/spanien/barcelona/forum/13557.aspx/spanien/barcelona/forum/13557.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2010-12-17 19:18
el Flaco

Måste bara ge mig in i diskussionen om Alves lönekrav. Egentligen tycker jag inte att han är värd att placeras i samma lönefack som Xavi och Iniesta, främst för att det skulle ge dåliga signaler och då finns chansen att fler spelare gråter om löneförhöjningar i framtiden. Men just nu känner jag att man borde gå över lik för att behålla Alves, då det inte någon annan högerback som är i närheten av honom. Han är helt oersättlig, och som vår tolfte spelare tycker jag han är värd att få en löneförhöjning.

För att poängtera ytterligare en gång är jag inte för att han ska placeras i samma lönefack som Xaviniesta, men är det den enda utvägen finns det enligt mig ingenting att tveka på. Om så blir fallet hoppas jag Rosell & kompani gör klart för Alves att det i fortsättningen inte kommer bli några mer höjda löner. Dessutom är det tråkigt att brassen är så pengakåt då man inte alls fått den uppfattningen av honom.
Barcelona Frodo
2010-12-17 19:04
Gogogo

Jag är emot lönetak inom fotbollen. Jag tycker att pengarna som spelarna tjänar är vidriga men jag anser att lönetak skulle vara hämmande för sporten. Dessutom är jag en sådan som förespråkar att marknaden ska bestämma i fotbollen (inte inom alla områden).

Jag tror att du har missuppfattat hur Messi är som person precis som Hetfield nämner. Hade du känt till hans historia hade du förstått att han är väldigt lojal mot Barcelona. Många utifrån kanske tänker att han är en utländsk egoistisk superstjärna men han är en ultimat lagspelare som har Barcelona att tacka för sin karriär. Det är därför du aldrig ser fans bli rädda för att han ska lämna för han har alltid varit tydlig med sin lojalitet gentemot Barcelona. Han nämner alltid att Barcelona och Rosario är hans hem samt att han inte kan tänka sig att lämna Barcelona.

Dessutom är det bra att ha Messi som en "benchmark" för utomstående som ska komma till klubben. Prestationer bör avgöra hur mycket man tjänar (även om det kanske låter absurt för oss "vanliga" att man inte bör tjäna x miljoner mer än y). Det fungerar likadant inom de flesta områden, inte bara inom sporten.

Messi har inte alltid varit nummer ett. Ronaldinho var den odiskutabla ettan förut och när Messi började ta över hävdade Messi fortfarande att Ronnie var bäst. Dessutom går inte Messi runt och kallar sig nummer ett eller tror att allt ska gå igenom honom. Allt går genom Xavi i klubben.

Vem förutom Kåmark säger att det fanns problem och att Pep tog Messis parti? Du har dessutom fel när du säger att Ibra var nummer två. Han var varken nummer två, tre, fyra eller fem. Det är folk som lever i en bubbla som tror att Zlatan på allvar "hotade" Messi. Han passade inte in i spelet för att han inte var bra nog. Svårare än så var det inte oavsett vad Ibra säger.
Gogogo
2010-12-17 18:55
Sou_Ronaldo

En youtubetalang? Nutidens version av "videojuggar".
Gogogo
2010-12-17 18:54
Hetfield- Megan Fox is a dude

Betvivlar inte Messis lojalitet mot Barca. Vare sig han blir kvar där hela karriären eller flyttar någonstans kommer en del av honom alltid att finnas där, helt klart. Dock har vi inte sett vad som sker om han helt plötsligt inte är nummer ett i klubben... Jag bara leker med tanken även om jag förstår att den irriterar Barcasupportrar (vilket iofs är lite roligt ;)). Och som jag sen även skrev, så är den positiva sidan att den sätter kringflackande spelare som Ibra på plats. Ibra har ett stort ego och har sedan han slog igenom på allvar i Ajax alltid varit i stort sett störst överallt. I Barca fick han nöja sig med att vara nummer två och så hade det förblivit även om han stannat och varit bäst över flera säsonger. Messis lön är ett sätt att plocka ner (eller göra sig av med) egon som riskerar störa harmonin i klubben.

Och det är nog ganska sannolikt att egon är orsaken till Ibras tidiga sorti. Han tog plats, började omedelbart rucka på Messi och alla andra, ville vara nummer ett, den stora stjärnan, och kom då på kant med vissa inom Barcelona. Ryktet om att han och Messi inte direkt var bästisar tror jag ganska hårt på är den största anledningen att han blev såld så snabbt och billigt. Pep tog, som sig bör, Messis parti. Och tyvärr verkar inte Pep vara någon mästare på att hantera stora egon, stora personligheter eller att lösa konflikter. Å andra sidan verkar Barca vara en ganska harmonisk klubb antingen utan särskilda hierakier eller med extrema hierarkier som ingen vågar utmana (för då blir man såld).
Canaletes
2010-12-17 18:49
Sou_Ronaldo

LOL! Videon är från 2007!! Vad har hänt med honom? Lånad till Getafes B-lag eller?

Kommer ihåg 06-07 när alla på Purtan pratade om den här supertalangen David Parejo, att han var bättre än Messi. Ja, vi kan se hur allt har slutat :P

EDIT: Moreno spelar för Almerias B-lag... *facepalm*
Barcelona BlaugranaBarcelona
2010-12-17 18:41
Sou_Ronaldo

Har Real Madrid talanger? :O
Barcelona el Flaco
2010-12-17 18:38
Hetfield/

Jag håller med dig om att Alves är oersättlig. Vi får bara hoppas att Rosell & Co också resonerar på det sättet. Men du hade alltså inte haft några problem med att gå med på brassens krav och placera honom på samma nivå som Xavi och Iniesta i lönerankningen?
PedroRodriguez
2010-12-17 18:38
Sou_Ronaldo

Det önskar du allt, men tyvärr ingen i reals ungdomsakademi kommer någonsin bli som Messi.
Real Madrid Sou_Ronaldo
2010-12-17 18:30
Hetfield - Megan Fox is a dude

Här har du Messis lillebror i Real Madrid Cantera

http://www.youtube.com/watch?v=MqldzJduLNM&feature=related
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-17 18:29
Gogogo

Med all respekt, men du har missuppfattat Messi som person. Du måste komma ihåg att Messi hade problem med tillväxten när han var barn, och klubben tog hand om honom och betalade för alla hans behandlingar. Om det inte vore för klubben så hade Messi aldrig kunnat växa normalt och spela fotboll som han gör idag, Barcelona är "mes que un club" för Messi på det sättet att det är ett hem för honom. Du måste ha blandat ihop Messi med Zlatan som hoppar från klubb till klubb som en klamydiainfekterad hora (ursäkta språket).

el Flaco

Återigen, jag tror att du har missuppfattat det jag försöker säga. Jag menar bara att man måste lägga allt i rätt perspektiv, vi har världens bästa högerback som spelar match efter match och det finns INGEN som kan ersätta honom i dagsläget, är det inte värt att slänga ett par miljoner?
Det andra alternativet är ju mer kostsam, dvs. att köpa in en ny högerback, så det finns ingen anledning i världen att strula med Alves pga. ett par miljoner.

Jag fattar inte varför klubben inte säljer K9, Caceres osv. istället för att skicka runt de, vi behöver pengarna.

Det vore en sak om t.ex: Abidal började jiddra, för det finns gott om bra vänsterbackar, men Alves går inte att ersätta just nu.
Gogogo
2010-12-17 18:24
En förlängning av Alves är väl ändå både billigare och effektivare än att köpa in en ny spelare och spela in honom i laget.
Gogogo
2010-12-17 18:23
Frodo

Två viktiga skillnader mellan NHL och europeisk fotboll är att de har en draft (som blir mindre viktig i takt med att KHL växer och konkurrerar) och att det är en stängd liga. De negativa aspekter du nämner där behöver inte nödvändigtvis appliceras på fotbollen. Bland annat finns det flera bra fotbollsspelare än det finns bra hockeyspelare och så är fotboll en mycket större sport. I slutändan skulle vi förhoppningsvis slippa det extrema lönehoreriet (som Tevez, Adebayor m fl). Det allra bästa vore förstås ett extremt inkomsttak för enskilda spelare. Ingen får tjäna mer än 100 000 i månaden inkl bonusar, reklamintäkter etc (annars är det lätt för en klubb att låta sponsorer betala lönerna). Då jävlar får vi ett jämnt Europa där t o m Allsvenskan kan konkurrera.

Vad gäller Messi och huruvida han är större än laget baserar jag bara på hur man hanterar honom lönemässigt. På sätt och vis är det ju bra på så sätt att ingen kan komma utifrån (som Ibra) och bli störst över en natt. I övrigt så ser jag lite på hela den historien som "Hetfield- Megan Fox is a dude" skriver. Och frågan är: hade Messi varit lika lojal om ett par spelare helt plötsligt tjänade mer? Det är lätt att vara lojal när man är en av världens högst avlönade personer och är garanterad att vara det så länge man spelar i klubben.
Barcelona el Flaco
2010-12-17 18:23
Hetfield/

Bara för att klubben slösade 25 miljoner på Chyg så rättfärdigar det inte att vi ska slänga runt sedelbuntar hur som helst. Det är ju just pga av sådana fail-köp som vi måste vara försiktiga med vad pengarna används till.

Med det sagt så anser inte jag att en förbättring av Dani Alves kontrakt är att spendera pengar "hur som helst". Det är klart att det borde vara en prio att förnya brassen så fort som möjligt.
2010-12-17 18:14
Seriöst, varför kan ingen vara som t.ex: Iniesta? Han pratar aldrig om pengar och han kräver aldrig något, varför kan inte vissa spelare bara vara nöjda med sina miljoner istället för hela "Ja, men X tjänar mer än mig, då ska jag tjäna mer än honom".

Det måste vara tufft att vara fotbollsspelare, de får miljoner för att springa efter en boll i 90 minuter.
Barcelona Frodo
2010-12-17 18:14
Gogogo

Att en liga är jämn likt NHL bör inte per automatik ses som något positivt. Lag som Pittsburgh och Chicago vann SC de två senaste pga att de var kassa i flera år, samlade på sig en massa höga draftpicks som senare blev till stjärnor. Jag ser det som något negativt att kassa lag ska bli belönade för deras inkompetens. Taket innebär även att massa kassa lirare huserar i den ligan pga att man inte kan få in för många bra spelare i taket och därmed blir kvaliteten lidande.

Dessutom är inte biljettpriserna lika låga trots taket man har där och tv-avtalet de har är en anledning till att ligan håller på att dö ut. Dessutom är det inte hållbart med tak i Europa eller fotbollen överhuvudtaget tror jag. Det finns för många faktorer som gör att det inte skulle funka. Utöver det lever vi i en kapitalistisk värld där "money talks" vare sig det är fotboll eller hockey. Hursomhelst lägger jag ner NHL-parallellen här för det blir alldeles för mycket off topic.

Jag kan inte tala om för dig hur du ska se på Messi och huruvida andra fans ser honom som större än laget. Men för oss barcafansfans är han inte större än laget och han själv anser sig inte heller vara det. Det är bara att titta på hur han pressar för laget, hur många megastjärnor ser du göra det? Han har placerats till höger, centralt på topp, som offensiv mittfältare och allt detta utan att klaga. Han gör det som är bäst för laget. Att det tar på zlatanisters ego att Messi tjänar mer än Zlatan är inget som indikerar på att Messi är större än laget.

Det är Barcelona som visar uppskattning för det som han har presterat på plan för klubben. Han är bäst, han tjänar mest. Klubben vill bara försäkra sig om att han vet om det. Det är inga konstigheter med det.
elbraco
2010-12-17 18:13
En på Arsenalforumet tror att dom kan vinna matchen OM dom har Diaby frisk, för isåfall har dom det starka defensiva paret Song - Diaby. Inget illa om dom två, väldigt duktiga mittfältare, men Song-Diaby vs Xavi-Iniesta? Tveksamt va?

Själv tror jag att det enda sättet för Arsenal att vinna är att spela på kontringar, vilket dom vanligtvis inte gör. Den enda som faktiskt lyckades hota flera gånger förra året var Walcott mot Maxwell på kanten. Dessutom kom väl Bendtners 1-0 mål på Camp Nou på kontring?
Jag tror definitivt på vinst trots att det är en svår match.
2010-12-17 18:09
el Flaco

Jag vet att Sandro inte stod för köpet av Chyg, jag menar bara att om man kan slänga 25 miljoner på en mittback som fick mindre speltid än vaktmästaren så måste man väl kunna punga upp ett par miljoner för världens bästa högerback?

Jag tycker att det låter rimligt.
Delarocha
2010-12-17 17:59
Gogogo

Snarare så att Messi är den stora stjärnan och de andra stjärnorna är alla katalaner. Han har nummer 10 etc etc. Inte alls konstigt tycker jag.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 17:55
el Flaco,

Tycker det är jäkligt bra att klubben har börjat sätta lönerna efter dne principen. Det skapar nöjda spelare och harmoni i truppen. Det gäller bara att se till att lönerna inte skjuter i höjden dock.
Barcelona el Flaco
2010-12-17 17:53
Heywood Jablome/

"Men tänk detta scenario.

Afallay kommer in och de ger honom en högre lön än Pedro. Pedro undrar varför. Uppskattar de Afallay mer än Pedro? När Pedro har gett allt i klubben och Afallay har kommit in."

Detta sägs vara anledningen till att man vill förnya och förbättra Busquets kontrakt med tanke på att han tjänar mindre än den nyss inköpte Mascherano. För att visa att man värdesätter Sergio Busquets och det faktumet att han är given i startelvan vill man även att han ska tjäna lika mycket som el Jefecito, om inte lite mer.
elbraco
2010-12-17 17:43
Härligt att få möta Arsenal!
Skrev för någon vecka sedan att det enda laget jag egentligen vill slå ut är Arsenal på grund av deras många (inte alla) enögda fans. Får hoppas på utspelning och show ala Messi i år igen!
Visca Barca!

edit: Och Real får möta Lyon HAHAHA, fyfan måste vara fejkat! För jävla roligt!
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-17 17:41
addeh.

Haha. Jag tror matchen i morgon kan bli något alldeles extra. :)

Jag läste för ett tag sedan om spelarlöner och uppskattning. Pengarna fotbollsspelare får är ett bevis på uppskattning. Några 10 tiotusen hit eller dit är nog ingen som bryr sig om.

Men tänk detta scenario.

Afallay kommer in och de ger honom en högre lön än Pedro. Pedro undrar varför. Uppskattar de Afallay mer än Pedro? När Pedro har gett allt i klubben och Afallay har kommit in. Dani Alves vill ha ett bättre kontrakt. Vad händer om han börjar tjäna mer än trotjänarna?

Tro mig inte fel. Alves är en viktig spelare. En fantastisk spelare som jag personligen hade velat ge det bästa kontraktet möjligt, men man måste vara försiktig.

När Zlatan kom så tjänade han väl mest? Och för att visa Messi att klubben fortfarande uppskattar honom så höjde de hans lön.
Atlético addeh
2010-12-17 17:35
Heywood Jablome.

Ja, precis. Att man hellre vill se en statyliknande figur längst upp på Romas planhalva hela matchen än att se ett katalansk derby är väl lika givet som att Zlatan är världens bästa spelare.

PS. Tung du är!
Gogogo
2010-12-17 17:30
Frodo:

Är det inte en oskriven regel att ingen ska högre lön än Messi? Jag tycker det är märkligt och ett sätt att gulla med Messi. Man vill visa att han är viktigast och visst är det en gudabenådad spelar men för mig, som utomstående, framstår Messi som större än laget. (Och det är alltså ingen bra sak). Men så länge det funkar...

Angående NHL-exemplet så är NHL åtminstone mycket jämnare nu än tidigare. Har för mig att Ottawa var i final i våras eller förra året. Och det är ett Ottawa som var slagpåse nummer ett för 10 år sedan. Just det där att vem som helst kan vinna är något jag beundrar. Sen kanske NHL har andra problem men det är en annan sak. Pengarna som klubbarna driver in skulle utan problem kunna gå till fansen i form av sänkta biljettpriser, sänkta kostnader för tv-avtal vilket gör att fler public service-bolag skulle kunna konkurrera om rättigheterna. Det är fullt rimligt. Se bara på SVT som riskerar att förlora OS-sändingarna vilket enbart beror på att de ser ut att bli dyrare. Rent teoretiskt skulle ett lönetak kunna innebära att du kan se La Liga utan att behöva betala en spänn till Canal+ eller Viasat eller någon annan. Och du skulle kunna gå på en match för max en hundring.
PedroRodriguez
2010-12-17 17:29
vontassen

Sry, Men jag förstog ingenting av det du skrev. Kan du använda kommatecken samt precisera dig ännu mer?
Barcelona IlTriplete
2010-12-17 17:26
edit
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-17 17:24
Tro fan att man väljer att bänka sig framför Milan - Roma. Den förlorade målskytten Zlatan är en fröjd att se i 90 minuter. Eller 75 minuter. Sen är han ju dödstrött och försöker att hitta andan vilket publiken på San Siro tar gesten som en kämparinsats.

När Zlatan skrev på för Milan skrev majoriteten av oss supportrar också på för Milan. Vi hänger bara här för att vi inte har lyckats med att aktivera ett konto på Milans forum.

Forza Milan.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 17:24
PedroRodriguez vill inte bråka men tyvärr du har hyperfel. Det finns massor som låssas vara FC Barcelona supporters och sedan tittar de på Ibra/Milan Dessa personligheter får äkta fans må illa. Tyvärr är fans kulturen trubbig i Sverige. Ingen normal fan har två favoritlag. Ty då är du inget fan.

Blir en het match i morgon hoppas domren pallar
Barcelona FcB - I Motgång Och Framgång!
2010-12-17 17:21
PedroRodriguez

Lite Milanista på honom? Kanske mer Zlatanista.. Han länkade till och med en Zlatan sida haha!
Chicharito
2010-12-17 17:16
addeh - Det var ganska komiskt att han ens frågade en sån fråga :)

Slå ut Arsenal nu!
Annons: