/spanien/barcelona/forum/13588.aspx/spanien/barcelona/forum/13588.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-12-14 16:28
Gonzalo

Unicef har inget med Més att göra.
Jag tror också att kostnaden att ha Unicef tas tillbaka på andra plan, men det gör den för alla andra klubbar också, Barca går bara ett steg längre i och med avsaknaden av reklam på tröjan.

Och som jag skrev, Varför ska det ena utesluta det andra? Jag är med på att man inte kan hålla på det historiska i alla lägen, men redan efter ett halvår har det kompromissats på två områden. Vad blir nästa steg?
Det är då risken finns att identiteten går förlorad, ungefär som den gjort för Real, och där vill jag inte hamna som supporter.

Och ja, jag håller med om att Barca inte alltid haft samma identitet på det sportsliga planet som just nu, men med Laporta hittade vi tillbaka till det som känns rätt - även om vissa delar har varit mindre roliga, t ex Uzbekistan där man kan ifrågasätta Laportas, och därmed klubbens, agerande.

Men sett till symbolvärdet, spelidén etc så har klubben en betydligt längre historisk identitet att falla tillbaka på, och den håller än idag.
Fast som jag skrev innan, det börjar vackla lite.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-14 16:26
Sami //

Om man säger så här..

Äsch, det blir bara fel..
Barcelona är ingen stad jag skulle vilja bo i.
Avgas & kloaklukt här och där, allmänt ofräscht (förutom i de finare affärsdistrikten) fattigt, tattigt folk (missförstå mig inte nu) men efter några veckor där med alla tattare som vill sälja saker, öl och knark m.m så är man ganska trött.

Till Barcelona åker man för fotbollen, därmed basta! :)

Spanska folket är dock väldigt hjälpsamma och trevliga men som sagt, nej tack till att bosätta sig i Barcelona på heltid.
Barcelona Ghazza
2010-12-14 16:23
Sami,
Förlåt, jag var lite otydlig. Damerna förstås.
Barcelona .Sami.
2010-12-14 16:22
Ghazza
Sorry. Men vad betyder standarden?
2010-12-14 16:22
Jag ska nog inte flytta till Barcelona på heltid utan ska försöka hitta mig en billig lägenhet/villa i utkanten och sen när jag är hemma i Sverige bo i föräldrarnas villa, hela nedervåningen duger helt klart åt 1 person :)

Barcelona är ingen stad jag vill bo i 365 dagar om året, 100-150 räcker och blir över :)
Barcelona Ghazza
2010-12-14 16:20
Vill inte vara ytlig.. men standarden i barcelona är låg.. mycket låg...
Barcelona Pep the King
2010-12-14 16:18
Abbe.
Hahaha. Chicks aj aj Mi amore:)
Barcelona Abbe.
2010-12-14 16:11
"Håller med bästa place att bo är fan Barcelona. Så sjukt snälla är alla! riktig god mat, fint place med snygga chicks."

Det sista du sa är verkligen en definitionsfråga ;-).
Barcelona Barca4eva
2010-12-14 16:06
Heywood Jablome - Barça si, Rosell no

Blir intressant att se vad medlemmarna tycker. Men vad i...Qatar sports investment?!
PedroRodriguez
2010-12-14 16:02
Börjar bli uttjatat nu detta med Tevez och City. Jag menar, varför inte släppa honom bara?...Snacka om att detta kommer att påverka hans prestationer på planen, Han vill tydligen lämna och om han inte får det så lär hans attityd förändras totalt. SÄLJ honom och tjäna en slant på han istället för att tvinga kvar han, Han lär ju kräva 3,5 miljoner i veckan för att stanna och så desperata som City är så går de nog med på det. Man kan inte tvinga kvar en spelare, Hur kul är det att kolla på en spelare spela som bara vill gå från klubben.... Nu ska de tydligen bötfälla honom också...........

Inte för att detta har något med Barcelona att göra men ämnet är ganska utjatat.
Real Madrid Gonzalo Higuain - Más que un Jugador(Hombre)
2010-12-14 15:51
Mojito

Vilken symbol, att ha Unicef på loggan samtidgt som man åker till fattiga Uzbekistan och ta emot pengar från diktatorn där?

Alla klubbar stödjer Unicef eller någon form av välgörenhet, men dem skryter inte om det. Barcelona tjänar indirekt på att ha Unicef på sina tröjor och det kallar jag hyckleri då syftet är något helt annat.

Äh kom igen, Rosell kan ju inte bara låta antal medlemmar stiga och det lär bli problematiskt för klubben på lång sikt. Att man går emot lite utav sin grundideologi och historia är med tiden förekommande. Moderaterna är inte längre bara rika adelsmän, centerpartiet är inte ett bonde parti längre och vänsterpartiet är inga kommunister längre. Rosell är pragmatiker och han ser framtiden på ett annat sätt än Laporta såg det.

Rosell håller på att stärka Barcelonas varumärke och Barcelona kommer sällan att ställas inför en finanskris som idag.

"Och visst kan man hävda att det finns jättedjupa ekonomiska problem, fast då är ju frågan hur man kan avsätta 40 millle till att värva en onödig Cesc som Rosell så länge suktat efter?"

Pep? Han ville ju ha Cesc och Rosell gör allt för att ge honom Cesc.

"Barcelonas historia och ser bara klubben utifrån hur din egna klubb agerar. Barca har åtminstone en ambition med sin identitet, Real skriker ff efter sin egna förlorade dito"

Stämmer mycket bra, man har strävat efter den identitet man hade på 50 talet och det visade sig ohållbart. Nu försöker man skapa en ny identitet för flera år framöver. Sedan är ju Barcas identitet rätt så färsk och inte uråldrig som du vill få det till.

elbraco
2010-12-14 15:44
Du tycker att Rosell är det bästa som hänt Barcelona och använder frasen;
"då gör han allt för att få in pengar till klubben."

Så talar en äkta köpela...förlåt, madridista. .
Barcelonistas
2010-12-14 15:38
Maykii

förtillfället? Vi har varit världens bästa klubb enda sedan Guardiola tog över detta fantastiska lag.

Pep The king

Håller med bästa place att bo är fan Barcelona. Så sjukt snälla är alla! riktig god mat, fint place med snygga chicks.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-12-14 15:34
Gonzalo

Ja, Barca är en vanlig fotbollsklubb men också en symbol för något mer.
Det är denna symbol som blir suddig när beslut fattas kring medlemsskap och tröjsponsor.
Det som tidigare var en symbol för frihet vacklar.
Det handlar inte om att vara FÖRmer, utan bara att utöver det sportsliga erbjuda vanliga människor något mer, ett symbolvärde.

Visst kan man hävda att beslutet kring att strama åt reglerna för medlemsskapet kan ge katalanerna mer makt och på så sätt mer EGEN frihet, men samtidigt står det emot allt som historiskt varit förknippat med Barcelona och Katalonien, nämligen en chans att komma ifrån orättvisor och centralmakten, oavsett var i världen man befann sig.
Att hålla på/vara medlem i Barca var ett sätt att demonstrera mot diktaturen.

Och visst kan man hävda att det finns jättedjupa ekonomiska problem, fast då är ju frågan hur man kan avsätta 40 millle till att värva en onödig Cesc som Rosell så länge suktat efter?

Att du som maräng tar upp det så många gånger använda uttrycket "hyc(k)leri är föga förvånande, men som vanligt har du noll koll på Barcelonas historia och ser bara klubben utifrån hur din egna klubb agerar. Barca har åtminstone en ambition med sin identitet, Real skriker ff efter sin egna förlorade dito.

Tyvärr är fotbollen extremt kommersiell och kapatilastiskt, vilket nu Rosell blir ett tämligen starkt bevis på. Fast varför måste det ena alltid utesluta det andra?
Barcelona Abbe.
2010-12-14 15:23
Andreas - V.V [Barney S]

Du kan ju alltid satsa på att bli "Manolo el del bombo", fast för Barça då givetvis.
Barcelona serdelbarcaeselmillorquehiha
2010-12-14 15:18
Tror inte ett ögonblick på att ekonomin är så dålig som alla påstår, allt känns som nån sorts vendetta mot Laporta, men detta har redan diskuterats åtskilliga gånger.

Vad gäller om han är det bästa som hänt Barcelona och "hycleriet"? (hycklandet? är det ordet du söker?) är det alltid ironiskt att höra från en Lillebror-Madrid supporter. Men tiden får helt enkelt utvisa, för tidigt att säga någonting just nu.
Real Madrid Gonzalo Higuain - Más que un Jugador(Hombre)
2010-12-14 15:10
Enligt mig så kanske Rosell kommer vara det bästa som har hänt Barcelona, han har verkligen gått ifrån hycleriet(enligt mig) till att få Barcelona och deras supportrar/medlemmar att inse att Barcelona är en vanlig fotbollsklubb. Barcelona har inte varit det dem har stått för. Barcelona är lika mycket företag som en fotbollsklubb precis som alla andra klubbar.

Han har tydligt gått ut med och sagt att Barcelona är i ekonomiskt kris och då gör han allt för att få in pengar till klubben.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-14 14:59
Rosell säger att under nästa medlemsmöte har medlemmarna chansen att rösta om man ska ha kvar sponsorerna eller ej.

Det ska bli intressant att följa.
Barcelona Jojjje
2010-12-14 14:55
Barcadinho

Självklart kommer nytillkomna medlemmar aldrig väga lika tungt ekonomiskt som en tröjsponsor. Men om nu klubben befinner sig i en "djup ekonomisk kris" borde väl alla möjliga inkomster vara intressanta.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, Rosell överdriver sannolikt den ekonomiska situationen. Skattetekniska åtgärder kan förhållandevis enkelt vrida ett resultat ganska kraftigt åt något håll. Med det inte sagt att Laporta skötte klubben exemplariskt men han var iallafall väldigt mån om klubbens yttre och om fansen. Vi ska också komma ihåg att han är den mest framgångsrika presidenten i klubbens historia rent sportsligt. Enligt min mening är det också Laporta som har fört oss dit vi är idag, en av världens allra största och mest respekterade klubbar och varumärken inom idrottsvärlden.

Att man begränsar medlemskap är inget annat än ett knytnävsslag på alla som någon gång hoppats på att kunna skriva in sig som socios.

Tröjreklamen är så att säga inte det värsta tilltaget av Rosell enligt min mening.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-14 14:48
Hetfield, el Flaco.

Delar inte samma uppfattning. Förra veckan talade Faus om att sponsoravtalet var mellan Qatar Foundation och FC Barcelona, men i själva verket kommer finanserna från ett företag, men en simpel logga från en fond.

Det är en stor skillnad.

På måndag går Rosell och förklarar hela saken. Varför gjorde han inte det förra veckan?
Barcelona Pep the King
2010-12-14 14:41
Andreas - V.V [Barney S]
Jag själv funderar på flytta till Barcelona. Tänk dig så hära. Jobba Måndag till Fredag. Sen på helger kolla en Barca match. Varje vecka så:) Det är Lyx Liv!
Spanien god mat snällt folk. Bra väder. Ska fan flytta till Barceloa:)

2010-12-14 14:34
Razzmatazz

The sportsbar på Les Rambles.
Du åker till metro Drassanes, väl på Ramblan går du uppåt, dvs inte mot havet och sen har du The Sports Bar på höger sida jämte Subway och en strippklubb ;)

Jag och polarn är nog snudd på VIP där snart, haha.
Man får då skämmas att man alltid går dit och tar en pizza, burgare, pasta osv när det finns så mycket annat i Barcelona att äta, ha ha!
2010-12-14 14:31
Finns det någon kuriosa i Barcelona? typ vilken supporter som gått på mest matcher?

Så jag vet vad jag ska satsa på när jag flyttat samt om man ska bli lite hälsosam så man lever till man är 110 :)
Barcelona Barcadinho.
2010-12-14 14:20
Jojjje –

Jag håller med dig. Den här saken dök upp i mitt huvud samma kväll som alla fick läsa om beslutet om reklam. Det går ju emot idén att klubben behöver tjäna pengar för att lösa den ekonomiska situationen. Flera nya medlemmar betyder så klart mer pengar till kassan, så det är motstridigt att klubben säger stopp.

Men jag tror att det finns minst två anledningar till varför.

Först – det handlar om ganska små summor. Låt oss saga att klubben skulle växa till 200 000 medlemmar på några år, alltså 50 000 nya. Var och en betalar 150 euro. Det ger 7,5 milj euro utspridda i flera säsonger. Inte så mycket pengar, men ändå.

Sen – det är ett politiskt balansdrag. Ena sidan vill ledningen ge klubben en starkare katalansk identitet men å andra sidan tvärtom. Då hamnar man mitt emellan inför de katalanska supportrarna.

Det finns en del saker som jag inte gillar hos Rosell. Jag gillar inte att alla beslut kommer så plötsligt. Tom nya värvningar kommer som en bomb. Det är för mycket ”Shhh-tyst” mentalitet som jag inte gillar.
Jag vill att beslutfattarna ska vara mer öppna och att de ska dela med andra sina tankar i god tid, inte minst för diskussion. Det känns mindre demokratisk som det nu är.

Jag gillar inte heller att han är borta från matcherna så ofta. Det är trots allt spelarna som springer på gräsmattan som gör att alltihop, hela Barca verksamheten rullar på. Utan dem finns det inget.
Kan ni tänka er Rosell på ett diskotek tillsammans med spelarna efter en viktig match? Knappt. Jag tycker att varje företag mår bättre, när avståndet mellan cheferna och anställda är minimalt. Men det vad jag tycker.

Rosell har annars en grå och tråkig personlighet, enligt min smak, i alla fall som det syns i median. Jag har aldrig träffat honom annars förstås.
Barcelona Razzmatazz
2010-12-14 14:13
Hej alla Barcabröder!

Jag ska börja plugga i Barcelona i januari och undrar om ni känner till de bästa sportbarerna som supportrar brukar gå till för att se Barcamatcherna?

Tack på förhand för hjälpen!
Barcelona Edmilson
2010-12-14 14:10
Musikhjälpen auktionerar ut en signerad affisch av Barça´s spelartrupp 2009-2010. Dra ert strå till stacken & visa att Barça är "Mer än en klubb"
Barcelona Jojjje
2010-12-14 13:33
Om ett alternativ till tröjsponsor var att höja medlemsavgiften kan man ju fråga sig varför Rosell och styrelsen valt att begränsa möjligheten för uppkomsten av nya medlemmar.

Någon som har ett vettigt svar på detta?

Jag behåller iallafall min uppfattning om Rosell som en osympatisk herre.

Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-14 13:18
Nahro

Det var Laporta som köpte Zlatan (betalade för mycket förövrigt) och Sandro fick plocka upp skiten som Laporta lämnade efter sig genom att sälja honom illa kvickt.

Sen fick Sandro ta in sponsor för att Laporta misskötte ekonomin, så i mina ögon om man ska leta efter en syndabock så är det faktiskt Laporta , rent ekonomiskt givetvis.

Barcadinho

Bra punkter, men om man skulle uppoffra på det sättet så skulle man bli av med något annat, men med sponsor avtalet så har man löst problemet snabbt och enkelt.

Sen förstår jag inte varför alla tjurade här i forumet när de flesta i Barcelona är nöjda med beslutet.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-14 11:18
Gai Assulin kommer med all säkerhet att hamna i reservlaget i City och inte i a-laget.

På tal om Oleguer – jag vet att han har fått mycket skit, men folk glömmer att han faktiskt bänkade Belletti under säsongerna 04-05 och 06-06. Jag gillade grabben.
- - - - - - - - - - -

Skönt att läsa om att Rosell och ledningen hade flera alternativ i sina huvud innan de bestämde sig att sälja reklam till QF (eller vilken organisation det nu var). Det var kanske den bästa nödlösningen.

Ena alternativet var att minska i olika verksamheter som t ex ungdomsakademin och kanske basketlaget och andra grenar. Det vill man helst inte. FCB har framgångsrika sportgrenar som basket, handboll och bandy.

En till lösning var att sälja mark. Jag vet inte exakt vilket område man skulle kunna tänka sig och sälja. Men det känns snarare att det är för trångt. Jag kommer ihåg ett stort projekt som Laporta försökte driva fram som snarare skulle expandera klubbens ägda mark.
Idén var att köpa några hektar i området Les Corts, där det idag finns vanliga bostadsområden, för att sedan göra om området till ett stort och lukrativt köpcentrum i närheten av Camp Nou. Hela området skulle bli som en stor park med affärer och sportanläggningar samt CN. Jag tror inte att klubben äger mark som är typ oanvändbar.

Den tredje lösningen var att höja medlemsavgiften. Det skulle innebära en rejäl ökning för att det verkligen skulle leverera en rejäl summa till kassan. Klubben har ca 150 000 medlemmar. En ökning med 100 euro per socio skulle innebära 15 milj extra euro till kassan. Det är en bra summa. Men avgiften ligger nu runt 150 euro och en ökning med extra 100 euro skulle nog vara impopulärt.

Så var fanns det för flera alternativ – ju att sälja reklam, lätt förtjänade pengar från dag ett. Det är bara att skicka tröjorna till tryckeriet och vipps så kommer in 30 milj euro per säsong. Lätt och smidigt, trots det att det är kontroversiellt.

Jag har alltid varit emot kommersiellt och fotboll, men verkligheten har gjort sitt sura intryck på mig för länge sen.

Atlético Nahro
2010-12-14 11:15
Tjena! Jag är lite nyfiken på Rosells stöd medlemmarna emellan. Har han fortfarande majoriteten bakom sig eller är folk missnöjda med hans arbete?

Spontant känns det som att han har förstört en stor del av det som tidigare var Barcelona. Jag tänker bland annat på "låsningen" av medlemmarna, hur hela Zlatan-affären sköttes och nu senast tröjsponsorn.

Håller Rosell måttet, eller vill man ha tillbaka Laporta?
Annons: