/spanien/barcelona/forum/13555.aspx/spanien/barcelona/forum/13555.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-12-18 11:06
Barcadinho

Co-sign på hela ditt inlägg. Form spelar ingen roll i ett sådant här derby, men däremot tror jag inte Espanyol underpresterar bara för det. Det faktum att de är i bra form, och har varit så hela säsongen, plus att de alltid överpresterar mot oss skrämmer mig verkligen. Efter el Clasico är troligen den här matchen den svåraste på säsongen.

Tar vi en rätt så övertygande seger ikväll så vet jg inte vad som kan stoppa oss den här säsongen. Vi har redan vunnit borta mot Athletic Bilbao och Atletico Madrid, samt hemma mot Villarreal, Sevilla, Valencia och Real. De flesta var faktiskt rätt så säkra segrar. Vinner vi mot de blåvita så har vi vunnit mot alla "bra" lag. Och bara tappat poäng mot Mallorca och Hercules.
Det kallar jag starkt.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-18 10:30
Espanyols form spelar inte så stor roll i en sådan derbymatch. Vi har mött dem tillräckligt många gånger när de befann sig i en usel period och vi tappade poäng. Vi har svårt att hämta tre poäng på deras hemma plan oavsett deras form. Det är det som är tjusigt med riktiga derbymatcher.
Vi fick t ex 0-0 mot dem förra säsongen, trots det att de låg i 15.e placeringen och vi körde över hela ligan. De lyckades göra ett avgörande 2-2 mot oss säsong 06-07på CN med en rätt medioker trupp.
Men man brukar säga att man vinner ligan om man vinner några nyckel bortamatcher. Espanyol matchen är en sådan match. Vinsten 1-2 i trippelsäsongen var ett exempel. Vi hade dock tur då att Eto’o fick straff i ett gränsfall i slutminuten.
Espanyol ser bättre ut nu än på länge. Då är det ännu knepigare borta match. Klart att statistiken säger en del. Det kan mycket väl sluta 0-0 igen eller 1-1 genom ett starkt defensivt arbete av de blåvitorna. Barca befinner sig också i en kanon bra form och därför är vi favoriter.

Det dröjer ofta en stund tills vi får igång vårt spel. Det var totalt överraskning hur vi kunde bestämma tempot och matchbilden mot Real redan från minut ett. Men oftast så dröjer det lite. Det kan bli lite svårare idag att komma igång med maskineriet när vi kommer att få en rejäl och ovanlig press på boll.
Och vi vet att ju längre tid det tar desto mer irritation och nervositet. Det är precis vad Espanyol kommer att försöka idag, Störa oss att komma igång så länge som möjligt, tills vi tappar rytmen och självförtroendet. Inte säkert att de lyckas med det. Publiken kommer att tagga dem extra.

Jag är orolig för poängtapp idag. Kan hända att det löser sig enkelt, men jag känner mig inte alls säker innan jag ser någonting annat på plan.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-12-18 10:20
Frodo

Han kanske var en startspelare innan 08, men det var trippelsäsongen han fick sitt STORA genombrott. Och då menar jag att han utvecklades till en riktig nyckelspelare och samtidigt en av världens bästa. Säsongen 08-09 var det enligt mig Messi, Xavi och Iniesta som var de bästa i världen. Bara konstigt att Ronaldo senare på året kom tvåa.

Vontassen

Bra att du nämner Bojans prestationer förra våren. Det är väl ingen överdrift att 20-åringen(ja ni läste rätt, han är bara 20) är extremt ojämn av sig. När han toppar formen så tillför han en hel del till laget med sina djupledslöpningar och målskytte, och jag anser även att han då besitter ett härligt passingsspel. När han dalar så lyckas han dock inte med mycket. Men som jag skrev tidigare tror jag att när han får sitt genombrott så kommer han bli en riktigt bra anfallare.

Och angående Busquets så har han varit en av mina favoriter ett tag i alla fall. Det han gör på planen syns inte alltför ofta, men hans positionsspel, bollvinnar och tiki-taka-egenskaper är helt fenomenala.
PedroRodriguez
2010-12-18 10:12
99Vontassen99

Jorå, tro mig vi har chans att torska ikväll fastän jag inte tror att så blir fallet. Du är inne på deras hemmaform men i ett sådant hetsigt derby spelar form i stort sett ingen stor roll. Varenda gång Espanyol möter oss höjer de sig ett snäpp, Jag blev oerhört imponerad förra säsongen när de verkligen vågade spela mot oss, Det är slaget om Barcelona vi snackar om.

Men tror ändå på vinst.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 09:53
Bojan startade förra säsongen med mål i första matchen men blev tyvärr skadad i samma match i La Liga öppningen. Vi minns alla vad han gjorde den gode Bojan under vårsäsongen då valpen placerade den stelbensoperade stinsen på bänken. Ett trubbel för Bojan är att när han levererar så levererar han massor och när hans krut är torrt ja då är det riktigt torrt.

Men hur lätt är hans situation i dag. Frågan är hur mycket mål han måste göra för att komma åt en plats i startelvan.

Sergio inte direkt varken fansens eller pressens favorit men en otroligt viktig spelare för oss och han kommer vara ett första val för Guardiola länge.
Barcelona el Raval
2010-12-18 09:49
Tycker inte om bojans rörelsemönster med boll. Han liksom skuttar fram med bollen istället för att ta med sig den i steget, som exempelvis Messi. Dock ska man var försiktig med jämförelsen däremellan, men ändå. Dessutom är han inte alls stark i närkamperna.
Väntar fortfarande på att bli övertygad. Messi övertygade mig första gången jag såg honom spela!
Barcelona Frodo
2010-12-18 09:41
L.A.M Nr 10

Jag skulle knappast säga att Iniesta var en rotationsspelare fram tills han var 24. Det är en överdrift. Enligt mig fick han sitt stora genombrott 04/05 när Xavi blev långtidsskadad. Då var han ca 20 år gammal. Bara för att han inte fick mycket utrymme i pressen då betyder det inte att han var grym.

Hursomhelst håller jag med dig om din poäng. Jag tror på Bojan och att man ska låta spelarna få tid på sig. Tanken är nog precis som du säger att han ska vara förste avbytare för anfallarna ett tag framöver och att han ska förväntas ta över om några år när Villa trappar ner.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-12-18 09:31
el Flaco

Riktigt skönt att höra om Bojan. Den killen har verkligen hjärta för Barca och jag hoppas han stannar karriäeren ut. Till er som klagar på att han har stannat upp lite i sin utveckling så kan jag ju bara säga att självaste Andrés Iniesta var en rotationsspelare ända fram till han vid 24 års ålder fick sitt stora genombrott ,och blev en av världens bästa spelare. Utvecklingen kan ibland gå riktigt fort. Kolla på Pedro. Han var 22, och så vitt jag vet spåddes han inte att bli en superstjärna. En höst senare var han ordinarie i laget och en vår efter det startade han en VM-final.

Jag tror Bojans utveckling har stannat lite nu. Men om något/några år kommer han nog explodera och förhoppningsvis tar han en startplats. Det positiva är att det stora genombrottet troligen kommer samtidigt som David Villa börjar varva ner.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 09:29
Bojan & Sergio har varit på gång länge nu. Har vi inte en match i Copa i veckan som kommer.? Någonstans är feeling att kontrakt får vänta med signatur till årets matcher är klara.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 09:27
Har de slutat i mitten på La Liga inte en chans de har varit nära åka ur flera gånger de på 2000 talet. De som är med är det 19 A plus Thiago och vilka som hamnar i sluttruppen får vi veta först 19.00. Nu har undertecknad personligen mycket god kontakt med en person som en gång i tiden spelade i Espanyol. De har inte alls övertygat hemma lika mycket som statistiken säger. Och jag står fast vid att det finns inte en chans att vi förlorar. Jag tillåter mig tro vi vinner med marginal.Via mål från Villa. Iniesta & Messi .
Barcelona el Flaco
2010-12-18 09:21
Miguel Rico, en pålitlig skribent för Mundo Deportivo, skriver idag att Bojan kommer skriva på sitt nya kontrakt på måndag, vilket innebär att han förlänger till 2015.

Han skriver samtidigt om situationen med Busquets förnyelse och att klubben och spelarens agent, Josep Maria Orobitg, samme agent som representerar Pep Guardiola för övrigt, har haft tre möten och kommit en bra bit på vägen, men ännu inte nått en överenskommelse. Man ska dock från klubbens håll ha kommit med ett nytt erbjudande till spelarens agent så förhoppningsvis blir bägge parterna nöjda.

Får se om Ricos information stämmer.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-12-18 08:45
99Vontassen99

Matchen ikväll kommer bli ett rejält test för spelarna. Inta bara för att Espanyol alltid höjer sig och blir som hungriga vildhundar när de möter oss. Den här hösten har de också spelat otroligt bra och ligger på en fjärdeplacering. Dessutom har de full pott på hemmaplan. Förstår inte riktigt när du säger att det inte finns en chans i världen att vi förlorar matchen. Vad spelar det för roll om de inte har mött topplag än? De senaste säsongerna har man slutat i mitten medan man i år faktsikt ligger på en CL-plats.

Naturligtvis är vi favoriter, men förvänta dig en jämn match och inte en utskåpning likt de två seneste hemmamatcherna.

Förresten, har matchtruppen kommit än? På hemmamatcher brukar den alltid bli officiell samma dag, medan den på bortamatcher brukar komma ut dagen innan. Det här är ju en bortamatch, men eftersom det spelas i samma stad så antar jag att den kommer ut senare idag.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 08:30
God morgon Visca Barca Visca Catalunya.
Vi öser in mål och självförtroendet är maximerat. Att vi förlorar i kväll finns bara inte. Espanyol har generande svårt att göra mål och de har 4 styck 1-0 segrar hemma. Järnförsvar.? Nej inte alls ty de har inte mött de så kallade bättre lagen och vi är det bästa av de bättre lagen. Vi vinner ty vi är bättre på varje position i laget och vi har de dom inte har målskyttar framspelare och speluppbyggare.

Minns jag inte helt fel har Espanyol plus minus noll i målskillnad.

Noterar vidare att det finns allt större chans att vi ser Arsernal och Zaragoza på plats det vore djäkligt häftigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-12-18 07:49
Gud vad skönt att vi fick Arsenal i åttondelsfinalen! De var min absoluta drömmotståndare. Varför?
Jo, Arsenal är ju ett riktigt bra lag och spelar likt oss, en rolig fotboll med mycket kortpassningsspel. Just det är det som gör att the Gunners är en bra motståndare för oss. När Barcelona ställs mot ett lag som vill spela likadant som oss, det vill säga mycket bollinehav, brukar det bli roliga matcher för Barcelona. Det öppnas stora ytor som vi brukar vara effektiva på att utnyttja.

Dessotom skulle det vara skönt att slå ut ett såpass bra lag som de ändå är redan i åttondelen. Vi skulle få ett brab självförtroende och det skulle vara skönare än det blir om t.ex Chelsea slår ut FC Köpenhamn.

Nu till matchen ikväll. Det är nog många som inte förstår hur svår den kommer bli. Vinner vi sätter vi en stor press på Real inför deras möte med Sevilla. Sevilla som brukar spela bra mot marängerna, och trots att de i år har underpresterat så är det ändå ett bra lag som kan ställa till problem.
Om vi däremot förlorar samtidigt som Real vinner blir det jobbigt att hämta upp. Efter som de båda topplagen inte förlorar så många gånger under säsongen så är det inte kul att vara det jagande laget och det att förlora serieledningen så här precis innan juluppehållet skulle kännas surt.
Barcelona Denyo
2010-12-18 02:58
99Vontassen99//

då vet du också att det finns olika penyas på arenan som sjunger vid olika tillfällen sist jag var där i aug och sep okt, så trycket är rätt bra men det sjungs från olika håll det är det som gör att det inte alltid låter precis som om partizan och röda stjärnan möts då trycket kommer från en gemensam grupp,
men sjävlklart önska man att det kunde komma tryck från alla på en och samma gång precis som när de sjungs tot el camp :)

övrigt rätt nöjd med lottningen, om vi går vidare känner jag på mig att vi får chelsea i kvarten.
Barcelonistas
2010-12-18 02:19
Eurosport nyheter om Cl Barcelona - Arsenal

borell igen...

Borell gillar inte den spelstil som först Barcelona valt och arsenal wtf!?

och resten är rent skitsnack om Barcelona precis som vanligt...
AndreD
2010-12-18 01:26
Barcelonito

Ganska roligt att följa Piques, Cescs och Puyols twitter på Barcastuff. Riktig komedi emellanåt. Om du inte orkar följa är här en bild på vad Pique brukar twittra mest om :)

Det där med bilder på hans fans var en tävling där man kunde vinna en Barca tröja och en Spanien tröja. Den med bäst huvudmålning vann.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-18 01:06
Pique är riktigt skön snubbe. Han verkar inte ha haft så mycket för sig idag. Har varit inloggad på facebook och lagt upp bilder på sina fans och bytt status hit och dit hela dagen. Ganska underhållande faktiskt :)

Gillar att både han och Puyol och Cesc börjar alltid med Ooooohhh, undrar vad det är internt mellan dom haha.
Atlético addeh
2010-12-18 00:13
99Vontassen99

Hur det är med Pastores kontrakt har jag ingen koll på, men han tillhör i alla fall Palermo till hundra procent, dvs han är inte utlånad.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 00:02
God Natt.
Visca Barca.
Visca Catalunya.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-18 00:00
Pastore uppges ha skrivit på till 2015 med sin klubb enligt SPORT.es Vill minnas han lirar i Palermo men bara äruthyrd dit.??
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 23:58
Har varit på El Classico det var livat i och för sig. Trots att vi förlorade med 0-1. Vill mena att stämningen och sången kunde vara mera och högre. Men mot Sevilla i Supercopa var det riktigt bra stämning vid 4-0 segern i augusti.
elbraco
2010-12-17 23:51
1-70-ligan.

Hehe, själv har jag haft Neymar i två säsonger med Barca ;)
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 23:47
Jag är nervös inför imorgon. Det kommer bli oerhört svårt, men formen och det faktum att vi kan ställa upp med bästa möjliga lag talar för oss... Espanyol brukar dock gå över lik för att slå oss och de är dessutom jäkligt starka hemma i år, så det bli långt ifrån lätt. Men gud så skönt det hade varit att fira jul 2 poäng före Madrid!

Förresten, igår gick det ju lite lösa rykten om att Rosell förhandlar om Neymar och Ganso från brasilianska Santos... Neymar känns dock för dyr och jag vill inte byta honom mot Pedro (för inte kommer Neymar gå till en klubb för att sitta på bänken), så han kan man skita i tycker jag...
Men den där Ganso däremot! Han verkar sjukt intressant faktiskt. Han är inte lika hypad som Neymar, men oerhört duktig. 185cm offensiv mittfältare. Beskrivs som den nye Zidane. Skulle kunna vara något för Barca? Ser hellre att man köper honom än en svindyr Pastore. Jag hade inte blivit ledsen om ryktena om honom stämmer!

Vad tycker ni?
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-17 23:43
99Vontassen99

Det beror ju helt klart vilken match du ser på..
Åk på El Clasico, uttala dig sedan om det var tyst eller ej..
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 23:40
Intressant ADDE: Då har klubbens officiella sida gått ut med en ändring. Men i och för sig har officiella sidan felaktigheter/tokigheter men jämna mellantum.

Vad det gäller klacken/fansen på Camp Nou finns mer att önska. Men jag var där första gången i august 2006 och senast i augusti 2010 och förbättringen är monumental om än dock inte alls maximerad.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-17 23:31
Pleeo

Barca har inte så dålig klack egentligen, sitt vid gol sud så förstår du vad jag menar, det är bara det att det är svårt att skapa ett tryck på en sån stor arena!
Att det är tyst på Camp Nou är bara bullshit från folk som aldrig varit där och bara sett på tv och jag kan hålla med om att det inte når ut i tv apparaterna men inne på CN, speciellt i lite större matcher och bakom mål är det knappast tyst.

Nu säger jag inte att vi är som Dinamo Zagreb, Panatinaikos fans etc men det är gravt överspelat att det är som en kyrkogård på CN..
Atlético addeh
2010-12-17 23:08
99Vontassen99/

"Las cifras económicas del acuerdo son, según explicó el vicepresidente Javier Faus , las siguientes: unos 30 millones por cada una de las cinco temporadas (del 1 de julio de 2011 al 30 de junio de 2016)"

På klubbens hemsida står det att avtalet börjar gälla från 1 juli 2011 och vara fram till 30 juni 2016. Klickar du dig vidare på länken står det även längre ned i artikeln att enbart Qatar Foundation-trycket som kommer synas på tröjorna nästa säsong kommer fastställas inom en månad, inte att dem ska börja användas redan nu.

Jag kan ha fel, motbevisa mig gärna!
Barcelona Pleeo
2010-12-17 23:08
De positiva med dom som jag tkr är att dom kan verkligen bjuda upp till stäming på läktaren oavsett hemma eller borta. Dom visar en skön känsla på läktaren.
Det NEGATIVA är ju alla problem dom skapar tyvärr, vilket inte är så bra...
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 23:05
Solklart kommer det in några men polis och ordningsvakter är efter dem mest hela tiden. Något vi måste förstå te det är inte bara pojkar i slips så att säga. Så lite rabalder blir det säckert......TYVÄRR
Annons: