/spanien/barcelona/forum/13663.aspx/spanien/barcelona/forum/13663.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2010-12-17 17:35
Heywood Jablome.

Ja, precis. Att man hellre vill se en statyliknande figur längst upp på Romas planhalva hela matchen än att se ett katalansk derby är väl lika givet som att Zlatan är världens bästa spelare.

PS. Tung du är!
Gogogo
2010-12-17 17:30
Frodo:

Är det inte en oskriven regel att ingen ska högre lön än Messi? Jag tycker det är märkligt och ett sätt att gulla med Messi. Man vill visa att han är viktigast och visst är det en gudabenådad spelar men för mig, som utomstående, framstår Messi som större än laget. (Och det är alltså ingen bra sak). Men så länge det funkar...

Angående NHL-exemplet så är NHL åtminstone mycket jämnare nu än tidigare. Har för mig att Ottawa var i final i våras eller förra året. Och det är ett Ottawa som var slagpåse nummer ett för 10 år sedan. Just det där att vem som helst kan vinna är något jag beundrar. Sen kanske NHL har andra problem men det är en annan sak. Pengarna som klubbarna driver in skulle utan problem kunna gå till fansen i form av sänkta biljettpriser, sänkta kostnader för tv-avtal vilket gör att fler public service-bolag skulle kunna konkurrera om rättigheterna. Det är fullt rimligt. Se bara på SVT som riskerar att förlora OS-sändingarna vilket enbart beror på att de ser ut att bli dyrare. Rent teoretiskt skulle ett lönetak kunna innebära att du kan se La Liga utan att behöva betala en spänn till Canal+ eller Viasat eller någon annan. Och du skulle kunna gå på en match för max en hundring.
PedroRodriguez
2010-12-17 17:29
vontassen

Sry, Men jag förstog ingenting av det du skrev. Kan du använda kommatecken samt precisera dig ännu mer?
Barcelona IlTriplete
2010-12-17 17:26
edit
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-17 17:24
Tro fan att man väljer att bänka sig framför Milan - Roma. Den förlorade målskytten Zlatan är en fröjd att se i 90 minuter. Eller 75 minuter. Sen är han ju dödstrött och försöker att hitta andan vilket publiken på San Siro tar gesten som en kämparinsats.

När Zlatan skrev på för Milan skrev majoriteten av oss supportrar också på för Milan. Vi hänger bara här för att vi inte har lyckats med att aktivera ett konto på Milans forum.

Forza Milan.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 17:24
PedroRodriguez vill inte bråka men tyvärr du har hyperfel. Det finns massor som låssas vara FC Barcelona supporters och sedan tittar de på Ibra/Milan Dessa personligheter får äkta fans må illa. Tyvärr är fans kulturen trubbig i Sverige. Ingen normal fan har två favoritlag. Ty då är du inget fan.

Blir en het match i morgon hoppas domren pallar
Barcelona FcB - I Motgång Och Framgång!
2010-12-17 17:21
PedroRodriguez

Lite Milanista på honom? Kanske mer Zlatanista.. Han länkade till och med en Zlatan sida haha!
Chicharito
2010-12-17 17:16
addeh - Det var ganska komiskt att han ens frågade en sån fråga :)

Slå ut Arsenal nu!
Espanyol iop
2010-12-17 17:05
Väl mött till Cornella El Prat imorgon
PedroRodriguez
2010-12-17 17:05
IITripete

Finns inte en kotte här inne som skulle kika på Milan matchen istället för sitt favoritlag som ska spela ett av världens hetsigaste derbyn.

Känner av lite Milanista.... Men jag kanske bara yrar:)
Atlético addeh
2010-12-17 16:56
IlTriplete

Du kommer in på ett forum där nästan bara Barcelona-supportrar hänger och frågar om någon väljer att se Milan - Roma istället för det katalanska derbyt? Du får en gissning.
Barcelona Abbe.
2010-12-17 16:55
Skönt att Canal + för en gångs skull sänder 20.00 matchen imorgon.
Barcelona Frodo
2010-12-17 16:55
Gogogo

Skulderna som Barcelona har är mindre än många andra toppklubbar runt om i Europa. Om man räknar på samma sätt som Rosell gjort så har Arsenal och ManU högre skulder och jag tror att även Real har större skulder (inte säker på det sista). Allt handlar om hur man redovisar med siffrorna. Det är långtifrån en katastrof men vi har helt klart kastat mycket pengar i sjön de två sista åren och ekonomin är inte på topp.

Hur tycker du att lönefilosofin tummas när det gäller Messi? På vilket sätt gullas det med honom? Det är bara vissa svenskar som har den uppfattningen på grund av en viss svensk som numera spelare i Milan. Messi har uppfört sig exemplariskt ända sedan han kom till Barcelona och därmed behandlas han på det sättet han förtjänar.

Jag tycker för övrigt att NHL-kvoten är kass och då uttrycker jag det milt sagt. Vart ska vinsterna som klubbarna driver in gå? Ska man dela med sig till lag som är kassa ekonomiskt (se Phoenix)? Ska man låta många av de spelarna man själv utvecklar gå till andra lag bara för att de inte rymmer under lönetaket (se Detroit)? NHL är i ett väldigt dåligt skick och lönetaket är en stor anledning till varför det är på det viset.

Ibra var knappast en sportslig succé om du frågar de flesta cules. Han var hämmande för laget och pressade i princip aldrig vilket är en grundpelarna i vår taktik.
Barcelona IlTriplete
2010-12-17 16:50
Någon som ska se Milan-Roma imorgon istället för Espanyol-Barcelona? Båda är stormatcher men runt om i världen tror jag man uppskattar Milans match mer, och jag har ingen aning hur ni här i forumet tycker och tänker.

LÄNKTIPS: Zlatans tidigare matcher mot Roma. En viktig kugge om Milan ska fortsätta på sin segerskörd. :)

http://justzlatan.com/news_show_tillbakablick-zlatan-mot-roma.html?id=11095188
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 16:50
PedroRodriguez,

Jag hoppas du har rätt. Som sagt, vi är utan tvekan favoriter, men det kommer inte att bli lätt. :)
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 16:48
Gogogo,

Hade det varit en sportslig succé hade det också varit en bra affär. Åtminstone skulle man inte kunna kritisera den. Men nu sålde vi vår bäste målskytt, och fick en slöare, ineffektivare Zlatan.

Jag förstår tanken med att köpa honom (även om det redan då var överpris). Han skulle tillföra en dimension för Barca med sin fysik, teknik och talang. Barca skulle bli ännu bättre och mer oberäkneliga helt enkelt ... men det visade sig att man inte kunde få ut det bästa av Ibra i Barcas sätt att spela, och han var inte alls lika bra som Etoo var.. Ett praktfiasko till affär på alla sätt och vis om du fågar mig.
PedroRodriguez
2010-12-17 16:40
1.70-ligan.

Arsenal är ett riktigt bra lag med många unga talangfulla spelare men känns inte som ett lag som skulle kunna ta hem CL. Dom viker sig varenda gång dom får ett hysat starkt lag: Utspelade mot Chelsea - Dominerade av Man U - Tappade en 2 - 0 ledning mot Tottenham som lyckades vända till 3 - 2, blev penetrerade av oss förra säsongen.

Lätt blir det absolut inte, Men samtidigt så tror jag inte att Arsenal är rätt lag för att rubba ett Barcelona i dunderform. Alldeles för ojämna och viker sig som sagt mot bra lag, Mycket bra på Emirates Stadium men lika usla på bortaplan. Torskade mot BRAGA med 2 - 0 och även mot Shaktar med 2 - 1 i sin CL grupp. Slarvigt att inte kunna vinna en sån grupp som vid senare tillfälle ska möta dubbelt så bra lag.

På Emirates kan jag garantera en svår match och tror på ett oavgjort resultat men på Camp Nou däsvärre tror jag verkligen inte att Arsenal får ett oavgjort resultat eller vinner för de lär bli utrullade nåt så in i he*vete. Arsenal är inte tillräckligt bra för att kunna segra i en sån här prestigefylld turnering helt enkeklt.

Hoppas jag inte får äta upp mina bokstäver iaf:P

2 supermatcher lär det bli iaf !:)

Gogogo
2010-12-17 16:38
Rambla~

Som sagt, jag tror skadan just nu repareras i tid. Att Barcelona skulle köras helt i sank och konkurs är en sak som kanske är lite orealistisk, men däremot så ser det ju ut som att Barcas ekonomiska muskler krympt. Återstår att se hur mycket och hur snabbt skadan repareras.

Lönefilosofin är bra men den verkar tummas ganska hårt så fort den hotar Messis lön. (Som det f ö gullas lite för mycket med imho).

Sen tror jag att Rosell påbörjat arbetet inför de nya Uefa-reglerna om att klubbar inte får göra av med mer än de drar in. Något som jag (utan faktagrund) tror Laporta (hade glömt namnet) sket fullständigt i. Något som f ö också kommer att påverka samtliga lags ekonomiska muskler och vi förhoppningsvis slipper en del av den ekonomiska dopingen med monstervärvningar (Real...). Min personliga dröm är ett lönetak för klubbar i stil med NHL där man får en kvot att fylla och sen är det upp till varje klubb att själva bestämma vilka spelare som får vilken del av kakan. Visst missgynnar det vissa storklubbar men jag skulle vilja se ett jämnare Europa.

1.70-ligan.

Jag menar att Ibra var extremt viktig för Barca hela hösten och en bit in på våren. Avgjorde många matcher, bl a ett Clasico om jag inte minns fel. Inte sagt att Barca inte hade blivit mästare ändå men Ibras hade stor del i arbetet. Det var en sportslig succé. Rent ekonomiskt är det ett fiasko i och med att ni släppte Eto'o, sålde han billigt och fortfarande betalar av på köpet.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-17 16:34
Seriöst, du Mr fejk Rambla.

Vem av dessa är den riktiga Rambla?
Mr fejk kan ta och byta..
Barcelona Rambla~
2010-12-17 16:27
Rambla.

Det låter bra. ;)
Atlético addeh
2010-12-17 16:27
Precis som Rambla (den andre) säger har alla toppklubbar skulder, så enkelt är det. Även svenska division fem-klubbar har skulder, om än inte samma summor så har de flesta lag skulder på ett eller annat sätt.

Läste på Sport förut att Rosell ville vänta med Alves kontrakt tills 1 januari då transferfönstret öppnar. Varför har jag ingen aning om, det kanske känns bättre att göra det under den perioden. Känns i alla fall jävligt oroande.
Barcelona Rambla.
2010-12-17 16:26
Rambla~
Får se om jag kommer på nåt bättre.. :)
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 16:24
Jaha, Arsenal igen då. Blev inte glad när jag såg lottningen med klasskompisarna. Jag vet att många här inne ville möta Arsenal, men jag tillhör inte en av dom. Ett gunners i form kan slå i princip vilket lag som helst. De har oerhört många duktiga spelare. I vår kommer de troligen bli ännu bättre när van Persie och Vermaelen är tillbaka i form. Utav tvekan det svåraste laget vi kunde få om ni frågar mig..

Därmed inte sagt att Barca inte är favoriter, för det är vi! Och jag tror vi vinner. Men vi ska inte tro att det blir lätt, och allt kan hända i fotboll. Vi får hoppas att vår form håller i sig tills dess, för som vi spelar nu kan inga rå på oss. Och ur ett annat perpektiv kan det vara bra att möta svårt motstånd direkt, då har man redan tempot i sig vid en ev. kvartsfinal.
Drömmen hade dock varit om Real fick Arsenal, men så kul skulle man givetvis inte få ha det.

Förresten, jag tror att om Cesc får ett värmt välkomnande av 100 000 på Camp Nou kommer detta öka hans chanser att krita på för Barca, oavsett hur matchen sluter och vilka som går vidare. Vad tror ni?

Gogogo,

Hehe, jag har väldigt svårt att förstå hur ett spelarköp sportsligt kan vara "riktigt grym", men samtidigt vara ekonomiskt "praktfiasko"? Jag skulle kalla det överpris och inget annat...
Därmed inte sagt att jag inte tycker Ibra var en stor flopp, men jag förstår bara inte riktigt hur du resonerade där.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 16:24
Det blir lite julafton i förskott för pressen. Alves inte klar likt Bojan och Sergio samt Guardiola. Alcantara inte heller klar och Afellay trots allt inte läkarkollad och undertecknad.

Sedan varierar verkligen uppgifter om hur mycket klubben har i skulder detta gäller även vid klubbens officiella pressträffar. Hur det ligger till får vi troligt inte någonsin veta.

Vi fans får nöja oss med att pynta deras löner via biljetter och supporterprylar (och det gör vi).

Köp biljetter via hemsidan (Du behöver ej vara member) eller köp på plats jag tvivlar att Arsernalmatchen är utsåld i förväg.
Barcelona Rambla~
2010-12-17 16:23
Gud vilken fantasi. Kunde du inte valt ett annat namn?
Barcelona Rambla.
2010-12-17 16:20
Den som inte inser att fotboll är en affärsverksamhet precis som alla andra företag kommer inte komma någonstans i diskussionen! Alla lag har skulder!
Barcelona Rambla~
2010-12-17 16:19
Gogogo

Laportas sista säsong, kanske två sista, visst så levde han lite extravagant och lite utanför ramarna. Men aldrig att det har varit i en sådan utsträckning att det fanns risk för att köra klubben i botten, även om det självklart var fel av honom. Jag försvarar verkligen inte det. Det han och hans styrelse däremot gjorde, var att slösa ofantliga summor på så här i efterhand med facit i hand, helt onödiga värvningar.

Dessutom, när klubben vann trippeln så fick man betala ut enorma segerbonusar som spelarna hade rätt till via sina kontrakt. Klubben har hela tiden försökt att ha ett prestationsbaserat lönesystem. Inte så höga fasta löner som kanske hos andra storklubbar, utan istället desto bättre segerpremier. När man då under en säsong vinner allt så kostar det också skjortan.

Att låna pengar för löpande utgifter är inte så konstigt. Speciellt inte under sommarmånaderna då verksamheten är stilla och det inte finns något nämnvärt inflöde av pengar. Det handlar heller inte bara om att betala löner, utan daglig drift, betala av på andra skulder (avbetalningar) mm. Att det skedde den här sommaren är egentligen inte så konstigt då det stundade ett presidentval och den gamla ledningen skulle lämna över skötseln av klubben till en ny ledning. Planeringen var nog inte den bästa kan jag tänka mig.
Barcelona Golazoooo
2010-12-17 16:17
Synd att vi inte fick Inter eller Milan. Synd!
Pedro León | Spain: 504,030 km2 - no less, no more
2010-12-17 16:14
Rambla~, ja jag förstår men samtidigt älskar tidningarna när spelarna officiellt inte utesluter något. Hade han uteslutit allt publikt vore det bättre, men som sagt: jag tror Alves blir kvar då han är viktig för ert spel.

lianne, löjliga priser. Typiskt svenska biljettföretag som ska lägga ett par hundra procent i påslag.
Canaletes
2010-12-17 16:14
lianne

jo tjena... 500-700€ wtf
Annons: