu medan resten av Spanien tappat sin skimmer och blåser kallare än någonsin, vilket är synd. Även fast ligan är ojämn så är det inte heller riktigt så illa som vissa försöker få det till enligt mig. Ej att förglömma är att till exempel Valencia än idag behåller sin identitet från Benitez-eran trots att de blivit av med massa spelare. De spelar fortfarande samma fina fotboll och har kvar en hel del ikoner. Samma sak med Villarreal som har ett riktigt fint lag just nu. Sevilla imponeras man alltid av och Atletico har ett riktigt starkt lag. Men det kommer nog dröja länge innan La Liga blir en jämn och lika färgstark liga igen.

Blir inte heller lättare för klassiska lag som Betis och Celta att kriga sig upp i Primeran igen när magnifika Barca B står i vägen. ;D
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-05 17:46
Som Ferguson sa en gång i tiden: Det är onödigt att sälja en spelare oavsett summa om man inte kan ersätta spelaren.

Oavsett vad Man C erbjuder så kan vi i dagsläget inte ersätta Alves, men visst låter det saftigt med den summan.
Barcelona el Flaco
2010-12-05 17:43
Assunçãos frisparkar var verkligen inget att leka med. Känsligare högerfot får man leta efter.

På tal om Real Betis, som Hetfield nämnde, så minns jag att de hade ett riktigt intressant lag i början av 2000-talet. En match som i synnerhet sticker ut var när de spöade skiten ur oss med 3-0, då både Joaquín och högerbacken Varela gjorde två, nästan identiska, solomål, á la Maradona. Hatten av för Betis, Joaquin och Varela för de prestationerna .
Barcelona Okkapokka
2010-12-05 17:31
Skulle inte acceptera ett bud på Alves även om det var i höjd med miljarder, om jag ska vara helt ärlig. Vi har redan den högerback som kan erbjuda hos mest i det system som vi spelar med av de högerbackar som finns runtom i världen. Ser ingen som helst anledning till varför vi skulle sälja honom. Oavsett vad beloppet ligger på.

Är inte orolig alls att det kommer lösa sig inom sinom tid heller. Alves vill stanna, och Barça vill att han ska stanna. Så det kan bara sluta på ett sätt. Var så säkra.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-05 17:27
OM detta skulle stämma, att City skulle punga ut 540 milj kronor på Alves, vad hade ni tyckt då? Jag vet inte... tror inte det finns någon back i världen som kan göra det bättre än Alves, samtidigt så tror jag inte det finns någon annan back i världen som man kan få 540 milj för. Det bästa vore om Alves skrev på et långtidskontrakt, annars är det lika bra att nappa på budet. Om det nu stämmer dvs
Barcelona Internazionale7
2010-12-05 17:25
Angående Ballon d'Or nomineringarna ifall uppgifterna stämmer nu, så fattar jag verkligen inte hur man har tänkt.

Dem tar med Iniesta som avgjorde VM finalen men har annars haft stora skadeproblem under säsongen och har inte kunnat vara med i de viktiga matcherna som mot oss t.ex. eller mot Arsenal, men bara för att han avgjorde VM finalen så tar de med honom i nomeniringarna.

Också tar de med Messi som hade en bra säsong likt Sneijders men var helt borta under VM tillskillnad från Sneijder. Han lyckades ju inte ens göra ett enda mål under hela turneringen och Sneijder gjorde 5.

Hur tänker man då?? Man tar med Iniesta som gjorde det avgörande målet i finalen men som inte har spelat särskilt mycket annars under säsongen och man tar med Messi som inte gjorde ett skit under VM.

De 3 nominerade till Ballon d'Or borde ha varit 1. Sneijder för att han tog trippeln med INTER!!! Hur många trodde verkligen i början av säsongen att Inter skulle vinna CL när Zlatan hade gått? Men med hjälp av Sneijder så lyckades vi ta hem trippeln. 2. Robben han var den största anledningen till att det gick så bra för Bayern och de tog dubbeln. Kolla på Bayern idag utan Robben och han gjorde ett bra VM. Och 3. Xavi han är en fantastisk spelare och mycket av Barcas framgångar ligger till stor del på honom. Så han förtjänar att vara med bland de nominerade.

De här tre spelarna borde ha varit de nominerade. Absolut inte Messi och absolut inte Iniesta.

Men som sagt så är det ju inte 100% säkert att dessa uppgifter stämmer. Men men
Atlético addeh
2010-12-05 17:22
Den här diskussionen var bland de trevligaste på länge här inne, trots att det inte berör Barcelona någonting. Kul att Hetfield nämnde Assuncao, hade nästan glömt av honom. Många gamla minnen som ploppar upp.

Barcelonito / Lucho Enrique 21

Pretty much so. ;)
2010-12-05 17:12
Jag slänger in ett par lag, ingen har nämnt Betis som var så ruskigt bra med Oliviera, Assuncao (makalös frisparksskytt), Joaquin osv.
Vad hände med Joaquin, av det jag såg i Betis så var jag bombsäker på att han skulle bli en av världens bästa yttrar men det sket sig i Valencia.

Ett annat lag är Celta Vigo som hade bl.a. Baiano (stavning) och D.Silva, de var också ruskigt bra.
Barcelona basaric (Mourinho who?)
2010-12-05 17:10
Tycker att Iniesta borde ta hem titteln som världens bästa fotbollspelare..
Barcelona el Flaco
2010-12-05 17:08
addeh/

Villarreal spelar idag ett mer rakare spel än när de hade Riquelme, vilket är ganska förstårligt med tanke på att hela lagets spel kretsade kring argentinaren när det begav sig. Dock är de fortfarande underbara att skåda när de har en bra dag.

Tillbaks till off-topic så var Valencia från slutet av 90-talet ytterligare ett minnesvärt lag. Solida längst back och livsfarliga i kontringsspelet. Vem kan glömma bort hur Piojo López & Co alltid brukade slakta oss och framförallt på Camp Nou? Xavi har själv sagt att det laget var ett av de absolut bästa och mest balanserade han någonsin ställts mot, på samma nivå som Mourinhos Chelsea. Jag räknar med att Spanienredaktionen kommer skriva ihop en artikel om Héctor Cúpers Valencia.
2010-12-05 17:08
På tal om "tänk om" lägen, tänk om Riquelme hade gjort mål på straffen mot Arsenal. Visst var vi bra då, men kom ihåg att Villarreal var ruskigt bra med en formtoppad Forlan och Riquelme som offensiva krafter.

Årets upplaga av Villarreal är ju också bra, men jag är tveksam till om de skulle kunna hantera de engelska storlagen i CL.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-05 17:03
Året är 2020. Barcelonito / Lucho Enrique 21 är 34 år och skriver på SF för första gången på länge:

Minns när Barca fullständigt förnedrade Madrid med 5-0 för 10 år sen. Vilka underbara spelare spelare Xavi, Puyol och Iniesta var. Segern var extra skön för att Mourinho var tränare, ni vet han som tränar Grasshopper i Schweiz nu. Han var en bra tränare innan.
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 17:02
Pellegrinis Villarreal gillade jag, nu är de lite sisådär..men de kan bli bättre med tiden
Atlético addeh
2010-12-05 17:00
el Flaco

En Champions League-plats är nog ett måste för att profilerna ska stanna i dagens Villarreal. Kan dock inte hålla med dig om att laget är så ojämnt, man har ändå hållit en ganska stabil nivå under hela säsongen. Sedan är det så klart skillnad på när laget presterar som bäst, då kan dem hota vilket lag som helst.
Barcelona el Flaco
2010-12-05 16:52
addeh/

Dagens Villarreal är kanske något mer ojämnare än Pellegrinis lagbygge, men det blir väl så när det kommer in en ny tränare som försöker bygga något nytt. En Europa League känns dock som ett realistiskt krav, minst.

adil/

Jag minns hur besviken jag blev när Real Sociedad inte lyckades vinna gulder 02/03. Under långa delar av säsongen var det de som stod för den finaste fotbollen. Många av berömmet gick ttillde offensiva och kreativa spelarna, som nämnde Nihat, Kovacevic, Karpin och Xabi Alonso, men lagets unsung hero var, imina ögon lagets bollvinnare; Aranburu. Han gjorde grovjobbet i skymundan så att de andra profilerna kunde glänsa.
Atlético addeh
2010-12-05 16:42
el Flaco

Tror du Garrido kan lyckas med samma bedrift som Pellegrini gjorde med Villarreal? För mig känns ja som ett givet svar, och behåller man spelare som Nilmar, Rossi & Cazorla till nästa säsong kan det bli ett lag att räkna med även ute i Europa. Måste säga att jag är väldigt förtjust i den klubben. Bara en sådan sak att det bor cirka 50 000 i Vila-real och att El Madrigal har en kapacitet på 25 000 åskådarplatser är otroligt.

På tal om de gula u-båtarna hoppas jag innerligt att dem tvålar dit Sevilla ikväll, vore tråkigt om poängavståndet mellan toppduon och de jagande lagen bakom blev ännu större. Häng i nu!
adil,
2010-12-05 16:40
el Flaco

Real Sociedad 2002/2003 som kom två i ligan, med gamle La Liga bekantingen Nihat i spetsen som också vann skytteligan det året. Dem förtjänar en plats i julkalendern. :)
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 16:38
Xavi eller Messi står det mellan enligt mig.
Barcelona el Flaco
2010-12-05 16:34
ElTriplete/

UEFA Cup-finalen mellan de bägge spanska lagen var 2007 och ja, Sevilla vann på straffar.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-05 16:32
Angående Ballon d'or så är Messi överlägsen bäst i världen. Det var han förra säsongen med sina 47 mål och han visar sin överlägsenhet varje gång han möter Cristiano.

Sneijder hade 6 magiska månader men inte samma status som Messi, Cristiano och Xavi.

Sen kan man ställa frågan till alla världens tränare: Vem skulle du vilja ha i ditt lag, Xavi eller Sneijder? Ganska självklart att Xavi är den bästa innermittfältaren i världen och spelar i en egen liga. Sneijder, Kaka, Alonso, Lampard, Gerrard osv. dom är alla ett steg efter honom.
Barcelona ElTriplete
2010-12-05 16:30
el Flaco

Jag syftade på UEFA Cup-finalen 2005 när de mötte Sevilla om jag minns rätt? Sevilla vann väl på straffar?
Barcelona el Flaco
2010-12-05 16:27
Barcelonito / Lucho Enrique 21/

På tal om Depor så vill jag även lyfta fram det andra laget från Galicien, Celta de Vigo. I slutet av 90-talet hade även de ett väldigt imponerande lag som i sina bästa stunder kunde spela lika underhållande som Barças dåvarande lagbygge. Celta vann förvisso inte någon titel som sin lokalkonkurrent Deportivo, men det mittfältet de hade på den tiden var en njutning att skåda; Karpin, Mazinho (Thiagos och Rafa Alcántaras pappa), tsaren Mostovio, Makélélé och Gustavo López. Fuck me! Dessa fem herrar kunde både försvara och anfalla som en enhet.

ElTriplete/

Om du syftar på Espanyols seger i Copa del Rey så var det 2005/06 som de vann. Och ja, de hade ett väldigt bra lag då, men jag kan inte minnas deras färd till finalen eller vilka de fick möta. Finalmoståndaren Zaragozas färd var i mitt tycker lite mer imponerande med tanke på att de slog ut både oss och Real Madrid.

addeh/

Pellegrinis Villarreal var definitivt ett sevärt lag. Den gula u-båten hade aldrig nått de höjderna förr i klubbens historia och att få följa de i Champions League var otroligt. Väldigt sympatisk klubb.
Annons: