/spanien/barcelona/forum/13649.aspx/spanien/barcelona/forum/13649.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-05 08:34
Skönt att se Madridspelarnas lite tveksamma och ledsna miner efter 2-0 målet. El Clasico förlusten kommer kännas väldigt väldigt länge. Älskar det...
Real Madrid Mesut Özil "the next one"
2010-12-05 08:34
Detta kanske låt lite konstigt från en Madridlista. Men tycker det var bra att ni vann idag så vi slapp höra massa grejer om de var dåliga förberedelser eller liknade som gav bort ligan.
AndreD
2010-12-05 01:52
Barney S

Såg att du skrev för någon timme sen om vad du ska skriva på ett lakan till match.

Zlatan Who? hade väl varit bra? ;)
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 01:44
Jekovsky

Länktips för matchen
Barcelona Jekovsky
2010-12-05 01:40
Missade tyvärr matchen, någon som vet varifrån man kan ladda ner den?
Atlético addeh
2010-12-05 01:40
Frodo

Det är intressant det du skriver om Messi. Redan tidigare under säsongen har det märkts hur han gått ned i planen och blivit någon sorts trequartista med två anfallare framför sig. Busquets, Xavi, Iniesta & Messi har i de senaste matcherna bildat en diamant och det är i princip omöjligt att sno bollen av dem. Just i el Clásico var det påtagligt hur Barcelona inte spelade med någon central anfallare i första halvlek, där Messi låg släpande och Pedro & Villa på varsin kant. Det funkade ju.. Hyfsat i alla fall.

Pep var onekligen utvecklat Barcelona till något unikt, något bättre.
Atlético addeh
2010-12-05 01:37
Barca4eva. Matchrapporten är uppe nu.

För er som inte har sett, eller fått nog, finns målen att se i länktips.
adil,
2010-12-05 01:34
Frodo

Intressant det du skriver om Messi. Det är heller i och för sig ingenting nytt, även om hans playmaker egenskaper märktes av mer än någonsin i senaste klassikern. Redan under Guardiolas första år så kunde vi ju märka av dessa förändringar i Messis spel. Det var bra att Guardiola omformade Messi på det sättet. Annars kanske vi hade haft en på tok för endimensionell Messi 'A la Robben' vid det här laget. Precis som han var under de två första åren i Barcas startelva, jämfört med nu i alla fall. Idag är det en helt annan Messi vi ser på plan, en flerdimensionell sådan. Det är precis som du säger, han håller på att bli ett monster. Jag tvivlar inte på att han kan nå samma nivåer som Iniesta och Xavi när det kommer till passningsspelet och playmaker skillsen, fortfarande en del tokiga felpass dock. Men vem har rätt att klandra honom. Han är 23 år och redan den mest kompletta spelaren där ute. Vissa påstår att Ronaldo är mer komplett p.g.a att han slår så bra frisparkar. Men för mig får gärna Messi fortsätta fila på sitt spelintellekt och playmaker egenskaper istället för att träna frisparkar tills han går och lägger sig. Även frisparkarna kommer sitta med tiden, han har visat att han har det i sig.
Barcelona Pep.G
2010-12-05 01:29
Hetfield

Ganska magstarkt att kalla Benitez för klumpeduns samtidigt som du hyllar Mourinho, när det var Benitez som skakade Mou varje gång dem möttes i CL när de var tränare i sina diverse engelska lag.
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-12-05 01:01
Hetfield.

När du säger "tänk om" så har jag ett passande youtube-klipp. Tänk om är temat i den här videon.
Barcelona Frodo
2010-12-05 00:58
elbraco

Mourinho spelade knappast offensiv fotboll i Chelsea. Under sin första säsong spelade han med en ruggigt effektiv kontringsfotboll med Robben och Duff på kanterna. Deras omställningar överraskade många lag i ligan men så småningom började den taktiken bli sönderläst vilket kontringsfotboll ofta blir. Se bara på Real som de senaste åren har haft riktigt svårt att ta sig vidare från åttondelen med sina omställningar.

När han insåg att kontringarna inte var helt optimalt så började han spela med ett enormt tråkigt betongmittfält som var på Robbens bekostnad. Hans negativa fotbollstänk var tydligen något som Roman inte gillade och så småningom så fick han ju lämna.

Han spelar alltid med minst två defensiva mittfältare vilket säger det mesta om hur han ser på fotboll. Det går ju inte att förneka hans titlar men underhållande fotboll? Inte en chans.
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 00:54
Frodo

Co-sign

När kommer matchrapporten tror ni?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-05 00:50
Rambla

Jag tycker att han är en briljant tränare och taktiker, men du behöver ju givetvis inte hålla med. Jag må inte gilla hans provocerande sätt att bete sig hela tiden, men jag kan inte blunda för hans genialitet. Det Mourinho gör för ett lag förutom på planen är att göra en "vi-mot-de" känsla som genomsyrar hela truppen.

Titta bara på Inter, med handen på hjärtet så har de ett rätt så mediokert lag (sett till de andra topplagen) med åldersstigna och avdankade spelare, men se hur han fick ihop allt. Titta på klumpedunsen Benitez som faller platt när han försöker upprepa samma sak med samma lag.

Om man ska tänka så då kan man ju sitta hela kvällen och hitta exempel, alla stora tränare har ju lite "tur" i bagaget. Titta på Ferguson, om han inte hade vunnit FA-cupen under hans första år, då hade han rykt. Titta vart han är nu.

Tänk om Iniestas skott mot Chelsea hade träffat ribban eller åkt ut? Då hade inte Guardiola haft samma guldstatus som han har idag. Det finns en hel "tänk om" situationer som man får stryka bort.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-05 00:50
maradomessi

Jag har faktiskt en bekant (umgås inte men spelar poker ibland) som höll på med graffiti, dock torskade han hårt och åkte fast och dömdes till samhällstjänst + en hel del böter så nu målar han bara på papper, haha.

Han borde dock kunna hjälpa mig med ett lakan så visst, det är möjligt men nja...jag vet inte. Är inget fan av graffiti, dock är han väldigt duktig.
Barcelona Frodo
2010-12-05 00:49
Något jag började tänka på efter el clasico var Messis roll för laget. Först var jag väldigt negativt inställd till att han placerades i mitten och Villa på kanten. Jag tyckte inte att man fick ut det bästa utav båda. Men ju längre säsongen har gått desto mer övertygad är jag över att Pep håller på att utveckla Messi till ett monster. Jag syftar inte på den höga assistskörden han har haft i år (han leder la liga) utan det är sättet han kontrollerar matcherna på. Han börjar bli ruskigt bra på att lära sig kontrollera matcherna likt Xavi och Iniesta gör. Han är självklart inte lika bra som de på det men den egenskapen har börjat visa sig alltmer.

Idag visade han återigen på de egenskaperna där han under stora perioder spelade som mittfältare. Det blir en hel del bolltapp men man märker vilket inflytande han börjar ha på matcher utan ens behöva göra varken mål eller assist. Sen bevisar ju assisten till Villas 4-0 mål att han besitter enorma playmaker-skills.

Det mest intressanta med det hela är att det kan underlätta för oss när Xavi lägger skorna på hyllan. Det är ju uppenbart att ingen kan ersätta Xavi rakt av (må han vara ung för evigt) men Messis utvecklande av den aspekten kan innebära att bördan kommer att delas av flera spelare när vår motor lägger av.

För övrigt kan man inte klaga på triangelspelet mellan Messi-Xavi-Iniesta när Messi spelar som falsk nia.:P
Canaletes
2010-12-05 00:48
1 timmes special från El Clásico.

El Día Después - Especial el clásico. CANAL+
Barcelona maradomessi
2010-12-05 00:46
Barney S//

Hade velat se lite graffiti lakan på Camp nou. Dom flesta fans i andra ligor använder sig av graffiti målningar och tifos på matcherna men de gör inte camp nou vilket jag tycker är lite tråkigt. Men det kanske blir svårt för dig :P
elbraco
2010-12-05 00:44
Tycker inte Mourinho är överskattad. Inter är den enda klubb hittills där han faktiskt "levde" på sitt defensiva tänk. Det var fan helt omöjligt att göra mål mot dom, men när han tränade bl.a. Chelsea så spelade han inte på sin totaldefensiv.
Många säger till mig att Chelsea faktiskt spelade underhållande fotboll, tro det eller ej, under Mous era. Dessutom lyckades han vinna CL med ett halvdassigt, åtminstonde internationellt sett, med Porto.

Att han inte har förlorat en hemmamatch i ligan på hur många år som helst är även det helt sjukt. Quoting Hetfield; "Sure, han kör smutsigt och fegt, men även det isig kräver en viss form av disciplin och skicklighet."
Barcelona Rambla~
2010-12-05 00:43
Hetfield

Överskattad är ett för starkt ord, så det tar jag tillbaka. Fast allt han gör är inte genialiskt som många rövslickande fans han har påstår. Han är inte en briljant taktiker alla gånger utan det är som du skriver. Hans största framgångar är tack var hans dirty tactics.

Förresten, om inte Man Untied fått det där målet bortdömt när de mötte Porto i CL och blev utslagna. Vem vet vad som hade hänt med Mourinho då?
2010-12-05 00:41
Hetfield //

Tror inte Rambla menar att han är överskattad på det viset, jag menar i alla fall det inte utan jag menar mer att han inte bör ha den "Gud" stämpeln han har på sig, så bra är han inte.
Med det sagt ska man inte ta ifrån hans prestationer.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-05 00:39
Rambla

Du kan väl inte på allvar påstå att han är överskattad? Han har ju vunnit titlar i vartenda klubb som han har varit tränare för, det är ju rätt så imponerande. Han vann dessutom trippeln med ett skitlag förra året, hur han fick ihop det där laget är beyond me.

Sure, han kör smutsigt och fegt, men även det isig kräver en viss form av disciplin och skicklighet.
Barcelona Barca4eva
Det finns många från Puertan som kommer hit och för, eller försöker, vettiga diskussioner...samtidigt finns det vissa som verkar ha föds utan hjärna. Måste tillägga att det finns sådana här också. Att stänga forumet stoppar inte detta...först av allt borde en del av oss härinne ta det lite lugnt när vi får besökare. Så jag håller med både Frodo och Rambla.
Barcelona maradomessi
Tycker faktist att det var en rättvis seger för Madrid. Folk här inne har glömt bort Di marias och Khediras friläge mot Valencias målvakt. Även om Albelda hade varit kvar på planen så hade Real vunnit. Valencias försvar var katastrof ibland, så det var bara en tidsfråga innan målet kom. Däremot så borde Valencia anfallit med fler spelare när dom väl kontrade. Det var bara nästan Soldado och Jaqouin som var där uppe och hotade reals försvar. Förstår inte taktiken, varför så rädda? Ville Unai emery spela för X? Alla vet att det går inte komma med den inställningen på Reals hemmaplan. Men nåja nu får man räkna med att Real vinner ALLA sina resterande matcher då det finns knappt någon motstånd i den här ligan!
Real Madrid Gonzalo Higuain - Más que un Jugador(Hombre)
2010-12-05 00:35
Rambla~

Wow tack ska du ha!

Man måste väl förstå att jag är här för att jag tycker annorlunda och inte att dunka ryggar.
2010-12-05 00:34
"Det handlar om att leva på motståndarens misstag i första hand. När det inte fungerar så gör han sina klassiska byten efter paus vilket inte är annat än vild chansning. Han satsar allt på ett kort då."

Ungefär precis vad jag sa till min far i halvtid, haha!
Barcelona Frodo
2010-12-05 00:30
Rambla

Problemet är att för varje vettig maräng så finns det tio provokatörer. Det är inte hållbart i längden men jag håller med dig om att de som är ute efter en diskussion bör bemötas på ett sansat sätt.
Barcelona Rambla~
2010-12-05 00:29
Frodo

Det är som jag alltid har sagt. Mourinho är en väldigt överskattad tränare. Han är feg och kör alltid med risminimering. Det handlar om att leva på motståndarens misstag i första hand. När det inte fungerar så gör han sina klassiska byten efter paus vilket inte är annat än vild chansning. Han satsar allt på ett kort då.
elbraco
2010-12-05 00:28
co-sign Rambla.

Är det bara jag som har börjat kolla lite på argentinska ligan som brukar sändas nu efter spanska fotbollen?
När dom ska visa repriser och sånt brukar ju ofta en logotyp komma upp emellan, typ Liga BBVA eller liknande; i argentinska ligan ser man fören på en lastbil :S vad är grejen med det liksom...?
Barcelona Frodo
2010-12-05 00:27
Tjatigt med så mycket realsnack här men...
Mourinho ställde upp med tre defensiva mittfältare på hemmaplan idag. Epic lol!
Barcelona Rambla~
2010-12-05 00:25
Allvarligt, skärp er lite. Det är väl knappast Gonzalos fel att domaren tog en horribel utvisning? Han håller ju tom själv med om det. Bara för att ni är irriterade på domaren och Madrids flyt med domsluten behöver ni ju inte låta det gå ut över honom?

Vadå stänga forumet. Är ni inte män nog att klara av en diskussion? Så fort det finns någon här inne med avvikande åsikt vill ni stänga forumet. Det värsta som kan hända det här forumet är att det blir ryggdunkarnas förening här inne.

Visst, domaren var kass, vi gillar inte Madrid osv, men Gonzalo och även Shac81 beter sig faktiskt inte illa här. Ok, de har egna subjektiva åsikter (precis som många av oss har) men det innebär inte att de ska kastas till hundarna.
Annons: