/spanien/barcelona/forum/13615.aspx/spanien/barcelona/forum/13615.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Valencia Bat
2010-12-10 21:50
Varför är ni så negativa mot sponsor på tröjan? Bara undrar. Är det endast utseendet ni grundar det på eller?
Barcelona Gabriel
2010-12-10 21:49
Sponsorer på tröjan. Fy fan, jag vill gråta och kommer inte skriva här mer på ett tag.
Barcelona Salcini
2010-12-10 21:48
1.70-ligan.

Det gör kanske inte hela identiteten men det gjorde i alla fall en liten del. Ytterligare en detalj som gjorde att vi stod ut lite från dagens kommersiella fotboll(vilken för övrigt är för jävlig, det kommersiella alltså). I slutändan kan det ju bli så att det blir många bäckar små och så står vi där som det nya Real Madrid om 50 år. Givetvis överdrivet, men det skall heller inte underskattas.
PedroRodriguez
2010-12-10 21:44
Dani Alves

Afellay blev klar den 16 November och han kommer i Januari när transfersfönstret öppnar.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 21:43
Dani Alves=The King,

Det stämmer. Han kommer spela för oss efter nyår, men det ryktas om att han kommer bli Barcaspelare redan dagarna för jul :)
Barcelona Dani Alves=The King
2010-12-10 21:37
Bara en fråga är affelay klar eller???

Varför påstår vissa att vi har han i laget..
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 21:32
Salcini,

Visst är det så, men samtidigt kanske det var det ändå det bästa alternativet att göra.. det är trots allt det jäkligt bra avtal de har tecknat.

Laporta och Rosell är två ytterligheter i många avseenden. Det finns saker jag gillar hos båda, men också saker jag inte gillar. Dock är Barca för mig, samma klubb idag som i våras, då Laporta var president. Man har samma värderingar och filosofi, men olika sätt att sköta saker och ting rent ekonomiskt.
Men i detta fallet med tröjreklamen kan jag trots allt inte klandra Sandro . Även om jag såklart också helst hade sett reklamfria tröjor, men med tanke på omständigheterna förstår jag honom...
Och för mig är inte en reklamfri tröja Barcelonas identitet, även om det har varit lite av ett signum för våra tröjor genom åren.

Kommer det en dag en president som lägger ner la Masia, anställer nya tränare som spelar en destruktiv fotbolll, och som klankar ner på allt Barca tidigare stått för, har han förstött Barcas identitet. Då kommer även jag såga han längs fotknölarna, men ändå älska FC Barcelona.

Barcelona Ordem e Progresso
2010-12-10 21:29
Klubben kommer aldrig mer att bli sig lik, även om reklamen efter dessa fem år försvinner igen och ekonomin är sanerad, ALDRIG! Vet inte hur Rosell tänker, usch...
Barcelona Salcini
2010-12-10 21:07
1.70-ligan.

Jag förstår din liknelse, dock så är skillnaden att som klubb kan man skaffa sig andra inkomstkällor. Det var inget absolut måste att sätta reklamen på tröjorna, det finns en massa andra sett att generera pengar på.

Visst är värvningarna bra, dock så gav var Laporta noga med identiteten, det allra viktigaste en klubb har och som aldrig skall glömmas eller köras över.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 20:59
Salcini,

Förstår din liknelse, men tycker att du överdriver lite.
Barcelonas val att införa tröjreklam går snarare att jämföras med att:

Min tjej ändrar sitt utseende för att få ett jobb, som har krav och normer på hur man ska se ut. Hon ser inte längre ut som den jag en gång blev kär i, men hon gjorde det för att hon behövde jobbet (pengar). Och i grund och botten är hon samma tjej som jag älskar..

Lite halvdålig liknelse, men du förstår vad jag menar?

Ang. Rosell så tycker jag inte han enbart varit dålig. Finns vissa saker jag gillar med honom faktiskt. Han slänger inte pengar runt som som Laporta gjorde... Laporta må varit omtyckt och karismatisk, men någon koll på pengar och spelarköp hade han inte. Visst, klubben var oerhört framgångsrik under hans era, men plånboken blev allt tunnare. Många av hans värvningar fick ju aldrig ens spela en enda match för Barca. Han slängde pengar i sjön och tillslut skulle framgångssagan ta stopp om det nu stämmer att han körde klubbens ekonomi i botten så som det sägs. Det får man isåfall tycka var oerhört klantigt och korkat, då det inte alls hade behövts för att nå de framgångarna man nådde.

De värvningarna som Rosell och hans ledning har gjort känns däremot väldigt genomtänkta. Och han har dragit ned på onödiga utgifter och gjort sig av med spelare med omotiverbart höga löner.

Jag håller med om att det är dåligt att han kör över medlemmarna som han gjorde i detta fallet. Men trots allt är det ju Rosell som vet bäst om hur klubbens situation ser ut, och då kanske det är bättre att han själv bestämmer denna frågan, än att låta medlemmarna rösta och riskera att fel beslut fattas. För jag utgår från att han vill klubben väl.

Barcelona Tibidabo
2010-12-10 20:54
Camp Nou, i omklädningsrummet...
Rosell: -Hola grabbar! Jo vi har rätt stora utgifter just nu, skulle ni kunna tänka er att gå ner lite i lön? Eller kan ni tänka er att spela med reklam på tröjan några år framöver?:-)

Nu går det väl inte till så på den nivån, men undrar vad de hade valt?

Om t.e.x Messi och Puyol tycker det är o.k., då tycker jag också det.
Més que un club!
Barcelona Salcini
2010-12-10 20:32
1.70-ligan.

Säg att din flickvän skulle gå från att vara lite alternativ till att helt plötsligt bli en av alla de andra damerna som stråtar omkring på stan med blonderat hår och guldiga och vita kläder hela tiden och sedan också börja bete sig som dom. Nu vet jag inte vad du föredrar men du märker identitetsskillnaden hos tjejen och hon är inte längre den tjejen som du föll för.

Det är lite det som hänt med Barcelona just nu. Rosell har som ett av sina starkaste kort i valet att medlemmarna skulle bli mer inblandade. Vad gör han? Jo han kör över allihop genom att skriva ett tröjreklamskontrakt utan att ens fråga vad medlemmarna tycker.

Jag älskar fortfarande Barcelona, men det förlorar mer och mer sin charm med denna Rosell vid rodret och är inte längre vad det en gång var, tyvärr.
Barcelona kev
2010-12-10 20:27
Folket här inne ska alltid överdriva hit och dit. Precis som vi reagerade när svenskafans "gjordes om", kommer detta med Qatar Foundation att glömmas bort i sinom tid. Att man inte tänker köpa en Barca tröja just p.g.a att det står Qatar är bara löjlig! Jisses, hur orkar några av er klaga på det.
Precis som de flesta har pöangterat, är affären mer positiv än negativ på det ekonomiska planet. ilket är ju bra för klubben är insatt i skyhöga skulder!!

Ja ja, det är väl personligt att en gråter för dem inte har fått en porsche medan andra är tacksamma för den maten de får.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 20:23
PedroRodriguez,

Jo.. men måste säga att det det är ruggigt dåligt om folk slutat stödja klubben bara för att man inte gillar detta. Älskar man Barcelona så stödjer man de lika mycket, oavsett vad som händer runt omkring dem, så att säga.

Sen är det ju faktiskt så att man fortfarande står för sin slogan "Mes que un club". Sammarbetet med Unicef kan t.o.m komma att uttökas pga detta, och det är ju inte direkt så att man börjat sammarbeta med Carlsberg eller Bwin.
Barca har fortfarande kvar samma filosofi och värderingar, men man har tagit ett (mer eller mindre) nödvändigt beslut för att hänga med ekonomiskt.

Hoppas att fansen förstår detta och, precis som alla andra fans i världen, köper sitt lags tröjor med sponsortryck på.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-10 20:12
Nu finns det en Facebook-sida som heter "SvenskaFans.com Barcelona". Det kommer att publiceras nyheter härifrån dit.

visca Barça y visca Catalunya
PedroRodriguez
2010-12-10 20:04
1.70-ligan.

Exakt, Affären leder till mer positivt än negativt och äntligen blir ekonomin rätt så balanserad som man strävat efter. På tal om tröjan så tror jag tröjförsäljningen kommer minska kraftigt då inte många stödjer denna affär. Det är ett fåtal här i Les Rambles som faktiskt har försökt att ge detta beröm och är för det här.

Synd att traditionen bröts dock, I Över ett sekel har man undvikit detta och Rosell sticker in näsan och bryter denna trend men men blir man så desperat för att rädda ekonomin så behövs detta.

Iaf Visca Barca y Visca Catalunya !
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 19:51
Hemma igen! Har läst det mesta av allt som skrivits här de senaste timmarna. Jisses! Vilken debatt detta ledde till. Vill bara avsluta med mina sista tankar kring det hela..

Jag tycker åtminstone inte det är något fel i detta. Och jag hoppas att alla som älskar FC Barcelona inte vänder dem ryggen för något så löjligt som en sponsor på tröjan.

Jag vet att det är ett känsligt ämne, men vi har ju haft sponsorer innan också. Så det resonemanget att man sålde sin själ i och med detta köper jag inte..
Däremot kan jag till viss del köpa resonemanget att man man inte gillar att någon annan har sitt namn på Barcelonas tröja. Det är det enda tråkiga med det hela. Men det är ingen jätte big deal för mig...

Annars tror jag det är bra för klubben både sportsligt och ekonomiskt. Enda risken är att folk kommer köpa mindre tröjor i framtiden. Åtminstone ser det ut att bli så om man tittar på majoriteten av de inlägg här inne... fast det finns ju fler saker än tröjor att köpa dock.

Men man får väl hoppas att vi som verkligen älskar FC BARCELONA struntar i att det står "Qatar Foundation" på vår tröja och köper den ändå. Det kommer i alla fall jag göra.
Man kan tycka vad man vill om detta besluten och man kan tycka vad man vill om Rosell också, för den delen. Men inte fan slutar man stödja klubben man älskar för det?
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-10 19:42
Vi ska ju spara pengar! Sälja tröjan för 300 miljoner och påbörja en häxjakt mot Fabregas igen?

Nu när vi har afellay i laget så...
PedroRodriguez
2010-12-10 19:41
.Sami.

Inte föränn ekonomin är balanserad, Men Fabregas är en Barcaspelare och hans öde är att vara här så han kommer nog så småningom.
Barcelona .Sami.
2010-12-10 19:39
Klint
Haha rolig läsning. Verkar som Fabregas saknar sitt hem. Han vill komma till Barcelona och spela med sina kompisar. Tror du han kommer i sommar?
Barcelona el Flaco
2010-12-10 19:34
Då blev alltså sponsorryktet officiellt idag. Rent spontant blev jag deppig när jag fick läsa det, men, jag grundar min ”negatiffa” åsikt om sponsorer på tröjan mest pga romantiska och traditionella anledningar, som jag var inne på igår.

Det finns dock mycket att analysera kring det här. För det första råder det inga tvivel om att Laportas slösande steg till enorma höjder under hans två sista år som president. Under la asamblea, medlemsförsamlingen, för några veckor sen, avslöjade Rosell och Faus att klubbens skulder minskade bit för bit fram tills 2008, därefter kunde man notera en markant höjning. Detta faller på den förra styrelsens ansvar och det beror inte bara på ogenomtänkta värvningar, men även slöseri på klubbens pengar i icke-sportsliga sammanhang.

Det är naturligtvis rätt av Rosell som vill agera och förbättra ekonomin, men gör han verkligen rätt genom att ha reklam på tröjan? Under samma medlemsförsamling uppgav man att klubbens intäkter är större än någonsin tidigare i klubbens historia och även bland de största i hela fotbollsvärlden. Klubben har alltså inga problem med att generera pengar, utan det är snarare utgifterna som man borde vara försiktiga med.

Något som den nya styrelsen även har varit framgångsrika med. Spelarna man har köpt har varit duktiga och relativt billiga, styrelsemedlemmarna har inga kreditkort som den förra styrelsen hade och man har även gått tillbaka till de nya kontrakterna där 50 % är fast lön och resten är beroende på speltid och vunna titlar. Under de inledande åren följde Laporta denna linje, men senare valde man att överge den. Henrys och Zlatans kontrakter hade t.ex. en betydligt högre andel när det gällde den fasta lönen.

Min åsikt är därför att om den nya styrelsen hade fortsatt med att dra åt livremmen under de närmaste åren hade den ekonomiska situationen kanske förbättras utan att behöva ha reklam på tröjan. Jag skriver ”kanske”, eftersom jag, av uppenbarliga anledningar, inte har någon insikt i böckerna. Faus däremot har det och om han säger att detta är den enda lösningen för att förbättra klubbens ekonomi så får man avvakta och se om han har rätt.

Sen är det många som har kritiserat Rosell för att ha tagit detta beslut utan att informera medlemmarna, eller låta de vara med och få sin röst hörd i frågan, men det står på hemsidan att Javier Faus sade under presskonferensen idag att detta inte behövs, eftersom man i 2003, under den dåvarande medlemsförsamlingen, röstade igenom och godkände möjligheten att klubben skulle kunna ha reklam på tröjan. Trots det ska det inte uteslutas att frågan kan komma upp på tal i framtida medlemsförsamlingar.

Sammanfattningsviss är jag i överlag emot det här. Inte för att det nödvändigtvis är Qatar Foundation, det är av mindre betydelse, men snarare av själva principen. Frågan är om man kan komma undan med principer i dagens moderna fotbollsvärld där cash rules everything around me?
Barcelona Klint
2010-12-10 19:25
Till något helt annat. Puyol, Cesc och Piqué verkar ha jävligt roligt tillsammans på ...twitter.

Tweet Cesc: "Hello friends @3gerardpique and @carles5puyol !!! You aren't inviting me for dinner??? I send you an Oooohhhhhh!! from London."

Tweet Putol: "@cesc4official You know you're invited, we miss you my friend. Kisses ooooohhh!!!!"

Tweet Pique: "Oooohhh!! Hahaha!! Puyol and Cesc should have dinner. Hope it's not at Puyi's place because he's not even having a yoghurt!"

Tweet Cesc: "@3gerardpique last time I was sleeping over at @carles5puyol's place, there not only was no food but not even furniture!!"

Tweet Pique: "@cesc4official Oooohh! It's just that the home of @Carles5puyol is like the Sagrada Familia. It's not yet finished! Haha!"
Barcelona Klint
2010-12-10 19:15
Jo visst kan alla besökare gå in och rösta. Men det är ingen alltför vågad gissning att merparten av Sports läsare är supportrar av Barcelona, bosatta i Spanien. Eller jag kanske misstar mig?

Det hade varit väldigt intressant att höra hur supportrar från andra håll i världen ser på saken
2010-12-10 19:13
Klint

Det är väl röster från hela världen? Folk som besöker hemsidan menar jag.

Tror faktiskt att medlemmarna i klubben, som ändå är av katalansk majoritet är emot detta. Det tror jag är orsaken till att Rosell förhandlat det här under ytan.
Barcelona Klint
2010-12-10 19:07
En liten majoritet, som sagt sitt på Sports hemsida (drygt 11 000 röster) tycker att avtalet är bra. 53% för och 47% emot. Ganska blanda tongångar även nere i Katalonien således.
2010-12-10 19:05
Inga protester under Sociedadmatchen så är affären i hamn.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-10 18:59
Pep sade till Chyg att han räknade med honom nästa säsong. Rosell sålde Chyg. Guardiola ville ha kvar honom, men enligt ekonomin så var det här nödvändigt.
Barcelona Barca4eva
2010-12-10 18:58
Abbe.

Misstänker att Pep inte ville ha kvar Chyg ändå...

Okej så det som har hänt idag har redan hänt. Blir det så att kontraktet bryts, why not...blir det en fortsättning, i dont give a ****. Det kommer inte förändra ett skit om vi fortsätter snacka så här, lets move on.
2010-12-10 18:57
Chygrinskiy. Inte världens bästa, men Rosell hade sagt att han låter Pep bestämma vem han vill ha och inte vill ha. Det är ren princip, och alla vi som känner till Peps arbete så är principer allt han bygger laget på.
Barcelona Abbe.
2010-12-10 18:55
Barca4eva

Chygry.

Från och med idag går Sandro under smeknamnet Ro-Sell hemma hos mig (Oerhört tråkigt och långsökt, jag vet).
Annons: