/spanien/barcelona/forum/13545.aspx/spanien/barcelona/forum/13545.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Pleeo
2010-12-17 23:08
De positiva med dom som jag tkr är att dom kan verkligen bjuda upp till stäming på läktaren oavsett hemma eller borta. Dom visar en skön känsla på läktaren.
Det NEGATIVA är ju alla problem dom skapar tyvärr, vilket inte är så bra...
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 23:05
Solklart kommer det in några men polis och ordningsvakter är efter dem mest hela tiden. Något vi måste förstå te det är inte bara pojkar i slips så att säga. Så lite rabalder blir det säckert......TYVÄRR
Barcelona Pleeo
2010-12-17 23:02
Då det är Barcelonaderby imorrn.
Espanyol kommer ju lätt fylla hela läktaren medan Barca kommer la ha sina fans bakom ena målet förmodligen.
Men tror ni att Boixos Nois kan lyckas att komma in ?
Dom har ju lyckats tidigare med det iaff...
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 22:58
ADDE: Du har helt fel om tröjorna. Kontraktet gäller retroaktivt från första augusti. Och det är mycket troligt att vi redan första matchen i januari har de nya tröjorna med det nya trycket.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-17 22:57
Såg ni förresten Liverpools lottning i Europa cupen, haha..

Först Sparta Prag, sen antingen Braga eller (ja vad det nu var) ..
Woolwich - 1886
2010-12-17 22:52
Tråkigt men samtidigt kul att få er i lottningen. Vi fick den svåraste tänkbara motståndaren och chansen att gå vidare är väldigt liten men det ska bli kul att mäta krafterna med vad som förmodligen är världens bästa lag.

Väl mött!
Atlético addeh
2010-12-17 22:49
99Vontassen99

Qatar Foundation kommer inte synas på tröjorna förens nästa säsong, så det behöver du inte vara orolig för än.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 22:30
Puyol lär inte be om mer höjning då hans kontrakt är det sista han har som aktiv pelare i klubben. Sergios kontrakt är inte klart och han om någon bör få en tung lönehöjning.

Bojan får inom kort lönehöjning men troligt inte så mycket.

Guardiolas kontrakt tar som vanligt tid.

Alves är girig det är ingen hemlighet. Han är möjligen bäst i sin position i världen men många spelare vill ha fansen med sig. Det är nog något som inte intresserar Alves som troligt blir blir mindre omtyckt.

Fans som nu åker ner inför exempelvis Arsernal matchen. Köper du tröjor trots det nya fula trycket som nu kommer att komma.?
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-17 22:14
Alves är den sista storspelaren som behöver ett nytt kontrakt. Därför kan man tycka att han ska få sitt sista stora kontrakt med Barcelona. När han är 32 och ska byta lag så får han ju en löneminskning kan man tycka. Villa, Xavi, Iniesta, Messi, Mascherano, Puyol, Valdes kommer inte begära förhöjning. Messi inte på ett bra tag iaf. Och självklart ska Busquets, Pique och Pedro som numera är etablerade landslagsspelare få löneförhöjning när det är dags. Men dom är unga, egna produkter och långt ifrån sitt sista stora kontrakt.

Så jag tycker man ska ge Alves en rimlig summa som världens bästa ytterförsvarare ska ha. Han vill stanna, han vet sitt värde, Barcelona behöver honom och det finns inga värdiga ersättare. Maicon är den enda men han är äldre och kommer att kräva lika mycket som Alves kräver nu. Så varför lägga en enorm summa på att köpa honom?

Det blir en förlustaffär ifall Barca säljer honom. Då har man en övergångssumma och lön för en annan stor spelare. Alves lär inte kosta så mycket med bara 1 år kvar av sitt kontrakt i sommar. Och sportsligt? Självklar förlustaffär.
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 22:07
Största hotet är väl deras ((skyttekung)) Osvaldo med 5 mål.!!!
Barcelona el Raval
2010-12-17 22:00
Största hotet i morgon kväll är helt klart Kameni! Får hoppas på att han inte storspelar som vanligt!

Messi x2
Barcelona 99Vontassen99
2010-12-17 21:56
Undertecknad har läst i dag att Rosell försöker få loss sponsorpengar från NIKE & herbalife för att öka hans lön men inte belasta klubbens lönekostnader. Detta enligt SPORT.es

Barcelona Barcadinho.
2010-12-17 21:23
EMD skriver att klubben kommer att kasta ett nytt kontrakt förslag till Alves till veckan. Detaljerna i det nya förslaget är så klart inte utpublicerade, men jag tror att det handlar om bättre variabler, alltså bonusar och inte om högre lön förslag.
Pep kommer inte låta Alves försvinna om skillnaderna mellan parterna är små. Det sägs att Alves vill tjäna lika mycket som Xavi/iniesta. Skillnaden är inte så stor, ca 1-2 milj euro.
Barcelona el Maestro!
2010-12-17 21:20
Kul att det blev Arsenal som Barca möter i åttondelen. Det kommer att bli två så otroligt intressanta matcher att se på. Två bollskickliga lag möter varandra. Dessutom vill jag mer än gärna se Cesc Fabregas spela på Camp Nou. Äntligen ännu en favorit att se på.

Jag tror att det är 50 procent åt båda hållen. Arsenal kan slå vilket lag som helst om laget har en bra dag. Jag hoppas dock på att Barca fortsätter behålla formen och att det inte blir några skador då.

Wenger sa följande om den senaste el Clasicon:

”Det var kanske den bästa fotboll jag någonsin sett. De spelade överlägset bra i 90 minuter. Vad som överraskade mig var att de[Barca] inte hade någon svacka i hela matchen. När du ser en sådan insats uppmuntras du att själv nå den nivån. Det är bra att lag visar hur bra du kan spela fotboll. Det var årets bästa prestation i europeisk fotboll. ”
[Aftonbladets översättning].
Han är en i raden av de fotbollskunniga som tycker så.

Angående derbyn imorgon. Matchen mot Espanyol är en av de svåraste matcherna i säsongen. Av någon anledning brukar spelarna i Espanyol vara mer taggade än Barcas i derbyn, har jag alltid tyckt.
Jag tror att Espanyol kommer att spela fysiskt. De kommer försöka att få spelare att bli utvisade som senaste på Camp Nou för att dra fördelar av det.

Jag håller mig personligen lugnt då Barca har en bra bortaform. Hittills har det varit bara vinster på bortaplan. Låt oss hoppas att det blir det imorgon också.

Förresten så tror jag på att Real Madrid vinner sin match på söndag. Det gäller då att ta sina tre poäng på lördag.
Barcelona Frodo
2010-12-17 20:02
Los mejores

Mou är inte känd för att ge talanger chansen. Han tar alltid det säkra kortet före det osäkra. Det kan vara positivt eller negativt beroende på hur man det. Dessutom brukar de talanger som får chansen hos er oftast bara få en eller två chanser av någon anledning innan de blir svartlistade. Nästan som en "kiss of death".
Barcelona Frodo
2010-12-17 19:57
Gogogo

Let´s agree to disagreeing vad gäller lönetaket.

Intressant åsikt om CL du tar upp. Jag har tänkt i samma banor de senaste åren. Det finns alldeles för många lag från de stora ligorna i CL vilket ökar avståndet till övriga ligor. Vissa lag nöjer sig med fjärdeplaceringar för att det ger CL-spel som i sin tur inbringar enorma intäkter. Gapet till övriga mästare i andra ligor ökar vad gäller kvalitet just på grund av pengarna som CL-spel ger.

Däremot har ju Platini försökt med ett system som gör att fler lag varierar för att komma med i CL. Problemet med det är ju att såna lag tenderar till att bli slagpåsar i gruppspelet. Det är helt klart en svår balansgång. Personligen tycker jag att det är/var tråkigt att se ett lag som exempelvis Liverpool ta sig till CL-finaler på grund av att de endast behövde satsa på fjärdeplaceringar i ligan och sätta allt krut på CL.

Jag vill inte låta som en Ibra-hater (jag måste dock erkänna att jag blivit det till viss del) men rent sportsligt hämmande han vårt spel. Intriger som skrivs i Aftonblaskan och Zlatans egna snack om att det var personligt tror jag mest är skitsnack. Han var inte bra nog. Att han själv tror att han är nummer ett är ju hans fel, inte Barcelonas. Ska man rubba ett spelsystem som vann trippeln året innan han kom för honom? Det är orimligt. Just my two cents.
Real Madrid Los mejores
2010-12-17 19:48
1.70-ligan.

Mou har uttryck sig positivt om Moratta, men han har klart och tydligt deklarerat att Morata ännu inte är redo men att han är en framtidsman..

Jag vet inte hur mycket sanning de ligger i dessa orden då vi Madridistas fått höra exakt likadant flera gånger, Negredo och Parejo är två exempel..

Sarabia å andra sidan, hans framtid tror jag verkligen ligger i Madrid, det var ett bra tag sedan vi såg en så stor talang i canteran..

Vi har många spännande talanger, min personliga favorit är Juan Carlos.. Lägg det namnet på minnet..
Barcelona Abbe.
2010-12-17 19:42
Sou_Ronaldo

Killen du länka till i klippet spelar i Almería, om du undrade.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-17 19:34
Les mejores,

Moratta och Sarabia är två stora talanger, inget snack om saken. Önskar själv att Barca hade fått fram en talang som Moratta, dvs en stor, stark forward... Frågan är väl dock om någon av dessa herrar någonsin kommer att slå in sig i Reals startelva? Kommer våga man ge dem tid och tålamod, eller kommer man köpa in en eteblerad anfallare?
Gogogo
2010-12-17 19:24
Frodo

Jag vet inte vilket nummer Ibra hade men om vi säger så här: Ibra upplevde kanske att han bara var nummer två. Men det är ju bara spekulationer... Sen tror jag nog att det finns en hel del sanning i det Ibra sagt efteråt, som att Pep inte pratade med honom osv. Visst är det mycket snack runt Ibra (det är en av behållningarna med honom utöver hans spel) men allt är inte skit. Senaste åren har han mognat rejält.

Ett internationellt lönetak skulle nog gynna sporten i längden. De här absurda lönerna har vi inte sett resultatet av ännu. Kom ihåg att vad spelare tjänar på en månad tjänade de allra bästa på ungefär ett år för bara 10-15 år sedan. Förmodligen var det Real som drog igång skiten med sin galacticosera. Hoppas Ronaldo-affären i somras var en engångsföreteelse, annars får vi se de absurda övergångarna som vi såg för 5-6 år sen ännu en gång. Det är kontraproduktivt för fotbollen.

För hur kul är det egentligen att tippa t ex CL nu för tiden? Det är nästan alltid samma lag i kvartsfinal år efter år. Det hade varit grymt kul att se typ finska mästarna mot något belgiskt lag i semifnal nån gång. Och bara vinnarna i varje liga går till CL. Det är en skam att t ex Liverpool som aldrig vinner liggan har vunnit "mästarcupen". De är ju inte mästare nånstans.

Vilka kommer stå som mästare i La Liga i vår? Barca eller Real.
Vilka kommer vinna PL? ManU, Chelsea eller möjligen Arsenal.
Vilka vinner Serie A? Milan eller Inter.

Vem är förvånad? Just nu är typ Allsvenskan Europas mest svårtippade liga. Kanske finns det samband med att den är i stort sett sämst (den var lättippad när IFK gick långt i CL på 90-talet), men ingen kan säga att den rent resultatmässigt inte varit spännande de senaste 10 åren.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-17 19:24
el Flaco

Varför inte? Han spelar minst lika mycket som t.ex: Xavi och Iniesta och han är minst lika viktig som herrarna, varför ska han INTE tjäna lika mycket?

Tycker du att det är orimligt?
Real Madrid Los mejores
2010-12-17 19:20
Sou_Ronaldo

Komiskt att du skryter om en spelare som redan lämnat canteran, han var inget att ha..

BlaugranaBarcelona

Ja då det har vi gott om men om deras framtid är i Madrid får vi väl vänta och se om,Sarabia och Moratta är dock de bästa spelarna i spanska u-19 landslaget, då räknas man väl ändå som talang.
Atlético addeh
2010-12-17 19:18
el Flaco

Måste bara ge mig in i diskussionen om Alves lönekrav. Egentligen tycker jag inte att han är värd att placeras i samma lönefack som Xavi och Iniesta, främst för att det skulle ge dåliga signaler och då finns chansen att fler spelare gråter om löneförhöjningar i framtiden. Men just nu känner jag att man borde gå över lik för att behålla Alves, då det inte någon annan högerback som är i närheten av honom. Han är helt oersättlig, och som vår tolfte spelare tycker jag han är värd att få en löneförhöjning.

För att poängtera ytterligare en gång är jag inte för att han ska placeras i samma lönefack som Xaviniesta, men är det den enda utvägen finns det enligt mig ingenting att tveka på. Om så blir fallet hoppas jag Rosell & kompani gör klart för Alves att det i fortsättningen inte kommer bli några mer höjda löner. Dessutom är det tråkigt att brassen är så pengakåt då man inte alls fått den uppfattningen av honom.
Barcelona Frodo
2010-12-17 19:04
Gogogo

Jag är emot lönetak inom fotbollen. Jag tycker att pengarna som spelarna tjänar är vidriga men jag anser att lönetak skulle vara hämmande för sporten. Dessutom är jag en sådan som förespråkar att marknaden ska bestämma i fotbollen (inte inom alla områden).

Jag tror att du har missuppfattat hur Messi är som person precis som Hetfield nämner. Hade du känt till hans historia hade du förstått att han är väldigt lojal mot Barcelona. Många utifrån kanske tänker att han är en utländsk egoistisk superstjärna men han är en ultimat lagspelare som har Barcelona att tacka för sin karriär. Det är därför du aldrig ser fans bli rädda för att han ska lämna för han har alltid varit tydlig med sin lojalitet gentemot Barcelona. Han nämner alltid att Barcelona och Rosario är hans hem samt att han inte kan tänka sig att lämna Barcelona.

Dessutom är det bra att ha Messi som en "benchmark" för utomstående som ska komma till klubben. Prestationer bör avgöra hur mycket man tjänar (även om det kanske låter absurt för oss "vanliga" att man inte bör tjäna x miljoner mer än y). Det fungerar likadant inom de flesta områden, inte bara inom sporten.

Messi har inte alltid varit nummer ett. Ronaldinho var den odiskutabla ettan förut och när Messi började ta över hävdade Messi fortfarande att Ronnie var bäst. Dessutom går inte Messi runt och kallar sig nummer ett eller tror att allt ska gå igenom honom. Allt går genom Xavi i klubben.

Vem förutom Kåmark säger att det fanns problem och att Pep tog Messis parti? Du har dessutom fel när du säger att Ibra var nummer två. Han var varken nummer två, tre, fyra eller fem. Det är folk som lever i en bubbla som tror att Zlatan på allvar "hotade" Messi. Han passade inte in i spelet för att han inte var bra nog. Svårare än så var det inte oavsett vad Ibra säger.
Gogogo
2010-12-17 18:55
Sou_Ronaldo

En youtubetalang? Nutidens version av "videojuggar".
Gogogo
2010-12-17 18:54
Hetfield- Megan Fox is a dude

Betvivlar inte Messis lojalitet mot Barca. Vare sig han blir kvar där hela karriären eller flyttar någonstans kommer en del av honom alltid att finnas där, helt klart. Dock har vi inte sett vad som sker om han helt plötsligt inte är nummer ett i klubben... Jag bara leker med tanken även om jag förstår att den irriterar Barcasupportrar (vilket iofs är lite roligt ;)). Och som jag sen även skrev, så är den positiva sidan att den sätter kringflackande spelare som Ibra på plats. Ibra har ett stort ego och har sedan han slog igenom på allvar i Ajax alltid varit i stort sett störst överallt. I Barca fick han nöja sig med att vara nummer två och så hade det förblivit även om han stannat och varit bäst över flera säsonger. Messis lön är ett sätt att plocka ner (eller göra sig av med) egon som riskerar störa harmonin i klubben.

Och det är nog ganska sannolikt att egon är orsaken till Ibras tidiga sorti. Han tog plats, började omedelbart rucka på Messi och alla andra, ville vara nummer ett, den stora stjärnan, och kom då på kant med vissa inom Barcelona. Ryktet om att han och Messi inte direkt var bästisar tror jag ganska hårt på är den största anledningen att han blev såld så snabbt och billigt. Pep tog, som sig bör, Messis parti. Och tyvärr verkar inte Pep vara någon mästare på att hantera stora egon, stora personligheter eller att lösa konflikter. Å andra sidan verkar Barca vara en ganska harmonisk klubb antingen utan särskilda hierakier eller med extrema hierarkier som ingen vågar utmana (för då blir man såld).
Canaletes
2010-12-17 18:49
Sou_Ronaldo

LOL! Videon är från 2007!! Vad har hänt med honom? Lånad till Getafes B-lag eller?

Kommer ihåg 06-07 när alla på Purtan pratade om den här supertalangen David Parejo, att han var bättre än Messi. Ja, vi kan se hur allt har slutat :P

EDIT: Moreno spelar för Almerias B-lag... *facepalm*
Barcelona BlaugranaBarcelona
2010-12-17 18:41
Sou_Ronaldo

Har Real Madrid talanger? :O
Barcelona el Flaco
2010-12-17 18:38
Hetfield/

Jag håller med dig om att Alves är oersättlig. Vi får bara hoppas att Rosell & Co också resonerar på det sättet. Men du hade alltså inte haft några problem med att gå med på brassens krav och placera honom på samma nivå som Xavi och Iniesta i lönerankningen?
PedroRodriguez
2010-12-17 18:38
Sou_Ronaldo

Det önskar du allt, men tyvärr ingen i reals ungdomsakademi kommer någonsin bli som Messi.
Annons: