/spanien/barcelona/forum/1352.aspx/spanien/barcelona/forum/1352.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Erik Satie
2016-02-16 19:38
ronaldo har fan tappat det helt.

Sänds inte matchen på TV3/TV6? Brukar de inte sända en match på gratiskanalerna?
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 19:32
[QUOTE=Santiago Cazorla]SPORT English ?@Sport_EN 39 minför 39 minuter sedan Ronaldo: I know why Messi took the penalty like that
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Santiago Cazorla
2016-02-16 19:26
SPORT English ?@Sport_EN 39 minför 39 minuter sedan
Ronaldo: I know why Messi took the penalty like that & I'm not saying anything else. Think what you want.

Inte konstigt att många har svårt för Ronaldo, snacka om att vara bitter och dryg. Annars har jag inget emot Benzema och ett par andra spelare men Ronaldo är väldigt svår att gilla.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 19:15
[QUOTE=Davids3]Vem syftar du på som ska vara världens bästa vänsterback ? [/QUOTE] David Alaba.
Barcelona SOMISEREM1899
2016-02-16 19:13
Cristiano Ronaldo: “MSN? The little meals, little hugs, and little kisses are useless. What matters is what happens on the field.”

Herregud...
Barcelona Davids3
2016-02-16 19:12
@Liunil Masse:

Vem syftar du på som ska vara världens bästa vänsterback ?
Barcelona Nemesis 10
2016-02-16 19:11
@Davids3:
Neymar önskar säkert att det var han som hade gjort målet istället för Suarez och det är inget fel med det. Suarez slog trots allt en jätte fin boll till Neymar i slutet av matchen så att Neymar fick sitt mål tillslut vilket han behövde för att få tillbaka lite självförtroende. Neymar har inte varit så klinisk dom senaste matcherna och har missat massor med bra lägen där han vanligtvis gör mål, hoppas att det lossnar för honom nu. Han har även sumpat 4 straffar totalt denna säsong om jag inte är ute och cyklar?
Barcelona Davids3
2016-02-16 19:02
Trots den fina ödmjuka relationen MSN har så gillar var o en av de att göra mål ju, även om de utan problem kan bjuda bort mål då och då. Men de är på ett jobb och känner ändå press på sig att de ska leverera. Såg nu en video där de zoomar in när Neymar pratar med Suarez efter straffmålet, där Neymar faktiskt såg seriös ut i några sekunder där han frågar honom varför han gjorde målet, för att sedan återigen ta fram leendet med andra spelare. Det jag är rädd för nu är att Suarez känner sig skyldig Neymar ett mål, som han vid fel tillfälle kommer försöka ge, som kan resultera i ett bortkastat mål. Måste finnas en gräns på denna ödmjukhet känner jag.
Barcelona LennyRomario
2016-02-16 18:51
@Flavia:
Har jag ens pratat om att klubbar inte är intresserade av Lucho? Jag sa att alla världens storklubbar ÄR intresserade av Pep, och jag absolut inte är säker på att detsamma kommer gälla Lucho. Hur du får det till "andra klubbar kommer inte vara intresserade av Lucho", vet jag inte. Du måste väl vara medveten om att det är ett ytterst fåtal tränare som i stort sett alla storklubbar alltid kommer att vara intresserade av. Och jag är väldigt tveksamt till om Lucho kommer hamna i den kategorin. Jag förstår inte ens hur du kommer slutsatsen att jag tycker Lucho är en dålig tränare. Läser du ens vad som står? Återigen, Pep är en av få tränare som all världens klubbar vill ha. Jag är tveksam till om detsamma gäller Lucho. Hur kan du ens få det till att jag menar att Lucho är en dålig tränare? Dessutom har du missförstått precis allt i sista stycket också. Det står absolut ingenting om något självspelande piano. Däremot står det "använder pianots alla strängar", som är ett uttryck som brukar användas här inne för att tydliggöra att Luchos lag spelar en varierad fotboll som inte är lika "förutsägbar" som Peps. Jag höjer Pep. Jag sänker inte Lucho. Bra argument annars, synd bara att inget av dem hade något att göra med jag skrivit.
Barcelona the cameroonians
2016-02-16 18:42
MD, via ni-vet-vem (F. Perearnau) "läcker" idag ny info kring förhandlingarna med Qatar.

Det senaste besöket i Qatar, som marknadsdirektören Arroyo ansvarade för, skall ha gjort att parterna enats om att ¨återuppta förhandlingarna och det kan även ha inneburit att externa förhandlare varit med och samverkat och fått allt att gå framåt igen.

Precis som jag själv varit inne på verkar det som att de startat förhandlingarna från scratch vilket, enligt källor till MD, ska innebära att det nu innefattar nya tillgångar, dvs platser tillhörande klubben där QA ska synas (exempelvis läktare, fasad, matchtröja, reklamfilmer mm). Summan som det pratas om är €60 miljoner/år under de nästkommande fem åren, samt en sign-on bonus på €15 miljoner.

Huruvida detta är en sant eller en bra deal återstår att se. Emellertid verkar det som att det går bättre när Bartomeu inte håller i förhandlingarna själv...
Flavia
2016-02-16 18:08
@enkos:

Hade varit intressant om det fanns siffror på hur många utav Messis 73 kom från straffpunkten och frisparkar? Suárez har gjort enbart spelmål.
Flavia
2016-02-16 18:05
@Liunil Masse:

Alba är onekligen väldigt duktig, även om t.o.m. han har brister vad gällande inläggsspelet och inte minst avsluten. Messi hade fått ytterligare 10 assist i statistiken ifall om han tog tillvara av chanserna som argentinaren serverar på ett silverfat till honom.
Flavia
2016-02-16 17:24
@LennyRomario:

Och vad är det som egentligen talar för att andra klubbar i framtiden inte kommer vara sugna på Lucho enligt dig?

Jag finner det onekligen väldigt intressant att du blundar helt och hållet för vad han lyckades åstadkomma med i Celta Vigo. Lucho tog över ett lag som säsongen innan slutade på en "hedersam" 17:de plats och var bara en poäng från att åka ur La Liga och ledde laget till en väldigt respektabel 9:de plats. Men framförallt lade Lucho grunden till dagens Celta. Det var han som värvade Nolito för mindre än ynka €3M, vilket tillät Celta att köpa Charles och som skulle visa sig vara en god investering samt en av deras mittbackar till startspelare. Lucho ändrade deras formation från 4-2-3-1 till 4-3-3 och som möjliggjorde att deras centrala mittfältare kunde utnyttja sina styrkor bättre. För att inte nämna att Lucho skolade om Augusto Fernandez till mittfältare (som numera spelar i Atlético de Madrid), fick igång Nolito etc. Celta Vigo förändrade hela deras spelsätt & taktik under Lucho och man använder sig utav dessa principer än idag - och har lett till att man numera utmanar om Europa-spel.

Man kan dra slutsatsen att Lucho faktiskt inte är en dålig tränare som du vill få det till genom att peka på hans Roma-sejour, snarare är spanjoren en jäkligt bra sådan.

Avslutningsvis, så är det tråkigt att du använder det klassiska "självspelande-pianot-argumentet samt levde på MSN för att förminska Luchos bedrifter i Barcelona. Det är som att säga att Pep surfade på framgångarna enbart tack vare Messi & Xaviesta samt förfogade ett självspelade piano under sin tid hos oss.
Barcelona LennyRomario
2016-02-16 16:40
Är ganska tramsigt och lite "Penaldo" varning. Men vill ändå dela med mig av mitt innebandylags referat. "En annan uppenbarelse under denna match är att Lenny är världens mest kompletta innebandyspelare. Real Madrid-fans har ju alltid satt "komplett" i främsta rummet. Först för att Raul inte var bäst på någonting. "Han har inte tio på något, men han har åtta på allt". Sen när Ronaldo (han med hårwaxet) visade sig var rätt mycket sämre än Messi, då var Ronaldo ändå mest komplett och det var viktigast. "Han kan göra mål med högern, vänstern, huvudet. Och dessutom har han världens största adamsäpple." Då är tamejfan Lenny världens mest kompletta innebandyspelare. Han är jämn på allt. I matchen mot FBC spelade han både back och forward och var en precis lika stor säkerhetsrisk på båda positionerna. Dessutom totalt ofarlig på backhand, komplett värdelös på forehand, dålig teknik, dåligt skott, usla passningar. "Han är inte tio på något, men har två på allt." Han saknar iofs ett gigantiskt adamsäpple, annars vore han komplett."
Barcelona B-Guden
2016-02-16 16:30
Fattar inte att folk klagar på vår defensiv, den är riktigt bra, alla lag kommer släppa in mål även Barca, Bara Atletico som släppt in färre än oss och då försvarar dom med 11 man hela tiden också.

Men ändå om läser här inne så är Alves, Masherano Vermalen, Mateiue och Alba odugliga.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 16:03
[QUOTE=enkos]Alba i all ära, han kämpar och springer ihjäl sig men jag har tappat förtroende för honom, framför allt defensivt, och nej inte bara pga orsakat straff utan han lämnar stor håll på sin kant och slarvar en del som motståndarna verkar ha hittat våran svaga länk och anfaller med på vänster kant än på höger.. Jag vill ha en back som ska vara back och inte vara framför Neymar hela tiden, han behövs mera på vänsterback position än som anfallare något han ofta ser ut att vara.. [/QUOTE] Ja världens nästbästa vänsterback är vår svaga länk. Låter logiskt!
Barcelona enkos
2016-02-16 15:59
Alba i all ära, han kämpar och springer ihjäl sig men jag har tappat förtroende för honom, framför allt defensivt, och nej inte bara pga orsakat straff utan han lämnar stor håll på sin kant och slarvar en del som motståndarna verkar ha hittat våran svaga länk och anfaller med på vänster kant än på höger.. Jag vill ha en back som ska vara back och inte vara framför Neymar hela tiden, han behövs mera på vänsterback position än som anfallare något han ofta ser ut att vara..
Barcelona MrKnowledge
2016-02-16 15:53
värdelös är väl att ta i...
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 15:50
[QUOTE=TomCarroll]Roberto va iofs väderlös förra matchen så borde inte få spela, Alba däremot .. [/QUOTE] Värdelös på CM-positionen ja. Som ytterback och defensiv mittfältare gör han det ju riktigt bra.
Barcelona TomCarroll
2016-02-16 15:32
Roberto va iofs väderlös förra matchen så borde inte få spela, Alba däremot ..
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 15:29
och varför är Alba och Roberto inte med? Vila säger Lucho men vafan, Mathieu och Adriano är bedrövliga på vänsterbacken. Rotera ska man aldrig göra i bortamatcher i la liga. Sånt brukar straffa sig.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-16 15:27
Helvete vad viktig match imorn. Vinner vi så har vi 7p försprång ner till Real med bättre inbördes så det kan basically räknas som 8p. Det är sjukt mycket i La liga. Och bara för den matchen är så viktig så kommer vi fucka upp det imorn. Jag gissar på en Masche-markeringsmiss i slutet av matchen som gör att vi tappar poäng.
Barcelona B-Guden
2016-02-16 12:59
Niva: Så slutar alla åttondelarna i CL

Gruppspelet är över, det är vinna eller försvinna i CL-fotbollen. I kväll inleds åttondelsfinalerna.

Sportbladets Andreas Käck guidar dig till alla matcherna, och Erik Niva ger sina tips.

De har möjlighet att skrälla Lilla klubben som går vidare
PSG-CHELSEA

Match 1: I kväll 20.45. Returmöte: 9 mars 20.45.
Zlatan. Zlatan. PSG

Form:

Läget i laget: Går som tåget i liga- och cupspelet men skakas just nu av en skandal inom laget då en video där Serge Aurier attackerar sina lagkamrater läckt ut.

Bäste målskytt i gruppspelet: Ángel Di María (3 mål).

Skador/avstängningar: Serge Aurier (avstängd), Javier Pastore (skada, tveksam), Marco Verratti (skada tveksam).
CHELSEA

Form:

Läget i laget: Formen pekar uppåt, Chelsea har inte förlorat en match sedan 14 december, men är fortfarande aningen ojämnt i sina prestationer.

Bäste målskytt i gruppspelet: Willian (5 mål).

Skador/avstängningar: Radamel Falcao (struken ur truppen), John Terry (skada).

ERIK NIVAS TIPS

Chelsea rycker plötsligt till och massakrerar Newcastle med 5–1, samtidigt som PSG puttrar på genom ligan på trekvartsfart. Anledning att vikta om tipset? Nja, inte mer än marginellt. Båda lagen har haft sina försvarstrauman de senaste dagarna – Chelsea har blivit av med Zouma och Terry, medan PSG sett Aurier begå karriärssjälvmord – men numera är ju de qatariska fransmännen så mycket stadigare att skakningarna märks betydligt mindre i deras grund.

Vidare: PSG 75%–Chelsea 25%
BENFICA-ZENIT

Match 1: I kväll 20.45. Returmöte: 9 mars 18.00.
BENFICA

Form:

Läget i laget: Hade elva raka segrar före förlusten i prestigemötet mot Porto i helgen. Intressant att se om svenske Victor Nilsson Lindelöf spelar från start.

Bäste målskytt i gruppspelet: Nicolás Gaitán (3 mål).

Skador/avstängningar: Ljubomir Fejsa (skada, tveksam), Lisandro López (skada, tveksam), Luisão (skada), Pedro Rebocho (skada).
Zenits Dzyuba. Zenits Dzyuba. ZENIT

Form:

Läget i laget: Är mitt inne i försäsong vilket gör att formen är svårbedömd. Har vunnit fem raka matcher men har mött beskedligt motstånd.

Bäste målskytt i gruppspelet: Artem Dzyuba (6 mål).

Skador/avstängningar: Viktor Fajzulin (skada), Viatcheslav Malafeev (skada), Aleksandr Ryazantsev (tveksam), Igor Smolnikov (tveksam).

ERIK NIVAS TIPS

Med åren har balansen i det här maktförhållandet kantrat från väst till öst. Hulk, Axel Witsel, Ezequiel Garay, Javi García, Danny, Luís Neto och André Villas-Boas förgyller ju inte den portugisiska ligan längre, utan de ger i stället Zenit den europeiska konkurrenskraft de sökt efter så länge. Zenit är fortfarande långt ifrån den yttersta fotbolls-aristokratin, men de bör vara tillräckligt bra för att besegra Benfica. Om nu inte en eventuellt inhoppande Victor Nilsson Lindelöf kan göra något för att ändra på saken.

Vidare: Benfica 35%–Zenit 65%
GENT-WOLFSBURG

Match 1: I morgon 17 feb 20.45. Returmöte: 8 mars 20.45.
GENT

Form:

Läget i laget: Radar upp segrar i ligaspelet men åkte nyligen på två raka förluster mot Club Brügge (i ligan och cupen) vilket kan komma att bli kostsamt i titelracet.

Bäste målskytt i gruppspelet: Danijel Milicevic (3 mål).

Skador/avstängningar: Thomas Matton (skada), Brecht Dejaegere (skada, tveksam), Lasse Nielsen (skada, tveksam), Danijel Milicevic (skada, tveksam).
WOLFSBURG

Form:

Läget i laget: Har börjat dippa rejält på senare tid. Bara tagit fyra poäng på sina fyra senaste ligamatcher och halkat ner till en åttonde plats i tabellen.

Bäste målskytt i gruppspelet: Naldo (2 mål).

Skador/avstängningar: Bas Dost (skada), Maximilian Arnold (skada, tveksam), Josuha Guilavogui (skada, tveksam), André Schürrle (skada, tveksam).

ERIK NIVAS TIPS

Glamourmatchen mellan indianreservatet från Belgien mot bil-fabriken från Tyskland. Det som kändes ganska klart vid lottningen känns väl nu i alla fall lite mer ovisst. Wolfsburg går igenom en bedrövlig Bundesliga-passage, även om en vinst mot Ingolstadt i helgen i alla fall stagade upp läget lite. Om de klarar detta? Jo, det ska de ju göra. Gent är såpass mycket sämre spelare för spelare att inte ens deras kollektiva glöd ska kunna kompensera.

Vidare: Gent 30%–Wolfsburg 70%
ROMA-REAL MADRID

Match 1: I morgon 17 feb 20.45. Returmöte: 8 mars 20.45.
ROMA

Form:

Läget i laget: Har varit inne i en svacka men har piskat upp sig rejält de senaste veckorna och vunnit sina fyra senaste matcher och dessutom varit stabilt bakåt.

Bäste målskytt i gruppspelet: Edin Džeko (2 mål).

Skador/avstängningar: Daniele De Rossi (skada, tveksam), Vasilis Torosidis (skada, tveksam), Francesco Totti (skada, tveksam).
Ronaldo. Ronaldo. REAL MADRID

Form:

Läget i laget: Har gjort 33 (!) mål på sina sex senaste hemmamatcher. Zinedine Zidane har fått ordning på maskineriet och Cristiano Ronaldo har börjat näta igen.

Bäste målskytt i gruppspelet: Cristiano Ronaldo (11 mål).

Skador/avstängningar: Gareth Bale (skada), Pepe (skada), Marcelo (skada, tveksam).

ERIK NIVAS TIPS

Två tränarbyten senare – vilka har egentligen fått bäst effekt? Fyra raka segrar för Roma, sex vinster av sju för Real Madrid. Det är inte så att vare sig Rudi Garcia eller Rafa Benitez är så särskilt saknade i nuläget. Roma kan dock fortfarande inte räkna med det fulla stödet från en protesterande Curva Sud, och hemmafördelen är därmed inte samma faktor som den annars varit.

Vidare: Roma 20%–Real Madrid 80%
Suarez. Suarez.
ARSENAL-BARCELONA

Match 1: 23 februari 20.45. Returmöte: 16 mars 20.45.
ARSENAL

Form:

Läget i laget: Blytung seger mot Leicester i helgens toppmöte. Viktigt för ett Arsenal som har pendlat upp och ner i sina prestationer de senaste veckorna.

Bäste målskytt i gruppspelet: Olivier Giroud (5 mål).

Skador/avstängningar: Mikel Arteta (skada), Tomáš Rosický (skada), Santi Cazorla (skada), Jack Wilshere (skada), Laurent Koscielny (skada, tveksam).
BARCELONA

Form:

Läget i laget: ”MSN-kedjan” är världens överlägset hetaste anfallstrio. Barcelona gjorde sex (!) mål på Celta Vigo i helgen och fortsätter att imponera stort.

Bäste målskytt i gruppspelet: Luis Suárez (5 mål).

Skador/avstängningar: Rafinha (skada).

ERIK NIVAS TIPS

Jaha, ni såg väl Barcelona i söndags?! Celta Vigo är sannerligen inte något dåligt lag, och ändå blev de totalt bortblåsta av den bästa offensiven världen någonsin skådat. Vi får skilja på äpplen och päron här, på potential och potential. Det är fullt möjligt – till och med troligt – att Arsenal kan vinna Premier League den här säsongen. Det är däremot inte realistiskt att vänta sig att de kan rubba Barcelona.

Vidare: Arsenal 15%–Barcelona 85%
Guardiola. Guardiola.
JUVENTUS-BAYERN MÜNCHEN

Match 1: 23 februari 20.45. Returmöte: 16 mars 20.45.
JUVENTUS

Form:

Läget i laget: Tog sin 18:e (!) raka seger när man besegrade Napoli i helgens toppmöte. Stormar mot Scud
Barcelona Lion24
2016-02-16 12:58
Jag har många gånger pratat om man-man försvar, zon försvar och hur din närmsta motståndare följer med dina rörelser omedvetet. Från Celta matchen så tänkte jag visa en mycket talande sekvens (länktips). Stanna bilden vid 16:35 när Masch har bollen. Studera vart alla spelare är och studera framförallt 3 spelares rörelser: Iniesta, Ney och Leo. Iniesta rör sig ut mot kanten och Celtas centrala mittfältare följer med honom men vad han inte förstår är att Iniesta gör det medvetet för att den ytan som Celta spelaren lämnar, ska utnyttjas av en annan spelare, i det här fallet Ney. När Ney utnyttjar ytan som Iniesta skapat genom att jogga lite lätt några meter så lämnar Neys närmsta motståndare (Hugo Mallo om jag inte ser fel) sin yta bakom honom.

När Masch har bollen så gör inte Leo nåt speciellt, han är inte involverad i nånting men kolla hans närmsta försvarare som tar en enorm risk genom att enbart tänka på Messi och inte sin position/zon. Hade vi varit på tå i första halvlek hade den minst slutat 4-1. Det är extremt riskabelt att försvara man-man för då handlar nästan allting om motståndarens kvalitéer, man litar inte på sig själv. Försvarar man zon så har alla spelare varsin ansvar för sin egen zon, då beror det oftast på dig som spelare, du har kontroll. I vissa fall så spelar varken man-man eller zon försvar någon roll om din motståndare är för bra, då kan man inte göra mycket.

Det jag vill säga med det här inlägget är att fotboll är inte så svårt som man tror. Man kan göra vad man vill på en fotbollsplan bara man har rätta och planerade (oftast) rörelser. Med rörelser skapar man alltid frågor till motståndaren: följer du med eller stannar du kvar? Då måste motståndaren ta ett beslut (ibland avgörande) på ett fåtal sekunder, om ens det. Ibland så flyttar man på motståndares positioner, en högerytter blir en högerback och en högerback en ytter. Det är lättare att utmana en högerytter än en högerback därför det ligger i högerbackens natur och ryggrad att försvara medans högeryttern är en ''skapare med boll''. Det blev ingenting av situationen men hade det varit final eller full fart framåt så hade Celta haft en lång kväll.
Barcelona Mr Culé
2016-02-16 12:47
Kan någon som har Aftonbladet plus lägga upp Erik Nivas CL-Guide om hur han tippar åttondelsfinalerna. Skulle uppskattas mycket.
Mascherano#14 el Jefecito
2016-02-16 12:36
@enkos:

Om jag inte räknade helt fel så är det 23 matcher kvar denna säsong om allt vill sig väl. För att slå rekordet behöver han göra 35 mål på de 23 matcherna. Känns inte helt troligt, men det hade varit kul ifall han gjorde det.
Barcelona neymar JR
2016-02-16 12:19
Lennyromario Finns en som kom nyligen, där xavi går in mer på just den biten.
Barcelona enkos
2016-02-16 12:09
Kan Suarez slå Messis rekord på 73 mål för en säsong då han nu är uppe i 39 ?
Barcelona LennyRomario
2016-02-16 12:02
@neymar JR:

Jaha, men det är ju samma länk som jag postade :) Den är ju från september. Trodde det var något nytt eftersom det stod "Xavis senaste intervju". Kanske jag som fattade fel.
Barcelona neymar JR
2016-02-16 11:55
Detta hittade jag nu, original intervjun letar jag upp senare
Annons: