/spanien/barcelona/forum/13497.aspx/spanien/barcelona/forum/13497.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Cataloniaboy
2010-12-28 11:07
Som Mourinho sade. "Jag hade skrivit livstidskontrakt med honom direkt". Bara att instämma. Varför gör man inte det?!?
Barcelona Abbe.
2010-12-28 11:02
el Flaco

Haha, komisk "situation" att han är så tight med alla de tre målvakterna.

Han verkar ödmjuk Fontás, och även om han är den äldsta av de tänkbara uppflyttningskandidaterna så verkar han inte ha någon brådska. Det får ta den tid det tar, huvudsaken är att när han väl flyttas upp och får chansen så ska han vara redo.

CarlesPuyolSaforcada

Länktips! Inte omöjligt att det dyker upp lite olika streams där när avspark närmar sig.
Barcelona el Flaco
2010-12-28 10:58
CarlesPuyolSaforcada/

Epic Fail som aldrig förr om ungen slarvar bort bollen. Hade jag varit den ungens förälder hade jag låst in den bollen i valvet illa kvickt. :)

Abbe/

På tal om Fontàs, som är uttagen till matchen ikväll, ska han för inte så länge sen sagt några ord som visar att han har fötterna på jorden: "Just nu är jag en Barça B-spelare och min plats är där. Finns ingen anledning för att jag ska höra hemma i A-laget. Jag måste arbeta hårt för att någon dag, förhoppningsvis, kunna ta klivet upp".

En annan skön anekdot är att tre av hans bästa vänner i B-laget är målvakterna Miño, Oier och Masip och trion brukar även kalla Fontàs för lagets fjärde målvakt. Lagets målvaktstränare, Segarra, brukar t.o.m. bjuda in Fontàs när han har ett möte med de tre målvakterna för att diskutera träningsmetoder, taktik och liknande. Fontàs och Oier delar dessutom på en lägenhet i Barcelona.

CarlesPuyolSaforcada
2010-12-28 10:50
Abbe.

Råkar du känna till någon hemsida som ska sända matchen live?
Barcelona Abbe.
2010-12-28 10:46
Den gamla Barçaliraren Toni Calvo lånas ut till Parma säsongen ut.

Lite kuriosa är att när jag var på Camp Nou i början av december så såg jag en person gå runt med årets matchtröja och på ryggen stod det; Toni Calvo #7.

CarlesPuyolSaforcada

Det ska nog inte vara omöjligt att få tag i en stream till matchen ikväll.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-28 10:42
Abbe.

Jag vill jättegärna kolla på den matchen, sänds den på någon kanal eller måste man kolla på livestreaming via internet?
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-28 10:40
el Flaco

Jag antar att han inte ska spela med den. ;-)
Barcelona Abbe.
2010-12-28 10:38
Idag lirar Kataloniens landslag mot Honduras på Estadi Olímpic de Montjuïc. De Barçaspelare som är uttagna är Valdés, Piqué, Puyol, Bartra, Fontàs, Busquets och Bojan.

Matchen börjar klockan 19.
Barcelona el Flaco
2010-12-28 10:34
Klubben höll en lottning där endast de yngsta medlemmarna kunde delta och första priset var bollen från 5-0 segern i el Clásico. Vinnaren blev 8-årige Pau Rifa Pladevall och självaste Guillermo Amor gav honom bollen. Lucky bastard!
Barcelona Barcadinho.
2010-12-28 09:44
Kolla länken.

Pedro – Ligan – 1131 min. CL – 315 min.
Villa - Ligan – 1290 min, CL – 404 min.

Det finns annars några spelare i varje klubb som är i stort sett orörliga. Spelar knappt roll hur de presterar så får de mycket speltid. Tränaren bedömer det så att de är för viktiga för laget. De får förtroendet väldigt länge med hoppet på att de så småningom kommer i form. Eller de får förtroendet, eftersom det räcker för dem med ett par minuter för att avgöra en viktig match. Torres i VM är ett ypperligt exempel på det.
I Barca är det väl bara de tre musketörerna som ska tävla om guldbollen som är helt orörliga. Det finns kanske ett par till som Alves och Pique. Det går att diskutera om vem som han en sådan position i Barca hur länge som helst. Som jag ser det så har inte Pedro den här statusen än. Han kommer att hamna längre tid på bänken om han presterar dåligt. Däremot har Villa mer ”sparkapital” från Pep tror jag. Han kommer inte att hamna på bänken lika snabbt och länge i fall han hamnar i en svacka. En anledning till varför Villa blev utbyt i vissa matcher var att han var sliten. Det var knappt på grund av brist av förtroendet från tränaren. Afellay och Bojan konkurrerar först och främst med Pedro, inte Villa, som jag ser det.

Men Pedro har växt enormt och det bäddar gott för våren och framtiden. Han börjar ta ett järngrepp i tävlingen om i startelvan

Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-28 06:46
Själv sitter jag här och undrar vad som gör att C. Ronaldo är helt uträknad som individuell pristagare i år. Självklart spelar det roll att han inte har vunnit någonting men som individuell spelare har han iaf den statusen som automatiskt bör ge honom något erkännande.

L'equipe:s lag för säsongen: Casillas, Maicon, Lucio, Pique, Coentrao - Busquets, Xavi, Sneijder - Schweinsteiger, Iniesta - Messi

Världens 3 bästa spelare: Xavi, Iniesta, Messi.

Det finns några till listor där Ronaldo inte hamnat på. Jobbigt för hans ego antar jag.
Barcelona Frodo
2010-12-28 03:05
Barcadinho.

Du har fel. Pedro har fått fler spelminuter än Villa hittills denna säsong. Klart att Pedro och Villa kan hamna i en svacka framåt. Men det kan ju vem som helst? En anfallares främsta uppgift är att göra mål precis som du säger men man står eller faller inte på det i Barcelona. Både Pedro och Villa hade problem med målskyttet i början där Villa hade 6-8 ramträffar bland annat. Vad som är viktigt är man jobbar sig ur såna "svackor".

Det arbetet som båda gör utan boll är det som gör de till odiskutabla startspelare. Ingen och då menar jag verkligen ingen kan ersätta Pedro så som han spelat den här säsongen. Det handlar inte bara om att kolla på någon statistik för det är inte rättvisande för hans prestationer på plan. Däremot är ett stort frågetecken huruvida han kan prestera som startspelare en hel säsong. Det här är hans första säsong där han börjar som starter och frågan är om han orkar hela säsongen med tanke på hur många mil han redan sprungit hittills.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-28 02:34
Jag tycker att många av er tar lite för mycket när ni beundrar Pedros prestation och status under hösten. Det stämmer att han har växt in i spelet mer och mer under hösten och han känns given just nu. Detta efter hårt arbete som övertygat Pep.
Men ni glömmer väl att det dröjde rätt länge för honom att komma igång. Han har ju fått kritik under aug-sep-okt för måltorkan.
Hans första liga mål kom ju i omgången 10 mot Getafe i november månad!

Allt annat arbete som han gjorde under de här omgångarna uppskattades mycket, men i slutändan är anfallares främsta uppgift att göra mål, särskilt när laget får många chanser. Jag håller inte med att han var jämn under hela hösten. Det var han inte. Han behövde en rätt lång accelerationssträcka eller vad vi ska kalla det. Han har dock haft en strålande december månad och därför har folk ett bra minne av honom när man summerar hösten.

Det stämmer också att Villa blivit utbyt många gånger under hösten och ibland förre Pedro. Men det stämmer inte att Pedro har mer spelminuter än Villa under hela hösten. Kolla det själva om ni inte tror på det.
Får en viss spelare mer spelminuter än en annan så betyder det att man ligger högre i hierarkin hos tränaren. Villa står förre Pedro hos Pep – det tvekar jag inte en sekund på. Kan hända att en ny ordning visar sig under våren. Men jag kollar tillbaka inte framåt.

Kolla man framåt då – Pedro kan lika gärna hamna i en svacka återigen. Slutar han producera mål i flera omgångar i rad som kommer han få mindre spelminuter. Nu finns det båda Afellay och Bojan som kan tänka sig och hugga, om tillfället dyker upp.

Villa kan också hamna i en svacka och en måltorka. Men hans erfarenhet väger alldeles för mycket. Det är som Henrys första säsong. Med sådana spelare har man tålamod.
Pep hade däremot inte tålamod med Zlatan tycker många, men Villa har en annan stil. Han kämpar också och stressar motståndarna och passar in i spelet när han inte gör mål. Han är inte så stillastående som svensken. Han visar också många tecken att han är hungrig.

Låt oss hoppas att båda Villa och Pedro kommer växa ännu mer under våren. det vad vi alla vill..
Barcelona Pep.G
2010-12-28 01:46
Barcelonito

Exakt det jag tänkt på nu på sistone. Pedro påminner oerhört mycket om Park, plus att han har många andra egenskaper. Han är hypersnabb, är nog den mest tvåfotade spelaren i världen och förstår tiki taka. Jag hade inte bytt ut han mot någon annan spelare i världen och nu är jag helt serös. Är riktigt glad över att vi inte köpta Aguero för några år sen trots att jag gärna hade velat se en värvning av Kun för 2-3 år sedan. Vi har en guldklimp i Pedro, folk måste börja studera han när Barca spelar. Han slutar aldrig springa !
2010-12-28 01:32
Oroa dig inte så mycket för Arsenal min vän. Wilshire och Song ska ta hand om Xavi och Iniesta. Vill inte låta arrogant, men det är klasskillnad mellan lagens spelare.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2010-12-28 01:25
Angående våra CL motståndare.
Arsenal är mycket bättre iår än förra året. Innan matchen var jag inte så imponerad av de, men efter ikväll så är de verkligen något att räkna med , det blir inga lätta matcher mot de iår. Visst Chelsea var dåliga ikväll , men hur många avslut på mål hade de egentligen? Det var inte alls så många.

Nasri har blivit en storspelare nu , de har fått en anfallare som inte är skadad mer än vad han andas och deras deffensiv har blivit mycket bättre. Jag hoppas det inte blir som förra året som mot Inter första matchen , för jag fattar fortfarande inte hur det där gick till..

Sen fan yrar Kviborg om? Varför skulle vi vara intresserade av en spelare i Las Palmas när vi precis köpt Afellay? Jag trodde han var borta från Svenskafans...
Barcelona Capilito
2010-12-28 01:20
Rolig artikel, jättekul för albin;)
Barcelona Frodo
2010-12-28 01:05
1.70-ligan.

Jag håller med dig om att man bör värva spelare varje år för att utvecklas samt för att spelarna behöver konkurrens för att vara på tårna. Däremot är 40 milj. euro sanslöst mycket pengar för en spelare och än mer för en som kommer att sitta på bänken i några år såvida ingen av hans konkurrenter blir skadade. Lägg därtill att vi måste betala ca 7 milj. euro i lön för den spelaren så förstår du att det knappast kommer att hjälpa vår ekonomiska situation.

Utöver det så är vi grymma på att producera mittfältare. Det är vårt signum. Pep, de la Pena, Xavi, Arteta, Iniesta, Cesc, Busquets är några av mittfältsspelarna som kommit fram genom akademin. Lägg därtill bröderna Alcantara, Sergi Roberto, Sergi Samper som är framstående u-landslagsspelare i Spanien så förstår du att mittfältare inte är ett problem. Visst är det olika nivåer på spelarnas kompetens men du förstår poängen att vi kan producera mittfältare. Ytterbackar och centrala anfallare har vi inte varit lyckosamma med men jag har inga tvivel på att vi kan få fram en bra central mittfältare utan att behöva betala onödiga transfersummor för en spelare som kommer att casha in en hög lön sittandes på bänken.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-28 00:41
Frodo,

Håller egentligen med dig allt du skriver. Samtidigt så anser jag att även Barca bör köpa någon stor spelare utifrån emellanåt, för att krydda truppen lite extra. Stommen ska vara La Masia, men det är nog bra med lite annat blod också. Både för stämningen, kvalitén och konkurrensen i truppen.
Men när man köper en sådan spelare måste man ju ställa sig frågan: Behövs han verkligen?

Behövs Fabregas?
Som du säger är Fabregas inte längre "Arsenals Xavi".Han är längre upp i banan... kanske är det ett medvetet drag ifrån Wenger för att försöka få Barca mindre intresserande? Skulle faktiskt inte förvåna mig.
Men jag är ganska säker på att Cesc utan problem skulle kunna gå tillbaka till sin gamla Xavi-roll och göra det bättre än någon annan förutom just Xavi. Så för mig är han fortfarande Xavis naturliga ersättare.

Det tråkiga är dock att vi har så många lovande egna talanger på mittfältspostionerna. Och det finns ett gäng till som har potential att gå hela vägen till A-laget om ytterligare några år (Rafa Alcantara, Gerard, Sergi Samper etc).
Finns det verkligen plats för alla dessa om Cesc kommer hem? Vågar vi riskera att gå miste om en ny mittfältsgeneral från de egna leden? Det är det som är den stora frågan, och det som åtminstone gör mig lite skeptisk till att köpa Fabregas...

Det är ett onekligen ett litet dilemma. Jag vill se Fabregas i Barca, men vore det egentligen inte bättre om man la pengarna på en annan spelartyp än den som vi redan har överflöd av i La Masia?
Barcelona westinho
2010-12-28 00:34
Frodo

Första gången någonsin jag skriver detta på forumet... Co-sign.
2010-12-28 00:14
Det som är bra med Pedro är att han tar löpningar som en typisk "Crack" inte tar. Han tar oftast löpningar man önskar Messi kunde ta lite oftare. Han är lite som en Kuyt i Pool eller Park i United. Dom är inte så himla tjusiga att titta på men riktigt effektiva och välbehövliga i ett lag.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-28 00:09
Pep The King,

Värvningarna känns bara så konstiga. Två Madridspelare osv.
Barcelona Frodo
2010-12-27 23:53
Tror man att Cesc kommer hit och petar Pedro så är man ute och cyklar. Ingen petar Pedro. Ingen. Har folk inte sett oss spela den här säsongen överhuvudtaget? Det finns inte en chans att Pep petar den spelare som är mest integral i vårt presspel. Det finns en anledning till att det oftast är Villa som byts ut före Pedro och det beror på att Pedro kan pressa som om hans liv hängde på det i 90 minuter.

Förresten så undrar jag om ni såg Arsenal spela idag och hur de har spelat de senaste säsongerna? Wilshere spelade på Xavis position idag och har gjort det hela säsongen. Inte Cesc. Han spelar mycket högre upp på plan. Så innan vissa drar upp det vanliga "Cesc är Xavis efterträdare" bara för att det är populärt så kanske man ska kolla på huruvida han verkligen är gjord för rollen. Är han gjord för Barcelona? Absolut. Har han bemästrat Xavis roll i Arsenal de senaste åren? Nej. Han spelade på den positionen i början av sin karriär men spelar numera på Iniestas position.

Han är inte bra nog att peta någon i laget. Ska man punga ut stora summor i en tid då vi har ekonomiska problem för låta honom växa in i rollen? Bara för att han anses vara ett säkrare kort än de vi har i canteran? Det som har gjort att vi är så bra idag är att vi har haft tålamod med våra talanger och visat de vår tilltro. Ska vi börja ta säkra kort i form av etablerade spelare och sätta de på bänken? Är inte det den filosofin Real kör med?

"Det är pinsamt att nämna spelare X med Xavi." Jo, man hade tvivel om huruvida Xavi kunde axla Peps mantel en gång i tiden. Jag är glad över att man inte lyssnade på fans med kortsiktigt tänkande på den fronten i alla fall...

Vi befinner oss i en unik situation med en ungdomsakademi som blomstrar och om såna som Cesc verkligen vill komma hit så får de göra en större ansträngning. Jag vill inte att vi ska betala några 40 milj. euro för en nr 10 som reserv för en position han inte spelat på de senaste åren.

Jag förstår att han är bättre än våra ungdomsspelare. Men på samma sätt som de nuvarande spelarna växt ut till världsstjärnor så hoppas jag att Thiago med flera tar steget dit de kommande säsongerna. Det känns bara så fel att gå ut på marknaden efter reserver som på lång sikt ska spela sig in i laget för över 40 milj. euro när tre av våra la masia spelare precis blivit nominerade till guldbollen. Det vore fullständigt irrationellt av Rosell att gå ut och köpa en spelare som vi i dagsläget inte behöver för en megasumma när han snackat om våra ekonomiska situation i flera månader.
Barcelona Pep the King
2010-12-27 23:32
1.70-ligan.
Vad är det för kul med det?
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-27 23:21
Haha, vad är detta?
Atlético addeh
2010-12-27 23:10
Barcadinho

Ja, den varianten lär vi nog få se vid några tillfällen, men jag tror knappast Fábregas är så dominant att han petar någon av anfallarna och även knuffar upp Iniesta en bit i banan. Vår bästa startelva i nuläget är förhoppningsvis intakt även nästa säsong. Fábregas skulle givetvis få väldigt mycket speltid han också, men att han petar någotn, det känns väldigt tveksamt.

För övrigt rankar jag Pedro högre än Villa. Den lille kanariern är helt fantastiskt bra.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-27 23:05
Är så sjukt irriterad över att inte Arsenal kunde se till att vinna gruppjäveln i CL ,,
Barcelona Barcadinho.
2010-12-27 23:05
addeh - Ja, jag vet. Jag var lite humoristisk i inlägget.
Jag älskar den här grabben, redan från förra säsongen.

Men jag är ganska säker på att om (och endast om) Fabregas hamnar hos oss så kommer vi se den här varianten som jag tog upp i vissa matcher. Antigen Pedro eller Villa kommer att sitta på bänken mer än vad de gör idag. Cesc kommer förmodligen att få mer speltid än vad t ex Keita får och det måste komma på bekostnad av någon annan.

CarlesPuyolSaforcada
2010-12-27 22:51
el Flaco

Tack för informationen, man vill ju inte bli lättlurad. :-)
Barcelona el Flaco
2010-12-27 22:48
Vill bara påminna att imorgon är det el Dia de los Inocentes i Spanien, motsvarigheten till förste april. Sportidningarna brukar då komma med sjuka huvudrubriker för att driva med läsarna så om ni läser något befängt rykte, eller en nyhet som låter för bra för att vara sant så var bara lugna. Det är största sannolikhet bara ett skämt.
Annons: