/spanien/barcelona/forum/13565.aspx/spanien/barcelona/forum/13565.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
The Special Five
2011-01-01 22:39
Mourinho har faktiskt inte tillfört någonting som helst speciellt till fotbollen, taktiken alá spelarbuss har funnits ett väldigt bra tag, nothing new under the sun there.

I min mening har Mourinho varit mer destruktiv för fotbollen, hans vägvinnande spelarbuss framför mål taktik har blivit allt mer vanlig i fotbollen och självklart är det lättare att spela den fotbollen jämfört med den extremt avancerade passningskickliga fotbollen Barcelona presterar.

Visst vinner Mourinho, men till vilket pris? Hur rolig är hans typ av fotboll att se på egentligen? Jag minns Cl-Finalen mellan Inter-Bayern, måste varit bland de mesta ointressanta matcher jag någonsin har sett i hela mitt liv, stängde av TV:n efter halvlek för jag orkade helt enkelt inte kolla mer och jag var inte den enda som gjorde på det viset.
Barcelona Messi är fotbollsgudens son
2011-01-01 22:28
The Special Five,

Den matchen kan man njuta av hur många gånger som helst. Dessutom ser man hur synnerligen osympatisk Ronaldo är.
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2011-01-01 22:25
el braco

Exakt, passningsspelet är en del av Peps taktik. Därför vore det intressant att se hur han hade klarat av att träna ett mindre passningsskickligt lag.
The Special Five
2011-01-01 22:16
Jag kan se El Clasico matchen hur många gånger som helst om och om igen, det är omöjligt att tröttna på den matchen. Förnedringen mot "the useless ones" lag är något som ingen skådat någonsin förut, de vackra one touch spelet, Villas avslut, Pedros löpvilja, Messis genialitet och framför allt LAGET Barcas fantastiska sammanhållning, press och passningspel. Allt tack vare världens bästa tränare Pep Guardiola som visade vem som är överlägset bästa tränaren i Laliga, det visade han med en grov förnedring, klasskillnad

Perez kan inte förhindra Barca från att vinna Laliga igen, även om han har domarförbundet i sin ficka. Vårat spel på plan övervinner allting och Perez kan fortsätta upphäva madridspelarnas avstängningar, låta domare upphäva våra regelrätta mål(läs Villareal), det hjälper helt enkelt inte;)

Dock så hjälpte han Madrid från att gå i konkurs under 2001, då han "sålde" Reals träningsanläggningen för 4 MILJARDER, ett genialiskt och skurkaktigt drag som räddade Madrid från att åka ner i segundan
jacoob
2011-01-01 21:59
Senaste el clasicot sänds på canal + sport1 nu för er som är intresserade:)
elbraco
2011-01-01 21:39
addeh

jo kanske det, men jag tolkade det som att han menade att Peps framgångar ligger i passningsförmågan hos våra spelare, vilket hade låtit konstigt eftersom passningsspelet är en del i Peps taktik.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-01 21:33
Tycker det är riktigt tråkigt att Barca ska möta Arsenal i åttondelen Nog för att vi är favoriter, men det kommer absolut inte bli en enkel match. Gunners är förmodligen det allra svåraste laget vi hade kunnat få... det som irriterar mig mest är att Real Madrid var nära på att få dem. Det var ju 50/50 mellan oss och dom. Men så fick de Lyon istället, givetvis.
Atlético addeh
2011-01-01 20:38
elbraco

Jag tror författaren menade att det vore intressant att se omställningen för Pep att ta över ett Premier League-lag där spelarna knappt kan slå en passning rätt. Ja, jag överdriver, men i jämförelse med lagen i Spanien är det total klasskillnad. Fábregas är överlägset den bästa passningsspelaren i ligan.
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2011-01-01 20:29
elbraco

Ja självklart hjälper det tränaren enormt om spelarna är bollskickliga, inget konstigt med det.
elbraco
2011-01-01 20:23
"När det gäller Pep.. Han är en duktig tränare. Men oj vad intressant det hade varit att se honom i PL med spelare som inte kan passa en boll."

Du menar att Pep är en duktig tränare för att Barca har bra passningsspelare? :S
Barcelona Barcadinho.
2011-01-01 20:09
Xavi poängterade kort en sak som jag anser är ganska viktig. För att vara historisk ihågkommen så bör man revolutionära spelet. Ta fotbollsspelet vidare till nya nivåer med hel fräscha nya ideér. Hitta på någonting nytt. Det behövs inte innebära titlar direkt, utan speciella och fräscha ideér som utvecklar fotboll.

Tyskland t ex vann inte vm.et 1970 men laget introducerade för första gången spelsystemet 3-5-2 med en helt ny position som man kan kallades för libro. Holland vann inte heller vm med de tog över den nya idén med den totala fotbollen som utvecklades under samma era i Ajax. Det är trots allt Holland folk mest kommer ihåg från 70-talet. Samt förstås Ajax som var superlaget då.

Brasilien vann inte vm.et i Spanien 1982, med det var första gången folk kunde se så tydligt en offensiv uppställning med offensiva ytterbackar som byggdes på det traditionella kort passningsspel. Det fick kallas sen för samba fotboll.

Jag tycker att Pep lyckats utveckla spelet ett steg vidare. Laget från trippel säsongen spelade på ett nytt sätt. Spelet kan känneteckna med den enorma högpressen och stora bollinnehav, plus andra små finesser.

Mourinho har däremot kört rätt traditionellt så som jag vet.
Barcelona Robért
2011-01-01 19:36
Guardiola är ju tränare för Barcelona utav en anledning - att han kan systemet och filosofin utantill och därmed är en optimal tränare för just Barcelona. För att sätta det i perspektiv hade det varit intressant att se hur Mourinho klarat av uppdraget att coacha Barca. På samma sätt som spelare passar bättre i vissa ligor och i vissa lag passar även tränare bättre i vissa ligor och vissa lag.
Vad jag tror hade Pep inte klarat av de uppdrag som Mourinho haft tidigare med samma utdelning rent titelmässigt, men samtidigt tror jag inte Mourinho hade haft samma utdelning titelmässigt som Pep haft i Barcelona.
Real Madrid EJM
2011-01-01 19:19
Det är ju knappast för att han vann CL med Porto och Inter som folk gillar Mourinho. Folk älskar Mourinho för att han är Mourinho. Han har en personlighet som ingen annan. Det finns många anledningar, kan inte skriva ner alla men Niva och Bank har genom åren skrivit krönikor om denna man. In o läs. Jag älskar knappast Mourinho för hans tränarkunskaper. När han var i Inter gjorde han mig stundtals förbannad.

När det gäller Pep.. Han är en duktig tränare. Men oj vad intressant det hade varit att se honom i PL med spelare som inte kan passa en boll.
elbraco
2011-01-01 19:05
el Flaco

Håller med, men det är väl typiskt Mourinho med. Han gör allt för att vinna.Det är därför iaf jag inte kommer hålla honom som den störste någonsin.
Barcelona el Flaco
2011-01-01 18:55
elbraco7

"Är det svårare att konstant lyckas i många år med samma klubb, och bibehålla en vinsttradition, eller är det svårare att lyckas med flera olika lag och därmed behöva "deala" med flera olika problem?"

Så länge man tränar topplag skulle jag nog gå med det förstnämnda exemplet, att det är svårare att vara kvar i en och samma klubb under en längre period. Kollar man på Mourinho har han vunnit i alla klubbar han har varit i, men han har aldrig satsat på egna produkter eller förberett lagen inför framtiden. Ferguson har gjort det och därför rankar jag skotten som den störste tränaren under min livstid.
elbraco
2011-01-01 18:50
el Flaco
Det är sant, han har lyckats med Aberdeen med. Frågan var mer menad: Är det svårare att konstant lyckas i många år med samma klubb, och bibehålla en vinsttradition, eller är det svårare att lyckas med flera olika lag och därmed behöva "deala" med flera olika problem?

Man ska komma ihåg att Ferguson inte gjorde någon direkt succé i United. Jag har för mig att de var titellösa i 3-4 år då Sir Alex kom, men jag kan ha fel.

edit: Aberdeen menade jag självklart.
Barcelona DM1982
2011-01-01 18:49
Sitter och kikar på Arsenal-matchen. Det gäller att se upp med deras filmningar när vi möter dem i CL, de har blivit riktigt duktiga på det.
Barcelona el Flaco
2011-01-01 18:47
Hetfield/

"Bara som exempel, Pep har tappat en hel del hår och gått ner i vikt sen han tog över. Titta på bilder från då han tog över, då var han rätt så fyllig och han hade gott om hår".

En spansk TV-kanal tog faktiskt upp precis det i samband med Guardiola firade ett år som Barçatränare. Helt sjukt. Även om det tär på Pep, både mentaltoch fysiskt, skulle jag nog hellre föredra en Pep som tar jobbet på dödligt allvar och endast fortsätter ett par år till, än en Pep som går in lite halvhjärtad och stannar i 10 år.

Pep vore inte Pep ifall han inte hade gett 100% av allt han har för att leda klubben till framgångar.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-01 18:47
Frodo

"När både resultaten och champagnefotbollen uteblev fick han kicken. "

Nej, Mourinho sms:ade till Abra och sa att han tänkte gå, han fick aldrig sparken. Sen var ju hela Chelsea i tumult när han lämnade för att spelarna älskade honom, men även fansen älskade honom.
Barcelona Frodo
2011-01-01 18:44
Mourinho tog över ett Chelsea som kommit tvåa i ligan och nått semi i CL. Han tog ett lag från en andraplats till en förstaplats i ligan men inte längre i CL. Detta trots att han hade en oändlig kassakista att spendera. När både resultaten och champagnefotbollen uteblev fick han kicken. Hans efterträdare Avram Grant som numera tränar något bottenlag i PL tog laget till en CL-final där Chelsea var en straffspark från Terry att vinna CL. En annan efterträdare Carlo Ancelotti har faktiskt lyckats med bedriften att spela en något underhållande fotboll men ändå ta titlar i Chelsea.

Han tog sedan över Inter som vunnit ligan flera år i rad för att återigen vinna ligan och CL såklart. Här hade han återigen en full kassakista och ett färdigt lag att jobba med. En förstaplats till en förstaplats. Inter får hoppas på en vulkan om de ska vinna CL igen...

Slutligen så tog han över Real som har världens dyraste trupp med spelare som Kaka, Ronaldo, Özil etc. Han tog över en trupp som har kostat tre gånger mer än våran och som kom två i ligan föregående säsong bara några poäng efter oss men ändå gnäller han om nya anfallare för att han inte kan "jaga med katter". Katten han syftar på är 40 miljoners euro värvningen Benzema som han har som reserv.

Han har gjort det bra i alla storklubbar han varit i vilket ingen kan förneka. Men folk får det att låta som att han har tagit ett division 2 lag till den absoluta världstoppen. Trots alla hans lag och det spelarmaterial han fått jobba med har han väldigt sällan presterat fin fotboll. Och jag vill inte höra något om att fotboll är subjektivt där det finns en skönhet med spelarbussar.

Och nej, jag har inte glömt Porto. Det var en grym bedrift.

Är han jävligt bra? Ja, tydligen så är han det. Men lite perspektiv på saker och ting är bra att ha. Han är en drygare version av Capello. Skillnaden är att Capello faktiskt har spelat bra fotboll med Roma. Det återstår att se om Mourinho ställer upp med tre defensiva mittfältare mot oss på Bernabeu. Varken två eller tre fungerade ju senast.Kanske kan han visa prov på sina taktiska kunskaper där han beordrar Carvalho, Ramos, Arbeloa med flera att sparka ner Messi och sedan bli hyllad till ett taktiskt geni.
2011-01-01 18:41
el Flaco

Jag kan nästan satsa pengar på att Pep inte stannar kvar så länge, han har inte psyket pga. att han är så investerad i klubben. När klubben lider så lider han, Ferguson har inte samma relation till Man U (konstigt, men ni förstår).
Så ja, det är en nackdel om man tänker långsiktigt, men samtidigt så skulle vi inte vara så bra om Guardiola såg det som BARA ett jobb. Lite av ett tvåeggat svärd.

Bara som exempel, Pep har tappat en hel del hår och gått ner i vikt sen han tog över. Titta på bilder från då han tog över, då var han rätt så fyllig och han hade gott om hår.
Barcelona Barca4eva
2011-01-01 18:40
Lite sen men Gott nytt år cules!
Barcelona el Flaco
2011-01-01 18:36
Hetfield/

Skulle man kunna säga att det är en nackdel att Pep lever, äter och andas barcelonismo? Han tar det på så pass stort allvar att få leda sin favoritklubb att motgångar tär på honom lika mycket som det gör på vilken culé som helst. Ferguson upplever möjligtvis inte samma sak i Untied. Visserligen är skotten en vinnarskalle utan dess like, men det känns som att han har lite mer distans när det kommer till förluster.
Atlético addeh
2011-01-01 18:29
el Flaco

Jag vet att Valdés är en stor ledare i laget, men han är bara 28 år och jag därför många år kvar innan det börjar bli dags att runda av karriären.

Det jag syftade på främst var att det ska bli intressant att se hur vi spelar utan Puyol och Xavi, det är antagligen först då man kommer inse hur skickliga de var. Xavi är lagets motor och har varit under större delen av decenniet, därför kommer det ta tid att hitta en värdig ersättare. Om det ens går.

Att vi kommer fortsätta spela samma fina fotboll är lika säkert som amen i krykan. Om den däremot funkar lika bra som med Xavi & Puyol är svårt att sia om.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-01 18:29
På tal om något annat igen,

Det finns inte i min värld att man släpper iväg Thiago. Killen tränar med Barca varje vecka, han den enda i B-laget som regelbunden får chansen.. trots att han är yngre än många andra framtidsnamn. Är inte det en tillräckligt tydlig signal att man tror på honom?

Det var bara något som slog mig när jag kollade på bilderna från dagens träning. Jag har varit lite orolig emellanåt, men det tror jag egentligen inte att jag behöver vara.
2011-01-01 18:28
el Flaco

Precis, om han ska göra samma sak i 10 år till så kommer det garanterat att ta slut på stackars Pep. Han äter och andas Barcelona, det tar på kroppen att vara så pass "inne" hela tiden.
Ferguson är skotte, de är kända för att vara otroligt envisa och orubbliga, det är därför han klarar av sånt.

Ska man vara poetisk så kan man säga att Pep är en poet och Ferguson är en krigare, två olika mentaliteter.

elbraco

Ferguson har alltid kunnat få bukt med problemspelare, han har/haft karaktärer som Cantona, Roy Keane, C.Ronaldo, Berbatov osv.

Jag tycker att han är helt makalös som tränare, och han har inte samma arrogans eller spel som t.ex: Mourinho. Han är rätt så rak på saken, det respekterar jag.
Barcelona el Flaco
2011-01-01 18:28
elbraco/

För det första har Ferguson inte bara tränat Manchester United. Under tiden i Skottland tränade han Aberdeen och lyckades vinna tre ligatitlar och bryta Celtics och Glasgow Rangers dominans.

För det andra har han tränat 3-4 "lag" inom United. Först var det veteranerna Setve Bruce och Gary Pallister, sedan generationen med de egna produkterna Beckham, Giggs, Neville-bröderna och Butt. Sedan plockade han stora namn utifrån som Verón flopp) och Van Nistelrooy (succé) och sen vann han dubbeln 07/08 med Cristiano Ronaldo i spetsen. Att ständigt vinna genom att bygga upp nya lag inom den egna klubben är oerhört imponerande och tyder på ett långsiktigt bygge.

För det tredje ska man också ha i åtanke att Sir Alex tränare Manchester United, en storklubb med ambitioner/krav att vinna titlar varje säsong. Att arbeta under den pressen och leverera är inte det enklaste.

Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-01 18:22
Nja privatlivet offras väl lika mycket om Pep skulle flytta runt från klubb till klubb, om inte mer. Men jag är också tveksam till om Pep kommer hålla på inom tränarbranschen tills han blir närmare 70 år. Han känns inte som den typen
Barcelona el Flaco
2011-01-01 18:21
Hetfield/

Pep har redan under de här 2,5 års perioden lagt ner sin själ och hjärta för laget. Såväl hans fru som far har gått ut och sagt att han är knappt hemma längre och att han lägger ner all sin energi på fritiden åt att analysera det egna laget och motståndarna.

Jag ser inte hur han ska fortsätta på det sättet ytterligare 10 år. Att sitta så pass länge vid rodret i en spansk klubb har sällsynt. Cruyff är den tränaren som har suttit längst som tränare för Barça och det varade i åtta år. Även om jag själv hade velat se Pep sitta lika länge och kanske lite till har jag, precis som du, svårt att se det hända.

Men vem vet? Hans "feeling" kanske övertalar honom att stanna kvar länge i Can Barça. :P
elbraco
2011-01-01 18:20
När det gäller Mourinho vs Ferguson så ska man ju samtidigt komma ihåg att Ferguson bara har tränat ett lag. Rent instinktivt känns det som att det på något sätt är lättare, men att bara ha tränat ett lag kan ju vara nog så svårt.
Hur ser ni på saken; är det enklare eller svårare att bara ha tränat ett lag?
Annons: