/spanien/barcelona/forum/13639.aspx/spanien/barcelona/forum/13639.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco
2010-12-06 00:14
addeh/

Att Villa har anpassat sig till livet i Barcelona är inte särskilt överaskande med tanke på hans relation med Quni, en förre detta Sporting- och Barçaspelare. Quini vet själv vad som krävs för att lyckas som spelare och bli älskad av supportrarna på Camp Nou.

Vissa storstjärnor behöver ibland inte bara tid för att anpassa sig till det nya spelsystemet, men även att trivas i den nya staden och förstå sig på hur allt fungerar kring Can Barça. El Guaje har absolut inte haft några problem med det senare och det var bara en tidsfråga innan han skulle bli varm i kläderna och prestera på planen. En klockren värvning helt enkelt.
Atlético addeh
2010-12-06 00:06
Något som är slående med David Villa är också vilken fantastisk lagmoral han har visat upp i klubben. Han är, lite likt Bojan faktiskt, alltid först fram och firar (visst, han är anfallare och är ofta närmast) sina lagkamrater som gjort mål och är alltid lika glad. Han har verkligen lärt sig innebörden av seny och innebörden av att spela i FC Barcelona. Han har vid ett flertal gånger under säsongen sagt att hans egna målskörd inte spelar någon roll så länge laget vinner, och det är precis det han visar ute på planen också. Han är ingen egoist, han är en stor lagspelare med stort hjärta. Att Villa dessutom lärt sig att arbeta i defensiven på ett helt annat sätt då han spelar ute på kanten har bara gjort att han vuxit som fotbollsspelare.
Barcelona el Flaco
2010-12-05 23:54
Hetfield/

Till skillnad från dig anser jag inte att det är slöseri på resurs att spela med Villa ute på en kant. Uppenbarligen trivs han alldeles utmärkt där ute, det har han bevisat inte minst i landslaget.

Tycker att han har haft ett bra samarbete med Messi, även när el Guaje har befunnit sig i mitten, som i 3-0 målet mot Madrid, och på vänsterflanken, som vid 4-0 målet.

Tycker inte heller att man ska hacka upp sig på spelsystem eller utgångspositioner. Två är våra främsta styrkor är rörligheten och positionsbyten och så länge det fukar spelar det nog ingen roll om vem som spelar var.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-05 23:49
Förresten, jag ser fram emot att se Afellay i Barcelona och speciellt hur Pep behandlar honom med tanke på hur bra lagen och speciellt Pedro har varit på sistone. Det blir jätteintressant!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-05 23:48
Forumgänget/

Skillnaden är dock att med det jag sa så kommer Villa att spela ENBART centralt, han kommer att fiska strax bakom deras backlinjen och dyka så fort Messi får bollen och släpper den.

Jag tror att Messi skulle utvecklas som playmaker och Villa skulle göra betydligt fler mål på det sättet. Jag tycker att Villa är bra i laget, men jag tycker fortfarande att det är slöseri på talang och resurs med att spela så.

Men det sättet så täpps även försvaret till med två defensiva mittfältare, på det sättet så har man råd med två offensiva ytterbackar, vilket vi i dagsläget inte har.
Det jag vill se är att Messi är en klassisk Totti, med Iniesta och Pedro som finns på varsin kant och bombar på flankerna, vilket gör att de drar isär försvararna vilket leder till öppen gata för Messi och Villa. Alternativt att de bombar loss på kanten och Messi kan bara placera en boll på de.

Det "negativa" är dock att Xavi kommer att hamna längre bak i banan, han kommer att hamna i Guardiola rollen, vilket innebär att han får mata bollar på de offensiva spelarna. Då Xavi inte är särskilt målfarlig och aldrig skjuter så är det en passande roll för honom.

Äh, jag kan förstå att tränare tjänar så mycket, man kan analysera fotboll hur mycket som helst :P

Barcadinho

Efter senaste veckans "Nej vi är bättre" "Nej vi är bättre" diskussioner så känns det dags for the real stuff :P
Barcelona Barcadinho.
2010-12-05 23:43
Bra diskussion grabbar - tummen upp.
Men jag är trött:(
Barcelona el Flaco
2010-12-05 23:41
Hetfield/

Det man kan säga om Peps tränarteknik är att han har försökt att experimentera och variera 4-3-3 formationen så mycket som möjligt. Dagens Barça är betydligt mer flexibel än vad jag någonsin kan minnas.

Det systemet som du skriver tycker jag att laget har faktiskt spelat så i vissa perioder under matcherna. Även om vi har 4-3-3 som utgångsformation har man flera gånger under Guardiola sett hur laget har lirat med en 3-4-3, där Busquets ibland går ner och spelar libero, 4-2-3-1 där Xavi och Busquets har spelat sida vid sida med en offensiv trio framför sig med Iniesta, Messi och Pedro, inte helt olikt som den du förespråkar.

Pep har verkligen infört en ny dimension in i laget och vi är inte längre lika endimensionella med vårt 4-3-3. Vi kan variera, inte bara från match till match, men även under matcherna.
2010-12-05 23:40
Minns ni inte när Rijkaard körde med 4-4-2 ett par matcher sista säsongen han tränade Barca? Det gick väl bra en match och sen åt helvete matchen efter mot Madrid.

Men självklart har vi annan spelmaterial nu. Många fler flexibla spelare.
Atlético addeh
2010-12-05 23:39
Hetfield

Det enda som egentligen skiljer den formationen med den som använts de senaste matcherna är ju att Villa går in mer centralt och att Xavi tar en lite djupare position. Möjligen att vi skulle få ut lite mer av Villa centralt men jag är inte helt säker på det. Måste dock säga att jag är väldigt nöjd med Villa för tillfället, han assisterar, sliter varje sekund och visar upp en fantastisk lagmoral. Kanske har vi redan max av David Villa i den blåröda-tröjan?

Intressant formation helt klart dock.
Barcelona Barca4eva
2010-12-05 23:38
The Special Five

"bara jag som får upp en mental bild av Cristina då hon noppar ögonbrynen,vänder sig mot kameran och säger: "because your worth it;)"

Hahahah det skönaste jag har hört på länge!
Barcelona Barcadinho.
2010-12-05 23:38
Jag tror att det är mer åt det hållet att Zaragoza ska låna ut Dos Santos. Har för mig att jag har läst om det för ett tag sen. Eller kanske Thiago, jag kommer inte ihåg.
Men självklart inte Bojan - han är ju första reserven i anfallet.

Kom att tänka på Llorente från Sociedad (Joseba alltså). Jag kommer ihåg att jag sa till min son redan sommaren 2008 att jag skulle gärna se honom i Barca. Han var i min värld den perfekta supersub - en lite äldre och rutinerad spelare som inte har något emot att sitta på bänken, samtidigt som han kan komma in och göra en matchändring (bra huvudspel har han dessutom).
Det blir till slut inte så och frågan var inte alls aktuell från Barca, det var bara en önskemål av mig.

Till min förvåning så fick jag kött på benen på mitt hypotes förra säsongen - Joseba har gjort rätt många bra inhopp i Villarreal - kom in typ sista 10 och gjorde mål. Det är precis vad man vill ha från en guldvärd reserv.

Han gjorde förresten 9 mål på 20 matcher (9 av dem som inhoppare i slutet) - rätt bra tycker jag.
I Barca skulle nog siffrorna vara ännu bättre med samma spelminuter.

Ja nu - det var om Joseba.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-05 23:34
Hetfield,

Låter spännande. Känns som att Pep redan håller på att exprimentera lite med att få ner Messi i banan och David Villa syns allt oftare centralt. Vi blir då starkare på mitten och mer spetsade frammåt. Tror det gör oss ännu mer svårstoppade, om vårt vanliga 4-3-3 skulle gå i lås.

Även mittfältet går att laborera med, och göra mer fysiskt/mer billtrillande beroende på vilka spelartyper man ställer på banan.

...Kanske börjar Pep hitta den extra dimensionen till Barca han efterlyste redan när Ibra värvades?
Barcelona GDS-17
2010-12-05 23:33
Hetfield

Jag tror att Guardiola har kört så ibland. Jag minns att vi spelade andra halvlek mot Valencia just så. Då vände vi matchen och vann med 2-1
2010-12-05 23:24
På tal om något annat, det vore kul om jag fick se Guardiola formera laget på det här sättet:

--------Villa
--------Messi
Iniesta---------Pedro
------Xavi----Busquets

Jag menar inte att vi ska spela så hela tiden, det klassiska 4-3-3 gäller fortfarande men på det sättet så får Villa spela centralt och Messi hamnar i klassiska 10 rollen (Totti rollen) där han får dirigera spelet som han vill. Iniesta och Pedro är på varsin kant strax bakom Messi där de bombar på kanten medan Xavi och Busquets täcker upp bakom.

Jag tror att med den formationen så kan man bryta ner bra försvarsspel (lex brittiska lag) genom att skapa triangelspel mellan Iniesta, Messi och Pedro. Jag tror att Messi skulle utvecklas snäppet mer på det sättet och Villa får utnyttja max av hans kapacitet.

Återigen, det är inte tänkt att vi ska spela så hela tiden, och why fix if it ain't broken, men jag tror att det vore kul att se laget spela så då och då, för att mixa till.

Åsikter?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-05 23:23
Jag tror inte heller Bojan kommer lånas ut. Framförallt inte nu när han börjar hitta formen! Jag tror faktiskt fortfarande att Bojan kan bli något stort en vacker dag. Kom ihåg att han fortfarande är väldigt ung. Både han och Jeffren är två spännande spelare med stor potential som jag hoppas kunna lyckas i klubben. Vi får hoppas att den sistnämde slipper undan skadehelvetet resten av säsongen, för då kommer ha få chansen allt oftare.
2010-12-05 23:12
Haha, blev Özil utbytt för att han spydde innan matchen? Enligt Mourinho själv var det för att vinna mer boll. Sen var han nog spyfärdig för att han skulle möta sin drömklubb med rivalernas tröja. Det hjälpte inte att Xavi snurrade upp honom ett antal gånger heller. Jobbig dag för tysken.
Atlético addeh
2010-12-05 23:07
Katalanska.nr.9/

"Zaragoza will try to sign Bojan on loan in January. Both Barcelona and the player are nevertheless not interested in that option. [mercafut]"

Det står inte att Barcelona funderar på att låna ut Bojan, utan att Zaragoza vill försöka låna 20-åringen i januari, men att varken Barcelona eller Bojan är intresserade. När varken klubb eller spelare är intresserade av något behöver vi inte vara ett dugg oroliga.
Barcelona Katalanska.nr.9
2010-12-05 23:02
Läste precis på barcastuff att man funderar på att låna ut unga Bojan till Zaragoza i januari. Personligen tycker jag han är värd mer speltid och att det kan gynna oss i slutändan. Det är bara en fråga om timing, har vi tillräckligt bred trupp för att kunna låna ut spelare?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-05 22:59
Nej, jag är inte direkt orolig heller. Men det är ändå lite komiskt att vi har mött så många lag när de spelat som allra bäst. Atletico Madrid tidigt i höstas när de fortfarande var obesegrade, Valencia när de låg före oss, Villareal, Mallorca.. Real Madrid...

Och nu kommer alltså även Sociedad till Camp Nou med självförtroendet på topp. Ville bara ta upp det, är inte heller direkt orolig. Barca har ju sänkt många lag som varit i toppform tidigare i år. Och vår form går inte heller att klaga på direkt.
Barcelona Internazionale7
2010-12-05 22:53
Barcelonistas
Cannavaro var hur grym som helst i Juve den säsongen, han vann VM.

Ronaldinho hade en fantastisk säsong i Barca där han vann DUBBELN och i VM var han RIKTIGT dålig, tillskillnad från Sneijder.

Sneijder har presterat i både klubblag och landslag tillskillnad från Ronaldinho den säsongen.
Atlético addeh
2010-12-05 22:49
1.70

Det pratades om att Real Madrid var i sin bästa form på tre år inför matchen mot oss. Vi vet alla hur den slutade, så jag ser ingen anledning att känna oro.
Barcelona el Flaco
2010-12-05 22:48
1.70-ligan/

Värt dock att påpeka att innan straffen tycker jag att Athletic hade hyfsat bra kontroll på matchen och var det laget som vann de flesta 50-50 situationerna. Straffmålet vände på hela matchbilden till Real Sociedads fördel. Men oavsett slutresultatet var det kul att få uppleva ett baskisk derby återigen.

Sen kommer den här segern naturligtvis stärka Sociedads självförtroende, men om det räcker till att knippa poäng på Camp Nou återstår att se. Får inte glömma bort att det är inget större fel med vår dagsform heller.
2010-12-05 22:47
1.70-ligan

Äh, de vann matchen på en straff och ett självmål, jag är inte särskilt orolig.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-05 22:43
Real Sociedad imponerar. Trodde helgen skulle bli en lugn helg inför nästa helgs derby, men så blir nog inte fallet. Barca tycks ha en tendens att lyckas möta motståndarna i deras toppform denna säsongen
Barcelonistas
2010-12-05 22:42
Internazionale

Cana en makalös säsong? han var bra i vm men i klubblag kom han till kvartsfinal i cl, och i ligan hade juve med hjälp av fusk vunnit ligan.

Ronaldinho dominerade i barcelona och var ljusår före alla han vann Både Cl och ligan med barcelona. Men i vm kom han bara till kvartsfinal med brasilien.

oftast brukar den som vunnit vm få guldbollen. de handlar om hur bra du varit i vm och inte i klubblaget.
2010-12-05 22:29
FC Barcelona <3
Om du inte gillar mitt inlägg så läs inte det.

Ingen har tvingat dig!!!
2010-12-05 22:23
Decinho
Alla matcher som vi spelade förra säsongen utan Sneijder var vi lika dåliga som mot Barca borta. Barca är inte lika beroende av Iniesta som Inter är av Sneijder.

Frodo
Sneijder bär sitt lag till trippeln slår ut just det Barca i semifinalen. Gör 5 mål i VM för Holland och tar de till VM final. Och du kallar Sneijder för medelmåtta, det bevisar hur mycket du kan om fotboll.

el Maestro
Ja hade hållt med dig om Iniesta hade gjort en makalös säsong och avslutat det med ett VM guld som Cannavaro gjorde 2006, men skillnaden är att Iniesta gjorde inte det, när det verkligen gällde så var han inte med. Han var skadad. Nu gjorde han ett bra VM som väger upp det lite men det gjorde också Sneijder och Xavi och Robben och Forlan. Forlan blev VM bästa spelare, ska man då ge honom guldbollen för att VM väger tyngst?

Jag förstår att VM väger tungt men har man bärt fram sitt lag till en trippel och tar sitt landslag till en VM final, ja då förtjänar man guldbollen utan tvekan.

För att få guldbollen så måste man vinna titlar och därför tar jag inte med Messi i detta sammanhanget för att säsongen 09/10 vann han inte mer än en la liga titel.
Barcelona FC BARCELONA <3
2010-12-05 22:20
Sådant språk tolereras inte, det spelar ingen roll om du redan innan bad om ursäkt. Se detta som en varning. /Mod
Barcelonistas
2010-12-05 22:20
måste tyvärr säga att jag håller inte med här. snejider är inters viktigaste spelare är det något dom saknat dom senaste åren så har det varit någon spelare på mittfältet som kan servera anfallarna med bra passningar.

Messi är världens bästa, men guldbollen ska till den spelaren som gjorde det bästa vmet och det är Iniesta elr xavi. jag kan nästa säga utan att överdriva att iniesta låg bakom i stort sett alla mål som spanien gjorde och anfall.
Barcelona Decinho
2010-12-05 22:12
Internazionale7,

Nja skillnaden mellan mötena mot inter i gruppspelet och i semifinalerna var snarare att Iniesta inte var med i semifinalerna än att Sneijder var med just då. Med Iniesta med då är jag helt övertygad om att vi hade slagit er, trots domaren.
Annons: