/spanien/barcelona/forum/13594.aspx/spanien/barcelona/forum/13594.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2010-12-15 19:24
addeh

Fabregas skulle nog passa som handen i handsken i Barcelona men jag ifrågasätter huruvida han är lämpad för att ta över Xavis roll. Om man ändå ska lära att spela in nån på den positionen så tycker jag att man kan göra det med en spelare från la masia istället för att punga ut 40-50 milj. euro. Xavis roll är mer komplex än vad många tror. När han spelar är det bara tick, tick, tick. Allt fungerar och det är den rollen Cesc ska ersätta. Hans mål och statistik från Arsenal struntar jag i då vi har anfallare som gör över 100 mål varje säsong.

Hetfield

Visst, men sen ska man ju betala en lön på circa 7 milj. euro per år för honom. Att betala den lönen till en bänkspelare tilltalar mig inte. Jag tycker att man hellre satsar på de spelarna från la masia som visar på tålamod. Det blir billigare och man sänder ut rätt signaler till ungdomarna. Som du märker är jag väldigt allergisk till att värva en före detta spelare för en stor summa och som dessutom kommer att sitta på bänken. Men återigen, om han kommer hit kommer jag inte att hysa något agg utan önska honom all framgång i Barcelona.

Jag förstår bara inte snacket om han ska ersätta Xavi när han är dominant i en nr 10 liknande roll.

Roooney_

Han velade väldigt mycket i somras och mer eller mindre förväntade sig att Barcelona skulle betala den summa som Arsenal krävde. Läser man mellan raderna var det tydligt att han ville hit men han borde gjort sina intentioner klarare.

Jag menade inte att han skulle misslyckas på Xavis position. Men om vi ska punga ut över 40 milj. euro vill jag att spelaren ifråga ska vara gjord för den positionen. Vi har inte råd att varken ekonomiskt eller sportsligt hoppas på att han ska ta över Xavis position när han de senaste åren mer eller mindre spelat på Iniestas och till viss mån Messis position.
Atlético addeh
2010-12-15 19:15
Hetfield

Vi får inte glömma att det ändå skiljer fyra år mellan Xavi och Iniesta och precis som Piqué om några år kommer ta över som den store ledargestalten i försvarslinjen och kanske även kaptensbilden från Puyol kommer Iniesta ta över rollen Xavi har idag, det är i alla fall vad jag tror. Han har redan visat att han klarar av uppgiften.

Men visst kommer dagen då dem båda lagt skorna på hyllan komma förr eller senare och då tror jag det blir svårt att hålla igen tårarna.
elbraco
2010-12-15 19:14
Frodo
Håller med om allt du skriver.

Roonneyy__
Jag tror att Frodo menar att Fabregas velar fram och tillbaka när han inte dementerar ryktena från Barcelona, men samtidigt säger han att han vill vinna en titel med Arsenal. Alla vet att han vill hit till slut, men någon gång får han ändå gå ut och säga det själv.

Ditt resonemang är för övrigt ännu dummare. Rooney KAN spela målvakt men han gör inte det, för han är inte bra där, och det är inte heller hans naturliga position. Som spelfördelare i Barcelona har han helt andra egenskaper än den...målskytt han är i Arsenal. I Barcatröjan ska han slå djupledspassarna bl.a., i nuläget är det han som tar djupledslöpningarna.
Barcelona .Sami.
2010-12-15 19:04
haeger
Jo självklart det är sant. Mycket tuffare Liga är det. Men jag vet inte om jag skulle vilja se Fabregas i Barca. Jag ser hellre Gourcuff. Det är en riktigt spännande spelare. Käk väntar! Ha det bra alla.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-15 18:58
addeh

Åsikter är som rumpan, väldigt delad. Man kan bara konstatera att den dagen Xavi och Iniesta lägger skorna på hyllan så är det en väldigt sorglig dag.

Frodo

Om man tänker att vi har lagt 50 miljoner på Zlatan för 1 år, om man lägger 40 miljoner för Cesc så har vi honom i minst 10 år. Det betyder att vi betalar 4 miljoner per år för honom, det är ju inte så farligt.
Atlético addeh
2010-12-15 18:45
Frodo

Håller med dig fullständigt angående andra stycket. Fábregas spelar numera som en ren nummer tio i Arsenal och har helt enkelt bytt från den position han hade när han kom till klubben. Dessvärre känns Thiago också mer som en offensiv mittfältare likt Iniesta & Cesc än en mer tillbakadragen spelare som Xavi.

Tror dock inte Fábregas skulle ha så svårt att anpassa sig till Barcelona spelsystem då han i grunden känner till det. Han skulle nog kunna återgå till sin gamla position lite längre ned i planen också utan problem.
Barcelona haeger
2010-12-15 18:43
.Sami.

Jag tror att han garanterat skulle vara mindre skadedrabbad om han spelade i La Liga eftersom PL är en betydligt tuffare liga där det är lättare att skada sig. Kolla bara på Torres.
Barcelona Rooonney___
2010-12-15 18:41
Frodo

Utveckla gärna det där om att cesc inet gjort en tillräckligt stor ansträngning för att komma till barcelona ?
Sedan så har ju fabregas likadana egenskaper som xavi har , om än inte på samma nivå. Så varför skulle han inte kunna spela på den positionen? Att wenger spelar han där han gör är för att han passar in i systemet. Betyder inte att han inte skulle klara sig på en annan position. Väldigt dumt resonemang.
Barcelona .Sami.
2010-12-15 18:38
Vill verkligen inte se Fabregas i Barca. Han skadar för fan sig hela jävla tiden. Och att han var en Mus i sommar. Och kunde inte bestämma sig om han skulle stanna i Arsenal eller lämna. Kunde han inte bara öppna sin käft och säga vad han vill??
Atlético addeh
2010-12-15 18:36
Delarocha

Ja, de la Peña har varit skadad mest hela säsongen. Det verkar ju dock inte påverka Espanyol negativt eftersom de gått som tåget utan sin lagkapten.

Hetfield

Vi delar helt enkelt inte samma uppfattning om just den saken. Å andra sidan är det väldigt svårt att utse vår viktigaste spelare då vi är ett sådant samspelt lag. Dessutom gör både Xavi och Iniesta varandra bättre när de spelar sida vid sida. Smaksak.
Barcelona Frodo
2010-12-15 18:34
Antonio Puerta

Messi har gjort 27 mål den här säsongen. Jag tror att Ronaldo har gjort 22 mål.
Barcelona Frodo
2010-12-15 18:31
Jag ser helst att Cesc stannar kvar i Arsenal. Vill han komma tillbaka så får han göra en större ansträngning än den i somras där han visade att han fortfarande är en velig pojke. Dessutom vill jag inte se oss betala några större summor för honom då han endast kommer att vara en rotationsspelare.

Sen förstår jag inte riktigt att så många ser honom som en värdig ersättare till Xavi. Han spelar knappt på samma position som Xavi längre. Han har flyttats upp till en nummer 10 roll i Arsenal och som vi alla vet huserar Messi och Iniesta på de områdena i Barcelona. I början av sin Arsenalkarriär spelade han djupt ner i planen och för att ersätta Xavi vill jag se någon dominera djupt nere på plan. Han har goda förutsättningar för att göra det men jag vill inte att man kastar ut pengar för en spelare som utvecklats till något helt annat de senaste åren och som kanske inte uppfyller de kraven en spelare bör ha för att mantla dirigentens position.

Som vi ser i det spanska landslaget har han väldigt svårt att dominera när Xavi inte är med men han bidrar med andra andra dimensioner som djupledspel och han spelar mycket rakare än Xavi.

Enligt mig behövs han inte men om han kommer hit kommer jag inte att gråta blod. Allt tyder på att han kommer hit och man får väl bara hoppas på att vi inte betalar någon jättesumma.
Delarocha
2010-12-15 18:29
Vet inte, köpa Arteta för typ 1/5 och sen låta Thiago ta över.
Pedro León
2010-12-15 18:28
Antonio Puerta, kolla igenom:

http://soccernet.espn.go.com/player/_/id/45843/lionel-messi?cc=5739
http://soccernet.espn.go.com/player/_/id/22774/cristiano-ronaldo?cc=5739
2010-12-15 18:26
Delarocha

Hur ska vi annars få Cesc? Jag tror inte att Wenger släpper Cesc om han får en puss på kinden från Sandrusco :P

elbraco

Jag tror inte på det där, men även om C.Ronaldo skulle försvinna så finns det inget lag som har råd och kan matcha hans ambitioner. Moratti har ju stålar men jag har svårt att se honom slänga de pengarna på C.Ronaldo.
Barcelona Antonio Puerta
2010-12-15 18:26
Grabbar måste veta lite statistik.

Hur många mål och assist har Lionel Messi gjort totalt med alla cuper inräknade och samma med Ronaldo.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt !
Delarocha
2010-12-15 18:21
Hetfield

Vill dock inte att Arsenal ska få några pengar. Har så fruktansvärt svårt för den klubben, Wenger och dess fans.
elbraco
2010-12-15 18:19
Det verkar finnas sprickor i motståndarlägret. Ronaldo och Casillas ska ha lite problem med varandra, något som ska ha orsakats av något som Ikers flickvän Sara Carbonero har sagt. Ryktas ju lite om att Ronaldo vill flytta och grejer, inte för att det lär hända, men ingen rök utan eld?
Dessutom sprang inga lagkamrater fram och firade Ronaldos mål i senaste matchen tydligen. Spännande hur detta ska utvecklas!
2010-12-15 18:17
2010-12-15 18:17
Delarocha

Det är ju lätt värt, tänk att Cesc har minst 10 år kvar i kroppen innan det börjar dippa ner, och han utvecklas varje dag. Om han kan vara så bra i PL så lär han utvecklas ännu ett snäpp när han kommer till la liga.

addeh

Jag tycker att Xavi är lagets viktigaste spelare, även om Iniesta är otroligt viktig för laget så påstår jag fortfarande att Xavi är oersättlig då det inte finns en liknande spelare i laget.
Delarocha
2010-12-15 18:07
addeh

är de la Pena alltid skadad eller? Knappt sett honom de senaste typ 6 mötena med Barcelona.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-15 18:06
addeh,

Precis, så tänker jag också. Att Fabregas är en långsiktig lösning den dagen Xavi lägger skorna på hyllan - även om man såklart kommer ha nytta av Cesc redan från början också såklart.

Jag tror inte Fabregas ankomst till Camp Nou skulle påverka Thiagos utveckling alltför mycket. Åtminstone hoppas jag inte det. Thiago är mer av en Iniestatyp, så vi skulle fortfarande sakna en ny Xavi liksom.
Däremot kommer ju inte alla kunna spela samtidigt om Fabregas kommer och Thiago tar det förväntade steget till en världsspelare. Men vilken bredd och kompetens vi kommer ha på mittfältet! Och är det inte just det klubben vill ha? Man vill inte vara så beroende av en spelare. Förmodligen kommer man rotera runt mycket mer när Pep känner att mittfältet inte försämras nämvärt av att vila Xavi/Iniesta.
Barcelona haeger
2010-12-15 18:00
Delarocha

Man borde inte tänka så, nästan alla gör det.
Tänk istället att Barca lägger en halv miljard på en spelare som säkerligen kommer stanna resten av sin karriär i Barcelona om han nu blir köpt och kommer förhoppningsvis så småningom ta över Xavis plats i startelvan.
Atlético addeh
2010-12-15 17:57
Visca_Barca/

Utöver De La Peña som är långtidsskadad tror jag inte Espanyol saknar några spelare, i alla fall inga nyckelspelare.
Delarocha
2010-12-15 17:57
Ska vi bränna av en halv miljard för en spelare som inte ens är garanterat en plats i startelvan?
Atlético addeh
2010-12-15 17:55
1.70

"Skulle det kännas lättare att lämna Arsenal efter att ha vunnit nåt? Eller kommer han vilja fortsätta vinna titlar med Arsenal efter att få ha känna på hur det är?"

Det är frågor som är omöjliga att svara på, men vad som än händer tror jag han vill lämna London för en flytt till Katalonien i sommar. Det jag menade var att en titel i år hade gjort det lättare för honom att stanna i London, om nu fallet skulle bli så.

Ja, jag skulle uppskatta att se Fábregas i Barcelonatröjan igen. Inte för att vi i nuläget är i behov av honom, utan för att jag anser att han i framtiden är en potentiell arvtagare till Xavi. Dessutom gillar jag han som spelare, det har jag alltid gjort.

Det som gjort mig lite tveksam till en värvning av Cesc är Thiagos positiva utvecklingskurva. Om vi värvar Fábregas i sommar, när i helsike ska då Thiago få speltid? Lyxproblem helt klart, men det gäller att hantera dem på bästa sätt.
Barcelona Visca_Barca
2010-12-15 17:50
Hej grabbar

är det nån som vet om Espanyol har skador ?
vilka missar matchen ? nån som har lite koll kanske =) .

Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-15 17:31
addeh och Delarocha,

Ni tänker på olika sätt. Frågan är hur Cesc själv resonerar. Skulle det kännas lättare att lämna Arsenal efter att ha vunnit nåt? Eller kommer han vilja fortsätta vinna titlar med Arsenal efter att få ha känna på hur det är?

Jag personligen tror att han gärna vill avsluta med en titel innan han lämnar, så en ett ligaguld för Gunners hade nog ökat chanserna att skriva på för Barca i sommar. Men det är ju bara spekulationer...

Addeh,

Förresten, vill inte du att man köper Fabregas? Reagerade på att du skrev "chansen att han vill stanna i London".
Atlético addeh
2010-12-15 17:16
Hetfield

Även om Xavi i sig är helt oersättlig måste jag bara flagga lite för Iniestas utveckling den här säsongen. Xavi, som har och haft problem med sina hälsenor, har sällan spelat 90 minuter och det är alltid Iniesta som styr och ställer när denne klivit av, något han har gjort med bravur.

Det jag försöker säga är att Xavi är oersättlig, men i nuläget tycker jag Iniesta är mer viktig för laget. Ser hellre, i en negativ bemärkelse så klart, att Xavi går skadad än Iniesta. Hoppas ni förstår min kladdiga förklaring.

1.70-ligan

Om Arsenal vinner en titel i år, vilket jag förvisso inte tror, är chansen naturligtvis större att Fábregas vill stanna i London.
Delarocha
2010-12-15 17:01
1.70-ligan

Tja, då har ju iallafall Cesc vunnit en titel med Arsenal. Vinner Arsenal ligan i år kommer antagligen Chelsea, City och United satsa stenhårt till nästa år och därmed vinner inte Arsenal nästa år.
Annons: