/spanien/barcelona/forum/13493.aspx/spanien/barcelona/forum/13493.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco
2010-12-29 18:28
Måste ni ställa samma frågor till redaktionsmedlemmarna?
Alla tycker ju i princip samma sak, 5-0 vinsten var bäst hittills, Zlatanköpet var skit, ingen tycker Sandro Rosells medlemsskapsbegränsning etc etc.
Det känns som man läser samma text med andra ord och bokstäver.
Barcelona Frodo
2010-12-29 18:23
1.70-ligan.

Jag tror att Pep inte vill lämna något åt slumpen. Med tanke på att Mourinho alltid spelar med samma elva och endast använder samma två eller tre avbytare så känner nog Pep att han inte har råd att rotera för mycket med tanke på hur tajt titelracet är.
Barcelona Frodo
2010-12-29 18:19
Hetfield

Jag vill inte spinna vidare på Cesc vara eller inte vara i Barca i framtiden. Vi har olika synpunkter där och det är inga konstigheter med det. Men hur menar du att Messis lojalitet inte har prövats? Den har både prövats som ung och även under senare år. Han leker inga leker med FC Barcelona utan det är raka puckar. Han säger alltid att han vill stanna i Barcelona. Han lämnar aldrig, och då menar jag aldrig, något till spekulationer.

För mig bevisar det bara hur fel Rosells policy om begränsat medlemskap är. En argentinsk kille från Rosario är mer culé än en katalansk kille som varit medlem i klubben sedan barnsben.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 18:14
Nja, så behöver det inte bli. Thiago skulle kunna få minst lika mycket speltid under våren om Pep vågade rotera lite mer. Våga ge de unga förtroende från start mot sämre motstånd! Jag är ganska övertygad om att Barca inte skulle förlora mot Levante t.ex. pga Thiago spelar istället för Iniesta, om resterande laget är intakt. Eller om Jeffren skulle lira istället för Pedro tillsammans med Messi och Villa i anfallet... det enda som skulle hända är att våra "bästa" spelare kan vara ännu mer redo för de viktigare matcherna och reserverna får bättre möjlighet att utvecklas .

Så nog skulle Thiago kunna få bra med speltid även i vår, trots allt. Vår trupp är inte överdivet bred. Den är faktiskt ganska precis lagom stor som det är idag. Men Pep utnyttjar inte alla duktiga spelare han har fullt ut.
Atlético addeh
2010-12-29 18:08
En kort video när Afellay får se sin plats i omklädningsrummet för första gången. Han kommer ha sin plats mellan Maxwell och Messi, lite klasskillnad på spelarna jämfört med lagkamraterna i hans före detta klubb PSV. Man får även se lite när han äntrar planen för första gången.
Atlético addeh
2010-12-29 18:02
1.70

Äh, vad ska Zubi annars säga? Han kan ju inte gå ut i pressen och säga att värvningen av Afellay kommer innebära mindre speltid för B-lagspelarna, även om det är så fungerar det inte på det viset. Man behöver inte vara någon raketforskare för att inse att Thiago kommer lämnas allt mer utanför matchtrupperna i fortsättningen. Inte bara pga nytillskottet Afellay, utan även att Milito och Jeffren kommer finnas tillgängliga framöver. Dock så förbättrar ju inte holländaren Thiagos situation, även om han kommer användas som ytterforward så kommer det ge mindre chanser till Thiago. Så enkelt är det.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 17:53
addeh,

Ja där ser man. Samtidigt har ju Zubi ett flertal gånger påpekat att Afellay inte kommer att påverka Thiago eller någon av de andra ungas chanser att slå sig in i A-laget. Vi får innerligt hoppas att de håller sitt ord! Jag kan inte tänka mig att man släpper iväg Thiago, särskilt inte efter vad han presterat under hösten. Men det gäller att ge honom fortsatt utökat förtroende och inte tvärtom. Annars finns risken att han tröttnar och börjar se sig om. Många engelska klubbar rycker i honom..

Vad det gäller Afellay så hoppas jag i första hand att han kommer agera ytteranfallare, då jag tycker det är där vi är i störst behov av honom. Inte minst med tanke på Thiago. Även om det onekligen vore intressant att se honom på mitten ibland också.. skulle gärna vilja se Thiago/Afellay axla Xavi/Iniesta i någon enklare match framöver.

Fabregas skulle nog kunna komma i sommar ändå, även om både Ibi och Thiago gör succé, eftersom ingen av dem är en Xavi-typ.
Förhoppningsvis är Afellay tänkt att förstärka anfallet, Thiago är Iniestas ersättare och Fabregas är mannen som ska ta över efter Xavi på sikt. Det låter som det enda logiska, om alla tre finns i truppen till nästa säsong.

EDIT:
Sami- Afellay är i grund och botten en kreativ mittfältare och det är allt som oftast där man ser honom i PSV. Men i landslaget är han mer utav en ytteranfallare och jag skulle tänka mig att det är en liknande roll han i första hand är tänkt att ha i Barca.
Barcelona .Sami.
2010-12-29 17:50
Någon här inne som vet vilken position Afellays är? Vilken roll brukade han ha i Psv?
Barcelona Abbe.
2010-12-29 17:45
Om 45 minuter drar det första träningspasset efter uppehållet igång. Afellay skulle vara tillbaka i Barcelona den 29;e, så jag drar slutsatsen att han är med och tränar idag. Någon som har koll?
Atlético addeh
2010-12-29 16:59
1.70

Noterbart att Afellay står inskriven som mittfältare på den officiella hemsidan. Nu vet inte jag vilken position Pep anser vara bäst lämpad för holländaren och vart han mest kommer användas, men skulle det bli mestadels på mittfältet kommer det garanterat hämma Thiagos speltid i A-laget i vår.

Spelar Afellay bra som mittfältare känns det för övrigt ännu mer avlägset att klubben värvar Cesc i sommar.
Barcelona Rambla~
2010-12-29 14:50
Hetfield

Låt mig även tillägga. Det att Cesc valde att dra till Arsenal anser jag absolut inte ska vara någon slags hämd mot honom att inte värva honom. Han gjorde sitt val då och det är bara att acceptera det. Det hlälper knappast att vara bitter över det nu. Jag anser bara att vi klarar oss alldeles utmärkt utan att värva tillbaka honom.
PedroRodriguez
2010-12-29 14:49
Rambla

''När tex Cesc valde att dra till Arsenal som under den tiden gick som tåget i Europa, valde istället Messi att ha tålamod och stanna kvar och fortsätta sin utveckling i Barcelona.''

Jag tror inte att Messi hade andra val än att stanna i Barcelona, klubben betalade trots allt för hans hormonsproblem som han hade vid 11 års ålder och som familjen inte hade råd med att pröjsa. Inte en chans att Leo väljer att flytta till en annan klubb för det Barca gjort för honom vid den tidpunkten. Messi betalar nu tillbaka det FCB gjort för honom och hans familj.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-29 14:47
Rambla

Jag syftar på hur Messi är idag, jag pratar inte om hans barndom/unga år. Jag tror att Messi's relation med klubben är på en helt annan nivå än t.ex: Iniesta och Fabregas då klubben har räddat hans karriär genom behandlingarna. Utan Barcelona så hade Messi förmodligen haft en hel del besvär och sjukdomar, där härstammar hans lojalitet (enligt mig, jag spekulerar).

Jag menar däremot att om Messi är 30-31 år, och får sitta på bänken i förmån för en annan talang, kommer han att stanna kvar för klubbkärleken eller kommer han lockas iväg av Man C/Inter (eller liknande)?

För mig handlar det inte om "easy way out", han såg kaoset och valde att dra. Det handlar inte om att vara lat eller feg, det handlar om att göra klokt val, och det funkade bra för Fabregas eller hur? Men som culé kan jag förstå frustrationen, men som sagt, survival of the fittest.

Jag har sagt det 100 gånger, och jag säger det igen: Om priset för Fabregas är för högt då kan man lika gärna köpa Arteta för en bråkdel av summan, men om priset är runt 40 miljoner så är det att köra på.
elbraco
2010-12-29 14:42
Hetfield

Hålled med Rambla. Han har all anledning att stanna kvar i Barcelona, både för vad klubben har gjort för honom och vad han har gått igenom för klubben.
Kommer du ihåg tiden då Ronaldinho och de övriga brassarna fick lämna, hur sviken kände sig inte Messi då? Det var ju t.ex. Deco och Gaucho som han umgicks med, och både två fick lämna vid ungefär samma tidspunkt,. Det kan inte ha varit så lätt för honom, dessutom är han ju uppväxt med de andra yngre lirarna så han känner sig not rätt hemmastadd här.
Men, precis som Ramla~ skriver, så tror jag att Messi kommer få ett liknande kontrakt som Puyol har nu, att han får lämna fritt om han inte får ett visst antal speltimmar, som tack för hans lojalitet.
Dessutom är jag ganska säker på att han är så pass smart och ödmjuk att han förstår vad som skulle hända om han lämnade Barcelona :p

På tal om inget, om inte Fabregas hade haft någon connection med Barca hade jag hellre sett Nasri i dagsläget! Fabregas framstår ju som Chygrynskiy bredvid honom, han spelar verklignen på toppnivå numera.
Dessutom har han en attityd jag gillar, han säger vad han vill och har bl.a. sågat Gallas längst med fotknölarna.
Barcelona Rambla~
2010-12-29 14:28
Hetfield:

Jag anser att du har fel när du påstår att Messis lojalitet inte har prövats. Det är ju just det den gjorts. När tex Cesc valde att dra till Arsenal som under den tiden gick som tåget i Europa, valde istället Messi att ha tålamod och stanna kvar och fortsätta sin utveckling i Barcelona. Jag vill minnas att Wenger skrytit om att han även kunnat värva Messi då även han intresserade honom vid den tidpunkten. För att inte tala om alla de säsonger efter det att han slagit igenom. Det är nog mer än en klubb som varit sugna på att värva honom. Inter, City och Chelsea för att nämna nägra. Jag tror nog att Messi hade kunnat dra nästan vart han velat om han så önskat.

När han är 30+ så har han tillbringat 20 år i klubben. Med tanke på vad han hitills presterat kan han mycket väl vara en levande legend i den åldern. Då har han mer än väl förtjänat att göra vad han vill med återstoden av sin karriär. Väljer han att dra till Inter då. Fine, so be it.

Det är klart att det är subjektivt att tycka om det var rätt eller fel när Cesc drog. Jag påstår inget annat. Du kan dock aldrig argumentera bort att han tog "the easy way out", drog till där trodde att gräset var grönare, eller kalla det vad du vill.

Välkomna honom hem? Aldrig i helvetet (från min sida) för någon fantasisumma. Jag är inne på Frodos linje. Vill han så gärna tillbaka "hem", så får han allt visa lite mer uppoffring själv och inte hålla på och vela som han gjort tills nu. Canteran går för mig åtminstone.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-29 14:16
Samtidigt så har inte Messis lojalitet ifrågasatts än, han har verkligen allt han behöver och vill i Barcelona. Jag påstår inte att Messi är som F*go, men jag undrar hur han kommer att vara när han är 30 + och får mindre speltid och lockas av t.ex: Inter.

Kommer han stanna kvar eller inte?

PedroRodriguez

Det är stor skillnad mellan hur Balotelli och Eto'o behandlas. Eto'o fick skit av motståndarfansen medan Balotelli får skit av de egna OCH motståndarnas fans. Det är inte så konstigt att det finns så FÅ mörkhyade spelare i italienska landslaget, de har inte psyket att hantera allt det där.

Rambla

Jag håller inte med, det var klubben som mer eller mindre slutade fokusera på Cesc och han har en familj att ta hand om. Han såg väl antagligen att hans chanser var större att lyckas i Arsenal än att försvinna i Barcelona.
Rätt eller fel är subjektivt, jag anser att det han gjorde var "ok" med tanke på situationen och perioden. Det är dags att gräva stridsyxan och välkomna honom med öppna armar om han kommer tillbaks (enligt mig).
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2010-12-29 13:41
PedroRodriguez//

Du har absolut en poäng där. Dessutom känns det som Messis tillbakadragna personlighet (Cesc sa att han var osäker på om Leo överhuvudtaget kunde prata eftersom han alltid var tyst) har varit en fördel för Barça när andra klubbar har visat intresse under hans ungdomsår. Detta eftersom Messi har värderat trygghet väldigt högt istället för pengar och annat.
Barcelona Rambla~
2010-12-29 13:12
El Kaiser de Michoacán:

Ok, fair enough om Xavi, Puyi och Iniesta eftersom de redan ingick i a-truppen. Visserligen så är det ju ännu mer beundransvärt att de stannade kvar i "krisklubben" Barcelona. Jag tror knappast att de hade saknat anbud om de önskat lämna.

Nej, jag har heller jämfört med situationen Thiago och JDS befinner sig i. Jag gjorde bara en återkoppling om Cesc när Hetfield förstod varför han lämnade.
Andreas-
2010-12-29 13:11
Forza Barca:

Långsidan på Camp Nou så nära mittplan som möjligt är löjligt bra, helst på andra etaget. Första är också helt okej, fast du får en helt magsik vinkel från andra etaget.

Bör inte heller vara några som helst problem att fixa en biljett eller två på långsidan heller.
PedroRodriguez
2010-12-29 13:10
El Kaiser

Klubben hjälpte ju Leo med sitt tillväxtproblem när han var 11 för att Messi just skulle utvecklas i La Masia, och att dra till en annan klubb vid 16 års ålder skulle vara som en kniv i ryggen för FCB, Självklart stannar man. Det skall man tänka på, så jag skulle inte säga att Cesc och Messi exakt stod i samma position. Det som Messi gör nu är som ett tack till vad klubben gjort för honom.

BUGG: Jag har inte tippat 0 - 0 i vår nästa match??
Barcelona FORZA BARCA!!
2010-12-29 13:06
Heej alla!

Jag har bokat biljetter till Barcelona, Fredag 30/12/10 - Måndag 03/01/11, för att se Barcelona - Levante. Jag tänkte fråga vart laget tränar och när laget tränar? kostar det något att kolla på träningarna?
Sittplatser på Camp Nou, vilka rekommenderar ni?
Svara Gärna via PM.

Tack på förhand!

Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 13:04
En video med det bästa Afellay presterade mot Finland i EM-kvalet tidigare i höstas. Tycker videon visar ganska bra hur mångsidig holländaren är och jag tror Barca kommer kunna ha nytta av honom både på höger-och vänsterkanten samt i mitten.
PedroRodriguez
2010-12-29 13:02
1.70-ligan.

Haha sak samma, poängen är att han har ballar av stål:)
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2010-12-29 12:58
Rambla//

Xavi, Iniesta (en av få som fick debutera under van Gaal) och Puyol var ju redan i a-laget vid den tidpunkten så jag tycker inte att dom var i samma situation som Cesc. Messi däremot var i exakt samma situation och han ska ha all cred för att han stannade. Min jämförelse var mer inriktad mellan Cesc och de nuvarande spelarna som är på väg mot A-laget som t.ex Thiago.

Ingen kan förneka att Cesc kunde stanna kvar och kämpat men att säga att Thiago och Jonathan var i samma situation som Cesc tycker inte jag stämmer.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 12:52
Haha, grym video! Vill bara påpeka att han spelar trumpet och inte saxofon ;)
PedroRodriguez
2010-12-29 12:27
Abbe.

Hahahhahaha han är fan min idol. Så jävla epic att han drar hymnen i en saxofon, notera hur gubben där bak bara står och kollar.
Barcelona .Sami.
2010-12-29 12:24
Abbe.
Hahaha fi fan vad mäktig! Han gubben bredvid ser juh helt chockad ut. Typ. Vad är det som händer??
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 12:23
Afellay är nu inlagd i "the Squad" på officiella hemsidan
Barcelona Abbe.
2010-12-29 12:21
Oerhört rolig video.
PedroRodriguez
2010-12-29 12:07
Hetfield

Självklart, Han hanterar saker och ting utmärkt med sin kaxiga stil men det gör också att folk avskyr honom mer. Det var samma sak med Samu, han blev också bombarderad med rasistiska glåpord i en match med Barça för några år sen och i en match mot Cagliari ifjol, när han väl näta så gav han tillbaks (se länktips). Men Eto'o är inte lika hetsig som Mario utanför plan och är därför inte lika hatad.

http://www.youtube.com/watch?v=rFs-uGUutcQ
Annons: