/spanien/barcelona/forum/13502.aspx/spanien/barcelona/forum/13502.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2010-12-27 22:21
westinho

Ja, i nuläget är Iniesta en mer offensivare lagd spelare än Xavi. Men om han tar över Xavi's roll i framtiden kommer ju antingen Fábregas eller Thiago ta över Don Andrés tidigare roll. Visst, det hade varit enklare att låta Iniesta behålla sin position, men med åren kommer han förmodligen tappa lite snabbhet och då tror jag positionen strax ovanför Busquets kommer vara perfekt.

el Flaco

Thiago & Sergi Roberto ser jag större potential hos än Jonathan. Jag skulle inte ha något emot att klubben satsar på dessa istället för att punga upp en stor bunt pengar för Cesc. Fast faktum kvarstår att jag gillar Fábregas som spelar och inte heller skulle gråta blod om han värvas i sommar. Ja, jag är kluven.

"Med tanke på att killarna från La Masia kan oftast spela på mer än en position kan man ju alltid hoppas på en sådan utveckling för Thiago."

Där håller jag med dig fullständigt. Det gäller bara att Pep ger Thiago chansen någon gång och bryter sitt kärleksförhållande med Keita som får oförtjänt mycket speltid. Det vore inte alls någon omöjlighet att skola om Thiago att ta över Xavi's roll rakt av.
Barcelona el Flaco
2010-12-27 22:19
addeh/

"Du kanske inte nämnde Jonathan och Fábregas i samma mening, men din poäng var väl att klubben borde satsa på mexikanen & Thiago istället för att lägga pengarna på Cesc. Hänger jag med så långt?"

Det stämmer. Eftersom jag anser att vi inte är i behov av en crack, utan snarare mer av unga talangfulla spelare hade jag hellre satsat på Thiago och JDS som hade kunnat acceptera en bänkplats.

Barcadinho/

Peta Pedrito? Never that! Kanariefågeln har bevisat att han ska lira från start. Din lösning accepteras inte och därmed inga pepparkakor :)
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-27 22:18
Har sagt det ett bra tag nu men nu kanske även fler inser att Chelsea har ekonomiska bekymmer och ev blir tvungna att göra sig av med flera spelare, typ Drogba, Anelka osv för jag tvivlar på att dessa har "hjärta" att gå ned i lön.

Chelsea - mittenlag soon to be...igen
Barcelona DM1982
2010-12-27 22:17
Arsenal spelar bra men Chelsea är totalt under isen. Första halvlek parkerade de bussen och nu när de måste anfalla så kommer de knappt över halva.

Fabregas spelar bra men jag tycker att vi lätt kan plocka upp Thiago istället. En spelare som kan utvecklas hur mycket som helst och framför allt gratis. Det är ju tydligen dystra tider nu i Barcelona när vi måste ha reklam på tröjor, då gäller det att hålla i pengarna. För inte kan väl Rosell börja spendera hutlöst när det går dåligt ekonomiskt?
Atlético addeh
2010-12-27 22:14
CarlesPuyolSaforcada

Jag var emot köpet av Mascherano och speciellt för det hiskeliga summan han värvades för. Skönt nog har han överraskat mig på ett positivt sätt men jag tycker fortfarande det var onödigt att köpa en rotationsspelare för så mycket pengar.

el Flaco

Du kanske inte nämnde Jonathan och Fábregas i samma mening, men din poäng var väl att klubben borde satsa på mexikanen & Thiago istället för att lägga pengarna på Cesc. Hänger jag med så långt? Jag håller med dig att Thiago är värd att satsa på, hundra procent. Men jag är inte särskilt förtjust i Jonathan och även om hans lugna spelstil påminner mest om Xavi's känns det som han just nu håller på att ruttna bort. Förut gillade jag honom, men ända sedan Barça B avancerade upp till Segundan har det varit påtagligt att han inte håller på den nivån, tyvärr.

Även om jag överdrev en smula angående Mascherano så tycker jag ändå man kan dra paralleller. Skulle Fábregas värvas vore det för att på sikt bli en startman. Mascherano värvades för €25 miljoner för att enbart agera rotationsspelare. Väsentlig skillnad, och jag ser hellre att klubben lägger några extra miljoner på en framtida startspelare.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-27 22:13
el Flaco - jag har en snabb lösning, eftersom jag är sugen på dina pepparkakor.

Xavi och Fab i mittfältet, samtidigt som Iniesta till vänster på bekostnad av Pedro
(shit vad jag är orättvis mot pedrico...).

Räkna då med bollinnehav på 90 procent per match. Vem ska lyckas stoppa oss och rulla bollen med dessa tre och Messi...
Barcelona westinho
2010-12-27 22:13
CarlesPuyolSaforcada

Jag tror också att Fábregas kommer. Men man kan inte ta det för givet då han har kontrakt med Arsenal i 5 år till (?). Klubben kanske väljer att satsa på Thiago istället.
Canaletes
2010-12-27 22:12
Tror fan på 5-0
Barcelona kev
jäääklar 3-0 arsenal. Det förväntade mig inte.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
Haha! 3-0 till Arsenal!

Hur dåliga är Chelsea egentligen? Deras snitt på ålder är ju skyhög, de får skylla sig själva när de ger så höga löner till mediokra spelare, nu har de ekonomiska bekymmer.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2010-12-27 22:11
Chelsea är så dåliga att jag har lust att börja grina, Arsenal framställs som superbra.

Nej, Chelsea är på väg att bli ett mittenlag, vänta bara till i sommar när dom måste sälja Drogba, Anelka osv pga att de sitter på alldeles för höga löner.
2010-12-27 22:11
el Flaco

Hehe, Cesc gjorde mål mot Chelsea nyss och JDS värmer bänken/läktaren.
Hmm...vem ska ta över Xavi...tough call :P

Jag vet att du gillar JDS men jag blir äcklad så fort jag ser hans fyrkantiga huvud, jag har lust att göra en Charlie Murphy vs Rick James flykick på honom.
Barcelona IlTriplete
2010-12-27 22:10
Kan alla nu lägga ner skitsnacket att Arsenal är ett dåligt lag och att vi kommer ha det lätt mot de? Flera här inne är så himla säkra på att vi kommer ta oss vidare, det kommer definitivt inte vara lätt.
Barcelona el Flaco
2010-12-27 22:08
Även om Thiago idag påminner mer av Iniesta och Deco ska man kanske inte än räkna ut möjligheten att han kan skolas in i rollen som Xavi senare i framtiden. Med tanke på att killarna från La Masia kan oftast spela på mer än en position kan man ju alltid hoppas på en sådan utveckling för Thiago.

Kommer dock ihåg att när Guardiola lämnade klubben var det många som sade att ingen kommer kunna ersätta hans blick för spelet och den dagen då Xavi lägger skorna på hyllan kommer vi förmodligen säga samma sak. Men det fanns ett liv efter Pep, även om det tog sin tid, och det kommer även att finnas ett liv efter Xavi.

Xavi hade ingen enkel uppgift framför sig när han skulle ta över efter Pep och det kommer inte bli lätt för den stackaren som får axla Xavis mantel, oavsett vem det blir.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-27 22:03
westinho

"Om Cesc inte kommer"

Jag antar att det finns en anledning till att ingen har fått nummer 4 efter Marquez.
Barcelona Barcaholic
2010-12-27 22:01
The Special Five

Helt jävla onödigt att nämna både Canales & Özil. Speciellt när Canales verkligen inte är någon sopa, killen är ung och kan bli hur bra som helst OM han får speltid. Och Özil kan bli hur bra som helst. Varken Xavi eller Iniesta var så bra när de var 22 år. Lär dig skriva ett inlägg utan att snacka skit om Real Madrid.
Barcelona westinho
2010-12-27 21:59
Hetfield

Finns det någon annan än Thiago/Fábregas som är mer lik Xavi i spelstilen och som är tänkt att ersätta denne? De spelarna växer inte på träd, så du kan nog inte vara så kräsen och förvänta dig att den som ersätter Xavi ska vara exakt likadan i spelstilen.
Jag skulle vilja ha Cesc i laget, men samtidigt tycker jag det är slöseri att ha honom på bänken. Om Cesc inte kommer, så är väl ändå Thiago den som är tänkt att ersätta Xavi.

addeh

Fast Andrés är dock mer offensiv än Xavi, och ska inte vara den som fördelar bollarna. Han ska vara den som får bollen och utmana eller slå en avgörande passning. Jag vet, Xavi slår många avgörande passningar, men han hamnar aldrig i situationer där han utmanar utan ligger längre bak i banan.
Om Iniesta tar över Xavis roll, förlorar vi en del av den kreativitet han står för framåt.

Ska tillägga att jag håller med el Flaco; JDS är den som är mest lik Xavi i spelstilen, men eftersom JDS nuförtiden inte är så aktuell för A-laget nämner jag inte ens honom som ersättare.
The Special Five
2010-12-27 21:57
Thiago är klasser bättre än den överskattade sopan Canales, den saken är säker. Man får komma ihåg att han fortfarande har en lång väg att vandra tills han kommer upp i Barcas mittfält-standard(xavi-iniesta), å andra sidan är det inte många som kommer i närheten av den klassen( Özil t.ex.).

Thiago har unika egenskaper som andra i vårt lag inte besitter, han är verkligen en spelare som kan förändra en matchbild med sina Ronaldinho/deco liknande finter men han är fortfarande alldeles för valpig. Men det kommer med tiden, frågan är bara om han har tålamodet att vänta samt om han får den speltiden han behöver för att utvecklas, en utlåning till Ajax eller något annat lag med liknande spelstil som Barca kanske inte hade varit helt fel?
Barcelona CuléAK (F.d Robin.)
2010-12-27 21:56
"Representanter från FC Barcelona är nu i London och spelar in mötet mellan Arsenal-Chelsea för att analysera Arsenal. "

-Totalbarca
Barcelona el Flaco
2010-12-27 21:53
addeh/

När jag nämnde Jonathan så syftade jag mer att han kunde bli en truppspelare, med lite tur, på kort sikt och om du läser noga så ser du att jag inte nämner honom i samma mening som Fabregas en enda gång.

När det gäller spelstil anser jag faktiskt att Jonathan är den som mest liknar Xavi när han själv var 18-19 år gammal. Fabregas verka ha utvecklats till en spelare som går mer rakt på mål istället för att distribuera bollen på det sättet som Xavi gör.

Edit. "Jag antar att du var emot köpet av Mascherano eftersom denne värvades för ungefär de summorna och knappast är en startspelare."

Masche köptes för ca 15 miljoner euro mindre än den summan jag skrev och där var situationen lite annorlunda med tanke på att Touré Yaya såldes för t.o.m. även mer pengar och vi hade därmed en stor summa att värva in en ersättare till ivorianen. Om jag var emot Mascherano-köpet inledningsvis så var det pga att jag inte trodde han skulle anpassa sig till passningsspelet, men det har argentinaren lyckats ganska bra med hittills.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-27 21:53
addeh

Jag tycker att Mascherano var värd pengarna, vad tycker du?
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-27 21:51
addeh

"Jag antar att du var emot köpet av Mascherano eftersom denne värvades för ungefär de summorna och knappast är en startspelare. "

Haha. :-P
Atlético addeh
2010-12-27 21:47
Hetfield

"Thiago är en helt annan typ av spelare och han kan aldrig ersätta Xavi, så varför dra upp honom när man pratar om Fabregas? Två olika spelare."

Enligt mig är varken Fábregas eller Thiago en framtida ersättare till Xavi. Jag tror att Don Andrés kommer bli den perfekta ersättaren, och vi har redan den här säsongen sett hur pass stort ansvar Iniesta har tagit, dessutom är det han som styr tempot när Xavi inte finns på planen. Vi måste tänka på att Iniesta bara är 26 år, och kommer finnas med i många år framöver. Vem som i sin tur ersätter Andrés när denne lägger skorna på hyllan är en annan femma och ingenting vi behöver oroa oss över nu. Så resonerar i alla fall jag.

el Flaco

Hehe, jag måste hålla med Hetfield angående Jonathan dos Santos. Jisses, grabben har verkligen sjunkit som en sten från himlen den här säsongen och han får knappt speltid i Barça B numera. Tror du på fullaste allvar att han kommer bli en framtida startman? Att du nämner han som Xavi's arvtagare är för mig ganska obegripligt.

För övrigt är det dessutom ett hån mot Fábregas att nämnas i samma mening som Jonathan, ett hån.

"Jag tycker att ett köp av en spelare med en 40 miljoner euros prislapp är endast rimligt om han går direkt in i startelvan, inte annars."

Jag antar att du var emot köpet av Mascherano eftersom denne värvades för ungefär de summorna och knappast är en startspelare.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-27 21:46
el Flaco & Hetfield- Megan Fox is a dude

Ta och kolla på Arsenal - Chelsea matchen. Arsenal är ju trots allt våra motståndare den 16 februari, det är värt att studera de.
Barcelona el Flaco
2010-12-27 21:30
Hetfield/

Hehe, jag har backat upp JDS hela tiden och med en dåres envishet kommer jag fortsätta med det. Det är synd att han inte får lika mycket speltid i B-laget som under inledningen av säsongen, men jag hoppas på honom. Om han sedan lyckas ta klivet upp till A-laget lämnar jag osagt, men potential har han.

Jag tycker att ett köp av en spelare med en 40 miljoner euros prislapp är endast rimligt om han går direkt in i startelvan, inte annars. Och eftersom ingen petar vår ordinarie kreativduo på mittfältet ser jag hellre att vi satsar på egna produkter, alternativt att en billigare spelartyp köps in för att agera rotationsspelare.
2010-12-27 21:23
el Flaco

JDS? Tillåt mig att skratta, jag skulle inte ens låta honom få knyta Xavis skor, han är verkligen inte en del av Barcelonas framtid, han får knappt speltid i b-laget längre. Thiago är en helt annan typ av spelare och han kan aldrig ersätta Xavi, så varför dra upp honom när man pratar om Fabregas? Två olika spelare.

Kom igen nu, både du och jag vet att 40 miljoner är mycket rimligt för en ung man som är lagkapten i Arsenal och som hela prisar som en av världens största mittfältare. Jag ser inte hur det är att "kasta upp pengar på bordet". Like I said, man måste lägga det i rätt perspektiv.
Köpen av Chyg och Zlatan var fail rakt igenom, jag ser inte hur ett köp av Fabregas skulle vara negativt...på nått sätt.
Barcelona el Flaco
2010-12-27 21:20
Hetfield/

"Fabregas är inte tänkt att hoppa in i startelvan direkt. Han är tillhör Barcelonas framtid, det är en långsiktig lösning."

Om vi ska satsa långsiktigt kan vi lika gärna satsa på Thiago, eller även Jonathan Dos Santos. När man värvar en etablerad spelare bör denne få starta i alla matcher, eller åtminstone de flesta Tidigare när vi värvat spelare för stora summor har samtliga direkt kommit in i startelvan, Chyg undantaget.

" Lägg det i rätt perspektiv, vi har lagt 75 miljoner euro på två spelare som gick efter ett år (Zlatan och Chyg), då är 40 miljoner mycket rimligt för Arsenals lagkapten som har minst 10 år kvar innan han lägger skorna på hyllan."

Bara för att man slösade bort enorma summor på två spelare som såldes ett år senare betyder det inte att man bör fortsätta med såna köp. Tvärtom, man bör tänka igenom både en gång, två gånger och tre gånger innan man kastar upp pengarna på bordet.

Tyvärr Hetfield, ingen pepparkaka den här gången. :)
2010-12-27 21:13
el Flaco

Fabregas är inte tänkt att hoppa in i startelvan direkt. Han är tillhör Barcelonas framtid, det är en långsiktig lösning. Lägg det i rätt perspektiv, vi har lagt 75 miljoner euro på två spelare som gick efter ett år (Zlatan och Chyg), då är 40 miljoner mycket rimligt för Arsenals lagkapten som har minst 10 år kvar innan han lägger skorna på hyllan.

Dessutom så är Fabregas väldigt unik, han är Xavis ersättare helt enkelt. Han må inte starta varje match när han kommer, men han kommer att få GOTT om speltid och Xavi slipper slita ut sig i onödan.

Pepparkakan please :) hehe
Barcelona el Flaco
2010-12-27 21:09
Hetfield/

"Thiago och Cesc är lite som päron och äpplen. Det är inte antingen eller när det gäller de, man kan ha båda spelarna då de är så pass olika."

Det kan möjligtvis stämma, men faktum kvarstår; varför ska vi värva en spelare för 30-40 miljoner euro när denne inte är garanterad en startplats i första elvan? Det som lyckas komma med ett bra svar på den frågan får en pepparkaka.
2010-12-27 21:06
Thiago och Cesc är lite som päron och äpplen. Det är inte antingen eller när det gäller de, man kan ha båda spelarna då de är så pass olika.

el Flaco

Skönt att han har cojones att säga det, de flesta skulle ta med sig det till graven.
Annons: