/spanien/barcelona/forum/13645.aspx/spanien/barcelona/forum/13645.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-24 11:34
Goda nyheter för Barça B. Eftersom det spanska U-21 har en match på måndag mot Vitryssland skulle de uttagna blaugranaspelarna samlas med resten av laget på lördag i Madrid, vilket skulle innebära att de inte inte skulle vara tillgängliga till ligamatchen mot Alcorcón. Nu har klubben lyckats övertala Milla, tränaren för U-21, att låta B-lagsspelarna anlända till Madrid lite senare och därmed kommer Thiago, Miño och Montoya kunna spela mot Alcorcón.

Dessutom har Bartra och Planas tränat med U-21 landslaget hela veckan som idag spelar mot Frankrike Både två kommer återvända till Barcelona imorgon och Luis Enrique har bokat ett träningspass vid halv sex tiden så att både Bartra och Planas ska kunna träna med sina lagkamrater inför matchen på lördag.

Jag har även tidigare läst att Jonathan dos Santos har bett Mexikos förbundskapten att slippa åka med på landslagsuttagningen för att på så sätt kunna vara tillgänglig för spel mot Alcorcón. Fin gest av brasse-mexikanen, framför allt med tanke på att han bad om det när det var osäkert ifall Thiago och de andra skulle få delta på lördag.
Barcelona Hetfield
2011-03-24 11:30
Frodo

Skillnaden är att Cesc ÄR en världsspelare medan Samper är en råtalang som kan gå åt vilket håll som helst. Cesc har bevisat att han håller.
Sen är det uttjatat med argumentet att Cesc skulle förhindra Thiago från att bli en världsstjärna, om Thiago är bra nog så kommer han att bli det, förr eller senare. Iniesta fick konkurrera med Deco och Xavi, och titta vart han är idag tack vare hans talang och vilja.

Det du borde oroa dig för är om Pep tänker ge samma speltid till Keita som inte har en framtid i Barcelona, det är där problemet ligger. Jag ser inget fel med att ge Cesc eller Thiago speltid då både har en lång framtid i klubben.
Cesc kommer med all säkerhet att falla tillbaks till "Xavi" rollen så att han är mogen nog att ta över taktpinnarna när Xavi behöver vila, medan Thiago lär rotera med Iniesta, men även med Messi som mediapunta.
Så slutkontentan är att Thiago och Cesc är två olika spelare.

Ja, men nu handlar det om vad Cesc vill, utifrån vad jag har läst så ville han hit redan under sommaren men Wenger övertalade honom att stanna kvar i hans projekt (hehe). Arsenal lär inte vinna några titlar i år så Cesc motivation att stanna kvar lär rinna över.

Den dagen Cesc tar på sig en Barcelonatröja så kommer jag och resten i Barcelona att välkomna med öppna armar. Han är mer än välkommen.

Barcelona Frodo
2011-03-24 11:22
Hetfield

Det var precis det jag inte gjorde. Jag menade att situationerna skilde sig åt.

Jag sa inte att man ska lägga allt på Samper. Jag sa att man ska satsa på de talangfulla ungdomar som inte vill något annat än att spela för Barcelona. Man måste ju ge chansen till sina talangfulla ungdomar? Eller ska man alltid välja det säkra kortet utifrån med erfarna och dyra spelare precis som Real gör? Ingen trodde på att Xavi skulle kunna ersätta Pep och han blev hårt kritiserad i början av hans karriär med motiveringen att han inte var Pep.

Thiago har en enorm talang och man bör ge honom en ärlig chans. Han har superstar-potential skrivet i pannan och det skulle vara hemskt att slösa bort den bara att folk ska få sina drömmar om "den förlorade sonen" uppfyllda.

Sen struntar jag fullständigt i Cesc lojalitet gentemot Arsenal. Jag bryr mig bara om Barcelona och tänker inte ta hänsyn till veliga spelare som inte aktivt kan arbeta för att få sin transfer genomförd. En större Arsenallegend som Henry gjorde sitt för att få komma till Barcelona så jag struntar i om Cescs hjärta är delat eller ej. Om han brinner för två klubbar förtjänar han inte att nämnas som Xavis arvtagare. Jag vill inte att Barcelona ska bli grundlurade vid transferbordet som vi så ofta blir.
Barcelona Katalano
2011-03-24 11:21
Frodo

Instämmer!
Barcelona Hetfield
2011-03-24 10:41
Frodo & El Kaiser

Du kan ju inte jämföra Piques situation med hur Cesc har det idag. Pique hade noll lojalitet för Man U då han var mest en bänkis och han trivdes aldrig i Man U, varken socialt eller spelmässigt. Det var därför Piques mamma pratade med Laporta om en övergång. Det är två olika saker, som Mozart och Justin Bieber.

Cesc är deras lagkapten och har spelat där sen han var en yngling, det är klart att han har lojalitet för klubben. Det är en tuff situation då han brinner för två klubbar, bollen ligger i hans händer så att säga.
Jag tillhör en av de som vill ha Cesc då jag ser honom som Xavis arvtagare, det finns ingen i världen eller i B-laget som jag anser hålla samma nivå eller potential.
Samper i all ära, men han är för ung föratt man ska lägga allt på honom, han har inte bevisat en bråkdel av det Cesc har bevisat.

Enligt mig så är det dags att förlåta Cesc för det han gjorde, jag tycker inte att Cesc är den typen av douchebag som t.ex: GDS, utan hans hjärta verka fortfarande vara i Barcelona.

Spelare går och kommer, den dagen han spelar för oss så kommer alla belackare att förstå hur stor han är som person och spelare.
Barcelona Frodo
2011-03-24 10:27
Jóse Felicano

Nej, det är inte klart än. Jag tror att det efter många om och men ändå kommer att spelas fotboll nästa omgång.
Barcelona Frodo
2011-03-24 10:26
El Kaiser de Michoacán

Pique lämnade av bland annat politiska skäl också. Dessutom agerade han aktivt för att komma tillbaka till klubben medan Cesc velar hela tiden.

Man behöver inte se det som att Cesc var en svikare. Han gjorde det som han tyckte var bäst för honom vilket man inte kan klandra honom för. Men man skjuter sig själv i foten genom att köpa tillbaka en ungdomsspelare för minst 45 miljoner euro när man dels har två startspelare som inte kommer att petas i alla fall de två kommande säsongerna samt en hel drös med talangfulla mittfältare i akademin. Thiago har varit tålmodig och bör premieras före honom. Inte bara för att han varit tålmodig utan även för att han har en större och råare talang än Cesc.

Vi har högt ansedda mittfältare som Samper som tackade nej till en årlig lön på 300 000 euro för att fortsätta jaga sin dröm om att en dag få representera Barcelonas a-lag. Klubben föregår med dåligt exempel om man visar sina högt ansedda talanger att de kan dra gratis men att vi kommer att köpa tillbaka de för en stor summa pengar i framtiden omd e blir tillräckligt bra.

Dessutom vet jag inte om man kan säga att en 24-årig Cesc är bättre än vad Xavi och Iniesta var vid den åldern. Xavis stora genombrott kom säsongen 03-04 och Iniestas säsong 08-09 var inte att leka med för att inte tala om hans säsong 05-06 där han var starter på grund av Xavis skada. Skillnaden är att de inte fick större uppmärksamhet pga större namn i Barcelona medan Cesc i lugn och ro får all stjärnglans i en klubb som inte vinner några titlar. Och innan någon gooner kommer in hit för att dra upp Cescs statistik så kan jag vänligen meddela att jag kan hitta till Wikipedia. Statistik är inte allt.

För att sammanfatta det kort så stör jag mig inte på att han är någon svikare eller nåt sånt. Stor transfersumma, hög lön, två spelare som är bättre än honom på hans position, Thiago, La Masia som kryllar av centrala mittfältstalanger, ekonomin är inte på topp i klubben, samt att jag tvekar på hans mentalitet och kropp (se skador) gör att jag inte anser det vara värt med Cesc. Om han anländer så kommer jag att ta emot honom med öppna armar precis som vilken annan spelare som helst men helst ser jag honom stanna i Arsenal.

Dessutom förstår jag inte riktigt det här med att många kallar honom för Xavis perfekta arvtagare. Xavi spelar väldigt djupt nere på plan medan Cesc jobbar precis bakom RvP i Arsenal.
Celta Vigo Jóse Felicano
2011-03-24 09:46
Är det klart att matcherna nästa helg flyttas? Ser inte det på de spanska tidningarnas förstasidor. Och om det händer, är Xavi avstängd i matchen mot Villarreal eller till nästa match?
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-03-24 09:43
Heywood//

”Jag är en av de få, känns det som, som vill ha Cesc hit.

Jag ser inte någon annan än honom som Xavis ersättare.”

Jag tillhör också kategorin som vi ha hit Cesc då jag anser att med honom i laget har Barça bäst förutsättningar att fortsätta sin nuvarande spelstil och filosofi i många år framöver. Xavi känns nästintill omöjlig att ersätta men jag tycker inte det finns någon mer lämpad kandidat än Cesc.

Har skrivit det förut och jag gör det igen: Barças framtida centrallinje: Valdés-Piqué-Cesc-Messi som sedan kompletteras med spelare som Busquets, Thiago, Pedro, Rafa, Deulofeu osv.

Dessutom tycker jag att Cesc är bättre vid 23 års ålder än vad Xavi och Iniesta var vid motsvarande ålder så ibland undrar jag vart den killen kommer att sluta.

Inte för att det har diskuterats så mycket just på sistone men tidigare har det sagts att Cesc är en svikare osv. Tycker man det så bör man ju tycka Piqué är lika mycket svikare eftersom han också lämnade Barcelona i ungdomsåren. Skillnaden mellan Piqué och Cesc är helt enkelt att Cesc lyckades brutalt mycket bättre i Arsenal än vad Piquenbauer gjorde i Man Utd och därmed håller Arsenal hårdare i honom och hans prislapp blir mycket högre.
Barcelona DM1982
2011-03-24 09:25
Om det nu är 100% säkert att det är strejk nästa omgång så borde det innebära att xavi är avstängd mot almeria och inte Villarreal. Det var riktigt bra i så fall. Sedan bör alla som ligger på fyra kort ta det lugnt mot almeria så att de inte missar mötet mot real.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-03-24 09:13
Det är ju skitbra att Villarreal matchen spelas 21 Juni istället, för vår del då dvs.
Atlético addeh
2011-03-24 09:07
Heywood Jablome & el Flaco

Thiago har ju nummer fyra i B-laget och eftersom han redan är lovad A-lagskontrakt nästa säsong känns det logiskt att han tar över fyran, förutsatt att inte Cesc värvas.

Även om Thiago inte är så lik Guardiola i spelstil skulle jag mer än gärna se honom få ett sådant ärofyllt nummer på en gång.

Angående Xavi så lär nog han efter att lagt skorna på hyllan bli ihågkommen som en av de allra största genom tiderna. Hans meritlista både i klubblaget & landslaget, men även individuellt, talar för sig själv.
Barcelona Katalano
2011-03-24 08:56
Jag tycker att Fabregas kan stanna i Arsenal. Arsenal kommer och försöker stjäla de bästa talangerna och jag tycker att de som visar hjärta och stannar kvar är de som ska premieras. Thiago är den jag vill slussa in så fort det bara går så att han i framtiden kan ta över efter fenomenet Xavi på bästa sätt.
Barcelona Viva la Pepa!
2011-03-24 01:04
La liga går i strejk? Någon som har någon info? Min första tanke efter de jag läst på ab är att de kom passande att Villareal matchen flyttas upp. Sen borde pegnarna fördelas bättre imo.
2011-03-24 01:03
Heywood/

I don't blame him. Idag vill nog folk bli fotbollsdomare i hopp om att själva kunna gå fram till Xavi för att be om hans tröja.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-03-24 01:01
el Flaco. Du skrev för ett tag sedan att vi inte kommer riktigt att förstå Messis storhet förrän han lägger skorna på hyllan. Jag tror att vi kan säga detsamma om Xavi.

I VM frågade till och med domaren honom om han kunde få Xavis tröja. Domaren gjorde inte det under slutsignalen. Utan han gjorde medan matchen var i gång.
2011-03-24 00:54
Xavi har inga dåliga dagar, dåliga dagar har Xavi.

Xavi får det att se coolt ut att bo hemma med sina föräldrar och plocka svampar i skogen.

Xavi behöver inte veta hur långt det är kvar av matchen när han spelar, han bestämmer hur länge matchen ska pågå.
Barcelona Coach pep
2011-03-24 00:52
Hyder - Anims Abidal

Ja.. Jag kan bara instämma. Playmakers har lång livslängd. Ibland flyttar man till och med ner anfallare med bra tillslag och spelförståelse på mittfältet när de åldras så att de ska hålla längre, så som i fallet Totti som spelat lite som mittfältare vad jag vet, eller som i fallet Messi.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-03-24 00:50
"Jorden snurrar inte runt sin egna axel, den snurrar runt Xavis."

+1.
2011-03-24 00:50
el Flaco. Du har nog rätt. Däremot om inte Cesc värvas till Barcelona så tycker jag , om han vill, att han ska ha äran att få bära nummer fyra.

Xavi's tears cure cancer. Too bad he has never cried.

När Maradona fick frågan om vilken spelare han hade velat i Argentinas landslag som vann VM 1986 så valde han Xavi. - Varje gång jag ser honom spela så uppfyller han mig, sade Maradona.
Barcelona Frodo
2011-03-24 00:47
Heywood Jablome - Xavi

Xavi springer ju oftast mest efter Alves och Pedro i laget. Han rör sig konstant och fungerar ständigt som bollplank för sina medspelare. Dessutom är hans snabba vändningar på 360 grader väldigt viktiga för honom.

Dessutom är Cesc Fabregas till för att spela i Arsenal. Tålmodiga ungdomar som Thiago och Samper är till för att spela i Barcelona. Romantiskt vore om Samper en dag slår sig in i a-laget efter att ha tillbringat så många år i klubben och tackat nej till stora pengar från Arsenal. Jag ser inte romantiken i att man betalar hutlösa summor för en egen ungdomsspelare när klubbens signum är att producera mittfältsspelare.
2011-03-24 00:44
Heywood/

Har för mig att när han fick chansen att byta tröjnummer ville han ha nr. 16, hade något att göra med att det var ett lyckonummer för honom eller nåt i den stilen har jag för mig. Jag skulle tippa att Busquets finner sig i sin roll utan att göra något större ljud ifrån sig. Det är nog ingen risk att han ska få hybris.

"På tal om Xavi. Hur jävla bra är inte han?"

Jorden snurrar inte runt sin egna axel, den snurrar runt Xavis.
Barcelona Hyder - Anims Abidal
2011-03-24 00:41
Coach pep

Xavi är kvick, ja. Men han lever mestadels på sin fotbollshjärna, sin positionering, sitt tillslag på bollen och på hjärta. Han har inte den där "Ronaldinho"-explosiviteten som gör honom beroende av en sådan egenskap som att vara snabb. Xavi har alla attribut som krävs för åldras med bollen vid fötternal. En central mittfältare av Xavis klass har en längre livslängd än exempelvis en anfallare eller ytter (med specifika undantag givetis). Att han sedan "slog igenom" relativt sent som en mittfältsgud gör ju bara förutsättningarna bättre. Enligt mig så behöver man inte ens titta efter Xavis bäst-före-datum ännu. Kan Del Piero kan Xavi.

2011-03-24 00:36
el Flaco.

Nej, min första tanke var verkligen precis så som du beskriver Busquets. Han bryr sig nog inte. Men någon gång måste han ju känna att han vill ha samma uppskattning som de andra spelarna. Fotboll är trots allt tävlande sport. Spelare tävlar och har en mentalitet som är svår att förstå.

Han är ingen traditionell nummer 4:a, men en defensiv playmaker utan det långa spelet och avgörande passningarna är han ju. Xavi är viktig för rytmen i spelet, men han som serverar Xavi bollarna är oftast Busquets.

Det är svårt att veta ibland hur Barcelonaspelare tänker. Vanliga fotbollsspelare som har tagit sig till toppen med hjälp av många andra klubbar har en helt annan mentalitet än spelare som har blivit fostrade av klubben.

På tal om Xavi. Hur jävla bra är inte han? Sedan han har peakat har Spanien vunnit EM och VM. Barcelona har vunnit ligan två gånger, Champions League en gång, europeiska supercupen, VM för klubblag och två spanska supercuptitlar.
Barcelona Coach pep
2011-03-24 00:28
Xavi är ändå en kvick spelare, med sin reaktion, snabba vändningar och teknik. Det där lär väl avta inom kort. Inte för att han springer mycket med boll, men ändå. Xavi kommer bli segare.
2011-03-24 00:27
Heywood/

Tror inte att Busi bryr sig om att ha #4 på ryggen. Om han verkligen hade velat ha den kunde ha bett om den förra sommaren då Márquez lämnade. Dessutom ger Busquets inte intrycket att vara den typen som bryr sig om såna saker. Att han i grund och botten även är en grovjobbare gör att han inte är en traditionell 4:a i Guardiola-andan.
Barcelona Coach pep
2011-03-24 00:25
Skulle man inte kunna flytta upp Montoya nästa säsong, som backup till Alves? Montoya har jävla potential i sig har jag för mig. Hyfsat snabb och bra bolldistribution. Men han kanske behöver nån säsong till nere i Adelante med mycket speltid..
Atlético addeh
2011-03-24 00:22
Heywood Jablome

Xavi springer faktiskt väldigt mycket utan att man kan tro det. Utöver Alves, som alltid springer mest, brukar både Xavi och Iniesta ligga strax bakom. Annars håller jag med dig om att hjärnan är mittfältsgudens största verktyg och den slits såvitt jag vet inte ut när man passerat 30.
2011-03-24 00:21
Ett dilemma om Cesc-övergången blir långdragen(mer än vad den är). Vad händer med nummer fyra? Busquets är spelaren på planen i dag som har rollen som nummer fyra. Hur känner han sig när den tröjan säsong efter säsong ligger och samlar på sig damm?
2011-03-24 00:18
Hur många år har Xavi kvar på världstoppen? Hans spelstil är verkligen inte krävande. för fysiken i den bemärkelsen att han inte springer överdrivet mycket eller är särskilt stark. Hans största merit är intelligensen och den kan han leva med länge.

Han kommer säkert vara kvar hos oss i några säsonger till, men Cesc Fabregas är till för att spela i FC Barcelona och vara nästa stora mittfältsmaestro efter Xavi och Iniesta.

Jag tror inte Guardiola vill ha ett lag med Xavi skadad stora delar av säsongen utan någon naturlig ersättare. Med det sagt tror jag att Cesc kommer få ett år på sig att se och lära i Barcelona med mycket speltid.

En bra säsong för Fabregas så ligger han i toppen av den interna skytteligan i Arsenal och i toppen av assistligan i Premier League.

Sen är det också en romantiskt baktanke jag har med Cesc i Barcelona. Han, Piqué och Messi spelade ju tillsammans i ett ungdomslag. Tänk om de får göra det igen som världsstjärnor.
Annons: