/spanien/barcelona/forum/1364.aspx/spanien/barcelona/forum/1364.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Stright outa Barca
2016-01-12 18:33
Igår på FIFA Ballon D’Or presskonferensen. Leo Messi "Cristiano har väldigt många kvalitéer som många skulle vilja ha". Cristiano Ronaldo "Jag skulle inte tacka nej till Messis vänsterfot, även om min inte är så dåligt heller". Neymar Jr. "Jag skulle gärna vilja ha både Messis vänsterfot och Cristianos högerfot, (skratt)". asså Ronaldo kan inte berömma nån utan och namna sig själv
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Junta Dimision
2016-01-12 17:39
@Stright outa Barca:

Inte skulle Neymar vilja byta ner sig :).
2016-01-12 17:31
Visa i puertan tror verkligen att de kommer köpa Neymar asså en tror till och med att de kommer köpa han denna sommar vad röker de där borta vill testa också?
Barcelona Santiago Cazorla
2016-01-12 16:56
Luis Enrique: "Messi is a total player because of how he interpetes the game. As pivot or centre back, he'd also be the best player ever."

Pique kanske får en ny mittbackspartner snart?;)
Barcelona B-Guden
2016-01-12 16:53
@Stright outa Barca:

Nu blir det bråk i Real haha
2016-01-12 16:51
Sergio Ramos (Real Madrid): "Cris and Messi are two super players, although Leo might have been a little better last year."
Barcelona Santiago Cazorla
2016-01-12 16:48
Här är också en bra artikel om Messi som kom för några dagar sedan för er som är intresserade: The real Lionel Messi: a recluse obsessed with Sprite on verge of fifth Ballon d’Or
Barcelona Den vise mannen
2016-01-12 16:17
Helt ärligt kan jag faktiskt kanske tänka mig ett namnbyte på arenan i framtiden: Camp Messi
Flavía
2016-01-12 16:08
Facebook-sajten FC Barcelona Sverige översatte en magnifik kolumn som självaste Xavi Hernández skrev i tidningen El País

Tack, Leo.

Jag träffade Leo när han steg in i omklädningsrummet för A-laget, 16 år, men jag visste vem han var tidigare. Sergi Alegre, en god vän som hade jobbat inom Barcelonas akademi en lång tid sa till mig en dag: "Xavi, många bra ungdomar kommer upp," han pratade om generationen med Piqué, Cesc och de andra. "Men det är en argentinare som är bättre än du kan föreställa dig. Spektakulär. Du kommer se."

Så från denna historia visste jag vem han var när jag såg honom i omklädningsrummet. Du kan säga att han var speciell, självklart, eftersom det är saker du noterar i första rondon (berömd passningsövning). Leo, framförallt, hade talangen som är svårast att uppnå; han förstod spelet, han kunde slå bra passningar och han kunde dribbla vem du än ställde framför honom: han brukade lämna den bästa försvararen vi hade på marken.

Ett tag efter han hade kommit upp till A-laget var vi på en resa och jag upptäckte en utbildad pojke, som var respektfull, ödmjuk och inte egenkär alls. Det gör honom exemplarisk, för att vara det han är nu, vara bäst, har inte gjort att han förlorat dessa värderingar, han har inte förlorat en del av den ödmjukheten och han respekterar sina lagkamrater. Jag tror aldrig att Leo ville skilja sig från de andra.

Han var speciell, men han var bara 16 år gammal, så jag trodde han skulle bli bra, men jag vet att fotbollen är väldigt komplicerad, att många saker spelar in, jag kunde aldrig tänka att han skulle bli den bästa spelaren i historien. Sedan jag lärde känna honom har han inte slutat att utvecklas. Han förbättrade det han var bra på och gjorde också sig själv till en målskytt. Han brukade inte göra så många mål och nu gör han mål från allt, han tar frisparkar... Och, som Pep säger, han dominerar alla aspekter av fotbollen. Vi kommer aldrig se något liknande. Inte bara för de han kan göra, men även för den långa tid han har gjort de på. Andra varar i två,tre år... Han verkar inte ha något slut i sikte.

Som Culés har vi varit väldigt lyckosamma eftersom han kom till Barcelona. Utan honom skulle Barça inte vara det samma, han är hörnstenen i klubbens framgångar under det senaste decenniet. Det är något du inte kan bortse när man talar om Leo, eftersom det förtjänar beröm: du kan ha ett bra år eller två, men att vara den bästa under en så lång tid visar att han har den ovanliga vinnarkaraktären som inte bara gillar det han gör, men som är en perfektionist, som aldrig har nog, om han gör två mål, vill han göra tre. Det är vad folk ser under matcherna, men under veckan är han likadan, det är så han utvecklar samtliga runt sig, eftersom att vara på hans nivå kräver mycket.

Den karaktären gör honom otroligt arg efter en förlust. Eller så gör det honom ledsen, för han vill alltid vinna. Inget stör honom mer än ett nederlag. Jag minns att han var otröstlig dagen han missade en straff mot Chelsea och vi blev utslagna ur Champions League. Men han var även upprörd när han missade den mot Manchester City, även fast vi vann med 3-1. Man går till honom efteråt och säger att det är lugnt och han svarar dig "Nej, det är de inte. Jag misslyckades." Och det är sant, det har varit dagar när jag sett honom vara arg på sig själv och dem bredvid honom och världen i allmänhet, men vem har inte sådana dagar? Dessutom, det kan inte vara lätt att hantera att vara den bästa men i 99,9 procent av fallen gör han det fantastiskt. Så han är mer än förlåten,eftersom allt är väl kompenserat för hur han sprider lycka till alla som gillar fotboll.

Personligen tycker jag att jag är hans vän. Han är inåtvänd och det är inte lätt för honom att öppna upp sig, men när han litar på dig är han väldigt rolig, han är en stor skämtare. Han har ett stort hjärta, han är en bra kille. Han har alltid tid för att hjälpa till när du frågar. "Hallå, Leo, en vän frågar mig efter några skor för en stiftelse för några barn.." Han tar av sig skon, signerar dem och ger dem till dig. Alltid. Men vad jag värdesätter mest hos honom är att han är ärlig. Han sviker dig aldrig. Han har en stark karaktär och när han inte gillar något, är det så. Försök inte att övertala honom. Men han berättar det för dig. Jag har alltid känslan att han aldrig skulle förråda mig. Om han har något att berätta gör han det och jag vet att han aldrig skulle hugga mig i ryggen. Messi bedrar bara försvarare och målvakter. Och jag uppskattar det mycket. På så sätt är vi lika. Tack för det, Leo.

Och tack för att du spelar som du gör - för dina löpningar, för dina mål, för dina passningar och dina dribblingar, för det du har gett Barça och fotbollen. Och för hur du är.

Och grattis till ytterligare en Ballon d`Or. Du förtjänade de.
Barcelona Dûssel
2016-01-12 15:44
@enkos:

Du är som en trasig CD - skiva som hela tiden upprepar sig. Gå vidare nu va?
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-01-12 15:30
[QUOTE=enkos]Diego Godine varken röstade på Messi eller Neymar.. hoppas duon kommer ihåg det den 30 Jan [/QUOTE] Han kan väl inte ha röstat på Cristiano heller efter deras heavyweight match ;)
Barcelona enkos
2016-01-12 15:23
Barcelona har nu 11 guldbollar, flest av alla klubbar i världen
Barcelona enkos
2016-01-12 15:17
"Den svenska skammen"
Barcelona enkos
2016-01-12 15:11
Diego Godine varken röstade på Messi eller Neymar.. hoppas duon kommer ihåg det den 30 Jan
Barcelona enkos
2016-01-12 15:01
Så Suarez straff på två matcher står kvar och han missar matchen imorgon..
Barcelona Thierry Henry
2016-01-12 14:54
@Fuerza:

Sverige är inte kattskit heller historiskt inom fotboll. Vi har 1 OS guld och 2 os brons, 1 VM silver och 2 vm brons samt 1 fjärdeplats etc.

Vi är rankade som det 12e mest framgångsrika landet i vms historia före länder som Portugal bland annat. Landslaget vi har idag är förmodligen det sämsta genom tiderna om man bortser från Zlatan då förstås

På klubblagsidan har vi även där haft historiska framgångar med 2 uefa cup guld för IFK Göteborg och europa cup final för Malmö. Blåvit har även 2 semifinaler i champions league. Det är lika många om Arsenal och Valencia och fler ön Psg och Roma t:ex

Jag tror många "medel Svenssons " mins merparten av dessa framgångar och jag tror även att dom är i bättre position att kolla på och förstå sig på internationell fotboll ur ett bredare perspektiv. Då vi vanligtvis har dom flesta kanalerna och kollar på all top fotboll från alla ligor i våra hem. Medan folk från fattigare mer framgångsrika länder (brasilien, italien, spanien etc) förmodligen bara kollar sina egna ligor
Barcelona Coach Pep.
2016-01-12 14:14
Angående Zidane så kollade jag på allt med honom i La Liga och han klev faktiskt inte fram i de stora matcherna på konsekvent basis. Zidane underpresterade konsekvent för att sedan göra ett avgörande mål och höjas upp i skyarna. Kort sagt så levde Zidane upp till sin status endast ett fåtal gånger per år. Jag kan därmed förstå varför vissa vill kalla honom överskattad, men i slutändan var Zidane en briljant spelare som förtjänar all cred.

Det finns dock en spelare som jag personligen vill slå ett slag för, och som inte får den cred han förtjänar. Jag talar om Riquelme, som är den bästa jag kan komma på rent talangmässigt vid sidan av Messi. Faktum är att Riquelme var av en mycket högre kaliber än Zidane. Riquelme presterade på den stora scenen gång efter gång, men hans personliga preferenser och val gjorde att han inte prioriterade den stora scenen så som han kanske borde ha gjort. Riquelme var rustad för vilket topplag som helst men såg inte den typen av gloria.

Den andra halvan av år 2006 till ca år 2008 var Riquelme en gudabenådad spelare och bäst i världen utan tvekan. Vill bara påminna om detta eftersom ingen såklart ger honom den credden eftersom allt handlade om Kaka och CR7.

Te quiero Riquelme!
Barcelona Fuerza
2016-01-12 13:49
Oavsett vem som röstar på vad så är en svensk röst knappast en värdemätare. Zlatan är uppenbarligen den ende som har någorlunda koll på fotboll och han har räddat Hamrén ett x antal gånger. Sverige är som sagt inte ett framgångsland när det kommer till fotboll så vi ska akta oss för att förvänta oss att medelsvensson kan fotboll.
Barcelona enkos
2016-01-12 13:40
Buffon och Conte var de enda som inte röstade för guldbollen i protest
Barcelona Junta Dimision
2016-01-12 13:37
@enkos:

Snälla lägg ner.
Barcelona Katalano
2016-01-12 13:35
@enkos:

Nej, han representerar tidningen Offside som fått Sveriges mediaröst detta år. Inte ser jag dig gnälla på Hamrén som inte heller röstade på Messi. Han röstade på Zlatan, Ronaldo och nån mer som jag inte minns på rak arm. Vilken skam, och nu när jag upplyst dig om detta så vill du väl att även Hamrén ska leva gå gatan...

Barcelona enkos
2016-01-12 13:26
@Flavía:

Nej det får inte vara personlig åsikt då han representerar Sverige !
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2016-01-12 13:00
Messi – Jag vill avlsluta min karriär hemma. Och mitt hem är FC Barcelona.

Jag blir tårögd asså, jag älskar den här människan. Så mycket glädje han har gett mig dom senaste 10 åren. Finner inga ord för att beskriva dig king Leo Messi, du är en fotbollsgud!

Och finner inga ord för er människor, som dikuterat, kasts xavi, kasta Alves o snart kmr ni säga så om iniesta. Otroligt pinsamt! Och värst av allt att jag läst sälj Messi o ge hans roll till neymar. Inte illa menat, inget personligt o förlåt verkligen. Men jag äcklas av er.

Visca Barca Y riktiga cules!
Barcelona LennyRomario
2016-01-12 12:48
@Liunil Masse:
Dålig defensivt, dåligt positionsspel... Det är säkert möjligt, eller så var det helt enkelt hans uppgift att vara offensiv, och det fanns folk som skulle täcka upp. Under VM 2002 spelade Brasilien snarast en 352 med Cafu och Carlos som ytterbackar. 1998 hade han Leonardo framför sig, som var en duktig tvåvägsspelare. "Fotboll är som en filt som omöjligt kan täcka hela kroppen. Man måste välja vilken ände man prioriterar", ungefär så finns ett citat som tillskrivs Roberto Carlos. Han valde onekligen att frysa om fötterna. Hans kamrat på högerbacken, Cafu, var betydligt mer komplett. Båda var grymma.
Flavía
2016-01-12 12:42
@enkos:

Det är hans personliga åsikt och du får helt enkelt respektera det, även. Man är ingen idiot bara för att ens åsikt inte överensstämmer med dig.

Snacka om att kasta sten i glashuset, du är väldigt pigg att pratar om personer som ej tillhör Barca...
Barcelona Dûssel
2016-01-12 12:38
@neymar JR:

Vet inte vad hans jobb kommer bli i RM, men om det är att ta neymar dit så känns det riskabelt att gå ut och nästan lova, stor risk att Roberto skjuter sig i foten av dumhet.
Flavía
2016-01-12 12:38
@Liunil Masse:

Jag tycker personligen att Roberto Carlos faktiskt var duktigt defensivt och förtjänar egentligen mer credit än vad han egentligen får. Man måste komma ihåg att Carlos spelade för en stor del av sin klubbkarriär hos Real Madrid samt var en startspelare för Brasilien, två väldigt offensivt inriktade lag och den gemensamma nämnaren mellan bägge klubbarna var att ytterbackarna skulle vara väldigt involverad högre upp på planen. Carlos kunde sköta en hel kant på egen hand och skötte sig väl när motståndarlaget försökte ställa om. Jag tror att Carlos hade varit ännu bättre försvarsmässigt om han spelade för ett mer defensivt inriktat lag. Men han var odiskutabelt mycket bättre framåt, absolut.
Barcelona enkos
2016-01-12 12:25
@Flavía:

Den idioten förtjänade det då det handlar att han skämde ut hela Sverige. . Men ni tar och snackar hela dagen om en spelare som aldrig spelat i Barca
Flavía
2016-01-12 12:23
@enkos:

Säger han som inledde en häxjakt mot Anders Bengtsson under gårdagen trots att galan avslutades för flera timmar sedan.
Barcelona LeoMessi
2016-01-12 12:22
Neymar JR Haha på tal om älta saker....
Annons: